Toon posts:

Outlook profile wordt niet aangepast na move mailbox

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vorige week een nieuwe exchange server (ex2003, win2003) in ons domein gehangen. In dit domein stond al een exchange 2000 server, met windows 2000 als onderliggend OS.
Als test heb ik eerst een paar losse mailboxen gemoved, en outlook paste de profile-settings keurig aan. Dit weekend heb ik een groot deel van de mailboxen (400 stuks) van de oude naar de nieuwe server over gezet (met behulp van Move Mailbox), en vanochtend staat de helpdesk-telefoon roodgloeiend. Users kunnen hun mailbox niet openen.
De enige optie is om met de hand (via controlpanel/mail) de mailserver en usernaam opnieuw in te geven, dan werkt het weer. 400 users met de hand hun profile laten aanpassen vind ik echter geen optie (en de helpdesk ook niet 8)7 )
Clients draaien op windows 2000 terminal server met outlook 2000 als client.
Omdat een deel van de mailboxen nog op de oude mailserver draait, kan ik ook niet zomaar even iets in het loginscript opnemen om de nieuwe servernaam door te geven aan alle clients.
Ik had begrepen dat outlook de servernaam zelf automatisch zou updaten na een move mailbox, maar kennelijk gaat dat hier fout. Iemand een idee?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:49
Is het geen optie om gewoon alle mailboxen te moven en toch even dat scriptje op te nemen in je loginscripts?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als dat niet goed gaat is er iets anders mis omdat je oude server schijnbaar niet goed doorverwijst. Is de replicatie tussen alle domain controllers wel 100%? :)

Normaal zou ik zeggen maak even een DNS alias aan voor je oude server die naar de nieuwe wijst maar dat gaat bij jou niet omdat beide servers nog draaien :P

Verwijderd

Topicstarter
thanks voor de reply's.
Op de nieuwe server hebben we nog een (tijdelijk) schijfruimte probleempje, omdat de transaction logs niet goed opgeruimd worden. Moven van mailboxen levert onwijs veel tLogs op, dus de rest van de mialboxen moven (nog een keertje 450 of zo) is niet aan de orde tot de huidige tLogs netjes zijn opgeruimd.
Domain replicatie gaat goed, daar krijg ik geen foutmeldingen over. Alle DC's en beide mailservers staan ook op dezelfde locatie, met Gb links er tussen....
Ondertussen heb ik na lang zoeken via google een artikel gevonden waarin beschreven werd hoe je met het rebuilden van je Recipient update Service (hoe kom je er op?!?) ook de doorverwijzing van outlook profiles in orde kreeg. Die rebuild heb ik anderhalf uur geleden aangezet.
Daarna heb ik (vanwege de diskspace problemen) met één user getest, en nu lijkt alles goed te gaan....
Ik hou jullie op de hoogte.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Heb je wel full backups draaien dan? Na een fullbackup worden automatisch je transactielogs gecommit en vervolgens verwijderd namelijk.

Ik dacht dat de RUS automatisch draaide elke 24 uur dus een handmatige rebuild zou normaal niet per se noodzakelijk moeten zijn als je in het weekend mailboxen gemoved had? :)

Verwijderd

Topicstarter
Precies, we hadden de backup (nog) niet helemaal 100% goed ingericht. Op fileniveau werd ie al lang al gebackupped (data staat op een NAS), alleen had de information store dat natuurlijk niet door, waardoor de log's niet weg gegooid werden. Da's ondertussen geregeld.
Dat met die Rus snap ik ook niet, maar sinds ik die gedraaid heb en de backup klaar is ben ik weer mailboxen aan het moven, en nu pakt outlook ze wél netjes op.
Toch gaat het nog niet goed met gesharede mailboxen. Als een secretaresse rechten heeft op de mailbox van een directeur, en de mailbox van de directeur is al gemoved naar de nieuwe server maar de mailbox van de secretaresse nog niet, dan kan zij de mailbox van de directeur niet openen (terwijl er niks aan de rechten veranderd is). Maar goed, dat lossen we wel op door dan ook de secretaresse dan even met prioriteit over te zetten. 't Komt wel goed allemaal :/

Verwijderd

Welk artikel was dat mbt de RUS?

En verder kan je ook eventueel de store(s) dismounten en weer opnieuw mounten dan worden de transactie logs gecommit en kan je met How to remove Exchange Server transaction log files kijken welke logs je veilig kan moven. Je zou ook eventueel circular logging aan kunnen zetten tijdens het moven van mailboxen.

En natuurlijk een Exchange aware backup programma gebruiken :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2006 15:27 ]

Verwijderd

Als je backup exec hiervoor gebruikt is het een redelijk bekend problem dat het niet werkt de eerste keer. 1 keer backuppen met nt backup en daarna loopt het als een speer.

circular logging zou ik niet aanzetten tijdens moven, juist dit is een kritiek punt waar veel fout kan gaan... daar wil je alle logs van hebben :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2006 16:53 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 16:52:

circular logging zou ik niet aanzetten tijdens moven, juist dit is een kritiek punt waar veel fout kan gaan... daar wil je alle logs van hebben :)
Volgens Moving mailboxes in Exchange Server 2003:
For every gigabyte of data that you move, an additional gigabyte of transaction logs is generated at the source and target server. Verify that you have sufficient free space on your transaction log drives. If you do not have sufficient free space on your transaction log drive for transaction log file generation, you could temporarily turn on circular logging on the General tab of the storage group's properties page. If you have turned on circular logging during the mailbox move, make sure that you turn circular logging off when the mailbox move is completed. If you leave circular logging turned on, you cannot restore up to the point of failure if the database has to be restored from a backup. If disk space is a concern, you may also want to consider performing incremental backups during the mailbox moves to clear log files.

Verwijderd

Topicstarter
't Was effe zoeken in m'n IE history, maar ik haalde het hier vandaan: hier dus
Het grappige (of niet) was dat ik de migratie OOK eerst in een testnetwerk heb geprobeerd, en dat de outlook clients daar wél netjes naar de nieuwe mailserver connecten.
Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 15:26:
En natuurlijk een Exchange aware backup programma gebruiken :)
Ja, die gebruiken we ook. Er was op de nieuwe server een public store (helemaal leeg) die niet gemount was, daarom vond ArcServe dat er geen volledige backup was gemaakt, en werden de tLogs niet weg gegooid. Da's inmiddels voor elkaar, m'n transaction log schijf heeft weer plenty ruimte, ik denk dat ik circular logging niet nodig heb.

Nou ik toch een paar exchange goeroe's bij elkaar heb (slijm slijm ;) )

Ik heb vrij veel mailboxen die ik niet kan moven. Ik krijg een melding in m'n move mailbox wizard:

errorcode="0c1050000"
The information store could not be opened. The Mapi provider failed.

In m'n eventlog krijg ik voor elke mailbox die dit probleem geeft drie meldingen:
EventID 9175: The MAPI Call 'OpenMsgSTore' failed with the following error:
The information store could not be opened.
The Mapi Provider failed.

EventID 9168: Failed to open mailbox: <pad naar mailbox>
Error: The information store could not be opened.

EventID 1008: Unable to move mailbox: <Username>
Error: The information store could not be opened.

Ik heb de MS site al af zitten speuren, en kwam uiteindelijk (na een halve dag zoeken |:( ) een artikel tegen over een DC die tot Global catalog Server was gepromoveerd, en daarna niet was gereboot. Nou heb ik inderdaad vorige week het domein ge-upgrade naar windows 2003, door beide DC's achter elkaar offline te halen, een clean install te geven, DcPromo etc, en dan weer GC maken. Daarna inderdaad niet meer gereboot. Vanmiddag dus beide DC's een reload gegeven, maar dat maakt geen verschil.
Ook zag ik ergens dat het een timing probleem kon zijn, wat op te lossen was door de move mailbox vanaf een NIET exchange server te draaien. Ik heb de ESM op een andere server geinstalleerd, maar dat maakte ook geen verschil.

Verwijderd

Ook de exchange experts gooien event id's door google en eventid.net ;)

http://www.kbalertz.com/kb_Q326990.aspx, niet helemaal van toepassing in jouw scenario, maar AD replicatie forceren en de IS herstarten is altijd de moeite van het proberen waard.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je reactie. Ik ga morgen nog wel even stoeien. Als ik de drie eventid's door google haal, krijg ik veel artikelen over een administrator die z'n eigen mailbox niet kan moven....
Heb behalve jouw link nog twee links gevonden, die ik morgen es ga uitproberen:
link1
en
link2
Ik laat wel weten hoe het afloopt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2006 21:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Goed... Dat ik dit niet eerder gezien heb.... :$
De mailboxen die ik niet kan moven en die de MAPI-provider meldingen geven zijn van gedisablede users. :$
Ik heb de users weer enabled, maar ik kan de mailbox nog steeds niet moven naar mn nieuwe mailserver. Foutmeldingen en evenlogmeldingen blijven precies hetzelfde. Iemand?

Verwijderd

Heb je replicatie geforceerd en de IS geherstart zoals in het artikel stond dat ik eerder gepost heb?

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de IS herstart krijg ik 500 gebruikers over me heen, die na vanochtend (ik heb vannacht de overige 350 mailboxen gemoved) toch al niet zo blij meer met me zijn, want outlook pakte weer (of nog steeds) niet de nieuwe servernaam op. Verder zijn alle send-on-behalf rechten verdwenen (dus iedereen hier is heel blij met me ;)).
Ik kan inmiddels de mailboxen moven. Na het enablen heb ik een half uur gewacht en nu doen ze het wel (terwijl ik direct na enablen een replicatie van de AD had geforceerd (in sites and services) en toen werkte het niet). Ik weet niet op wat voor verdere replicatie ik nu heb zitten wachten, maar dít werkt in ieder geval.
Zodra de laatste mailboxen en de verdere rollen van de machine zijn overgezet, kan de machine uit, en kan ik een DNS-record instellen met de oude servernaam, en dat naar de nieuwe server laten wijzen. Dan heeft de helpdesk het in ieder geval niet zo druk meer....
Pagina: 1