Toon posts:

Waarschijnlijk probleem moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met de computer van m'n ma (een oude PII). De computer is eergisternacht uitgevallen en toen we de computer wouden opstarten gaf hij aan dat er een foute 'bootdisk' oid inzit. Dus, CD die erin zat eruit gehaald, XP maar erin gedonderd maar XP gaf toen niet aan dat er een mogelijkheid was om de installatie te skippen en dus belanden we in het installatie gedeelte. Na overwegen toch maar opnieuw installeren omdat de computer hoe dan ook niet wou opstarten. Na het process voltooid te hebben, starte de computer opnieuw op en wéér ontbrak de mogelijkheid tot het skippen van de installatie. Dus voltooien van de installatie was niet mogelijk. Ik dacht dat het aan de hardeschijf lag. Na 2 andere schijfen hetzelfde ritueel te hebben uitgevoerd, bleef hetzelfde gebeuren. Ik weet niet precies wat er aan de hand is, maar als ik de BIOS in ga kan ik dus niet zien of er een hardeschijf waargenomen wordt. Toen heb ik maar eens de Windows '98 CD erin gemieterd. Ik kreeg heel leuk op mijn schermpje te zien dat er géén hardeschijf kon worden waargenomen en dat een hardeschijf van belang is tijdens de installatie (dûh). Ik vind dit toch redelijk vreemd. XP schijnt geen moeite te hebben de gegevens weg te schrijven, terwijl '98 dit niet kan. Het ligt dus ook niet aan de hardeschijf, dus weet iemand waar het wél aan kan liggen?

Bij voorbaat dank.

Btw, ik plaats dit topic hier omdat ik enigzins denk dat het probleem bij het moederbord ligt. Maar dit weet ik uiteraard niet zeker.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:55
In de bios bij het 1 scherm staan 4 plaatsen waar je de cd rom en/of hd moet zien.
Deze moet je op "auto" zetten of met de hand instellen(staat op de hd).

Zie je wel de cd rom in de bios?

Bios heeft ook automatisch hd zoeken werk dit?

Bios op default zetten.
Bios resetten.

Verwijderd

Staat je harde schijf in NTFS ? Zojah, even een progje downloaden van het harde schijf merk en daarmee even de schijf opnieuw partitioneren en indelen.

Verwijderd

lol, je hebt je win Xp zeker geinstalleerd op NTFS?
Als er geen schijfruimte meer over is op die schijf, kan deze idd geen schijven vinden.
Je moet eerst met fdisk een fat32 partitie aanmaken en activeren.
Daarna durf ik te wedden dat je weer vrolijk kunt gaan installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Dit scherm ken ik van mijn eigen computer, maar de PC van m'n ma kent dit niet. Het enigste wat je ziet is een irritant Compaq scherm dat verdwijnt zodra je de BIOS zelf in gaat of als de PC opstart. Ook kan ik de HD niet instellen en moet deze automatisch gedetecteerd worden.

De BIOS op default zetten of hier en daar wat aan passen heb ik ook geprobeerd. Alles van dat heeft tot nu gevaald.

EDIT:
Ik zal de 2 bovenstaande suggesties even proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2006 10:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb FDISK gestart vanaf de '98 CD, maar FDISK zegt: "There are no fixed disks". Wat ik nu ga proberen is om via de XP CD te formatteren naar FAT32. Als er mensen zijn die nog commentaar hebben of wat dan ook, laat het me weten. Maar ik laat het ook wel weten als het lukt via XP.

Verwijderd

Topicstarter
Oke. Niks van dit alles heeft gewerkt. Is er iemand anders die nog suggesties heeft of een oplossing voor mijn probleem?

P.S. De vorige suggesties zijn uitgevoerd op drie verschillende HD's.

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09-2025

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

Win98 werkt niet op NTFS, daarom zal ie daar geen schijf vinden...

Ici kann uw Werbung staan

Verwijderd

Voor FDISK maakt dat niet uit. Als de schijf door de computer wordt gezien dan ziet ook FDISK de schijf. Al is de partitie NTFS. FDISK zal de partitie weergeven als een Foreign partition.

Maar als FDISK al niet op de normale manier een HD ziet dan zijn er natuurlijk een paar mogelijkheden:
- ATA kabel niet inorde
- HD MA/SL jumpers staan niet goed
- IDE controller stuk

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 10:56:
Dit scherm ken ik van mijn eigen computer, maar de PC van m'n ma kent dit niet. Het enigste wat je ziet is een irritant Compaq scherm dat verdwijnt .....
Aha, het is een compaq, welke type? Een deskpro? Controleer eens de insteekkaart (riser card), waar je ATA kabels op aan gesloten zijn, trek deze er eens uit (kabels los en de twee groene clipen omhoog trekken) en plaats deze eens opnieuw? Vaak is het wat corrosie op de contacten. Hoop dat het werkt ;)

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, het is inderdaad een Compaq Deskpro. Heb ik al onwijs veel problemen mee gehad. En riser card? Wat is dat? Verder, ik heb alle kabels een keer omgewisseld en van alles en nog wat geprobeert. Maar het ligt daar dus niet aan.

@NoobUser, de HD jumpers staan en stonden goed. Dus dat is het niet.

Is de PC nog te redden?

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 14:09:
Ja, het is inderdaad een Compaq Deskpro. Heb ik al onwijs veel problemen mee gehad. En riser card? Wat is dat?
Dat is een insteekkaart op je moederbord waar je IDE controler op zit, deze zit onder een hoek van 90 graden op je moederbord gemonteerd tegen de voeding en CD-rom speler. Daar zitten ook de PCI sloten op. Is nogal groot. Je IDE, diskette en voedingskabels zitten daarop aangesloten.
Is de PC nog te redden?
Als de kaart kapot is, zul je naar een andere moeten omzien. Denk dat je de kaart nergens vindt.

Edit:.......... en ?????
Volgens mij werkt nu nix meer.........het blijft stil ;)

[ Voor 10% gewijzigd door marquis op 09-08-2006 13:17 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Pagina: 1