Toon posts:

Sync of backup software voor backup van data?

Pagina: 1
Acties:
  • 335 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik op dit moment Cobian Backup 8 software. Deze maakt netjes een backup van Source naar Target, waarbij je kunt kiezen tussen: een volledige backup of alleen files die veranderd of erbij gekomen zijn.
De eigenschap van backupsoftware is, dat er uitsluitend gekopieerd wordt van Source naar Target en dat als ik dus data verwijder van de Source, deze altijd op de backupschijf blijft staan. Nu kan ik bij mijn wekelijkse backup opgeven dat elke nieuwe backup een andere timestamp moet krijgen of elders geplaatst moet worden, maar daar heb ik helaas geen ruimte voor.
Toen dacht ik aan Syncsoftware (SyncBack Freeware versie), maar syncen werkt twee kanten op. Alles wat op de Source harddisk staat wordt gekopieerd naar de Target harddisk, maar ook andersom. Dus oude files op mijn backupschijf worden terug gekopieerd naar de standaard harddisk.

Wat ik eigenlijk zoek is software, die de backupschijf (target) eerst helemaal leegmaakt en vervolgens een volledig verse backup maakt.
Ik ben nog geen Syncsoftware tegen gekomen, waarbij je kunt aangeven dat deze alleen moet syncen van A naar B en niet andersom.

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-06 07:19
Een sync is niet altijd een goede backup. Een backup beschermt nl. ook tegen userfouten. Als je dus per ongeluk een bestand verwijderd, kun je dit altijd nog in je backup terug vinden. Als je synct, zal dit bestand ook uit je backup verdwenen zijn. Niet altijd handig dus.

Verwijderd

Topicstarter
mjax schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 16:41:
Een sync is niet altijd een goede backup. Een backup beschermt nl. ook tegen userfouten. Als je dus per ongeluk een bestand verwijderd, kun je dit altijd nog in je backup terug vinden. Als je synct, zal dit bestand ook uit je backup verdwenen zijn. Niet altijd handig dus.
Mee eens!
Maar een backup heeft dus ook nadelen, omdat ik " met een druk op de knop" mijn huidige data veilig wil stellen of eigenlijk een mirror wil maken van mijn schijf, zonder dat er oude data op de backupschijf aanwezig is.
RAID is te duur omdat deze de volledige schijf mirrored en dat hoeft niet ook weer niet.