Toon posts:

[XP] PC kreeg ineens geen verbinding meer met het netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op een gegeven moment belde mijn neefje mij, dat hij problemen had met zijn computer (XP Service Pack 2). Ik ging kijken en constateerde het volgende:
Rechtsonderaan stond er een ballonnetje met de tekst "netwerkverbinding met beperkte verbindingsmogelijkheden"
Ik ging op onderzoek uit:
- De router die gebruikt wordt voor de ADSL verbinding is een Speedtouch 510i voor multipc
- De pc kreeg niet het gebruikelijk adres: niet 10.0.0.1xx maar een 196.x.y.z adres
- Een andere pc in dat huis, die ook gebruik maakt van dezelfde router krijgt wel gewoon een normaal ip adres (en kan dus ook gewoon internetten)

Ik heb de firewall uitgezet, maar dat hielp niks.
Normaal gezien kreeg een IP-adres via de DHCP server, maar ik heb even een vast ip adres ingesteld (10.0.0.220, subnet en gateway heb ik overgenomen van andere pc die ook verbonden is)
XP zegt nu wel dat hij normaal verbonden is, maar als ik probeer te pingen naar de gateway (10.0.0.138) krijg ik wel nog een time out. Er kan dus ook niet geinternet worden met die pc.

Wat gaat er verkeerd? Waarom kan mijn neefje niet gewoon internetten?

• Insanergy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-11-2025
Check de kabel eens.

But I thought YOU did the backups...

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Als je een IP-adres in de reeks 196.172.x.x (APIPA) krijgt, is de DHCP-timeout (bijvoorbeeld 30 seconden) verlopen.

De computer kan dan geen contact krijgen met een DHCP-server, waarschijnlijk de modem/router. Dit kan vele oorzaken hebben, zoals bijvoorbeeld een losse kabel zoals hierboven gesuggereerd wordt.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
CodeCaster schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 17:52:
Als je een IP-adres in de reeks 196.172.x.x (APIPA) krijgt, is de DHCP-timeout (bijvoorbeeld 30 seconden) verlopen.

De computer kan dan geen contact krijgen met een DHCP-server, waarschijnlijk de modem/router. Dit kan vele oorzaken hebben, zoals bijvoorbeeld een losse kabel zoals hierboven gesuggereerd wordt.
Hmm, volgens mij begint een APIPA adres met 169.254.x.y. Bovendien kan het geen 'losse kabel' zijn, want dan krijg je geen APIPA adres. Ik zou maar eens beginnen met de firewall / virusscanner de-installeren.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Oeps, inderdaad mijn fout:
169.254.0.0 tot 169.254.255.255
Maar het kan wél een brakke kabel zijn, of een losse kabel tussen switch en router bijvoorbeeld.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Topicstarter
Firewall en virusscanner waren allebei uitgeschakeld, is dit niet voldoende?

Ik zal de volgende keer eens kijken of het met een CAT5 kabel wel werkt.
Momenteel is het aangesloten via het stroomnet (via USB naar EM8000 USB Powerline Adapter naar stopcontact, en beneden weer via een EM8002 Ethernet Powerline Adapter naar de router).

Zijn er nog mogelijk opties?

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 18:31:
Firewall en virusscanner waren allebei uitgeschakeld, is dit niet voldoende?

Ik zal de volgende keer eens kijken of het met een CAT5 kabel wel werkt.
Momenteel is het aangesloten via het stroomnet (via USB naar EM8000 USB Powerline Adapter naar stopcontact, en beneden weer via een EM8002 Ethernet Powerline Adapter naar de router).

Zijn er nog mogelijk opties?
Tsjaa, dan sowieso via UTP proberen. Het uitschakelen van een firewall is vaak niet voldoende om een dergelijk probleem op te lossen.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Probeer ook je NIC te de:installeren en weer opnieuw te installen. Kan ook een brakke kabel zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Exorcist schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 19:04:
Probeer ook je NIC te de:installeren en weer opnieuw te installen. Kan ook een brakke kabel zijn.
Vergeten vertellen: Volgens windows werkt de NIC correct, maar ik dit zeker eens proberen de volgende keer

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik ben net terug:
Ik heb het geprobeerd met een CAT5 kabel: probleemloos internet.
Blijkbaar is er dus iets mis met de Powerline bakjes.
Ik heb ook de drivers opnieuw geinstalleerd: dat boekte ook geen vooruitgang.

Eén van de 2 bakjes is dus kapot.
Hoe weet ik welk bakje dat het is?
Mogelijk opties:
- 1 via ethernet naar de modem
- 1 via USB naar de PC

Verwijderd

Topicstarter
Na overleg met de producent mag ik ze gewoon allebei opsturen :)
Probleem opgelost dus
Pagina: 1