Toon posts:

P4 2.6 Ghz icm Abit VI7 faalt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeiemiddag,

Eerste maal dat ik hier een thread opstart, maar volg wel al enkele maanden het forum, vooral dan het OC gedeelte. Nu heb ik al tientallen malen geprobeerd om dit nu eens in praktijk om te zetten met mijn PC, met telkens negatief resultaat.

Specs:
  • CPU: Intel Pentium 4, 2600 MHz (13 x 200)
  • Mobo: Abit VI7 (5 PCI, 1 AGP, 2 DDR DIMM, Audio, LAN) met laatste biosversie (VI7 bios 18)
  • RAM: 1 x 512 MB (Corsair PC3200 DDR SDRAM)
  • Graka: NVIDIA XFX GeForce 6600 GT 549/1080 (128 MB) AGP-Versie (icm nVIDIA ForceWare 84.21)
  • HD's:
    • 1 x Seagate Barracuda 7200.7 (40GB)
    • 1 x Seagate U Series 40810 (40GB)
  • Voeding: Sweex 650W PSU
Dit moet het zowat zijn, de rest vd componenten(DVD-RW enz.) heb ik er niet bij geplaatst, omdat dit wss weinig relevant is tot het OC'en.

:? Wat heb ik al geprobeerd?

Mij gedocumenteerd via de FAQ, dit forum, en enkele sites waar specifiek ingegaan wordt op de benamingen van de RAM timings & waarvoor ze staan.

Veel opties biedt dit mobo me niet qua overclocken. Je kan de FSB aanpassen, de mem timings wat opschroeven/laten zaken, cpu voltage, ram voltage, agp voltage, en dit is het zowat.

Ik heb dus in stapjes v 2 Mhz de FSB proberen te verhogen, maar zelfs bij 201 Mhz loopt het al mis & besluit de PC spontaan te rebooten. Het is natuurlijk niet de OC-ram bij uitstek, maar ik verw8 toch dat ik er een minieme OC moeten kunnen uithalen, zelf bij het verlagen van de RAM timings, blijft het resultaat hetzelfde (plotse reboot dus).

Ik geef nog vlug ff de Temps v mn PC mee (zonder OC dus, behalve de GPU):

Afbeeldingslocatie: http://img162.imageshack.us/img162/9559/tempspcad6.th.jpg

:? Wat nu?

Nu zou ik graag van jullie wat tips krijgen over hetgene wat ik fout doe, wat ik kan uitproberen, of waar ik mezelf verder kan documenteren.

Als er nog specs tekort zijn ofzo, of vragen, shoot ! :p

Munk

edit 1: OK, verkeerde topictitel, moet dus "P4 2.6 Ghz OC icm Abit VI7 faalt" zijn, mijn excuses.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand met ook maar enkele tips of weetjes die me kunnen vooruithelpen? ;(

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Je hebt de kans dat je cpu gewoon niet lekker overclockbaar is.
Wat doe je tijdens het overclocken.
Verhoog je alleen de FSB of ook het voltage van de cpu.
Kan je de agp/pci clock vastzetten?
Misschien eerst je videokaart ook even op stock laten draaien en dan je cpu proberen te oc'en?

De temps lijken me goed. CPU is erg laag, hoe heb je die gekoeld, is het een reeele temp? (wordt ie niet verkeerd uitgelezen?)

Je RAM timings verhogen bedoel je? (net hoe je het ziet wss) Dus ipv bijv. 2,3,3,7 naar 3,4,4,8 oid.

[ Voor 10% gewijzigd door sajoku op 09-08-2006 11:25 ]

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-01 21:09
-Ten eerste heb je een zeer brakke voeding. Koop dan ook nooit een Sweex/q-tec. Ze molesteren je harddisks (of meer) en geven zeer slechte voltages. De 650 Watt is overigens slechts piekwaarde. Hoe dan ook moet je een andere voeding aanschaffen voordat je verder met overclocken gaat (en anders ook!). 350 watt is zelfs al voldoende voor je systeem. Ik zou echter, om voorbereid op de toekomst een 450 watt kopen van een a-merk.

-Wat betreft het overclocken denk ik dat het met de voeding te maken heeft. Je temperaturen zijn goed. En in het geheugen moet 100% zeker meer progressie geboekt kunnen worden. Echter moet je dus je RAM-Timings verhogen om minder snel een reboot te krijgen!!!

-Dus schaf eerst een goede voeding aan en ga dan pas verder. Als het dan nog niet lukt raad ik je aan een oudere bios-versie te installeren. Lukt dat ook niet, probeer dan eens te overclocken met 1 reepje ram (beide proberen). Als het dan nog niet lukt helpen we je graag verder :)

[ Voor 4% gewijzigd door Barre_Code op 09-08-2006 11:33 . Reden: toev. ]

Verwijderd

Topicstarter
sajoku schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 11:24:
Je hebt de kans dat je cpu gewoon niet lekker overclockbaar is.
Wat doe je tijdens het overclocken.
Verhoog je alleen de FSB of ook het voltage van de cpu.
Welja, aangezien mijn pc al reboot bij het verhogen v.d. FSB naar 201Mhz, heb ik al eens
geprobeerd om het CPU voltage wat op te schroeven van (standaard) 1.50V met 5%(wat dus 1.575V zou moeten zijn),
wat overigens het volgend "beschikbare" CPU-voltage is. Overigens ook zonder resultaat. Wat ik vergat te vermelden is dat ik de HT disabled heb, omdat dit me in sommige games een fpsboost van ~ 20% gaf.

Mss ligt het wel aan de kwaliteit van de voeding zoals Tw34jer zegt. Volgens mij is het gewoon een geheel van factoren waardoor de FSB nog niet te verhogen is.
Kan je de agp/pci clock vastzetten?
In het bios vind ik het volgende:
AGP Ratio (CPU:AGP:PCI) -> die staat op dit moment vast op 6:2:1 (verder kan je dit aanpassen naar 5:2:1 , 4:2:1, 3:2:1)
Misschien eerst je videokaart ook even op stock laten draaien en dan je cpu proberen te oc'en?
Ik heb zonet mijn GPU terug naar stockwaarden geclockt, ik zal zo meteen eens testen, alhoewel
ik betwijfel of het veel zal uithalen.
De temps lijken me goed. CPU is erg laag, hoe heb je die gekoeld, is het een reeele temp? (wordt ie niet verkeerd uitgelezen?)
Ivm de temp van mijn CPU, het bios zegt me dat hij 33°C is, Speedfan zegt 28°C. CPU wordt
overigens gekoeld dmv de standaard boxed cooler, wel staat mijn case open.
Je RAM timings verhogen bedoel je? (net hoe je het ziet wss) Dus ipv bijv. 2,3,3,7 naar 3,4,4,8 oid.
Zoals je zei bedoelde ik idd de RAM timings verhogen, die staan standaard 2.5-3-3-8 (dus naar 3-4-4-9) .Deze draaien overigens op 2.60V & dit kan aangepast worden tot 2.5V en 2.8V, in stapjes van 0.05V. Ook is er een optie in het bios: Dram Clock, waar je kan aangeven met welke DDR snelheden je werkt (dit staat op DDR 400, hoger kan niet. Anderzijds kun je wel DDR 200, 266 of 333 aanduiden)

Ik heb hier ook nog ergens 2 x 256MB (PC3200) latjes liggen. Zou dit het OC'en moeten vergemakkelijken?
Anders test ik dit sffs wel eens uit & laat ik jullie de timings van deze latjes weten.

Als er ondertssn nog vragen zijn, beantwoord ik die met veel plezier }:O

• Barre_Code
Verwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 12:56:
[...]
Mss ligt het wel aan de kwaliteit van de voeding zoals Tw34jer zegt. Volgens mij is het gewoon een geheel van factoren waardoor de FSB nog niet te verhogen is.
Ik had ooit een p4 3.4Ghz systeempje met een p5nd2-sli en een 6800GT. Toen ik deze verving voor een D830 (ware stroomslurper) een X1800XT (ook) trok mijn 450 watt coolermaster het ineens niet meer. Bij de minst-geringste overclock viel het hele systeem uit.

Toen ik het systeem weer wilde verkopen had ik er tijdelijk een 7600GT in gegooid en voilla. De FSB kon "ineens" op 3600Mhz draaien. Je voeding trekt het dus niet (en is bovendien :X ook).

[ Voor 71% gewijzigd door Barre_Code op 09-08-2006 22:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, er is progressie! :*)

Ik heb mijn fsb naar 205 kunnen brengen, en die is stabiel, zowel in prime95 als in games. Daar heb ik wel redelijk veel moeite moeten voor doen:

-CPU, AGP & RAM voltage verhogen (naar het eerstvolgende beschikbare voltage, behalve mijn RAM, di e staat nu op 2.7V, is dit te vertrouwen/veilig?)
-RAM timings dus verhoogd naar 3-4-4-9
-HT disabled
-Een vast AGP ratio ingesteld (mss was dit niet nodig?) nl.: 6-2-1 (CPU-AGP-PCI)

Temperatuur van de CPU is ondertssn met een 4 tal graden gestegen, dus op dat vlak zou er nog meer progressie moeten kunnen uitgehaald worden.

Nu komt de vraag:

Zou het verstandig zijn om de voltages nog te verhogen, zodat ik stabiel met een FSB van 210 kan draaien? Of zou dit nefast zijn voor mijn desbetreffende componenten?

Munk-

edit 1:
Is het wel normaal dat voor zo'n kleine overclock te halen, er zoveel moet "gesleuteld" worden? (voltages, timings)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2006 14:55 ]

• Barre_Code
Het is allemaal heel logisch :)

Je voeding levert na een overclock niet genoeg volt aan je componenten. Als je dit handmatig verhoogd zakt het dus niet zover in dat een reboot nodig is. Dit alles duidt op een zeer instabiele voeding maarja blijf het vooral proberen want je wilt het toch niet geloven ;)
Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 14:22:
Ok, er is progressie! :*)

Ik heb mijn fsb naar 205 kunnen brengen, en die is stabiel, zowel in prime95 als in games. Daar heb ik wel redelijk veel moeite moeten voor doen:

-CPU, AGP & RAM voltage verhogen (naar het eerstvolgende beschikbare voltage, behalve mijn RAM, di e staat nu op 2.7V, is dit te vertrouwen/veilig?)
-RAM timings dus verhoogd naar 3-4-4-9
-HT disabled
-Een vast AGP ratio ingesteld (mss was dit niet nodig?) nl.: 6-2-1 (CPU-AGP-PCI)

Temperatuur van de CPU is ondertssn met een 4 tal graden gestegen, dus op dat vlak zou er nog meer progressie moeten kunnen uitgehaald worden.

Nu komt de vraag:

Zou het verstandig zijn om de voltages nog te verhogen, zodat ik stabiel met een FSB van 210 kan draaien? Of zou dit nefast zijn voor mijn desbetreffende componenten?

Munk-

edit 1:
Is het wel normaal dat voor zo'n kleine overclock te halen, er zoveel moet "gesleuteld" worden? (voltages, timings)

Verwijderd

hallo

dit vind ik eerlijk gezecht wel rrar want ik heb hier een p4 2.6 ghz
met een asrock dual mobo en een 350 w naamloze voeding en samsung pc3200 geheugen en ik kan makkelijk de 3300 halen..
Het is wel zo dat als ik hoger ga dat ik snel eenr eboot krijg ..

http://www.mijnalbum.nl/Foto=RBEYOF7D

ps:ik heb nog nix veranderd aan de timings of de voltages.

groeten

• Barre_Code
Bij dergelijke voedingen weet je het nooit, of ze functioneren nu nog wel of nu al niet meer.
Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 23:17:
hallo

met een asrock dual mobo en een 350 w naamloze voeding en samsung pc3200 geheugen en ik kan makkelijk de 3300 halen..

groeten

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 23:17:
hallo

groeten
Hm, idd, maar ik heb socket 478 (en multiplier 13) & jij blijkbaar 775 ( en multiplier 20).

Mijn cpu is immers al een 2 of 3-tal jaar oud, en heb niet het voorrecht om Clockgen te gebruiken omdat mn mobo blijkbaar niet in de te kiezen lijst staat :(

Maar ik heb zo stilletjes aan opgegeven om te OC'en met deze bak, wss koop ik mij een nieuwe binnen een maand of 2 (als de C2D's & aanverwanten wat gezakt zijn in prijs >:) )

thx for the info though :)
Pagina: 1