Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[PW/ShS] Minimum aantal reacties in ShS voor melding in PW

Pagina: 1
Acties:

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
PW overzicht van een EOS 350D

In het overzicht van deze camera staat FotoQuelle met een beoordeling 'slecht'. Op zich is de toevoeging van ShS meldingen in de PW een hele goede zaak, maar ik vraag me af of er niet een minumum aantal meldingen moet zijn, of dat surveys van langer geleden ook mee moeten wegen. Natuurlijk zijn recentere meldingen belangrijker maar FotoQuelle krijgt nu een slechte beoordeling op basis van 1 negatieve survey -die in mijn ogen ook nog eens wel erg negatief is- terwijl het algemene beeld gewoon goed is.

FotoQuelle is overigens maar een voorbeeld, ik heb niets met hen te maken en er zijn ook nog andere voorbeelden waarbij hetzelfde 'probleem' optreedt.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-11 21:44

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Aangezien er in zes maanden veel met een webshop kan gebeuren, worden beoordelingen ouder dan zes maanden niet meegenomen.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-11 21:25
Opzich begrijpelijk, maar is het eerlijk om te denken dat een shop zo snel slechter wordt als de beoordelingen voor die 6 maanden wel redelijk waren? Als het echt zo slecht zou zijn zouden er al veel meer slechte beoordelingen moeten zijn?!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Longbeard schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:19:
Aangezien er in zes maanden veel met een webshop kan gebeuren, worden beoordelingen ouder dan zes maanden niet meegenomen.
Dat was overigens ook al zo voordat PW1.5 online kwam, zie plan: Shop Survey-score in de Pricewatch geactualiseerd. Waarbij het toen zelfs over de laatste drie maanden ging. Ik weet niet of dat is aangepast, maar nieuw is dit dus zeker niet.

• P_de_B
  • Niet online
Ik snap de gedachte ook wel, ik wil dat juist ter discussie stellen. Of in ieder geval het feit dat 1 negatieve reactie nogal prominent in de PW komt te staan. Als je op de shopsurvey pagina staat zie je ook de overige reacties en het totale gemiddelde. Als je op de PW pagina een rode balk ziet klik je niet door en zie je dus ook niet de oudere. Het was in de 'oude' situatie minder 'erg'.

Het voorbeeld dat ik aanhaal heeft 1 negatieve reactie van een boze klant, een artikel was niet meer leverbaar. Dat zegt in mijn ogen op zich niet heel veel over de shop, maar de shop heeft wel een grote negatieve exposure. Ik denk dat het dus beter is een minimum aantal surveys in te stellen voordat een beoordeling meegenomen wordt in de PW.

• Longbeard

Longbeard

P_de_B schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:26:
[...]

Het voorbeeld dat ik aanhaal heeft 1 negatieve reactie van een boze klant, een artikel was niet meer leverbaar. Dat zegt in mijn ogen op zich niet heel veel over de shop, maar de shop heeft wel een grote negatieve exposure. Ik denk dat het dus beter is een minimum aantal surveys in te stellen voordat een beoordeling meegenomen wordt in de PW.
Wanneer we een minimum aantal nemen komt er bij beginnende shops geen beoordeling. Dat is ook iets wat we willen vermijden. Daarnaast krijg je bij een minimum aantal surveys, beoodelingen van maanden soms wel een jaar oud. We hebben al vaker gezien dat een shop in korte tijd volledig veranderd. Daarom laten we dan ook de laatste zes maanden zien, ipv een langer tijdsbestek, hetgeen bij een minimum aantal surveys zal gebeuren.

• P_de_B
  • Niet online
Maar je bent niet met me eens dat de situatie die ik beschrijf ook niet echt wenselijk is?

• Longbeard

Longbeard

P_de_B schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:58:
Maar je bent niet met me eens dat de situatie die ik beschrijf ook niet echt wenselijk is?
Mijns inziens geeft de huidige situatie beter weer hoe een shop zich op ogenblik gedraagt, dan een beoordeling die maanden oud is. Het is dan ook van belang dat de gebruiker van de Pricewatch en de Shop Survey, de Shop Survey door leest en zelf een oordeel vormt over de shop.

• P_de_B
  • Niet online
Longbeard schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 14:22:
[...]

Mijns inziens geeft de huidige situatie beter weer hoe een shop zich op ogenblik gedraagt, dan een beoordeling die maanden oud is.
Ik snap wel dat het lastig is hier een oplossing voor te verzinnen die in alle gevallen voldoet, maar in het voorbeeld dat ik aanhaalde zegt 1 survey over het niet meer leverbaar zijn van een product natuurlijk niets over de kwaliteit van de winkel, toch springt hij erg negatief naar voren in de PW, dat is mijn punt.

Maar goed, ik zal ophouden te zeuren ;)
Het is dan ook van belang dat de gebruiker van de Pricewatch en de Shop Survey, de Shop Survey door leest en zelf een oordeel vormt over de shop.
True

• DamadmOO
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-11 19:12
Is het niet een idee om de beoordeling alleen te tonen als er meer dan X beoordelingen zijn in de laatste 6 maanden? Dan heb je het probleem niet meer dat 1 erg negatieve survey meteen de hele beoordeling omlaag haalt. Natuurlijk moeten mensen de beoordelingen ook lezen maar niet iedereen heeft daar genoeg tijd voor.

En als je een product zoekt en je ziet 10 winkels met een vergelijkbare prijs dan ga je toch niet te shopsurveys lezen an de winkels die een slechte beoordeling hebben gekregen?

• P_de_B
  • Niet online
DamadmOO schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 14:37:
Is het niet een idee om de beoordeling alleen te tonen als er meer dan X beoordelingen zijn in de laatste 6 maanden? Dan heb je het probleem niet meer dat 1 erg negatieve survey meteen de hele beoordeling omlaag haalt.
P_de_B schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:26:
Ik denk dat het dus beter is een minimum aantal surveys in te stellen voordat een beoordeling meegenomen wordt in de PW.
;)

• Longbeard

Longbeard

DamadmOO schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 14:37:
Is het niet een idee om de beoordeling alleen te tonen als er meer dan X beoordelingen zijn in de laatste 6 maanden? Dan heb je het probleem niet meer dat 1 erg negatieve survey meteen de hele beoordeling omlaag haalt. Natuurlijk moeten mensen de beoordelingen ook lezen maar niet iedereen heeft daar genoeg tijd voor.

[...]
Dan krijg je een probleem met beginnende shops, die nog maar 1 survey hebben.

• Harm
  • Niet online
We kunnen ons ook afvragen of een beoordeling op basis van één survey sowieso wel betrouwbaar is. IMHO is dat inderdaad niet het geval, omdat je dan - zoals de TS goed aangeeft - problemen krijgt. Op zich kan ik me er dus wel in vinden dat een beoordeling pas in de PW verschijnt als deze gebaseerd is op meer dan 1 survey. In dat geval benadeel je inderdaad nieuwe shops, die benadelen we echter nog meer als ze met één beoordeling direct negatief in de PW opvallen.

• Longbeard

Longbeard

Of een beoordeling positief of negatief voor de shop is, maakt in deze context niet uit. Het is van belang dat de gebruiker kan zien dat er een beoordeling is geplaatst. Dat is niet mogelijk wanneer er eerst een x aantal surveys zijn geplaatst.

• Harm
  • Niet online
Ik doel ook niet op het positief of negatief zijn, maar meer op de betrouwbaarheid. Is een beoordeling die gebaseerd is op één survey betrouwbaar? Betrouwbaarheid is te vergroten door meer surveys, dus in die zin kan ik een verzoek om de ShS-beoordeling in de PW aan te passen wel begrijpen.

• Longbeard

Longbeard

Harm schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 16:02:
Ik doel ook niet op het positief of negatief zijn, maar meer op de betrouwbaarheid. Is een beoordeling die gebaseerd is op één survey betrouwbaar? Betrouwbaarheid is te vergroten door meer surveys, dus in die zin kan ik een verzoek om de ShS-beoordeling in de PW aan te passen wel begrijpen.
Betrouwbaarheid wordt inderdaad hoger, echter valt daarmee de waarschuwende of aanbevelende karakter van de eerste surveys bij een shop weg. Daarnaast mis je dan bij shops waar zelden een survey wordt geplaatst de link met de Shop Survey.

• Harm
  • Niet online
Hm, voor beide kanten blijkt dus wat te zeggen te zijn. Het is dan afhankelijk van de implementatie die door ons gekozen wordt, wat wel en wat niet op de FP zichtbaar is. Ik denk dat het het handigste is om het dan maar zo te laten zoals het nu is.

• P_de_B
  • Niet online
Longbeard schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 16:06:
[...]

Betrouwbaarheid wordt inderdaad hoger, echter valt daarmee de waarschuwende of aanbevelende karakter van de eerste surveys bij een shop weg. Daarnaast mis je dan bij shops waar zelden een survey wordt geplaatst de link met de Shop Survey.
Maar hoe terecht is zo'n waarschuwing als het slechts 1 melding betreft?

Ik snap het dilemma echter wel; is het niet een idee om het aantal meldingen erbij te zetten op 1 of andere manier? Dan kan de bezoeker zich beter een beeld vormen van de waarde die hij aan de ShS waardering moet toekennen.

• Longbeard

Longbeard

P_de_B schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 16:13:
[...]

Maar hoe terecht is zo'n waarschuwing als het slechts 1 melding betreft?

Ik snap het dilemma echter wel; is het niet een idee om het aantal meldingen erbij te zetten op 1 of andere manier? Dan kan de bezoeker zich beter een beeld vormen van de waarde die hij aan de ShS waardering moet toekennen.
We hebben al een tekort aan ruimte in de Pricewatch om al de huidige gegevens weer te geven. Dus in de huidige versie laat ik het zo staan.

• Harm
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/e5bce2d537951b7796fcf1cb9f4eb2cd/full.png

En zoiets dan?

• Longbeard

Longbeard

Is te doen. Zet maar op devtrack. :)

• P_de_B
  • Niet online
Goed geregeld zo! n d:)b

Ik neem aan dat Harm het op devtrack zet? Ik ben mijn password kwijt, en hij lijkt mij niet te herkennen met mijn huidige naam/email combo

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Het is beter denk dat er tenminste een beoordeling in staat die goed onderbouwd is (positief of negatief niet van belang) dan een Survey zonder onderbouwing. Een goede onderbouwing geeft de mate van serieus te nemen beoordeling aan en laat zien wat er is gebeurd in contact met de shop.

Begrijpelijk wat ik meld? :)

LinkedIn WoT Cash Converter

• Harm
  • Niet online
Alle surveys moeten toch goed onderbouwd zijn?

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het item is na overleg afgeschoten, met als belangrijkste reden dat de load onevenredig zou toenemen.

offtopic:
P_de_B als je wil kan ik je even helpen met het recoveren van je devtrack account? Stuur dan even een DM.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Harm schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 23:13:
Alle surveys moeten toch goed onderbouwd zijn?
Maar dat is niet altijd. :)

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1