Array probleem

Pagina: 1
Acties:

• ptjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-02 15:08

ptjuh

New day, same old shit

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een Proliant DL380 hier zaten 6 disken in waarvan alleen de eerste 2 werden gebruikt.
Die draaien met RAID 1, er staat w2k3 op deze werkten goed!!
Nu moest ik 2 andere schijven maken. Dus heb ik de eersten 2 disken verwijderd.
2 nieuwe disken erin gedaan. Deze op Raid 1 gezet en een backup op uitgerold. Hierbij werd
ook alleen maar de eersten 2 disken gebruikt.

Nu zet ik mijn ouden disken terug en nu krijg ik te zien Drive Array not configured.
Kan ik deze zonder problemen terug zetten? of zit ik met een groot probleem??

alvast bedankt,

Ptjuh

Its all in the little things that people do..

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Misschien moet je je even beter uitdrukken, RAID 0+1 betekent dat je 2 mirrors striped, of 2 stripes mirrord.. en daarvoor heb je 4 disks nodig... Denk dat je je raid array stuk hebt gemaakt door 2 van de 4 disks eruit te trekken.. Maar goed, dat ligt er maar aan..

[ Voor 28% gewijzigd door axis op 07-08-2006 14:49 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• ptjuh

ptjuh

New day, same old shit

Topicstarter
Sorry RAID 1 en niet RAID 0+1... Ik had verkeerd gekeken!!
Want bij RAID 1 hoef je maar 2 disken te hebben!!

Verwijderd

uhmz.. dus als ik het goed begrijp:
je hebt disk 1 & 2 uit de controller gehaald, waarop w2k3 op stond in raid1..
disken 3 t/m6 ben je verder niet aangeweest.
je hebt toen 2 andere schijven op de plaats van 1& 2 gezet, er iets mee gegoocheld
en nu wil je de oorspronkelijke disk 1 & 2 terugzetten zodat het systeem weer als vanouds draait ?

en de vraag is dan of de array op nieuw geconfigureerd moet worden voor deze 2 schijven.

Mijn ervaring met een Promise RAID controller is dat wanneer je de schijven eruit haalt, en er andere schijven in hangt, dat de controller ze herkent als 'andere schijven' en dan dus een nieuwe configuratie vraagt daarvoor.

als je dan de oude weer terugzet, dan weet je controller niet dat dat je oude zijn, en dus wil die ze weer opnieuw configuren.
Dit laatste is bij mij altijd goed gegaan, maar ik lette er wel op dat alle instellingen dus ook weer zo stonden bij de nieuwe array config als hoe ze origineel stonden (ook welke schijf op welk kanaal zat)

ik durf niet zo 123 te zeggen hoe dat zit bij zo'n proliant trouwens.. maar mss heb je dr toch wat aan

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2006 16:42 ]

• ptjuh

ptjuh

New day, same old shit

Topicstarter
Alles stond zoals bij de oude opstelling toen ik de nieuwe aanmaakte...Alleen de 2 disken waren veranderd...

Nu kreeg ik het advies om alle schijven eruit te halen de bios te wissen...Daarna de schijven erweer in te doen en dan zou het systeem dus een schone start maken...
Dit lukt dus ook NIET!!

Iemand nog een idee?

• RiCkY82
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-12-2025
array opnieuw laten configureren door de controller en bidden dat er niets verloren gaat :P
anders kan je altijd nog met een recover programma je (kapotte raid) uitlezen en waardevolle bestanden opslaan. GetDataBack kan dat wel aan bijvoorbeeld..succes

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

ajhaverkamp

gewoon Arjan

De RAID configuratie staat op de schijven geschreven (anders zou je ook niet met een set schijven kunnen uitwijken naar een andere server), dus als je niks aan de schijven veranderd hebt, is er niks aan de hand.
Je verhaal is een beetje onduidelijk. Als je een RAID schijven set uit de server gehaald hebt, vervolgens met andere schijven hebt lopen stoeien. Dan moet je probleemloos de orginele set terug kunnen zetten.

This footer is intentionally left blank

• evil_elmo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-02 17:03
ik heb een aantal van die proliants onder handen gehad en mijn ervaring is dat je hem gewoon een nieuwe (automatische) config kunt laten aanmaken hij hoort dit te doen op basis van wat er op de disken staat. die config saven en starten die handel!

• ptjuh

ptjuh

New day, same old shit

Topicstarter
Ik heb het opgelost!!!

Denk zal ff neerzetten wat ik gedaan heb....

Na een paar keer in de bois de NVRAM gewist te hebben en dit de disken daarna geprobeerd terug te zetten lukte dit niet...

Andere disken geprobeerd om die dan maar aan de praat te krijgen..Werkte ook niet alles veranderd dat werkte ook niet...

Met de HP smart start alles gewist van de bios(Zonder de disken erin)...En na de reboot server uit disken terug erin en hij liep!! Hoefde maar 1 of 2 dingen toe te wijzen en probleem opgelost!!

dank voor jullie hulp!!

p.s. Topic kan dicht:D

Pagina: 1