Verschil tussen WRT54G en WAP54G

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bernaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01 16:03
Ik zal binnenkort ADSL krijgen bij mij thuis van Orange. Daarbij heb ik een modem genomen die niet draadloos is. Nu wil ik een draadloos accespoint
van Linksys op deze modem aansluiten, zodat ik draadloos kan
internetten.

Nu heb ik de mogelijkheid uit twee verschillende, namelijk de WRT54G
(broadband router) en de WAP54G (accespoint). Beide zijn even duur in
de winkel waar ik het wil gaan bestellen.
Ik vroeg me dus af welke jullie zouden adviseren? Wat is het verschil
tussen de twee, zit er bijvoorbeeld verschil in bereik of extra
features? Ik weet bijvoorbeeld dat er op de router 4 extra LAN-poorten
zitten. Een reden om die dus te kiezen wellicht? Of heeft de router
andere nadelen t.o.v. de accespoint?
Het bereik is opzich wel belangrijk aangezien we op de bovenste verdieping (4e etage van ouderwetsch Amsterdams huis) ook willen internetten en modem en accespoint komt op de 2e te staan.

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
je kan het beste even de zoekfunctie gebruiken of de faq lezen en dan kom je erachter dat een accespoint en een router 2 totaal verschillende apparaten zijn. (overigens beschikt die router ook over een accespoint)

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Desalniettemin een goede vraag...De router is ook een accesspoint, en heeft daarbij 4 extra lanpoorten. Wat rechtvaardigt dan dat beide producten dezelfde prijs hebben? Kan deze stand-alone AP het access-pointen beter uitvoeren dan de router? Zitten er significant betere onderdelen in het AP, zodat bijvoorbeeld het bereik beter is? Ik zou het je niet kunnen vertellen.

When life gives you lemons, start a battery factory

• Bernaar
KabouterSuper schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 14:26:
Desalniettemin een goede vraag...De router is ook een accesspoint, en heeft daarbij 4 extra lanpoorten. Wat rechtvaardigt dan dat beide producten dezelfde prijs hebben? Kan deze stand-alone AP het access-pointen beter uitvoeren dan de router? Zitten er significant betere onderdelen in het AP, zodat bijvoorbeeld het bereik beter is? Ik zou het je niet kunnen vertellen.
Juist, dat bedoelde ik, dank je. :)

Verwijderd

Simpel gezegd:

De WRT54G is alles in één, bij de WAP54G moet je alsnog een modem aansluiten (nog een kastje) en dus ook wat extra instellingen.

Qua bereik zou dit geen verschil mogen maken.

• KabouterSuper
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 14:38:
Simpel gezegd:

De WRT54G is alles in één, bij de WAP54G moet je alsnog een modem aansluiten (nog een kastje) en dus ook wat extra instellingen.

Qua bereik zou dit geen verschil mogen maken.
In de handleiding staat dat je de WRT54G ook alleen als AP kunt gebruiken...dus je hoeft de alles-in-één functionaliteit niet te gebruiken.
Pluspunt voor de WRT54G dus.....iemand anders met een hint waarom de WAP54G beter zou zijn?

Overigens vermoed ik dat je "...alsnog een router aansluiten..." bedoelt.

Verwijderd

De router van Orange (voorheen Wanadoo) is beter bekend als de LiveBox. Dit apparaat heeft een ingebouwde routerfunctie die lastig is uit te schakelen (hoewel het wel kan).

Dit betekent dat je kunt volstaan met een draadloos AP. Je kunt ook een draadloze router kopen en deze vervolgens instellen als AP. Overigens zijn wat issues met de WRT54G v5 (versie 5). Zie ook www.linksysinfo.org.

Ik draai zelf een LiveBox met daarachter een Asus WL500gx router als AP. Dit werkt probleemloos en de router staat als goed bekend.

• KabouterSuper
  • Niet online
Zonder gelijk de thread van Bernaar over te nemen.....de discussie is niet of je achter je livebox nog een router mag/kan/wil zetten, maar wat verschil is tussen de WRT54G en de WAP54G. Tot nu toe geen redenen gezien om geen router te kopen, afgezien van issues met een specifieke versie. Deze issues zijn overigens gereduceerd RAM, flash en een ander (minder flexibel/stabiel?) OS.

[ Voor 14% gewijzigd door KabouterSuper op 07-08-2006 17:49 ]

• Bernaar
Ik heb Linksys maar even een mailtje gestuurd en die gaven mij de volgende informatie:
Ik adviseer u de WRT54G aan te schaffen, dit omdat dit een router is met ingebouwde accesspoint. Het voordeel hiervan is dat u dit apparaat achter elke modem kan plaatsen, of u nu gebruik maakt van ADSL of kabelinternet. Voordeel is dat de router beschikt over de optie MAC adress clonen, en de beveiliging van het draaloos netwerk is uitgebreider en krachtiger.

De accesspoint heeft geen optie tot het clonen van het MAC adres, maar heeft wel de optie om als een draadloos repeater ingesteld te worden van een WRT54G indien het signaal niet ver genoeg reikt. Deze laatste optie heeft de WRT54G niet.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

De beveiliging van het draadloze netwerk is in de WAP54G even krachtig als in de WRT54G.
De huidige versie van de WRT54G is ook al niet helemaal fris, dus dan zou je een WRT54GL aan moeten schaffen om het te laten werken...

Als je al een router hebt is het installeren van nog een router alleen maar omslachtig en onnodig, als ik jou was zou ik gewoon een WAP54G pakken.
Heb ik hier zelf ook aan de muur hangen, prachtige dingetjes....

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Bernaar
Ik ben toch op het advies van Linksys zelf gegaan, ik heb de WRT54G aangeschaft. :)

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 11:46
Bernaar schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 00:35:
Ik ben toch op het advies van Linksys zelf gegaan, ik heb de WRT54G aangeschaft. :)
spijtig dat ik dit topic nu pas in't oog krijg. de laatste reeksen van de wrt54g(s) trekken op niets. en je hebt veel meer security features op de wap54g. waarom denk je zelf dat een acces point even duur kan zijn als een ganse router met acces point ingebouwd? ;)

• Bernaar
PerfectPC schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 10:37:
[...]

spijtig dat ik dit topic nu pas in't oog krijg. de laatste reeksen van de wrt54g(s) trekken op niets. en je hebt veel meer security features op de wap54g. waarom denk je zelf dat een acces point even duur kan zijn als een ganse router met acces point ingebouwd? ;)
Dat laatste was dan ook mijn vraag.

Wat wel heel handig is is dat ik de WRT54G nu kan gebruiken als router ipv de Livebox. De linksysy router configureerd zeer prettig vind ik. Bovendien kan ik nog wat extra pc's erin prikken.

Wat betekent "trekken op niets" trouwens? :)
Pagina: 1