Maxtor 2B020H1 slaat uit bij systeemstart

Pagina: 1
Acties:
  • 1.472 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Beste tweakers,

Ik heb een vraag over een Maxtor 2B020H1 (20GB) hardeschijf. Een paar dagen
geleden heb ik in een oude pc een Seagate U10 (10GB) vervangen door de bovenstaande schijf,
puur uit ruimtegebrek. Nu werkt de schijf wel vlot, maar hij heeft twee kleine, vreemde trekjes:

- na het bios scherm (detecting harddisks) komt altijd een 'System Summary'
(overzichtje met aanwezige hardware). Als de pc overschakelt tussen deze
beide schermen, dan slaat de schijf heel even uit en gaat vervolgens weer aan.
- tijdens het opstarten van Windows XP slaat de schijf ook weer één keer uit,
maar nu langer (het wordt echt even helemaal stil en vervolgens gaat ie weer aan).

Nu is mijn vraag: is dit 'normaal' voor dit type schijf, of is het verstandig
om de Seagate U10 weer terug te zetten? De 2B020H1 is helemaal vrij van slechte
sectoren en werkt verder zonder problemen.

Ik weet dat deze schijven behoren tot de 'goedekope rommel' en dat er vaak
schijven uitvallen. Ik heb de schijf al gecontroleerd met de 'Maxtor Athena' patch,
maar die geeft keurig aan de deze schijf onbeschadigde firmware bevat en dat
het dus niet nodig is om nieuwe firmware te schrijven. PowerMax geeft ook geen
fouten aan.

Configuratie:
- Intel Pentium III 1000 MHz
- 384MB PC133 SDRAM
- Jetway 694TAS moederbord (zonder bolle elco's)
- Leadtek Geforce 2 MX400 64 MB videokaart
- Noname 50x cd-rom speler

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Dat tijdelijk uitvallen van de schijf is niet goed, de schijf spint dan weer op. Bij een vergelijkbaar probleem zat of de molexstekker er niet goed in of de voeding die niet genoeg vermogen leverde.
Wat voor een type voeding heb je erin zitten?

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• AntonH
Zojuist heb ik getest of het de voeding was (aparte AT-voeding aan de hardeschijf). Dit loste het probleem niet op en daarmee kun je de molexstekker ook uitsluiten. Bovendien leek me het ook vreemd dat het de voeding zou zijn, omdat de pc het met de Seagate goed doet.

O ja, nog even iets ter aanvulling van het probleem: onder Windows 98 heb ik nergens last van. Alleen bij het laden van Windows XP slaat de schijf uit. Bij het afsluiten van Windows XP slaat de schijf ook uit, waarna die weer aangaat en vervolgens wordt de computer afgesloten. Ik zal nog eens kijken of er nieuwe IDE-drivers zijn te krijgen voor dit chipset, hoewel de standaard XP-drivers wel moeten voldoen.

Edit:
Nieuwe chipsetdrivers lossen niets op... Iemand nog een suggestie?

[ Voor 5% gewijzigd door AntonH op 08-08-2006 14:26 ]

• AntonH
Iemand? De schijf is namelijk nog niet dood...

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het gaat om zo'n hele dunne hè? Die vertonen deze kuur standaard, het is geen bug maar een feature }:O Het zou wel kunnen dat ze het alleen doen met bepaalde chipsets ofzo, dat weet ik niet, maar het is iig geen fysiek probleem (als in te weinig spanning ofzo). Het zijn trouwens echt mega slechte schijven, ze zijn traag en onbetrouwbaar. Mijn pa heeft een PIII 450 met 256 MB en een 4 Gig schijf (Maxtor DM 4320 ofzo, een good old exemplaar dus) en ik heb een Duron 950 met 192 MB met zo'n dunne grafschijf en deze is echt aanmerkelijk trager, dat kan nooit komen door alleen die 64 MB minder. Kijk ook eens bij de reliability survey van storagereview.com hoe slecht die dingen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door smvs op 09-08-2006 20:45 ]

• AntonH
Het is idd zo'n platte, trage, lelijke, slechte en onbetrouwbare schijf. Ik heb er ook al meerdere exemplaren van weggegooid, maar dat is niet heel erg, want ze waren toch gratis :P.

Vreemd blijft het dat ie met het booten van Windows 98 geen kuren vertoont...

Verwijderd

anton121 schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 17:19:
Iemand? De schijf is namelijk nog niet dood...
Als je die schijf nog hebt en als ie nog niet dood is wil ik em wel overnemen als ie hieraan voldoet:

MAXTOR MODEL: 2B02H1
HDA: 11A
PCBA: 05A
UNIQUE: 11A
CODE: WAH21PBO
CYLINDERS: 16383
HEADS: 16
SECTORS: 63
VOLTAGE: +12V +5V
S/N B1AWZRLE
LBA: 40020624

Other identification numbers:

Quantum Fireball
Maxtor 541DX 5400RMP
20 GB Ultra ATA/100 Hard Drive
Mfg Date: 29NOV2001
Bar Code: 2B020H1110511
A 233
Made in Singapore (2) K,E,C,E
Chinees Nummer: 3902A989
E-H011-01-2248
CE N256

Heeft iemand nog zo'n schijf liggen? De kritische ID-nummers moeen precies gelijk zijn. Het gaat mij eigenlijk om het PCB dat er op zit om op mijn schijf
te monteren. . .de electronica van mijn schijf is doorgebrand. . .de drive is OK. Op deze manier kan ik Data Recovery plegen zonder een vermogen te betalen. . . ik heb geen vermogen
:+

Ik hoor graag hoe ik dit misschen ook anders kan aanpakken.

• bastian.hoen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09-2024
heb het zelfde met mijn p3 500mhz
gebruik deze al bijna een jaar als internet pc dacht eerst dat de voeding kapot was
omdat de 12v lijnen vrij lagen na het plaatsen van een nieuwe voeding waren de 12v lijnen
goed maar dat de schijf even uit en daarna weer aan gaat bleef hij doen dit is trouwens ook
wanneer hij uit gaat dan wordt het ook even stil maar gaat vervolgens gewoon door
maar heb er nooit problemen door gehad want hij doet het al een jaar gewoon goed
(voor vortex ga straks even kijken of ik nog zon schijf heb zoja laat ik wel van me horen)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het is heel normaal voor deze schijven. Zo mag ik het niet echt zeggen maar ik heb meerdere van deze schijven gehad en voor Maxtor is het normaal dat de schijf gewoon "uittikt" en dan weer opspint. Waarom? Het lijkt me niet gezond. Ik zou zeggen haal even een andere hd voor reserve.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

bastian.hoen schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 09:24:
heb het zelfde met mijn p3 500mhz
gebruik deze al bijna een jaar als internet pc dacht eerst dat de voeding kapot was
omdat de 12v lijnen vrij lagen na het plaatsen van een nieuwe voeding waren de 12v lijnen
goed maar dat de schijf even uit en daarna weer aan gaat bleef hij doen dit is trouwens ook
wanneer hij uit gaat dan wordt het ook even stil maar gaat vervolgens gewoon door
maar heb er nooit problemen door gehad want hij doet het al een jaar gewoon goed
(voor vortex ga straks even kijken of ik nog zon schijf heb zoja laat ik wel van me horen)
Als je (of iemand) een Maxtor 20 GB met barcode 2B020H1110511 kan vinden zou ik het op prijs stellen het te kopen voor een appleI* en een ei. . .of twee van elk. Het gaat mij om het PCB om het over te zetten naar mijn defecte schijf.
Laat s.v.p. me weten op eng@vortex.demon.nl
Alvast bedankt.

* Ik bedoel een appel.

• bastian.hoen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09-2024
ik kan die hd's hellaas niet meer terug vinden
ik heb er nog 1 in gebruik weet zo niet wat voor 1 het is kwa type zal zodra
ik weer bij deze pc ben even voor je kijken
zal het je zo snel als mogelijk laten weten kwa prijs ach daar komen we zeker weten uit
en anders kun je altijd even de pcb lenen
gr bastian

• AntonH
Ik had er in totaal drie van liggen. Twee ervan zijn een klein poosje geleden verkocht in systemen, maar daarvoor hebben ze nog een hele tijd (~1,5 jaar) gewerkt in een thuisserver (>8 uur per dag). De derde is afkomstig van IBM en werkt nog steeds. Inmiddels zijn we er achtergekomen dat Award biossen ervoor zorgen dat de schijf even aan en uit gaat tijdens het starten van Windows 2000/XP. Bij andere OS varianten zijn er geen problemen. Op AMI en IBM biossen zijn er ook geen problemen.
Verwijderd schreef op maandag 03 september 2007 @ 18:18:
[...]

Als je (of iemand) een Maxtor 20 GB met barcode 2B020H1110511 kan vinden zou ik het op prijs stellen het te kopen voor een appleI* en een ei. . .of twee van elk. Het gaat mij om het PCB om het over te zetten naar mijn defecte schijf.
Laat s.v.p. me weten op eng@vortex.demon.nl
Alvast bedankt.

* Ik bedoel een appel.
Ik zal even voor je kijken naar de typenummers :). Wordt je hardeschijf nog wel herkend door je bios en zo ja, hoe? Maxtor Athena o.i.d?
Pagina: 1