StevenK schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 14:17:
[...]
Zoals ik 't begrepen heb, kiest hij de GT omdat hij die lekkerder vindt sturen. Ik neem aan dat 'ie daarbij de overwegingen met betrekking tot uitstraling, uitrusting en interieur om heeft meegenomen.
(en persoonlijk snap ik de keuze echt niet. m'n GTI is echt mijn eerste auto waarbij steeds weer zo'n 'Yes, deze auto is perfect' gevoel krijg. De stuurbekrachtiging van een GTI is veel fijner dan van een normale Golf en het snelheidsverschil is er wel degelijk, alleen de 0-100 sprint is in het voordeel van de GT, omdat deze de 100 in z'n 2 haalt. En dat 'ie dan ook nog een K&N filter erin wil gaan zetten, dan krijg ik 't gevoel dat 'ie ons allemaal in de maling neemt)
Als mijn hoofdreden om een auto te kopen het geluid zou zijn, dan zou er iets niet goed gaan.
Ik heb de GT gekozen op een aantal onderdelen. Misschien wil ik daarbij 1 aanpassing maken (220,- gemiddelde prijs) om het geluid iets donkerder te laten klinken. Geluid is voor mij verder geen enkele reden om een auto aan te schaffen, in ieder geval niet in deze klasse.
Overigens betaald de baas, het is een lease wagen, maar die bepaald verder niet mee
Ik vind de 3 deurs zelf iets mooier, 5 deurs is praktischer. Heel veel maakt het me ook niet uit, en omdat ik een watje ben, zal het wel een 5-deurs worden
Even de punten op een rij, en de "winnaar" daarbij,
in mijn beleving:
Motor: GT. De motor lijkt levendiger, pakt eerder op, en trekt heerlijk door. De GTI motor is prachtig en snel, maar
ik vind hem niet beter. De GT is ook sneller dan VW doet geloven. De GTI blijft de snelste, maar de GT hurkt er heel dicht tegenaan.
Stoelen: GTI. De stoelen van de GTI zitten marginaal beter, maar zeker wel iets. Het mooiste van de GTI stoelen vind ik echter de bekleding.
Uitstraling: GT. Ik vind de GTI zelf wel meer uitstraling hebben, maar aangezien ik hem ook zakelijk gebruik, vind ik de GT een zakelijker voorkomen hebben.
Stuur GTI, zonder enige twijfel.
Onderstel GT, niet spijkerhard, niet te comfortabel. Een mooi compromis. Rustig rijden wanneer het moet, hard rijden als het kan.
Prijs Geen winnaar. De GTI is duurder, maar ook rijker uitgerust. GT komt ook gewoon op 36.000-37.000 met opties.
Voor de rest zijn de auto's redelijk hetzelfde. Die punten op een rijtje gezet, met de daarbij importantie, kom ik op de GT uit.
Bij mijn huidige auto heb ik ook voor het "mindere" broertje gekozen. De 130TDI i.p.v. de 160TDI Cupra uitvoering.
De gewone sport uitvoering vond ik gewoon beter rijden. Rustiger, stabieler, en veel minder hard afgeveerd. De sport uitvoering van mijn Ibiza is nogsteeds dermate hard dat mensen in mijn auto klagen

Dat zegt wel wat ze anders over de Cupra hadden gezegd. Ik koos de 130TDI met chip, en had zo een in mijn ogen fijnere auto.
[
Voor 34% gewijzigd door
PWM op 20-08-2006 16:35
]