Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LEDs] CCFL in LCD vervangen door LEDs

Pagina: 1
Acties:
  • 275 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-11 11:40
Ik heb hier een laptop met een defecte CCFL in de display.
De laptop werkt nog wel gewoon, maar je ziet zo weinig zonder backlight :)

Nu is de CCFL van een afwijkende maat (28cm) en ik weet niet of de inverter nog werkt, dus ik wilde de CCFL graag vervangen door LEDs.

Ik kwam op het idee door dit project van Sprite_tm.
Nu is het (13") scherm van deze laptop een stukje groter dan het scherm van zijn Armada, dus zal je vermoedelijk wel wat meer het effect zien van het gebundelde licht van de LEDs.
Op de plek waar de CCFL gezeten heeft past met een beetje pijn, moeite en buigen wel een 5mm LED. (Okaphone had geen 3 mm witte LEDs op voorraad)
Ik heb wat zitten experimenteren met lijm en rietjes en gemerkt dat je het licht een stuk meer diffuus kunt krijgen door het door lijm of water heen te leiden.

Afbeeldingslocatie: http://got.td-er.nl/CCFL_door_LEDs_vervangen/2_LEDs_door_lijm_bovenaanzicht_gedimmed.jpg
(LEDs zijn gedimmed omdat anders op de camera 1 grote witte vlek te zien is)
Afbeeldingslocatie: http://got.td-er.nl/CCFL_door_LEDs_vervangen/LED_door_rietje_met_water.jpg
In het rietje zit water.

Mijn idee is om de LEDs in de lengterichting op de plek van de CCFL te leggen en dan de tussenliggende ruimte vol met lijm te spuiten, wat dus aansluit op het glas achter de LCD.
De lijm lijkt het licht van de LED ongeveer over 1 cm vrij egaal te verdelen, dus ik wil elke 2 cm een LED plaatsen (14 LEDs dus over de breedte van het scherm)

De MAX8596 (datasheet) kan op simpele manier van een lage DC-spanning de benodigde spanning maken om een aantal (max 9 stuks) witte LEDs in serie te voorzien van een constante stroom.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://media.maxim-ic.com/images/appnotes/1037/1037Fig13.gif

Wanneer ik dan zo'n 14 LEDs in serie wil gebruiken zal ik dus ofwel 2 reeksen van 7 LEDs in serie moeten parallel zetten, of ik moet 2 van die schakelingen maken.
Ik heb echter geen idee hoe ik kan inschatten hoeveel LEDs ik nodig heb om het display hetzelfde te verlichten als de CCFL deed.
De LED's die ik gebruik zouden volgens de specs 20'000mcd zijn met een stralingshoek van 20 graden.
Het scherm is 290x218 mm groot. (dus 0,063 m2)

Uiteraard kan ik de LEDs dimmen, dus een paar LEDs te veel is niet zo'n probleem.

Wat denken jullie van dit idee?
Hoe kan ik berekenen hoeveel LEDs ik nodig heb en hoeveel lichtopbrengst is wenselijk? (en hoeveel licht geeft een CCFL normaal gesproken?)
Is er een beter middel om het licht te verspreiden? Ik zat zelf oa. te experimenteren met water, maar dat lijkt me uiteindelijk niet echt handig in een laptopbehuizing.

Dit zijn 2 LEDs door een laagje lijm heen:
Afbeeldingslocatie: http://got.td-er.nl/CCFL_door_LEDs_vervangen/2_LEDs_door_lijm_zijaanzicht.jpg

edit:
Ik zit even te kijken naar de specs van mijn Samsung 940BF. Volgens de specs heeft deze een lichtopbrengst van 300cd/m2.
Aangezien het oppervlak van het scherm 0,063 m2 is, zou dat dus inhouden dat ik voldoende zou hebben aan 1 (!!) 20'000 mcd LED.
Is dat echt zo, of zie ik dingen over het hoofd?

Indien dat het geval is, ga ik kijken of ik mischien een stukje perspex tegen het LCD ga plakken met 2 van die LEDs erin gelijmd (dan kan ik nog wat dimmen en proberen het gelijkmatig te verdelen)

edit2:
Volgens deze omreken-wizard geven de LEDs die ik heb krap 2 lumen aan lichtintensiteit.
Als ik dan uitga van max. 300 lumen/m2 (mag dat wel, wat is de afstraalhoek van een LCD-scherm?) dan zou ik dus zo'n 10 van deze LEDs nodig hebben voor dit scherm.

[ Voor 14% gewijzigd door TD-er op 08-08-2006 00:52 . Reden: Lumen, lux, cd... ik snap er echt niets meer van. ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 17:33
Je vergeet idd dat stralingshoek, lichtstroom en lichtsterkte in verhouding zijn.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik zou inderdaad geen water gebruiken in je laptop :p Lijm zou misschien lukken, al denk ik dat dat een knoeiboel gaat worden.
Misschien een dunne plaat plexie, zoals bij een glowpad?

De stralingshoek van een TFT kan soms tot 179° of zo gaan, dus dan komt een led met zijn 15° of zo daar nog nie in de buurt.

Van een aantal heb ik geen gedacht, ik zou er een 100tal of zo in steken, die dan nog eventueel te dimmen zijn.
Al denk ik niet dat het project veel kans op slagen heeft.

• TD-er
De stralingshoek van de LEDs lijkt me niet zo'n punt, want het is niet zo dat ik een vlak met LEDs achter het LCD plaats.
Zoals het origineel is, is dat er een CCFL aan de zijkant van een glasplaat staat te schijnen. Achter de glasplaat zit een stuk glanzend wit plastic, wat helemaal doorloopt om de CCFL heen.
Het idee is dus om het licht zo egaal mogelijk langs de zijkant van die glasplaat te verdelen. Als ik dan dus een klein aantal LEDs plaats, krijg je een paar hotspots te zien, oftewel niet egaal verlicht.
100 LEDs passen niet eens langs de zijkant van het LCD, zelfs al zou ik 3mm LEDs tegen elkaar aandrukken.

Maar goed, ik ga zometeen eerst even kijken of de Okaphone zo'n MAX8596 chipje heeft, of anders een vergelijkbare en dan eens passen en meten.

Vooralsnog kom ik er theoretisch toch niet uit om te berekenen hoeveel LEDs ik minimaal nodig zou hebben, omdat de theoretische kennis omtrend lichtsterktes gewoon ontbreekt. :(

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• kluyze
  • Niet online
Is er maar aan 1 kant van de TFT plaats voor led's? Ik zou proberen van over de 4 zijkanten led's te plaatsen.

Ik heb hier nog ergens een cursus van licht liggen, met lichtsterkte berekeningen en zo. Effe zoeken...

• TD-er
kluyze schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 13:20:
Is er maar aan 1 kant van de TFT plaats voor led's? Ik zou proberen van over de 4 zijkanten led's te plaatsen.

Ik heb hier nog ergens een cursus van licht liggen, met lichtsterkte berekeningen en zo. Effe zoeken...
Bij dit LCD zit maar aan 1 kant ruimte inderdaad. Ik ga dus ook niet boren in de behuizing, want dan loop ik volgens mij meer kans dat het fout gaat en daarnaast past 'ie dan niet meer in de behuizing.
Als je nog die cursus kunt vinden zou dat mooi zijn.

Mischien ook een idee om in de FAQ op te nemen, wanneer het er een beetje duidelijk in beschreven wordt. Dat soort dingen mis ik wel in mijn natuurkunde-kennis en waarschijnlijk is het voor een aantal hier ook leuk om eens meer te leren over lichtsterkte enzo.

• kluyze
  • Niet online
Ik heb de cursus gevonden, in pdf. Moest je em willen kan ik altijd mailen of online zetten of zo.

Ik heb wel wat problemen gehad met wat lettertypen. WP-Greek Helve en WP-MathA die mijn pc niet vond, ik zou die er eventueel bij kunnen zetten als je dat wilt.

• MeMoRy
  • Laatst online: 17-07 12:50
ik heb begrepen dat er door variaties in productie, er toch verschillen in lichtintensiteit van leds zullen zijn als je ze serieeel aansluit... ook al heb je een stroombron...

Volgens mij kan je beter elke led apart afzekeren...

U vraagt, wij antwoorden.

• TD-er
MeMoRy schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 16:37:
ik heb begrepen dat er door variaties in productie, er toch verschillen in lichtintensiteit van leds zullen zijn als je ze serieeel aansluit... ook al heb je een stroombron...

Volgens mij kan je beter elke led apart afzekeren...
Hmm dat is wel even de moeite om uit te zoeken.
Bij de winkel hadden ze geen chips op voorraad die hiervoor gebruikt konden worden, maar ik kan in elk geval wel even gaan testen zometeen met een stroombron (317 of 78xx ofzo) of er inderdaad nogal wat verschil is per LED.

@Kluyse:
Zou je dat kunnen sturen naar got@td-er.nl ?

• Lucky Luke 008
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-05-2024
Als het met LED's niet lukt (het lijkt mij vrij vlekkerig worden of te weinig licht geven), er bestaat ook EL folie. (electrolumiserende folie). Werkt net als een CCFL met een invertertje. Ik weet niet of het ook op hoogspanning werkt (zou eens moeten meten aan mijn horloge dan :)). Deze folie is gewoon te koop. Naar het schijnt o.a. bij Conrad, maar die hebben (redelijk onredelijk) hoge verzendkosten.
Deze folie is ook bedoeld voor backlite (er zit echt geen ccfl in een digitale camera achter dat schermpje hoor) en op maat te snijden.

Ikzelf heb er alleen geen ervaring mee...

ja ik ben nieuw hier

• TD-er
EL-folie dat is hier op GoT wel vaker langs gekomen.
Volgens mij was dat niet helemaal wit licht wat ervanaf kwam en had het ook een vrij beperkte levensduur.
Maar ik zal eens kijken, want mijn kennis hierover is alweer wat jaartjes oud.
Een ander punt kan zijn dat het mischien de rest van de electronica beinvloed, omdat het op een hoog voltage werkt en je het dus achter het LCD moet plakken en niet ver van de electronica zoals met een CCFL.
Die verzendkosten van Conrad vallen wel mee. Ik heb hier nog wel wat kortingscodes en vandaag nog weer een coupon via de post gekregen voor 10% korting.

Voor de liefhebber:
waardebon 022099-R2
(is niet een persoonlijke code en niet te combineren met andere aanbiedingen, geldig tot 31 aug. min. bestelbedrag is 30 euro)

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb eventueel wel een 27cm witte ccfl liggen, en aangezien ik echt _geen_ idee hebt wat ermee te doen, wil ik 'm best wel opsturen. Maar daarvoor mag je mooi een DM sturen ;)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Cablekevin
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-11 09:34

Cablekevin

CCCP Baby!

www.lcdpart.com !!!!
Ik heb daar gister mijn CCFL van gehad... werkt super! 8)

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

robbertb

winter

Ik weet dat dit topic al oud is, maar ik vraag mij af hoe het is afgelopen.
Dit omdat mijn backlight inmiddels ook stuk is..

• TD-er
Ik heb van SlinkingAnt zijn CCFL toegestuurd gekregen en die ligt eigenlijk nog steeds buiten het scherm, omdat ik 1 klein probleempje had.
De hoogspanning van zijn buisje staat namelijk ook op de metalen kapjes aan het uiteinde en aangezien dat buisje net iets dikker is, kan ik het eigenlijk niet goed genoeg isoleren van de metalen rand rondom het scherm.
Het grote probleem met de LED's is dat je toch niet goed de lichtverdeling egaal kunt krijgen en tegelijk passend in de rand rondom het scherm.
Ik heb ook gespeeld met een rietje gevuld met water tussen 2 leds (een normaal rietje past precies om een 5 mm led heen). en dat gaf een heel mooi egaal ogend resultaat tussen de LEDs, maar dan zou je rondom de led aan de zijkant de boel wel wat moeten afschermen.
Helaas is de ruimte rondom het scherm wat krap voor 5 mm LEDs.
Inmiddels heb ik ook 3 mm LEDs binnen, maar daar heb ik wegens tijdgebrek nog niet aan kunnen werken.
Eigenlijk is de oplossing van Sprite_TM toch wel de mooiste, door SMD-LEDs te gebruiken. Eventueel met een klodder lijm eroverheen, want dat werkt toch wel vrij goed om het licht te verdelen.

De chip die ik eerder genoemd had heb ik als sample bij Maxim besteld, maar toen de verkeerde geselecteerd kennelijk, want ik kreeg 'm in het allerkleinste formaat thuis (zo'n 8 soldeereilandjes onder op een chip van 1,5x1,5mm) en dat is zeg maar iets minder praktisch te gebruiken. De electronica-shop hier in de buurt kon 'm niet leveren :( Dus ik zit dan ook nog steeds met de aansturing.

Pagina: 1