Core 2 duo E6600 koelen - maar met wat?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.004 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The 7th Guest
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:23
Binnemkort komt mijn nieuwe Conroe-systeem binnen :9
In 1e instantie heb ik gekozen voor de Zalman CNPS9500 AT koeler, maar is lees nu her en der (o.a. op Silent PC Review) dat deze niet zo stil is als je zou verwachten. Andere reviews (waaronder hier op Tweakers.net) geven juist aan dat deze op de laagste stand wel stil is. :?
Een 'probleem' is wel dat ik de pc compleet geassembleerd door TPG wil laten bezorgen en ik weet niet hoe voorzichtig die zijn.
Hoe dan ook, ik ben eens op zoek gegaan naar een paar alternatieven. Ik heb gevonden:
- Thermaltake Big Typhoon, 16 dB > stil maar groot en zwaar (813). Zit wel heel stevig vast met ijzeren brackets voor & achter.
- Thermaltake Blue Orb II, 17 dB > redelijk stil maar ook groot en heel zwaar (869 gram). Xit wat minder goed vast
- Scythe Katana755, 12 - 31,64 dB > licht (315 gram) en redelijk stil op de lage stand. Bevestiging ietwat ielig met pushpins
- Scythe Mine, 22 dB > niet heel erg zwaar (560 gram) en aardig stil. Ook ielige bevestiging. Ding zelf ziet er niet uit, maar ach, ik heb een dichte case (Antec P150).
De vraag is: wat raden jullie me aan?
Nee, de Freezer 7 valt af, die is niet stil genoeg en bromt.
Kun je een Conroe onoverklokt nou wel of niet passief koelen?
En hoe hard zou zo'n Katana775 nou draaien? 12 Db hoor je niet, rond de 20 is aardig stil maar 31,64 is wel erg luidruchtig! De Conroe wordt toch niet zo warm, dus kan de koeler rustig draaien... of zie ik dat verkeerd?

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg helpen naar een goede, stille luchtkoeler. De prijs is voor mij niet zo heel erg belangrijk - maar maak het niet te gek natuurlijk.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-01 21:41
Of je een Conroe totaal passief kan koelen. volgens mij wel: http://www.zalman.co.kr/e...view.asp?idx=175&code=020

Die zou processors met een TDP tot 70W kunnen koelen. De conroe heeft een TDP van 65W :Y

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
waarom geen scythe ninja?
het moet wel lukken om die conroe pasief te coolen.
ik heb zelf nog een pentium 4 530 (3ghz) met een ninja+120mm fan die er bij zat en die 120mm draait op 5 volt hij is onhoorbaar de temps komen niet boven de 52 graden(2 uur stressen)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-01 23:05

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

is misschien de thermaltake mini typhoon wat voor je?

http://www.dvhardware.net/review80_tt_mini_typhoon.html

Heatsink:
Supports up to TDP 130W
6 heatpipes, maximized heat transfer (6mm diameter)
All copper structure, provides extremely fast heat conductivity
92 0.2mm thick copper fins and perfect fin rate, perfect weight-to-performance ratio
Waved fins to reduce wind shearing noise
Dimension: 112 (L) x 94 (W) x 125 (H) mm
Fan dimension: 92x92x38 mm
Weight: 623g

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

Volledig geassembleerd vervoeren?
Een heatsink van 600g of meer lijkt me dan wat gevaarlijk eigenlijk.
Koerierdiensten zijn niet altijd even voorzichtig. :)

• The 7th Guest
Verwijderd schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 15:58:
Volledig geassembleerd vervoeren?
Een heatsink van 600g of meer lijkt me dan wat gevaarlijk eigenlijk.
Koerierdiensten zijn niet altijd even voorzichtig. :)
Daar was ik ook al bang voor. Deze lijkt me ook wel wat: de Alpine 7 (niet te verwarren met de Freezer 7 Pro!). Komt goed uit alle testen, ook op SPCR 8)
Alleen lijkt me het een beetje raar/krom een koelertje van 9 euro op een processor van 300 euro te zetten. Maar ja, als het werkt en stil is... Bovendien weegt het ding maar 486 gram... :) dus is het niet te zwaar voor de jongens van de post >:)
Ik zie echter weinig ervaringen hiermee... iemand?

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Rol-Co schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 14:27:
is misschien de thermaltake mini typhoon wat voor je?

http://www.dvhardware.net/review80_tt_mini_typhoon.html

Heatsink:
Supports up to TDP 130W
6 heatpipes, maximized heat transfer (6mm diameter)
All copper structure, provides extremely fast heat conductivity
92 0.2mm thick copper fins and perfect fin rate, perfect weight-to-performance ratio
Waved fins to reduce wind shearing noise
Dimension: 112 (L) x 94 (W) x 125 (H) mm
Fan dimension: 92x92x38 mm
Weight: 623g
De minityphoon wordt her en der slecht gereviewed...Doe het dan gelijk goed en neem zn grotere broer :)

Heb je al gekeken naar de Noctua NH-U9? of zn broer de NH-U12?

In ieder geval, een goede site vind ik > http://www.frostytech.com/
Maar kijk niet naar 1 site, lees goed rond om teleurstellingen te voorkomen!

[ Voor 13% gewijzigd door aramdin op 08-08-2006 16:24 ]

Instagram / YouTube

• Rol-Co

Rol-Co

aramdin schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 16:20:
[...]

De minityphoon wordt her en der slecht gereviewed...Doe het dan gelijk goed en neem zn grotere broer :)

Heb je al gekeken naar de Noctua NH-U9? of zn broer de NH-U12?

In ieder geval, een goede site vind ik > http://www.frostytech.com/
Maar kijk niet naar 1 site, lees goed rond om teleurstellingen te voorkomen!
Het gaat hem ook niet om super performance he, maar om het geluid wat er af komt i.c.m het gewicht voor de vervoerder.

misschien een plan om hem gewoon boxed te laten assembleren en dan later zelf de big typhoon er op plaatsen? (is wel werkje hoor bij s775)

je kan eventueel ook de regelaar van een zalman tussen de fan van de big typhoon zetten he, een hoop mensen hebben zo'n regelaartje wel over waar ze niks mee doen.
.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:43

Theo

moederbord

Ik heb de 9500, en op 850 rpm is hij echt stil (nul dB).

De conroe verbruikt stock net zoveel als mijn Northwood@stock (northwood:60 watt, conroe 65 watt). Ik hem mijn northwood 42% overgeklokt en de spanning 15% verhoogt. Ik kan met max850 rpm mijn cpu <55 graden houden, dus ik kan met nul dB mijn cpu coolen. Als ik de cpu weer @ stock laat lopen zou hij niet boven de 50 graden uitkomen als zelfs de fan helemaal uit staat.

Dus als je een stille cooler zoekt zal ik gewoon gaan voor de 9500, kun je passief zelfs gebruiken

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

Conroe heatsink group test (by Bit-tech.net)

http://www.bit-tech.net/h...eatsink_group_test/1.html

Afbeeldingslocatie: http://www.bit-tech.net/content_images/conroe_heatsink_group_test/load.png

Hoop dat je hier iets aan heb.

• Theo

Theo

moederbord

Bovenstaande is zeker als de cooler op z'n stilst staan of als de fan uitstaat?? MIjn cpu verbruikt meer dan een conroe (northwood met OC =90-100W, conroe 65W). Cooler is zalman 9500 led

Kamertemp is 24 graden, cpu load is 38 graden, max rpm
Als ik de cooler zet op 850 rpm (is 0dB) is hij ook maar max 43 graden.
Zelfs passief (nul rpm) wordt de cpu niet warmer dan 47 graden

Dus ik vertrouw bevenstaand schema niet helemaal, een freezer pro die 65 graden neerzet op een cpu die maar65 watt verbruikt kan gewoon niet.

Nu met WP, PV, EV en PC

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:23
theodouma schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 10:17:
Bovenstaande is zeker als de cooler op z'n stilst staan of als de fan uitstaat?? MIjn cpu verbruikt meer dan een conroe (northwood met OC =90-100W, conroe 65W). Cooler is zalman 9500 led

Dus ik vertrouw bevenstaand schema niet helemaal, een freezer pro die 65 graden neerzet op een cpu die maar65 watt verbruikt kan gewoon niet.
Mee eens. Dat plaatje kan niet kloppen.

Hallo met Tim

• SnelheidsDuivel
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-08-2025
Bovenstaand plaatje is ook van een test met een pentium EE 955, lees maar op de laatste pagina van de test.

• Theo

Theo

moederbord

even het originele artikel lezer leert ons dat het hier helemaal niet om een conroe gaat
To set our heatsinks, we set up a rig with a Pentium Extreme Edition 955 (one of the hottest chips on the market!)
dat is dus een cpu van 130 Watt en geen conroe van 65 Wattt

Ben ik het trouwens nog steeds niet eens met de test. Als een artic frezer 35 graden opwarmt om 130 watt weg te krijgen heeft hij dus een thermische weerstand van 0.27. Dus alle geteste coolers hebben een Rth van minimaal 0.27, de artic is immers in de test één van de coolste coolers.

Die 0.27, mijn 9500LED heeft een thermische weerstand van 0.12, dus in deze test zou de cpu met de 9500 maar 45 graden zijn, en dat terwijl een 9500 helemaal zoveel beter is als een artic of een big typhoon

edit: thermische weerstand is dus hoeveel graden de cpu opwamt voor iedere Watt dat de cpu verbruikt. Een lagere Rth betekend dus ook een lagere temp en een betere koeling

[ Voor 65% gewijzigd door Theo op 09-08-2006 10:43 ]

Nu met WP, PV, EV en PC

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-12-2025

SLeddert

SLeddert

Ik heb ook een E6600 icm een Zalman 9500-AT en ik kan je vertellen dat hij tijdens normaal desktop gebruik niet eens ronddraait.

Ik heb er wel een laagje Artic Silver V tussen gedaan ipv de koelprut van Zalman.
De temps zijn tijdens gewoon Windows gebruik rond de 21-23 graden.
Ik heb wel twee 12cm fans minimaal ronddraaien, dus er is wel een aardige airflow in mijn kast, maar daar hoor je ook niets van.

Ik kan hem je zeker aanbevelen, maar ik zou hem niet geassembleerd laten komen.
De koeler is toch wel zwaar en zou tijdens transport goed voor problemen kunnen zorgen !
Maar je kan hem echt met een gerust hart zelf monteren, want het is echt een makkie !

[ Voor 10% gewijzigd door SLeddert op 09-08-2006 10:35 ]

Karsten

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

The 7th Guest schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 13:58:
De vraag is: wat raden jullie me aan?
1: Ga je systeem zelf halen.
2: Laat het systeem en de koeler apart sturen.

Geen enkele koeler is zo klein en licht dat je zonder mogelijke problemen kunt gooien en smijten met de doos. Het verschil tussen een koeler van 500 of 700 gram kun je negeren.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Theo

Theo

moederbord

SLedder schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 10:34:
Ik heb ook een E6600 icm een Zalman 9500-AT en ik kan je vertellen dat hij tijdens normaal desktop gebruik niet eens ronddraait.

Ik heb er wel een laagje Artic Silver V tussen gedaan ipv de koelprut van Zalman.
De temps zijn tijdens gewoon Windows gebruik rond de 21-23 graden.
Ik heb wel twee 12cm fans minimaal ronddraaien, dus er is wel een aardige airflow in mijn kast, maar daar hoor je ook niets van.

Ik kan hem je zeker aanbevelen, maar ik zou hem niet geassembleerd laten komen.
De koeler is toch wel zwaar en zou tijdens transport goed voor problemen kunnen zorgen !
Maar je kan hem echt met een gerust hart zelf monteren, want het is echt een makkie !
Wat zijn je temps stressed en met hoeveel rpm draait de cooler dan?? Als je de cooler op z'n max zet, hoewarm wordt de conroe dan stressed??

Nu met WP, PV, EV en PC

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
en wat vinden jullie van de nieuwe thermalright cpu koeler: SI-128 ?

kijk ff op de thermalright site (http://www.thermalright.com/) en dan onder intel heatsink op SI-128 klikken.

ik ben van plan om deze te gaan nemen.

[ Voor 10% gewijzigd door edgarf28 op 09-08-2006 10:44 ]

• SLeddert

SLeddert

SLeddert

theodouma schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 10:38:
[...]

Wat zijn je temps stressed en met hoeveel rpm draait de cooler dan?? Als je de cooler op z'n max zet, hoewarm wordt de conroe dan stressed??
Dat zal ik je vanavond laten weten !

Karsten

• Theo

Theo

moederbord

edgarf28 schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 10:44:
en wat vinden jullie van de nieuwe thermalright cpu koeler: SI-128 ?

kijk ff op de thermalright site (http://www.thermalright.com/) en dan onder intel heatsink op SI-128 klikken.

ik ben van plan om deze te gaan nemen.
Is een leuke cooler, alleen wel jammer dat hij zonder fan geleverd wordt.

Nu met WP, PV, EV en PC

• narcan
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05-2023
Sunbeamtech Tuniq Tower 120 _/-\o_, de beste luchtkoeler op dit moment period (wel zwaar en groot).

http://www.xbitlabs.com/a...splay/tuniq-tower120.html

http://www.amdboard.com/tuniq_tower_120.html

Intel Core i2600K | Asus Maximus IV Extreme (3.0) | Kingston 9905403-400.A00LF DDR3 @1600MHz | 2x EVGA GTX 570 SC | OCZ Vertex 3 SSD

• Rol-Co

Rol-Co

alleen in NL niet verkrijgbaar volgensmij

• narcan
  • Laatst online: 26-05-2023
Rol-Co schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 11:48:
[...]

alleen in NL niet verkrijgbaar volgensmij
www.azerty.nl (wel 14 dagen levertijd)

Intel Core i2600K | Asus Maximus IV Extreme (3.0) | Kingston 9905403-400.A00LF DDR3 @1600MHz | 2x EVGA GTX 570 SC | OCZ Vertex 3 SSD

• Theo

Theo

moederbord

Volgens mij vind je mobo dat echt niet leuk. Die cooler is bijna één kilo! En al het gewicht hangt dan ook nog eens ver boven het mobo, en niet zoals bij bij een zalman 7700Cu direct tegen het mobo aan.

Nu met WP, PV, EV en PC

• Kiphaas7
  • Laatst online: 02-02 13:33
Dit is toch wel de koning van de aircoolers op dit moment. 8)

4launch heeft em ook, en binnen een week leverbaar zelfs.

EDIT1:
http://www.4launch.nl/4la...info.php?productid=021628

6-10 werkdagen dus.

EDIT2:
theodouma schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 12:03:
[...]

Volgens mij vind je mobo dat echt niet leuk. Die cooler is bijna één kilo! En al het gewicht hangt dan ook nog eens ver boven het mobo, en niet zoals bij bij een zalman 7700Cu direct tegen het mobo aan.
Volgens mij valt dat wel mee. tenminste, ik heb nog geen verhalen gelezen over kapotte mb's omdat de cooler te zwaar zou zijn.

[ Voor 71% gewijzigd door Kiphaas7 op 09-08-2006 16:09 ]

• The 7th Guest
Als ik het zo lees, kan ik net zo goed bij de 9500 blijven. Immers, als jij niet draait of heel zachtjes, dan is ie natuurlijk wel stil. Mijn 7700 stond ook regelmatig stil, maar het aan en uitgaan werd wel irritant. Mijn Hyper 48 doet dat een stuk beter.
Na wat dubben ben ik tot de volgende keuzes gekomen: Ik ga de pc zelf halen en qua producten heb ik de keuze beperkt tot:
- Zalman 9500 AT. 18-27,5 dB. Misschien niet het stilst, maar wel een kwaliteitsproduct en mooi (voor het idee dan, heb een dichte kast)
- Big Typhoon. Met 16 dB een stuk stiller. Wel zwaar & groot. Ik hoop alleen niet dat de 120 mm fan een whoosh-whoosh geluid maakt. De koeler draait 1300 rpm en die kan ik met ASUS Q-Fan wel omlaag brengen. Is € 7,17 met de Zalman, niet boeiend.
- Scythe Mine. Met 22 dB redelijk stil, maar wel een mooi, smooth geluid met 2200 rpm. Kan ook met Q-Fan omlaag. Ding zelf zit er niet uit, maar heb toch een dichte kast. Kost € 10,84 minder dat de Zalman, dus ook geen schokkend bedrag.
De vraag is: wat raden jullie me uit deze 3 aan? Ze zijn allemaal goed, maar ik wil de beste!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Voor hoe lang? http://www.scythe.co.jp/cooler/infinity.html >:) :Y)
Beter dat je deze niet laat assembleren :o

[ Voor 5% gewijzigd door _XipHiaS_ op 09-08-2006 18:46 ]

• Theo

Theo

moederbord

wtf. vijf heatpipes??? Dat ding moet beter zijn dan een beetje waterkoeling!

edit:
als ik deze testresultaten bekijk vind ik dat de cooler best tegenvalt, de Thermalright Ultra-120 koelt beter.

[ Voor 30% gewijzigd door Theo op 09-08-2006 19:25 ]

Nu met WP, PV, EV en PC

• SLeddert

SLeddert

SLeddert

theodouma schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 10:38:
[...]

Hier een overzicht van de temp stressed en de RPM van de Zalman CPU koeler:
Zoals je ziet is de CPU stressed ca. 29c en de CPU Fan draait 519 Rpm.
Ik kan je vertellen dat ie zo niet veel lawaai maakt en dat je moeite moet doen om hem te horen !

Stressed screenshot: HIER

Foto van de Zalman 9500AT: HIER

Karsten

• Theo

Theo

moederbord

29 graden @ load?? Vind ik zeer netjes voor de 9500. Je zou m dus ook als passieve koeler kunnen gebruiken, zelfs met een leuke overklok :)

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

theodouma schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 10:17:
...
Cooler is zalman 9500 led

....
Wat je hier zegt kan niet echt. De koeler maat pas 0 DB als hij 0 rpm maakt dus als hij volledig stil staat . Met de 850 rpm zal je hem inderdaad niet of nauwelijks horen maar dit wil niet zeggen dat hij geen geluid maakt, gewoon heel erg weinig.

@TS

Ik heb persoonlijk de 9500. Heerlijk ding hang hem gewoon aan je moederbord en laat hem automatisch aansturen. Zeer handig en je gaat hem niet horen. Tevens heb met deze temperaturen nog ruimte zat om een serieuze overclock neer te zetten zonder je zorgen hoeven te maken over de temperaturen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2006 22:18 ]

Verwijderd

ik heb zelf de 9500 en de TT BT getest in mijn kast (lian li v1000) en de tt bt houdt de cpu koeler.
Da's verassend want de 9500 blaast recht in de exhaust fan van de kast.
Verder zit een hoop van het gewicht van de bt dicht bij de socket, de 9500 heeft een hoop gewicht ver er vandaan.
Extra voordeel van de tt bt is dat ie de northbridge en de mosfets extra koelt omdat hij naar het mobo toe blaast, de 9500 heeft dit maar nauwelijks.
Ik kan dan ook veel verder overklokken met de tt bt als met de zalman.
Da's jammer want ik ben zalman fan, al mijn casefans zijn zalman 120mm bijv.
Bij de tt bt kun je ook nog es zelf een andere fan monteren, dus nog stiller of meer performance.
Ik heb er zelf een delta fan opgezet, dat blaast hard genoeg om de kast te doen verrijden (als ie niet dwars op de rijrichting zou blazen), maakt wel wat herrie, maar op 5 volt is het dragelijk.
De originele fan is erg stil op 5 of 7 volt en koelt prima op 12V maar dan maakt ie wat meer herrie als de zalman.
Dit is op te lossen met een papst fan, die zijn er met meer flow bij 18db, dan is ie op full power stiller als de zalman en koelt aanmerkelijk beter.

Als je stilte wilt en geen omkijken, niet te veel overklokken en het gewicht ver van de base doet er weinig toe, dan is de zalman een uitstekende keuze, met de 4 pins aansturing kun je het mobo het denkwerk laten doen en kun je er op vertrouwen dat een kwaliteits product als de zalman voldoet.

Voor overklokkers en sleutelaars is de tt bt een interesante verbetering denk ik

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2006 22:50 ]

Verwijderd

je geeft wel aan in de TS dat je geen Artic freezer wil, maar ik snap niet waarom je zegt dat deze zo luid is.

Ik citeer de kenmerken uit een review:

Extremely Quiet
The low speed 80 mm fan reduces the noise level to a minimum.
The patented fan holder is able to practically eliminate the typical buzzing sound of 80mm fans.

(http://www.pro-clockers.com/article.php?id=49&page=2)

Daarmee scoort hij beter dan sommige van de alternatieven die je noemt. Niet dat ik je deze koeler wil opdringen, maar imho is hij het overwegen zeker waard.

• ZeroCode
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-01 13:42

ZeroCode

Woopie

Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 09:27:
je geeft wel aan in de TS dat je geen Artic freezer wil, maar ik snap niet waarom je zegt dat deze zo luid is.

Extremely Quiet
The patented fan holder is able to practically eliminate the typical buzzing sound of 80mm fans.

Daarmee scoort hij beter dan sommige van de alternatieven die je noemt. Niet dat ik je deze koeler wil opdringen, maar imho is hij het overwegen zeker waard.
Als het goed is heb ik hem over een paar uur ook ( en anders morgen :'( ) en ik zal een review geven goed als hij werkt....

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:31

silitek

Tubes Only

Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 09:27:

Extremely Quiet

Daarmee scoort hij beter dan sommige van de alternatieven die je noemt. Niet dat ik je deze koeler
wil opdringen, maar imho is hij het overwegen zeker waard.
Artic Freezer 7pro doet uitstekend zijn best. Luid en rammelende fan is onzin. Deze koeler is super.
Q-fan op 40% houd hij m'n D930@955 op Idle 28c en Load 35c....Conroe zal het zelfde zijn ongeveer

Tubes....It's what make music music!

• m00n
  • Laatst online: 17-01 09:34
Ik draai hier een Intel Core2Duo E6700 @ een Scypte Ninja plus fan. Hij blijft rond de 35 graden als ik het goed gezien heb.

Daarnaast hoor ik hem niet, maar dat komt mede dankzij de hoeveelheid hardeschrijven die ik heb draaien.!

SteamID: m00n22NL | GT: m00n22 | My Game PC

• The 7th Guest
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Scythe Mine. Ik heb de reviews en soundsamples op silentpcreview.com er nog eens op nageslagen en beluisterd, en deze kwam als beste uit de bus, ook op de wat hogere snelheden. Bovendien is de fan goed em simpel te vervangen, mocht dat nodig zijn.
En ja, omdat de Scythe 560 gram weegt, heb ik besloten de pc zelf te gaan halen. Met de mobo zijde plat zijn kant moet het lukken: een pc met een zware Coolermaster Hyper 48 van 828 gram, heeft ook al heel wat autoritjes overleefd...
Hoe dan ook, bedankt voor de vele reacties en zodra de pc binnen (duurt nog wel 1,5 week ;( ) (is komt er een review van de Scyhe Mine, dus: stay tuned. 8)

• Y3LLoW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-01 16:09
Is de Zalman CNPS7700-Cu ook een goede cooler voor de E6600?

Hij heeft ook een 120mm fan toch?

Geen flauwekulletjes

Verwijderd

ik wilde gaan voor de thermaltake blue orb II...met een 120mm fan.
weet iemand iets/heeft iemand ervaringen over deze koeler?

Verwijderd

ik heb een E6600 @ 3,1ghz samen met een scythe mine, naar 4 uur stressen komt hij nog steeds niet boven 32 graden uit.

normaal is hij tussen de 18 en 22 graden, en hij is zo stil als een lijk :P

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

theodouma schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 18:46:
[...]

wtf. vijf heatpipes??? Dat ding moet beter zijn dan een beetje waterkoeling!

edit:
als ik deze testresultaten bekijk vind ik dat de cooler best tegenvalt, de Thermalright Ultra-120 koelt beter.
Kamertemp was tijdens het testen van de Infinity een stuk hoger, en ook al rekenen ze dat op het blijft verschil maken, dat weet ik zeker, daarbij is het wel de stilste van alle koelers(HSFc's)

http://specs.tweak.to/16495

• Onno b
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-01 10:49

Onno b

Heilige iRacing data koeien

Ik bezit een thermalright 120XP om mijn AMD 4000+ het hoofd koel te laten houden. Maar aangezien ik net een E6600 heb gekocht was ik eens aan het zoeken of mijn thermalright ook op de conroe kan worden bevestigd icm de asus P5W DH deluxe.
Helaas hebben GOT en goolge mij niet duidelijk kunnen maken of dit nou mogelijk is of niet. Vooralsnog heb ik alleen kunnen vinden dat hij normaal zonder verandering van de socketvoet hij voor intel geschikt is en met bevestiging van deze `voet` voor de athlon 64.

Wie weet of de thermalright 120XP ook gebruikt kan worden op de asus p5w dh deluxe?

op de asus p5b kan het wel zie maar;
http://www.hardware.info/forum/showthread.php?t=98005

• Radagast2005
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Radagast2005

The Brown Wizard

Verwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 00:25:
Conroe heatsink group test (by Bit-tech.net)

http://www.bit-tech.net/h...eatsink_group_test/1.html

[afbeelding]

Hoop dat je hier iets aan heb.
Begrijp ik het dan goed dat de temperatuur van mijn E6600 met intel stock fan van 80 graden nog niet eens zo raar is? Ik dacht dat dat te hoog is?

Ticking away the moments that make up the dull day

• Kleenex
  • Niet online
Ik heb nog wel een vapochill voor je staan...... tis wel socket 478, maar een beetje handige jongen fixt dat wel. Daarmee hou je hem wel koeler als de luchtkoelertjes hier..... mail maar als je intresse hebt... hij staat hier toch stof te vangen.

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Ik ben zelf erg tevreden over mijn vapochill micro. Het verwijderen van de fanshroud + vervangen van de fan door een stevige papst scheelde op mijn P4 650 bijna 6 graden load (kon daardoor net 4,1 Ghz halen)

Dankzij de pushpins moest ik wel 2 stripjes metaal bevestigen aan de beugels zodat er wat meer druk op koeler/socket kwamen, maar hij zit nu stevig vast.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• Radagast2005
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Radagast2005

The Brown Wizard

Kleenex schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 23:25:
Ik heb nog wel een vapochill voor je staan...... tis wel socket 478, maar een beetje handige jongen fixt dat wel. Daarmee hou je hem wel koeler als de luchtkoelertjes hier..... mail maar als je intresse hebt... hij staat hier toch stof te vangen.
Dankje, maar heb hem al teruggebracht naar 50-60 graden.

Ticking away the moments that make up the dull day

• zaizuney
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-11-2025
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je beweert dat een Freezer te luid is.

Ik heb zelf een conroe E6600 en een Freezer 7 PRO (nu al 2 weken)

Je hoort de freezer NIET tot op 75%, tot 85% hoor je hem amper, op maximum hoor je hem wel maar dan ben je meestal bezig je processor zwaar aan het stressen (zwaar gamen of zo, en dan komt het geluid van je spel ofzo zeker boven het geluid van de freezer)

M'n conroe is overclocked tot 3,15ghz met nog altijd standaard voltage wel (+- 1,2 volt)

Op 75% vastgelocked (zonder geluid dus!) krijg ik m'n conroe gemakkelijk op 30° non stressed en stressed (heel lange tijd 100%) draait hij rond de 40°

Op maximum is hij nonstressed rond de 25° a 27° en stressed rond de 35° a 37°

wou dit ff even kwijt ;)

Verwijderd

Ik heb dus ook die Zalman 9500 led erin zitten. Maar ik krijg mijn temps niet beneden de 40°c cpu gebruik ligt hier rond de 0-10%. In de bios geeft hij aan 35°c en stressed komt die boven de 50°c. Ik heb gekeken of de koelpasta er niet goed onder zat. Maar dat was niet het geval. Intel Stock cooler geprobeerd, maar die geeft nog hogere temps aan.

Ik heb dus een E6600 stepping e6. De Airflow zou goed moeten zijn. Daar kan het niet aan liggen.

Ik wil namelijk gaan proberen te OC-n maar met de standaard temps zoals ze nu zijn lijkt het me niet verstandig. Mijn broertje heeft een paar settings in de bios veranderd nl.: vdimm naar 2.1v, vcore naar 1.35, geheugen timings 4-4-4-12, fsb naar 293mhz en alle fans ingesteld op full-speed. Met deze settings zijn de temps zelfs tot 10°c warmer. En met gamen valt hij uit en reboot me pc. windows draait ook heel erg traag.

Kan iemand mij helpen deze temps een graad of tien naar beneden te brengen? Misschien heeft iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen? Is de koeler niet compatible met de rest van mijn systeem?

• Chrono Trigger
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Kan niemand deze arme jongen helpen?

i7 8700K + Mugen 5 @ 4,6GHz // 16GB @ DDR4-3730 CL17 // AsRock Z370 Extreme 4 // GTX1060

• Leftblank
  • Laatst online: 02-02 13:40
ZaiZuney schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 23:37:
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je beweert dat een Freezer te luid is.

Ik heb zelf een conroe E6600 en een Freezer 7 PRO (nu al 2 weken)

Je hoort de freezer NIET tot op 75%, tot 85% hoor je hem amper, op maximum hoor je hem wel maar dan ben je meestal bezig je processor zwaar aan het stressen (zwaar gamen of zo, en dan komt het geluid van je spel ofzo zeker boven het geluid van de freezer)
[...]
Wel een beetje kale opmerking zo; is dit met 'n dichte/open kast, afstand tot de koeler, omgevingsgeluiden e.d., zonder meer info zegt het weinig, zeker aangezien je waarschijnlijk verder geen passieve koeling hebt en er dus ook uit je pc wel meer geluid zal komen.

Over 't algemeen kun je beter vertrouwen op een (enkele) review(s) waarin meerdere koelers besproken worden zodat je een vergelijking ziet, aangezien alle drie de koelers van de TS vrij stil zijn

[ Voor 12% gewijzigd door Leftblank op 30-08-2006 21:32 ]

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-01 23:54

Chop2000

Vroem

ik heb sinds vandaag ook m'n conroe sys draaien, met een tuniq tower 120.. enrom apperaat, maar damn dat ding werkt :D

op 1500rpm is hij erg stil, komt niet boven m'n hdd's uit (raptor 36 gyg en een 320 gyg maxtor sata schijf) op vol vermogen hoor je hem wel duidelijk.. heb hem dus ook op 1500rpm draaien.

idle is hij ongv 25-28 graden kast dicht (ja dit klopt, koeler voelt gewoon koud aan, ook bij de base :P) en stressed voor een uurtje is hij 40 -/+ graden..

dit is icm een e6600, alles stock voltages, draait op 3ghz. (morgen maar eens even meer proberen, denk dat deze cpu nog wel heel wat verder wil :D)

[ Voor 18% gewijzigd door Chop2000 op 30-08-2006 23:52 ]

niks

• Kiphaas7
  • Laatst online: 02-02 13:33
Chop2000 schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 23:51:
dit is icm een e6600, alles stock voltages, draait op 3ghz. (morgen maar eens even meer proberen, denk dat deze cpu nog wel heel wat verder wil :D)
mobo? :)

• The 7th Guest
Ik heb mij pc binnen en de Scythe Mine bevalt me prima. :) Ik ben en (nog) niet in geslaagd om het aantal toeren met Q-Fan naar beneden te brengen, :? maar zelfs op full speed 1500 rpm hoor ik 'm niet. En dat met maar één 120 mm outtake casefan op low speed (1200 rpm) en een passief gekoelde videokaart! 8) De Antec P150 kast met zijjn sound deadening panels zal ook zeker helpen, maar ik ben er helemaal tevreden over.

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-02 07:46
Voor mijzelf zie ik nog geen aanleiding de koeler te vervangen.
Idle = de temp ca 32 graden
stressed = de temp ca 38 graden al haalt Sledder toch wel heel mooie temps met zijn Zalman.

(E6600 op ConRoeXfire- ESataII FSB op 275)

• Zillion01
  • Laatst online: 22-01 08:37

Zillion01

Obey your screen!

Y3LLoW schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 18:07:
Is de Zalman CNPS7700-Cu ook een goede cooler voor de E6600?

Hij heeft ook een 120mm fan toch?
Dat wil ik ook gaan doen. Iemand al een ervaring daarmee?

Verwijderd

Kijk hier eens. Een zaak gespecialiseerd in stille pc's. Zeker hun eigen High End koelers lijken me super, ze zijn echter wel erg duur (+/- 100 euro).

• Demon_Eyez
  • Laatst online: 24-11-2025
Verwijderd schreef op maandag 18 september 2006 @ 13:14:
Kijk hier eens. Een zaak gespecialiseerd in stille pc's. Zeker hun eigen High End koelers lijken me super, ze zijn echter wel erg duur (+/- 100 euro).
Erg duur? Belachelijk duur, een luchtkoeler van 120 euro :o
Sorry hoor, maar dat vind ik ik echt niet normaal. Dan hebben ze ook nog een koeler van 114 euro die gewoon uit Aluminium bestaat en geeneens uit koper voor die prijs :r

[ Voor 11% gewijzigd door Demon_Eyez op 18-09-2006 16:09 ]

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

• TFDev
  • Laatst online: 26-09-2025
Heb er zelf ook over zitten denken om een TT Big Tower te halen, maar wat ik me een beetje afvraag, gaat dat wel goedkomen met het moederbord? (de kast staat rechtop...) Wordt dat niet te zwaar? Ik hoef namelijk mijn halve moederbord niet onderin mijn kast te vinden :P

• dangerpaki
  • Laatst online: 01-02 20:45
dat verzenden zou ik voorzichtig mee zijn, was hier gister nog een thread op t.net over iemand die een compleet verragde computer terugkreeg na verzending. wat blijkbaar door verzending zou komen. ook sprak daar iemand uit ervaring vanuit tpg werk dat er neit zo zuinig word omgegaan met systemen. laat hetin ieder geval verzekeren.
en bij ophalen of aflevering even goed kijken of er geen schade aan verpakkingis, dat moet je namelij meteen melden

• Y3LLoW
Ik heb ook een gebouwd systeem gekregen met TT Big Typoon en dit is gewoon goed aangekomen!

Maar nu mijn vraag:

Ik heb een P5B en die TT BT, maar de cooler draait altijd op 1406 rpm terwijl hij op 2000 kan draaien.
Q-fan aan en uit, verschillende profielen bij Q-fan, dit heb ik al geprobeerd.
Hij draait altijd hetzelfde, hoe kan ik hem volop laten draaien zonder moeilijke soldeerdingen :P

Is er al een speedfan uit voor mijn mobo waarmee ik hem volop kan laten draaien?

Alvast bedankt! :)

Geen flauwekulletjes

Verwijderd

Ik heb een TT BT en die is onhoorbaar, letterlijk. Wel groot, maar stil en extreem goede koelprestaties. Mijn 3500+ @ stock (nog wel >:) ) komt nooit boven de 34 graden!.

@Y3llow: Mijn TT BT(met oranje fan) kan maar 1300 rpm?

• Y3LLoW
Sry,

had me vergist :o

Maar kan ik wel gewoon een betere 120mm fan plaatsen? Of is dit niet een kwestie van oranje eraf schroeven en nieuwe erop?

Geen flauwekulletjes

Verwijderd

Kojak2001 schreef op maandag 18 september 2006 @ 13:00:
[...]

Dat wil ik ook gaan doen. Iemand al een ervaring daarmee?
ik heb de E6600 zonder overclock met een zalman 7700alcu op een asus p5wdh deluxe...
het functioneert prima, temps zijn in de laagste stond van de koeler, zon 900rpm 37idle en stressed niet boven de 45 ongeveer

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 15:41:
Ik heb dus ook die Zalman 9500 led erin zitten. Maar ik krijg mijn temps niet beneden de 40°c cpu gebruik ligt hier rond de 0-10%. In de bios geeft hij aan 35°c en stressed komt die boven de 50°c. Ik heb gekeken of de koelpasta er niet goed onder zat. Maar dat was niet het geval. Intel Stock cooler geprobeerd, maar die geeft nog hogere temps aan.

Ik heb dus een E6600 stepping e6. De Airflow zou goed moeten zijn. Daar kan het niet aan liggen.

Ik wil namelijk gaan proberen te OC-n maar met de standaard temps zoals ze nu zijn lijkt het me niet verstandig. Mijn broertje heeft een paar settings in de bios veranderd nl.: vdimm naar 2.1v, vcore naar 1.35, geheugen timings 4-4-4-12, fsb naar 293mhz en alle fans ingesteld op full-speed. Met deze settings zijn de temps zelfs tot 10°c warmer. En met gamen valt hij uit en reboot me pc. windows draait ook heel erg traag.

Kan iemand mij helpen deze temps een graad of tien naar beneden te brengen? Misschien heeft iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen? Is de koeler niet compatible met de rest van mijn systeem?
bij mij hetzelfde:
idle net onder de 40 graden en stressed 45 op een asus p5b deluxe moederbord met een stock koeler. :?

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Hier exact hetzelfde maar dan met een Thermaltake Blue orb 2 rond de 1600rpm zelfs idle 38 tot 40
stressed nog nie getest

Verwijderd

Kiphaas7 schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 16:05:
[...]

Dit is toch wel de koning van de aircoolers op dit moment. 8)

4launch heeft em ook, en binnen een week leverbaar zelfs.

EDIT1:
http://www.4launch.nl/4la...info.php?productid=021628

6-10 werkdagen dus.

EDIT2:

[...]

Volgens mij valt dat wel mee. tenminste, ik heb nog geen verhalen gelezen over kapotte mb's omdat de cooler te zwaar zou zijn.
ik heb de cooler gehad..en verkocht op tweakers voor 25 euro
hij koelt wel lekker ja..maar 1.2 kilo aan de haak met fan erin..
ik hoorde mijn mobo kraken...ik dacht HEEELLLL NOOOO..

trouwens ik heb hem hier in de stad gekocht voor 25 euro..!!

Verwijderd

Ik heb de tuniq tower ook, en ik vond het gewicht wel meevallen (ik geloof 790 gram zonder fan). Montage gaf geen enkel probleem, mobo ook niet en het ding koelt zeer goed.

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 11:00:
Ik heb de tuniq tower ook, en ik vond het gewicht wel meevallen (ik geloof 790 gram zonder fan). Montage gaf geen enkel probleem, mobo ook niet en het ding koelt zeer goed.
Kan je temperaturen geven? Koelt heel goed zegt mij nooit wat...buiten dat het ding maakt geen geluid toch? Op hoveel RPM draait de fan ervan?

Heb mijn Idle temp. problemen opgelost. Eergister heeft mijn voeding het begeven... een dure Hiper Type-R. Deze werd gloedjeheet en blaasde die hete lucht zo de kast in. Nu alles lekker zo rond de 36-38 graden idle...

• Puc van S.
  • Laatst online: 02-02 15:55
RSD1982 schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 11:51:
[...]

Kan je temperaturen geven? Koelt heel goed zegt mij nooit wat...buiten dat het ding maakt geen geluid toch? Op hoveel RPM draait de fan ervan?

Heb mijn Idle temp. problemen opgelost. Eergister heeft mijn voeding het begeven... een dure Hiper Type-R. Deze werd gloedjeheet en blaasde die hete lucht zo de kast in. Nu alles lekker zo rond de 36-38 graden idle...
ik heb een TuniqTower en die houd mijn e6600 op 3.4ghz (1.40v) stressed op ongeveer 50graden met +-1000rpm (wel andere fan ingezet maar dat maakte niet veel uit)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Pagina: 1