Toon posts:

865PE Neo2-P mobo, S-ATA verdringt DVDROM??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

heb het forum intensief doorzocht maar heb voor mijn probleem geen oplossing kunnen vinden. Mocht iemand mij toch op een al bestaand topic+oplossing kunnen wijzen, graag!

Hier mijn probleem:I

Ik heb sinds een aantal dagen een 865PE Neo2-P Platinum Edition mobo. Hieraan hangen 2 40Gig IDE schijven (beide Diamond Maxtor), als Primary en Secondary Master. Op eentje van die twee is windows 2000 geinstalleerd. Deze upgrade ik een dezer dagen naar XP. Ook zit er een DVD-ROM (Lite-On) op, als secondary master.

Nu wil ik nog twee S-ATA schijven aansluiten, een van 80gig (maxtor), en een van 250gig (seagate). Het probleem is echter, zodra ik er eentje aansluit, wordt deze de secondary master en herkent ie de dvdrom niet meer. Deze wordt dus als het ware verdrongen en niet verschoven naar Third master of zoiets. Heeft iemand hier een oplossing voor? Wil graag alle vier de schijven kunnen aansluiten.

• 601jean
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-07-2025
Je hebt dus 2 IDE schijven op primair en secundaire master en nog een dvd op secondary master, als dit ook een ide dvd station is zou die op slave moeten staan en samenhangen bij een van uw beide 40 gig hdd's. Als je dan die 2 extra sata's hdd's bij hangt zou je normaal in windows deze schijven moeten zien. Mocht je windows niet opstarten moet je in de bios eerst de boot volgorde bekijken.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Waarschijnlijk staan de SATA poorten van je PC geconfigureerd als Compatible mode.
Dan nemen ze inderdaad de functie van je secundaire IDE kanaal over.
Door deze op SATA only of Enhanced te zetten, zouden ze naast je beide IDE kanalen zichtbaar moeten zijn.
Overigens is, zoals 601jean ook al opmerkte, je verhaal met hoe je momenteel je schijven en DVD-ROM hebt aangesloten een beetje onduidelijk.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:03
Je hebt als het goed is de optie in de BIOS:

PATA Only

met daaronder

SATA Keep enabled yes/no

Als je SATA keep enabled op yes zet moeten alle drives het doen

Verwijderd

Topicstarter
ik zie nu inderdaad dat er een foutje in mijn verhaal staat. De twee 40Gig schijven zijn Primary Master en Primary Slave. De DVDROM is Secondary Master.

Vanmiddag probeer ik de tips die hieronder staan en laat ik jullie weten of het helpt, bedankt!