specs : http://specs.tweak.to/7435
je kan toch meerdere dhcp pools aangeven ?
Verwijderd
Volgens mij wil je niet dat ip's uit dezelfde range door meerdere dhcp-servers worden uitgedeeld, want het lijkt me dat dat niet goed gaat.
3560 is zeker zo'n layer drie switch. Je wil alleen niet hetzelfde subnet op een andere switch uitgeven. Als je het echt perse wil kan je met
ip dhcp excluded-address 10.0.0.1 10.0.0.5
een deel eruit halen. dit moet je dus in beide scopes doen.
Het nut van deze setup ontgaat me echter volledig.
maar als je gewoon 2 minuten op cisco.com had gezocht op configure dhcp dan had je dit zelf ook gevonden.
ip dhcp excluded-address 10.0.0.1 10.0.0.5
een deel eruit halen. dit moet je dus in beide scopes doen.
Het nut van deze setup ontgaat me echter volledig.
maar als je gewoon 2 minuten op cisco.com had gezocht op configure dhcp dan had je dit zelf ook gevonden.
[ Voor 15% gewijzigd door TrailBlazer op 07-08-2006 14:31 ]
Overigens wordt in de CCDP course aangegeven dat het wel handig kan zijn om een gedeelte van de IP adressen range te laten overlappen (bijvoorbeeld 5 adressen). In het geval dat 1 switch uitvalt, heb je niet opeens een tekort aan IP adressen.
Als je goed kijkt hoeveel adressen je ws. nodig hebt per switch kom je niet in de problemen met DHCP offers, immers alleen de 1e beschikbare wordt aanvaard.
Als je goed kijkt hoeveel adressen je ws. nodig hebt per switch kom je niet in de problemen met DHCP offers, immers alleen de 1e beschikbare wordt aanvaard.
dus jij wil 2 dhcp servers dezelfde reeks uit laten geven. Dit is wel heel erg stom IMHO Die dingen synchroniseren dus niet dus je weet nooit wat er allemaal uitgegeven is. Kortom dubbele ip adressen als je pech hebt. Sowieso vind ik het configureren van een dhcp server op een router/switch onzin. Het is een service en die moet een router niet bieden daar heb je servers voor.
Vergeet niet dat een server weer stroom en geld kost.TrailBlazer schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 18:30:
dus jij wil 2 dhcp servers dezelfde reeks uit laten geven. Dit is wel heel erg stom IMHO Die dingen synchroniseren dus niet dus je weet nooit wat er allemaal uitgegeven is. Kortom dubbele ip adressen als je pech hebt. Sowieso vind ik het configureren van een dhcp server op een router/switch onzin. Het is een service en die moet een router niet bieden daar heb je servers voor.
Zeker als er windows gedraaid wordt op die server (wat toch nog teveel gedaan wordt), kan zoiets toch erg in de papieren lopen.
En om nou een aparte server in een vestiging met 2 werkstations te zetten als de inet verbinding snel genoeg is
If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.
Het ontgaat mij totaal wat je nu wilt, waarom je dit topic topic start, wat er eventueel misgaat, wat je zelf al geprobeert hebt etc.dafearless schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 13:33:
Ik heb de volgende dhcp scope draaien op een van onze switches
ip dhcp pool Voice
network 10.0.10.0 255.255.255.0
default-router 10.0.10.50
domain-name Company.local
dns-server 10.0.10.45
deze werkt goed. alleen wil ik nu op een andere switch een kleinere scope draaien.
dus zeg maar van 10.0.10.20 t/m 10.0.10.30
kan ik dit ook op geven?
Als je het al op een switch hebt draaien, weet je hoe dit moet, en kan je hetzelfde truukje ook op de andere switch doen.
Tijd voor een nieuwe sig..
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()