laptop dood, hoe gegevens op hdd benaderen?

Pagina: 1
Acties:

• MatJager
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-01 07:52
Mijn laptop is dood en ik kan dus niet meer bij mijn gegevens op de 2.5" harde schijf. Nu heb ik een USB harde schijf behuizing gekocht en daar mijn 2.5" hdd ingestopt en probeer ik nu mijn gegevens te benaderen met behulp mijn desktop pc. Maar ik zie alleen mappen en geen bestanden meer. Ook krijg ik een melding dat $mft corrupt is en daardoor gegevens verloren zijn gegaan, maar daar geloof ik niet in. De 2.5" harde schijf is nog steeds voor 18 Gb gevuld, dus alles staat er nog op.

Ik denk dat de NTFS de gegevens blokkeerd of dat windows xp nog een windows xp "ziet" en er daarom niets mee kan. Weet iemand een oplossing hiervoor, zodat ik alle foto's, documenten e.d. kan benaderen en kopieren?

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-02 14:13
doe even een chkdsk /f van je drive.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

De MFT kan corrupt zijn geraakt, en dan heb je een groot probleem. De MFT slaat namelijk op waar op de schijf welke data is weggeschreven. Bestanden kleiner dan (volgens mij) 4KB worden in de MFT zelf opgeslagen.

Ik zou als eerste proberen om met GetdataBack for NTFS te kijken wat je terug kunt halen.. En de data op die laptopschijf moet je met rust laten. Dus niet erop zetten, afhalen of verplaatsen!

Goud is geen geld

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-02 16:28

E-Vix

Nu met sneeuw!

je mft is een deel van je harde schijf waar de bestandsinformatie in opgeslagen is. Er staat bijvoorbeeld in dat het bestandje c:\bestandje.dat op sector 12345 van je harde schijf begint en op sector 12346 weer eindigt. Als die dus kapot is, dan weet je harde schijf dus zeg maar niet meer waar welk bestand staat.
Je hebt mazzel, want er wordt ook altijd een backup van je mft bewaard voor als deze dus kapot gaat. Je moet dus even zoeken naar een tooltje die dat kan. Volgens mij staan er in de faq een aantal tooltjes, en anders kan je ook nog de almachtige google raadplegen.
Ik raad je af om chkdsk te gebruiken, want ik zie vaker meldingen dat het daarna onherstelbaar vernield werd dan dat het geholpen heeft.

edit:
te laat. Frank_Knopers was me voor :P

[ Voor 3% gewijzigd door E-Vix op 08-08-2006 14:33 ]

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• MatJager
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-01 07:52
Je gelooft het niet, ik althans. Ik heb de hdd op een andere pc aangesloten en daar doet ie het prima op. Geen meldingen o.i.d. Alles is prima benaderbaar. Ik heb gelijk de hele hdd gekopieerd.

Bedankt voor jullie input!