Toon posts:

VMware Server, welke hardware?

Pagina: 1
Acties:
  • 570 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Wil een VMWare server (de gratis versie) bouwen met de volgende virual servers erop;

- Windows 2003 print server
- Windows 2003 Intrafoon server
- Windows 2003 McAfee EPO server
- Windows 2003 test server

Ongeveer 60 gebruikers gaan deze machines gebruiken.

Nu zit ik met een aantal hardware vragen;

Merk?
Vind supermicro servers wel goed.

Welke processor?
De good old XEON of toch dual core?

Welke hdd?
Wil raid5 systeem maken en ivm kosten kiezen voor
SATA schijven ipv scsi. Is een Raptor 10k schijf dan nodig?

Hoeveel Ram?
Dacht aan 4GB?

Iemand andere suggesties?

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Waarop draait het nu? Hoe snel is dit? wat wil je eraan verbeteren?

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Waarom de gratis versie? GSX bestaat eigenlijk alleen om iedereen lekker te maken voor ESX wat (in mijn ogen) ook stukken beter is.

GSX heb ik geen ervaring mee, maar als je ESX gaat gebruiken, moet je niet al te exotische hardware gebruiken. Liefst gewoon een Intel moederbord.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
RAID5 lijkt me niet zo'n goed idee, omdat dat niet echt lekker performt bij veel schrijfactiviteit. Als je SATA doet ipv 15k SCSIdisken ga je dat ook heel erg snel merken (aka READY schiet niet op)
Enne heb je al eens nagedacht over de belasting van de servers ? Desnoods perfmon even een paar dagen mee laten lopen om te zien wat er precies gebeurt.
EPO draait ook met SQL. Dat vreet veel RAM, en kan behoorlijk diskintensief zijn.

Verder: VMWare server is niet echt fault tolerant. Maw: als de server crasht, dan is alles down, itt ESX waar je vmotion hebt. Kan de directeur dat risico aanvaarden, en kost het het bedrijf niet gelijk de kop? IT Infrastructuur is iets wat op managementniveau vaak onderschat wordt in veel sectoren.
Je moet je dat dus goed realiseren.

Heb toch al heel veel met VMWare Server/ESX gedaan, maar kan hier naast bovengenoemde tips niet echt veel zinnigs over zeggen zonder te weten wat die machines precies voor werk verrichten, en hoeveel.

[ Voor 11% gewijzigd door sanfranjake op 08-08-2006 19:20 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

_DH schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 18:25:
Waarom de gratis versie? GSX bestaat eigenlijk alleen om iedereen lekker te maken voor ESX wat (in mijn ogen) ook stukken beter is.

GSX heb ik geen ervaring mee, maar als je ESX gaat gebruiken, moet je niet al te exotische hardware gebruiken. Liefst gewoon een Intel moederbord.
Je hebt geen ervaring met GSX maar je raadt het wel af. Beetje vreemd.

Ik zou eens bij de docs op vmware.com kijken. Daar staan sizing guides tussen die je kunt gebruiken. Met 4GB en een nieuwe Dual Core Xenon CPU zit je in ieder geval goed. Je kunt daarmee ook nog wel richting de 6 vm's.

Je kunt als backup altijd een desktop inrichten met VMWare server en daarop de virtuele server draaien. ESX is echt overkill voor deze omgeving IMHO.

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:38

Asteroid9

General Failure

Ik heb wel aardig wat ervaring met GSX, maar hoe dan ook zou ik geen 'gratis' versie zonder ondersteuning gebruiken in een productieomgeving.
ESX is een veel fraaier product dan GSX, maar de prijs is behoorlijk fors te noemen.

Voor 60 gebruikers is ESX dan ook zeker overkill, met GSX / server in combinatie met een supportcontract moet je een eind komen.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-02 09:37
Ik hoop dat je dan als host OS Linux gebruikt anders is de besparing op ESX een beetje zinloos. Je moet namelijk nog altijd voor zowel je host als al je VM's een Windows licentie hebben...aangezien een Windows licentie €700 kost en ESX starter €1000 is het een waardeloze manier om geld te besparen.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
_DH schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 18:25:

Waarom gratis? Ik weet niet of je de laatste tijd nog een beetje op VMware hebt gelet, maar de VMware server is de opvolger van GSX, en ja, gratis.. Support kun je los bijkopen..

Maar nu ESX starter inderdaad 1000 euro kost, is dat natuurlijk sowieso het interessantst..

Ik zou zelf voor een standaard delletje gaan, maar goed, dat ben ik.. Wat is het budget? Voor rond de 9k heb je een 2950 met 2*Xeon Woodcrest 5160 3.0GHz, 6*143GB 15.000RPM SAS disks met SAS RAID controller, 8GB RAM, en de verdere toeters en bellen (3Y silver support, DRAC5 management card, etc), en een ESX starter licentie... Best bang for the buck, en een akelig snel beest (heb er paar in bestelling, ben benieuwd)

Maar goed, als je bijvoorbeeld maar 3k te besteden hebt, wordt het een ander verhaal..

Als je cpu's wilt vergelijken moet je eens op de promo's site van intel kijken tussen de benchmarks :)

http://www.intel.com/performance/server/xeon/intthru.htm

[ Voor 9% gewijzigd door axis op 09-08-2006 08:07 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:49

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Mja, ik vind het gat tussen de topicstart en de reacties wel bijzonder groot.
Je werpt een aantal hardware specs zonder echte onderbouwing neer, en verwacht vervolgens dat er een complete server config uitgekauwd word.
Begin maar eens met het opstellen van een budget, en kijken welke hardware VMWare ondersteund en adviseert.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.