Lightweight "wiki-like" CMS voor oude server

Pagina: 1
Acties:

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Ik ben op zoek naar een CMS dat niet teveel van de server vraagt. Mijn server is een AMD K-6 met 512MB SDR RAM en Debian Sarge. Deze machine voldoet perfect voor simpele LAMP toepassingen.
Laatst heb ik er DokuWiki opgezet. Dat loopt lekker, maar sommige pagina's (met veel plaatjes) hebben soms toch wel enkele seconden nodig om te laden, in het uiterste geval zelfs tientallen seconden. Een kort onderzoek wijst uit dat dat komt doordat plaatjes on-the-fly geresizet worden. Ook worden plaatjes niet door Apache geserved, maar door PHP middels een while loop van fread en print.

Al dat soort fratsen heb ik niet nodig. Wat ik zoek is een CMS waarmee je pagina's kan maken met een simpele opmaak-syntax en die aan elkaar kan linken (wiki-principe dus). Een upload-functionaliteit erbij, en wellicht een feature om imagegalleries te maken, en dat is zo'n beetje alles wat PHP wat mij betreft moet doen. De rest (plaatjes serveren, pageviews bijhouden) mag Apache gewoon doen, daar is het goed in.

De meeste CMS'en tegenwoordig concureren met elkaar op het gebied van features en gebruiksvriendelijkheid. Wat ik zoek is een CMS dat uitblinkt op het gebied van systeemeisen, een CMS dat lekker snel draait op oude servers. Helaas valt op dit criterium niet echt te zoeken via CMSMatrix of Google.

Voordat ik alle CMS'en op de markt ga installeren en uittesten, ben ik dus op zoek naar ervaringen of ideeen. Iemand die mij kan helpen?

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

hier staat toch echt dat resized images worden gecached; heb je niet toevallig met de instellingen lopen knoeien? :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• netvor
Het resizen wordt gecached. Maar de output wordt nog steeds door PHP gedaan. Voor een groot bestand (PDF van een paar MB) is dat dus niet echt efficient, aangezien PHP het bestand inleest, weer uitspuugt, waarna Apache het naar de client stuurt.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 12:15
Je zou dat script aan kunnen passen door er simpelweg een http redirect header naar het bestand in te zetten!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-07 15:47
mediawiki al geprobeerd?

|>

• netvor
Nee, nog niet geprobeerd, wel naar gekeken. Ik ben bang dat dat qua systemload misschien wel erger is dan DokuWiki, vanwege de vele functies die er in zitten. Aan de andere kant zou het parsen van tekst sneller moeten gaan aangezien MediaWiki met MySQL werkt en DokuWiki met flat files. Of is een flat-file-DB sneller dan MySQL?

Edit: @Terr: my thoughts exactly. :Y

[ Voor 7% gewijzigd door netvor op 08-08-2006 16:25 ]

Verwijderd

Mediawiki en light weight? Ik kan maar weinig dingen die zwaarder zijn dan dat :P
Pagina: 1