Toon posts:

Case fan

Pagina: 1
Acties:
  • 1.393 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik ben van plan de silentmaxx ST-11 Pro te kopen (helaas leveren ze niet standaard case fan's erbij) en ben daarvoor op zoek naar een 12 mm case fan en twee 8 mm case fan, alleen weet ik niet waar ik op moet letten. Ik zie wel case fan's die verschillen van 3 tot 20 euro. Ik maak geen gebruik van een fancontroller. Is het hoe lager de rotatiesnelheid, hoe stiller de case fan?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:38
Is het hoe lager de rotatiesnelheid, hoe stiller de case fan?
In principe wel, maar een brakke fan die op 1000 rpm draait kan best meer herrie maken dan een goede fan die op 1500 toeren draait (zelfde grootte natuurlijk).

Je moet gewoon kijken naar de wat betere merken (Papst, Zalman, etc) en kijken wat voor een dB ze beloven.

The devil is in the details.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een 12mm casefan lijkt mij een beetje klein :P

Persoonlijk vind ik Papst echt super goede fans maken, ze zijn redelijk prijzig maar wel super stil.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

papst is wel erg duur tov zalman enzo.
staat tegenover dat het prima spul is.

gewoon weerstand ertussen solderen ;)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

Even ter duidelijkheid:
Je hebt ruimte voor 1x120mm en 3x80mm.
http://tweakers.net/productsurvey/survey/1674

Mijn advies is om alle 4 de ventilators te kopen. De 120mm met fan regelaar, de 3x80mm zou ik in serie schakelen. Die draaien dan rond de 800rpm (doen ze bij mij ook).
Het merk maakt op zich niet zoveel uit, maar het is over het algemeen zo dat je idd wat betere kogellagertjes etc hebt als je een beter merk koopt.
2e voordeel van 3x80mm serie is dat ze langzamer draaien en dus langer mee gaan, en dus minder snel ingesleten lagers hebben waardoor ze gaan 'iepen'.
De prijzen zitten zo rond de 7-12 euro voor 80mm en 10-15 euro voor 120mm.
Koop je allemaal Nexus (heb ik nu 2 jaar zonder 'iepen') zit je op 3x5,20 + 1x9,59, iets van 27 euro of zo.
Zie Azerty.nl, product# 2126 en 2128

Let wel ik hou niet van kleurtjes, ledjes herrie, balonnetjes en whatever.
Ik wil gewoon stille fans en als ik naar je case kijk jij ook.

Laterzzz

Verwijderd

persoonlijk ben ik eerder voor de iets tot veel meer lawaai makende fan's, omdat die ook doen wat je van een fan verwacht; ze verzetten véél meer lucht. Even kleine vergelijking;

papst 4412/F2GLL18dB70m³/u
papst 4412/F2GL26dB94m³/u
ACryan28.95dB77.7cfm=132m³/u

voor mij komt daar de ACryan echt het beste uit (ook al is het een goedkopere, de leds kan je evt wel doorsnijden als je geen licht wil), hij verzet namelijk 4.55m³/db, de papst verzet "maar" 3.61m³/db.
Je kan die ACryan's met speedfan heel laag laten draaien (op 30% hoor je ze juist nog een diepe brom geven, maar dan moet voor de rest alles uit liggen, dus geen hd's of je hoort ze niet meer, maar de vervelende hoge tonen zijn weg), terwijl die toch nog meer blijft blazen dan een 80mm fan.

Ik heb 4 harde schijven vlak boveen hangen, met zo 1 ac ryan ervoor, en zelfs in de hittegolf (na het hangen van de fan uiteraard) gingen die schijven niet boven de 38a39°, wat ongeveer 3° warmer was dan de omgevingstemperatuur (toen wel op full speed)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2006 14:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties! haha ja 12 mm is idd erg klein, nulletje vergeten :P
hmm ik moet ff erover nadenken dan welk case fan ik wil nemen..want ik wil eigenlijk een zo'n stil mogelijk pc hebben..maar ik wil ook een zo'n hoog mogelijk airflow hebben :D

Wat voor fan regelaar moet ik trouwens nemen voor de 120 mm? en hoe bedoel je 3x80mm case fans aan een serie schakelen? (ben beetje noob op dit gebied :/ )
Voldoet deze thermal controller (op azerty, product# 1784, SilverStone SST-FP52B) ?

• 601jean
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-07-2025
Ik werk nu al een tijdje met een 120mm papst fan en een antec 120mm die papst is gewoon stukken stiller op full speed en verzet dan (op het gevoel) evenveel lucht.
Die 3 x 80mm kan je ind in serie zetten dan krijgen ze elk 4v ipv 12v maar dan moet je fans hebben die op 4 volt willen starten en niet elke fan doet dat. Ik zet er maar 2 in serie dan heb je 6 volt per fan en dan hoor je ze ook niet en dan starten ze zeker.

Verwijderd

wat mij interessante lijken (juist tegengekomen) zijn de Sflexen van scythe.
Maakt maar 8.7dB aan lawaai en verzet toch 56.95m³/u

http://www.scythe-usa.com/product/acc/002/sflex_detail.html

die fancontroller voldoet, je hebt 3 kanalen, meer heb je niet nodig.

• BlackBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-01 23:30
ik draai zelf nu al een paar jaar op papst (1x 120mm en 3x 80mm). Die zijn lekker stil en dan haal je gewoon goeie kwaliteit in huis, ik gebruik ze in mijn chieftec uit de dragon series. Als je dan merkt dat je systeem heel goed wordt gekoeld, of 's winters, kan je zelfs je voltage veranderen (heb ik ook gedaan). en dan zijn ze helemaal niet meer hoorbaar.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:05
m³/db ?!?

m³ is een lineaire schaal en dB is een logaritmische schaal. Niet echt een lekker formule en volgens mij loopt de vergelijking dan ook scheef...

Grofweg kan je de volgende criteria aanhouden voor lawaai bij PCs:
<20 dB is fluisterstil (is waarschijnlijk stiller dan al je andere componenten)
20-25 is stil
25-30 zachtjes zoemen
>30 dB is niet echt stil meer te noemen...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Goede merken:
Papst
Panaflo
Scythe Kaze Yu
Arctic Cooling
etc

Heb je al gekeken naar de Product Surveys?

Instagram / YouTube

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dan dat ik de zelfde 80mm fans van Merquise ga halen. Die van hem draaien alle drie zonder problemen op een serie. De 120mm zit ik nog over te twijfelen...bij alle producten staat er gewoon dat het niet hoorbaar is voor de menselijke oor..en dat het de stilste case fan is van de wereld -.-'

Iemand die aanbevelingen heeft voor controllers?

Verwijderd

Topicstarter
Hoe moet ik trouwens meedere case fans in een serie zetten? moet ik daarvoor aparte plugjes of iets dergelijks kopen? of kan dat standaard in een fancontroller?

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
meer fans=meer lawaai...

aangezien het ruis is, gaat de 3 dB niet helemaal op (elke keer als je de hoeveelheid bronnen verdubbelt, wordt het geluid 3dB harder), maar meer fans geven echt meer lawaai.

Verder wijken de metingen ook erg als... je hebt bijvoorbeeld de dB(A) schaal.. dan is er een filter overheen gehaald die overeenkomt met het menselijk gehoor. En de afstand waarom de meting is gedaan maakt ook uit...meestal is de meting op 1 meter afstand gedaan.

Ik heb zelf de nexus 80 cm fans, die geven volgens de fabrikant 17.6 dB... dat wil ik best geloven, maar ik hoor hem wel (niet hard overigens).

Als je 's nachts in bed ligt, hoor je alles boven de 10 dB...tenminst: ik wel...

U vraagt, wij antwoorden.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Dat 3 dB meer inderdaad 2x zoveel geluidsdruk betekent klopt.
Probleem is dat je oren zelf ook een logaritmische schaal gebruiken.

Dus 2x zoveel geluidsdruk wordt niet ervaren als 2x zo hard.

Een goed artikel met uitleg over geluidsdruk en decibel staat hieronder gelinkt.
http://www.silentpcreview.com/article121-page1.html

Een korte samenvatting.
±1dB is het kleinste hoorbare verschil voor de meeste personen.
±3dB is een halvering/verdubbeling van de geluidsdruk.
±10dB is een halvering/verdubbeling van de geluidservaring.

Dit betekent dat twee fans van 30dB samen 33dB maken.
Dit betekent dat vier fans van 30dB samen 36dB maken.
Dit betekent dat acht fans van 30dB samen 39dB maken.
Dit betekent dat ergens tussen de negen tot twaalf (te lui om een rekenmachine te pakken) samen ongeveer twee keer zo hard ervaren worden als één enkele 30dB fan.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• MeMoRy
... voor ruis gaat die regel niet op... dat is een willekeurig signaal, dus de sinussen versterken elkaar niet altijd...

Overigens klopt die 8,7 dB van die S-FLEX fan denk ik niet... als je die getallen ziet, verwacht je eerder 18,7 dB. volgens mij zijn ze een 1 vergeten...

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-02 23:35
Kijk anders even hier
Let dan vooral op "Ratio" CFM/dB dus ;)

[ Voor 3% gewijzigd door glnk op 08-08-2006 17:47 ]

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
gaan we er een geluids topic van maken :P ??
Dit betekent dat ergens tussen de negen tot twaalf (te lui om een rekenmachine te pakken) samen ongeveer twee keer zo hard ervaren worden als één enkele 30dB fan.
maar als alle 8 de fans op verschillende freqenties lawaai maken word het denk ik wel heel anders ervaren hoor :z

verder heb ik wel de ervaring dat je roostertjes ook de toon kunnen beinvloeden.... dus miss dat je die uit je kast moet knippen... als je je eraan stoort tenminste ;)

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Aloys Akkerman schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 17:41:
maar als alle 8 de fans op verschillende freqenties lawaai maken word het denk ik wel heel anders ervaren hoor :z
Dus is het zaak zoveel mogelijk identieke fans te gebruiken en die op en of nabij dezelfde toerental te laten draaien.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• MeMoRy
horen jullie een "toon" uit jullie fans komen?

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
MeMoRy schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 21:25:
horen jullie een "toon" uit jullie fans komen?
wat is het dan? lawaai op die bepaalde frequentie? ;)

• jordi.c
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-11-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 14:00:
Even ter duidelijkheid:
Je hebt ruimte voor 1x120mm en 3x80mm.
http://tweakers.net/productsurvey/survey/1674

Mijn advies is om alle 4 de ventilators te kopen. De 120mm met fan regelaar, de 3x80mm zou ik in serie schakelen. Die draaien dan rond de 800rpm (doen ze bij mij ook).
Het merk maakt op zich niet zoveel uit, maar het is over het algemeen zo dat je idd wat betere kogellagertjes etc hebt als je een beter merk koopt.
2e voordeel van 3x80mm serie is dat ze langzamer draaien en dus langer mee gaan, en dus minder snel ingesleten lagers hebben waardoor ze gaan 'iepen'.
De prijzen zitten zo rond de 7-12 euro voor 80mm en 10-15 euro voor 120mm.
Koop je allemaal Nexus (heb ik nu 2 jaar zonder 'iepen') zit je op 3x5,20 + 1x9,59, iets van 27 euro of zo.
Zie Azerty.nl, product# 2126 en 2128

Let wel ik hou niet van kleurtjes, ledjes herrie, balonnetjes en whatever.
Ik wil gewoon stille fans en als ik naar je case kijk jij ook.

Laterzzz
Heej,

Ik heb die Nexus 80mm ook ik zou ze ook graag wat langzamer willen laten lopen, hoe doe jij dat in serie laten schakelen??
BVD

Groetjes
Jordi

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Koop fans die 2500 draaien(minimaal 2000), dit ivm warmte in de zomer.
ik zou wel een fan kontroller erbij kopen want die snelheid heb je in de winter niet nodig, dus dan is het stiller.
Kijk eens op www.ikbenstil.nl hier kun je ook zien hoeveel geluid de fan maakt.

Verwijderd

jordi.c schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 00:33:
[...]

Heej,

Ik heb die Nexus 80mm ook ik zou ze ook graag wat langzamer willen laten lopen, hoe doe jij dat in serie laten schakelen??
BVD

Groetjes
Jordi
Jordi ik heb mijn fans allemaal op 1 zo'n grote molex gedaan.
De stekkertjes van de fans in elkaar klikken dus en dan aan 1 molex stekker.
Dan staat de zaak in serie (denk ik, ben erg slecht met electro).
Het komt er iig op neer dat ze geen van allen 12v krijgen maar minder dus ze draaien minder hard.
Je moet ze wel stofvrij houden want ze draaien erg zachtjes nu.

Verwijderd

Topicstarter
Merquise: welk fancontroller gebruik je? of gebruik je softwarematige fanspeed regelaar?
Pagina: 1