Toon posts:

CNPS9500 AM2 Temperatuur

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo. Ik heb zojuist mijn CNPS9500 koeler geinstalleerd en alles draait netjes, ik heb wat moeten draaien en keren vooraleer ie erop zat, maar uiteindelijk zat hij er dus op.

Ik heb ff m'n temperatuur laten meten, en in idle (niets doen, browsen) schommelt hij bij de 47° C. Bij wat intensievere opdrachten zoals een bestand rarren geeft ie een stijging van 5°.

Ligt het aan mij of is hij erg warm in deze toestand (hij draait aan 2300 op een AMD 64 3500+)? Ik zie mensen met temperaturen rond 30-40 ° C.

Afbeeldingslocatie: http://img408.imageshack.us/img408/3204/tempxs1.jpg

Grijze lijn: CPU temp
Rode lijn: Remote temp
Groene lijn: Local temp
Blauwe lijn: Core temp

Hier zie je een schema van enerzijds abit EQ en anderizjds m'n speedfan. In het oranje kader begint het rarren.

Ik zie mijn core temperatuur (rond 30°) en mijn CPU temperatuur (rond 50°) beide stijgen.

Welke is mijn CPU temperatuur nu eigenlijk, want in de EQ duidt hij degelijk 50° aan, maar wat is mijn "Core temp" dan?

EDIT: Sys en pwm geeft hij ook in speedfan, maar die heb ik niet op grafiek gezet.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2006 18:53 ]

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:38

Griffin

Is mythical

naar mijn weten zijn de temperaturen die als zijnde CPU worden aangegeven in een programma meestal de temperaturen van je Core.
dus ik vind het raar dat je 2 verschillende waardes hebt in Speedfan.

verklaring van de hitte:
Hoeveel koelpasta zit ertussen. en maakt de koeler goed contact

[ Voor 19% gewijzigd door Griffin op 07-08-2006 19:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Welja, mijn koeler zit erop, klemmetjes en al, maar ik kan hem wat heen en weer draaien (dus zit niet rotsvast)

de koelpasta laag is volledige laag op mijn cpu....

• Griffin

Griffin

Is mythical

Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 19:38:
Welja, mijn koeler zit erop, klemmetjes en al, maar ik kan hem wat heen en weer draaien (dus zit niet rotsvast)

de koelpasta laag is volledige laag op mijn cpu....
hoe dik is die laag??
er hoeft maar een klein beetje op te zitten.
voor de rest is het geen probleem dat ie een beetje kan bewegen.

Verwijderd

Topicstarter
Niet zo dik, ik heb ongeveer een worstje van 2 cm uit dat tubetje geperst.

EDIT: ik denk dat ik hem eens opnieuw zal monteren, speedfan heeft nu een idle temperatuur van 55 °C

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2006 20:25 ]

Verwijderd

lol dat is veeeeeels te veel.
Er moet zo weinig op dat je er bijna doorheen kunt kijken. dus eigenlijk geeneens een "worstje" :P

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

dop erwt

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 20:26:
lol dat is veeeeeels te veel.
Er moet zo weinig op dat je er bijna doorheen kunt kijken. dus eigenlijk geeneens een "worstje" :P
maja het is zo'n groot oppervlak en ik moet die gans verspreiden met zo weinig...

een rijstkorreltje stond er, ik heb dat genomen maar spreiden ging echt niet hoor :(

• 601jean
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-07-2025
Als je er een klein druppeltje op doet dan zal zich dat zelf verspreiden door de druk die je koeler op je cpu uitoefend. Koelpasta dient enkel voor de kleine oneffenheden weg te werken niet om in een dikke laag op je cpu te leggen.

• Frank1973
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:05

Frank1973

XBL: Ghostleader1NL

Ik spreid het altijd uit met een oud bankpasje.. werkt goed

Verwijderd

Topicstarter
601jean schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 20:45:
Als je er een klein druppeltje op doet dan zal zich dat zelf verspreiden door de druk die je koeler op je cpu uitoefend. Koelpasta dient enkel voor de kleine oneffenheden weg te werken niet om in een dikke laag op je cpu te leggen.
ah bedankt! ik dach tdat het om de hitte over te brengen was.

• Griffin

Griffin

Is mythical

Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 20:49:
[...]

ah bedankt! ik dach tdat het om de hitte over te brengen was.
is het ook voor, maar teveel isoleert weer

Verwijderd

Topicstarter
Ok, toen ik mijn pc afsloot stond hij op 55¨/56*C en ik haalde m'n cpu eruit, voelde niet zo warm aan eigenlijk. Minder koelpasta, oude eraf.

Nu zette ik mijn pc weer aan en hij stond weeral op 55° (schommelend 1 graad beneden of boven)

EDIT: Mijn core temperatuur is ook 5° hoger en er is GEEN verschil in temperatuur tussen intensief en non intensief, zowel core als CPU.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2006 21:48 ]

• Griffin

Griffin

Is mythical

dan kan het ook nog zijn dat je sensor brak is.
en dat kan je testen door een ander mobo te gebruiken, maar dat is niet zo heel makkelijk

Wat je kan doen is veel stressen. (2x tegelijk Prime95 draaien)
dan je temp kijken in windows
dan aan je heatsink van je fan voelen hoe warm het is.
Is het dan echt zo warm dat je je vinger er niet lang op kan houden dan is er iets mis.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb gedaan wat je vroeg.

Prime is het oranje kader:

Afbeeldingslocatie: http://img195.imageshack.us/img195/9080/primlenn0.jpg

Ik kon toen Speedfan 61°C aanduidde, mijn heatsink (De metalen finnen, de metalen buizen en het metalen plaatje die vlak op mijn cpu zit) aanraken en ze voelde zelfs niet eens warm aan.

Vreemd... :S

EDIT: Ik heb mijn voltage regelaar er niet tussengestoken van zalman, doet dat een verschil?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2006 16:53 ]

• Griffin

Griffin

Is mythical

naar mijn wete moet als je core 61 graden is de vinnen toch redelijk lauw richting warm worden.

Je kan proberen de regelaar er tussen te zetten en de fan VOL open te draaien, dan even kijken hoe warm het word met dual Prime95. dan weer even voelen.
Dan dit ook even doen als je de fan lager zet.

Ik begin steeds meer te denken aan brakke sensor ??

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-12-2025
Way teveel koelpasta gebruikt! :P
Wel even goed schoonmaken als je hem weer losmaakt! ;)

Verwijderd

Topicstarter
nu zit er dus weinig koelpasta op, maar als het een brakke sensor zou zijn, zou hij dan nog schommelingen in temp weergeven?
Pagina: 1