Situatie: ingedrukte conus op 2 speakers, waarbij het bij een geluk is om het met ducttape (ja
) weer gelijk te trekken. Bij de andere speaker heb ik echter -heel- de conus er in 1x afgetrokken
. Komt ook nog bij dat ik 'm nu kwijt ben (gebeurde op Campzone). In hoeverre is dit van invloed op het geluid? het ziet er niet uit, maar daarvoor lijmen we ff het frontje vast
Ik zou zeggen, sluit ze aan en luister naar wat er nu uit komt?
Ik heb nou niet echt zo'n geweldig gehoor dat ik echt 123 kan zeggen of het verschil maakt. Buiten dat, m'n enige versterker zit al ingepakt (verhuizing)
Geen effect, is louter ter decoratie en om te voorkomen dat stof in de speaker terecht komt. Mijn Dali's hebben holle kapjes, ziet er gewoon weer anders uit. Dus of ze nou hol of bol zijn, effect kan er gewoon niet zijn.
Als je dat niet kan zeggen, lijkt het me ook geen probleem? Maar om het goed te horen moet je gewoon even de goede speaker aansluiten, een nummer met lekker veel hoge + lage tonen erin draaien, en dat vervolgens ook met de kapotte speaker doen. Verschil zul je best horen ja, die conus zit er echter niet voor niets in 
@Hierboven: Verschil kan er dus zeker wel zijn! Die conussen zijn dan misschien niet gemaakt voor het geluid, maar het kan behoorlijk irritant zijn als hij er bijv. links wél op zit, en rechts niet. Als je verschil hoort, en het niet te lelijk is zou ik hem er bij die andere speaker dus ook gewoon afhalen.
@Hierboven: Verschil kan er dus zeker wel zijn! Die conussen zijn dan misschien niet gemaakt voor het geluid, maar het kan behoorlijk irritant zijn als hij er bijv. links wél op zit, en rechts niet. Als je verschil hoort, en het niet te lelijk is zou ik hem er bij die andere speaker dus ook gewoon afhalen.
[ Voor 32% gewijzigd door TheZeroorez op 08-08-2006 18:20 ]
Het heeft wel degelijk effect op het geluid, daarom zijn er verschillende soorten "dopjes"
Parabool vorm (B&W, wharfedale)
Ronde vorm (meest gebruikte vorm)
Geen of aparte speaker in het midden van de grote conus (zie post hier ergen boven, Kef)
Wat het voor een effect heeft op jouw luidsprekers kan je alleen zelf horen, maar het zel niet al te groot zijn is mijn mening.
Parabool vorm (B&W, wharfedale)
Ronde vorm (meest gebruikte vorm)
Geen of aparte speaker in het midden van de grote conus (zie post hier ergen boven, Kef)
Wat het voor een effect heeft op jouw luidsprekers kan je alleen zelf horen, maar het zel niet al te groot zijn is mijn mening.
This message was deleted
conus?
Je bedoelt dustcap?
Gewoon een nieuwe (vergelijkbare) op lijmen.
Je bedoelt dustcap?
Gewoon een nieuwe (vergelijkbare) op lijmen.
Wise enough to play the fool
brutalbasterd:
er is wel verschil tussen een dustcap (wat hierboven bedoeld wordt waarschijnlijk) en een phaseplug. Een dustcap zit op de conus gelijmd en is idd om er voor te zorgen dat er geen rotzooi in het binnenwerk van je luidsprekerunit komt.
Een phaseplug zit over het algemeen niet aan de conus vast maar aan hetgeen daar achter zit, het frame. Deze heeft als nut reflecties binnen de unit tegen te gaan en deze weer de wijde wereld in te sturen.
unit met een dustcap:

unit met phaseplug:

Wel of geen dustcap zal trouwens minimaal verschil maken voor het geluid. Verwaarloosbaar in ieder geval, je zegt zelf al dat je het niet hoort
Beetje uitkijken dat er niets in komt, maar met het frontje er voor moet het goed gaan.
er is wel verschil tussen een dustcap (wat hierboven bedoeld wordt waarschijnlijk) en een phaseplug. Een dustcap zit op de conus gelijmd en is idd om er voor te zorgen dat er geen rotzooi in het binnenwerk van je luidsprekerunit komt.
Een phaseplug zit over het algemeen niet aan de conus vast maar aan hetgeen daar achter zit, het frame. Deze heeft als nut reflecties binnen de unit tegen te gaan en deze weer de wijde wereld in te sturen.
unit met een dustcap:

unit met phaseplug:

Wel of geen dustcap zal trouwens minimaal verschil maken voor het geluid. Verwaarloosbaar in ieder geval, je zegt zelf al dat je het niet hoort
Ah, phew. Scheelt weer dat het (bijna) niet van invloed is. Zou ik eik aan de andere kant ook de dustcap dr af moeten slopen zodat het er gelijk uitziet 
Hmja idd, stof enzo ff. mee uitkijken. Desnoods ducttape ik de zijkanten tussen speaker en doek wel dicht.
Hmja idd, stof enzo ff. mee uitkijken. Desnoods ducttape ik de zijkanten tussen speaker en doek wel dicht.
[ Voor 4% gewijzigd door BHQ op 09-08-2006 16:19 ]
Verwijderd
Er is zeker wel effect en dat is niet slechts mijn mening, er zijn metingen beschikbaar, gedaan bij een unit waar makkelijk verschillende stofkappen (paar verschillende materialen, 1 meting zonder en 1 meting met een andere vorm volgens mij) op konden.baquelappe schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 18:17:
Geen effect, is louter ter decoratie en om te voorkomen dat stof in de speaker terecht komt. Mijn Dali's hebben holle kapjes, ziet er gewoon weer anders uit. Dus of ze nou hol of bol zijn, effect kan er gewoon niet zijn.
Of de Topicstarter het gaat merken vraag ik me wel ten zeerste af.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2006 23:17 ]
Neuh idd, waren oude bakjes die toevallig nog een beetje redelijk klinken. Liggen rest van het jaar toch in de kast
Een luidspreker bestaat uit
- een ronde cilindervormige luchtspleet waarin door een grote magneet een zeer sterk magneetveld wordt opgewekt
- een cilindervormige koperdraad spoel (voice coil) die in die luchtspleet heen en weer kan bewegen.
Die luchtspleet moet vanwege de sterkte van het magneetveld zo klein mogelijk zijn. Zo klein dat de voice coil (die je conus aandrijft) er maar net vrij in kan bewegen, maar ook niets meer dan dat.
Zonder die dustcap is je luchtspleet vrij toegankelijk voor stof. Dat (voor een gedeelte ijzerhoudend) stof gaat in de zeer kleine ruimte tussen de magneet en de voicecoil zitten. Dat wil je echt niet.
Kortom, het advies is: plak er een nieuwe dustcap op.
- een ronde cilindervormige luchtspleet waarin door een grote magneet een zeer sterk magneetveld wordt opgewekt
- een cilindervormige koperdraad spoel (voice coil) die in die luchtspleet heen en weer kan bewegen.
Die luchtspleet moet vanwege de sterkte van het magneetveld zo klein mogelijk zijn. Zo klein dat de voice coil (die je conus aandrijft) er maar net vrij in kan bewegen, maar ook niets meer dan dat.
Zonder die dustcap is je luchtspleet vrij toegankelijk voor stof. Dat (voor een gedeelte ijzerhoudend) stof gaat in de zeer kleine ruimte tussen de magneet en de voicecoil zitten. Dat wil je echt niet.
Kortom, het advies is: plak er een nieuwe dustcap op.
Pagina: 1