Kromme redenering op frontpage mbt plaatjes en modden

Pagina: 1
Acties:

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
Ik wil eens iets aan de kaak stellen.

Regelmatig wordt er bij artikelen een grappige foto of tekening geplaatst. Als er in een reactie op dat plaatje wordt gereageerd dat wordt dat meestal al snel als "overbodig" of "offtopic".
Als iemand met een vergelijkbaar grapje komt, zie je ook vaak "overbodig" en "offtopic" of zelfs "troll"

Is dit niet gewoon een geval van uitlokking? Die plaatjes waren eigenlijk als eerste offtopic.

U vraagt, wij antwoorden.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Erm, mischien een concreet voorbeeld? Vind de meeste plaatjes wel aardig kloppen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• MeMoRy
hier
hier
hier
hier
hier

Ik zeg ook niet dat het offtopic is (ook al zijn ze meestal wel subjectief), alleen dat zelfde soort humor van de reacties niet wordt gewaardeerd.

Ik voel me niet bedandeelt ofzo, het overkomt mij niet reglematig ofzo. Ik zie het gewoon gebeuren en wil het daarom aan de kaak stellen.

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
MeMoRy schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:46:
Is dit niet gewoon een geval van uitlokking? Die plaatjes waren eigenlijk als eerste offtopic.
Een nieuwsartikel bepaalt het onderwerp van de discussie, dat lijkt me vrij duidelijk :D . Aangezien het plaatje onderdeel is van het artikel, kan het ding dus ook onderdeel zijn van de discussie. Wanneer dan gesproken wordt over de inhoud van het artikel of het plaatje, dan is dat prima ontopic. Wat sommige users daar ook van vinden. Als gesproken wordt over het al dan niet passend zijn van een plaatje, dan bestaat de mogelijkheid dat het offtopic gaat. De schuld dan bij het plaatje leggen, is dus niet juist. Het zijn de gebruikers die er mee aan de haal gaan.

Hiermee zeg ik overigens niet dat niet gediscussieerd mag worden over het al dan niet passend zijn van een plaatje. Die discussie hoort echter niet thuis op de frontpage, maar in dit forum of desnoods via de mail.

• Harm
  • Niet online
FA > TMF

Deze move omdat de vraag van de TS vooral lijkt te gaan over hoe opmerkingen over plaatjes beoordeeld moeten worden.

• MeMoRy
:? ik post iets hier en het moet naar frontpage algemeen, ik post iets daar en het moet hiernaartoe :?

Het was toch meer de bedoeling een algemene discussie te hebben over humor op de frontpage, en niet zozeer een topic over moderaties...

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:35

botoo

💀 too old to die young

Ik begrijp je punt MeMoRy, maar de redactie kan wat artistieker omgaan in een niewspost door b.v. een enkel grapje te verwerken zonder dat de inhoud van het nieuws daar onder lijd, Als users daar massaal op springen en ook allemaal grappige opmerkingen gaan maken en daarmee het redactionele grapje tot hoofdmoot van het nieuws bombarderen, dan gaat het teveel offtopic.

Verder ben ik het met je eens dat dit meer iets voor FA is, en ik geef 'm dan ook weer een tikkie terug (in overleg though :) ).

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• MeMoRy
Maar dat gebeurt dus wel regelmatig... ik vind ook dat redactieleden het beter kunnen, maar ze veroorzaken nou eenmaal regelmatig een hoop offtopic reacties...

• MeMoRy
blijkbaar heeft niemand behoefte aan een discussie...

mja, ga ik weer ongestoord door...

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Wat mij betreft mogen de plaatjes wel wat serieuzer.
Een geintje moet kunnen, maar in een paar dagen een aantal grappige plaatjes erbij plaatsen, vind ik persoonlijk niet bij een serieuze IT-site passen.

De grappige plaatjes worden ook onderdeel van de discussie waardoor de discussie wel offtopic gaat, want meestal hebben de plaatjes alleen in humoristisch verband met het nieuwsitem te maken.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• MeMoRy
we worden gewoon keihard genegeerd hier... :(

• Harm
  • Niet online
Wat wil je dan? Dat we zeggen: 'MeMoRy, je hebt gelijk. We zullen het niet weer doen.' Dat lijkt me niet passend, omdat we het gewoon niet volledig met je eens zijn. Wij menen dat plaatjes op zijn tijd best humoristisch mogen zijn. Natuurlijk zal niet iedereen onze humor waarderen of zelfs maar begrijpen. Dat hoeft ook niet, daar is het humor voor. We zijn ons er echt wel van bewust dat niet niet te vreemde dingen moeten doen, maar daarin heeft ieder redactielid wel vrijheid om keuzes te maken.

• MeMoRy
ik verwacht niet een antwoord, ik verwacht een discussie...

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-01 14:15

nXXt

Carpe omnia

MeMoRy schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 00:43:
ik verwacht niet een antwoord, ik verwacht een discussie...
Hoe wil je een discussie voeren zonder antwoord? :+

• MeMoRy
ik gaf antwoord, de vraag was "Wat wil je dan?"

maar goed, als je meer wilt:
Het komt eigenlijk neer op wat rob zegt...
Ik vind dat humor in de plaatjes bij een mag, maar dan moet het ook toegestaan worden dat mensen in de reacties van dat artikel ook hun humor mogen uitten...

zoiets van "of iedereen, of niemand"... ja, ik ben Nederlander, hè?

• Harm
  • Niet online
Met dat standpunt kan ik het helemaal eens zijn, ook gebruikers mogen met behulp van humor wat vertellen. Het is tenslotte niet voor niets dat er een tag in het moderatierijtje zit die 'Grappig' heet. Humor mag :) . Alleen, zoals botoo in "Kromme redenering op frontpage mbt plaat..." al aangaf, is het niet de bedoeling om ergens volledig mee aan de haal te gaan, dan wordt het offtopic. Dus ja, humor mag en graag zelfs, maar wel met mate. Dat 'met mate' geldt overigens voor alle soorten reacties: een goede discussie is prima, maar ga niet met dingen aan de haal door ze in het extreme te trekken.

• MeMoRy
"met mate" is zo'n politieke term

Het komt meestal eigenlijk neer op "Als wij dat vinden"

want wie bepaald wanneer het uit de hand loopt? erg subjectief, dunkt me...

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Het loopt iig uit de hand als de grappen en grollen de boventoon voeren in de reacties, en het is wmb nog meer ongewenst als het een hele serie voor de hand liggende 'leuke' opmerkingen aangaat.

Een goede grap moet leuk/scherp/orgineel zijn, niet een opmerking die iedereen bedenkt. Op het moment dat de grappen geen toegevoegde waarde meer hebben slaan ze de plank mis en zijn wmb goed voor een 0 score.
En ja, dat is subjectief, maar weet jij een betere oplossing?

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• MeMoRy
Sorry, heb het even druk gehad met mijn afstuderen en een weekendje vrij, maar goed:

A ) ik vind soms ook de grappen van de schrijver niet leuk, maar die kan ik niet modden.
B ) als je een moderatie "grappig +1" hebt, waarom dan niet ook "niet grappig -1". Staat wat beter dan de andere opties... mensen lijken willekeurig troll/flamebait/offtopic/overbodig te gebruiken.
C ) laat de community beslissen, dus voer geen powermods uit in dat soort situaties.

• Harm
  • Niet online
MeMoRy schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 15:15:
B ) als je een moderatie "grappig +1" hebt, waarom dan niet ook "niet grappig -1". Staat wat beter dan de andere opties... mensen lijken willekeurig troll/flamebait/offtopic/overbodig te gebruiken.
Wat is er mis met -1 Overgewaardeerd en -1 Overbodig? Als een grap wel grappig is, maar geen +2 verdiend, dan voldoet -1 Overgewaardeerd. Als het gewoon helemaal niet grappig is, dan is daar -1 Overbodig. Lijkt me voldoende.
MeMoRy schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 15:15:
C ) laat de community beslissen, dus voer geen powermods uit in dat soort situaties.
Een discussie over de PM mag je wél in TMF gaan voeren :) .

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Geeft niks MeMoRy, sommige dingen hebben natuurlijk wel enige voorrang op andere, we lopen niet weg en voordat er een echte oplossing is zijn er nog wel meer mensen afgestudeerd ;)

A. Klopt, dat is een redactie beslissing waar wij geen invloed op uit kunnen oefenen, behalve je ongenoegen kenbaar maken zoals hier gebeurd.
B. Ja, zou een mooie tag zijn, maar realiseer je wel dat er dan talloze tag zullen moeten komen om evenzovele ladingen beter te dekken. De score verander je daarmee niet en je creëert slechts meer keuze-tags.
C. Nee, we hebben ooit afgesproken dat grappige opmerkingen in regel niet hoger dan +1 uitkomen en bij dijenkletsende uitzondering op +2. Dit o.a. om te voorkomen dat de FP een speelplaats met grappig bedoelde opmerkingen word. Voor joligheid zijn er voldoende andere plaatsen geschikt.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Pagina: 1