Toon posts:

Rechten veranderen van een Directory +subdirec.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik wil graag rechten van een directory veranderen, maar ook alle onderligende sub directory's.
Hoe kan dat het gemakkelijks?

Bv van de directory /mnt/data wil ik de rechten veranderen, maar tegelijkertijd ook de rechten van /mnt/data/drivers, /mnt/data/foto's enz..

hoe moet dit?

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-01 09:48
man chmod
hééél kleine hint: 'recursive'

[ Voor 70% gewijzigd door 0siris op 08-08-2006 17:19 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb met chmod de rechten al veranderd, maar hij pakt niet alle sub-directory's

Ik heb 'chmod -R 761 Data' gedaan , dan moet ie toch ook alle subdirectory's doen?

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-01 09:48
Verwijderd schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 17:25:
Ik heb met chmod de rechten al veranderd, maar hij pakt niet alle sub-directory's

Ik heb 'chmod -R 761 Data' gedaan , dan moet ie toch ook alle subdirectory's doen?
Dan doet-ie inderdaad alle subdirectories. Heb je wel voldoende rechten? (m.a.w. doe je dit als root of als een gewone gebruiker?)

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
ik doe dit als root

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eerst ook nog ff de eigenaars rechten veranderd, daarna werkt het wel!

thanx

(topic mag dicht)

• cherwin
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 17:25:

Kan je mij uitlegeen waarom je 761 hebt gebruikt, dat staat namelijk voor rwxrw---x, waarom zou je nu voor overige gebruikers alleen execute rechten verlenen, daar heb je niet veel aan. :?

Tell me your problem, not the solution you think I should build for you.

• Spruit_elf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 10:55

Spruit_elf

Intentionally left blank

cherwin schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 13:36:
[...]

Kan je mij uitlegeen waarom je 761 hebt gebruikt, dat staat namelijk voor rwxrw---x, waarom zou je nu voor overige gebruikers alleen execute rechten verlenen, daar heb je niet veel aan. :?
wellicht wil hij dat de overige gebruikers wel door de mappen kunnen bladeren om een submap te bereiken oid

Those who danced were thought to be quite insane by those who could not hear the music.

• cherwin
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
mrcactus schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 19:34:
[...]

wellicht wil hij dat de overige gebruikers wel door de mappen kunnen bladeren om een submap te bereiken oid
En wat heeft dat nou voor zin, ok gebruikers kunnen bladeren en dan? Ze kunnen niet zien wat zich in die map bevindt. En als ze van te voren weten welke bestanden er in zitten kunnen ze er nog steeds niets mee omdat ze geen lees rechten hebben. Dus heb je er niks aan.

Ik zie hier dat het toch handig kan zijn om zoiets in te stellen voor bepaalde zaken. :)

[ Voor 14% gewijzigd door cherwin op 09-08-2006 22:17 ]

Tell me your problem, not the solution you think I should build for you.

• devzero642
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Die execute-only voor world kan ik wel begrijpen, maar die read+write voor group begrijp ik dan weer niet. Je kunt niet zoveel doen met de inhoud van een directory zonder execute rechten.

Als die (sub) directories ook een aantal files bevatten, dan zou ik het met 2 finds doen, bv
find /mnt/data -type d | xargs chmod 751
find /mnt/data -type f | xargs chmod 644
(aangenomen dat er geen executable files aanwezig zijn).
Pagina: 1