Studio monitors in home cinema setup?

Pagina: 1
Acties:
  • 273 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TangLeFuzZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-10-2025
Hey,

ik heb sinds vorige week een HK receiver, en heb daar op dit moment een logitech 5.1 set op aangesloten op de pre-out.
Die boxen-set is natuurlijk niet wat ik uiteindelijk wil, maar meteen een dure set boxen erbij kopen zit er op dit moment even niet in, dus doe ik het in stappen.

Ik heb echter wel 2 studio monitors staan, de Alesis MKII Active One's. Hier komt erg mooi geluid uit (als je het vergelijkt met de logitech set ;)), en dus zit ik er aan te denken om deze aan te sluiten als front speakers in m'n setup.

De rear speakers en subwoofer wil ik dan tijdelijk nog zo laten (logitech set) en later vervangen.
Ik vraag me nu af of dit allemaal goed mogelijk is en hoe ik het moet aanpakken.
De monitors zijn actief, het lijkt me dus dat ik deze ook op de pre-out moet aansluiten en niet op de gewone speaker aansluiting.
Probleem is alleen dat de kabel vanaf die monitor speakers een XLR naar TRS plug is:

Afbeeldingslocatie: http://www.samash.com/images/items/HXLRMTRS.jpg

Zo'n dikke plug gaat niet in de receiver, daar moet tulp in de pre-out. Weet iemand of hier een convertertje voor te koop is? Ik kan zo met google niet echt wat vinden...

Heeft iemand hier misschien ervaring mee en/of tips voor me?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:54

voodooless

Sound is no voodoo!

Er zijn ook gewoon cinch naar XLR kabeltjes te koop. Keb je kaar :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• TangLeFuzZ
deepspace schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 10:46:
Er zijn ook gewoon cinch naar XLR kabeltjes te koop. Keb je kaar :)
aha, mooi... die kon ik dus zo snel niet vinden. Ik wist niet dat het engelse woord voor tulpstekker cinch was :)

Weet je toevallig of die in elke gangbare hifi-winkel te krijgen zijn, of zal ik dan naar een winkel als Feedback moeten?

Verwijderd

Ik begrijp niet uit je verhaal of het nu draait om een 5.1 opstelling rond een pc of tv. Voor de pc uitermate geschikt als 5.1 opstelling maar voor bij de tv niet, omdat je hier praat over zogenaamde nearfield monitors, welke het best klinken op 1 meter afstand van de luisteraar zelf. Voor grotere afstanden zijn ze niet geschikt en zullen ze alleen mid/hoog weergeven. En als je dan toch meer bass wil horen, bij tv 5.1, ga ze harder zetten en vaak de bas opschroeven, waar deze speakers dus totaal niet voor geschikt zijn, het zijn niet voor niet nearfield monitoren.

De kabels waar je over praat kun je vaak verkrijgen bij de betere pro audio zaken, die zowel voor instrumenten als pa/studio ingericht zijn :

http://www.nederlandmuziek.com/

Je kan ze bestaand daar kopen of op maat laten maken.

En ook je speakers worden daar verkocht :

http://www.nederlandmuzie...rod_monitoren_alesis.html

Gebruik zelf naast mijn pc, vergelijkbare speakers, de Spirit Absolute 2. Perfekt voor audio bewerking maar zou ze nooit in een 5.1 willen zetten, daar zijn ze te mooi voor imo qua geluid :)

• TangLeFuzZ
Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:35:
Ik begrijp niet uit je verhaal of het nu draait om een 5.1 opstelling rond een pc of tv. Voor de pc uitermate geschikt als 5.1 opstelling maar voor bij de tv niet, omdat je hier praat over zogenaamde nearfield monitors, welke het best klinken op 1 meter afstand van de luisteraar zelf. Voor grotere afstanden zijn ze niet geschikt en zullen ze alleen mid/hoog weergeven. En als je dan toch meer bass wil horen, bij tv 5.1, ga ze harder zetten en vaak de bas opschroeven, waar deze speakers dus totaal niet voor geschikt zijn, het zijn niet voor niet nearfield monitoren.
Hmm, bedankt voor de tip, dat wist ik niet. Moet ook zeggen dat ik nooit heb 'getest' hoe ze op afstand klinken omdat ze nu in m'n pc setup zitten.
Voor audio bewerking zijn ze heerlijk ja, maar ik maak de laatste tijd eigenlijk geen muziek meer en wil m'n hifi setup nu goed voor elkaar hebben. Als ik die monitors ervoor zou kunnen gebruiken zou dat natuurlijk tijdelijk een betere oplossing zijn dan logitech boxjes.

Je zegt dat wanneer je meer bass wilt bij tv, je ze harder zet en het daardoor niet goed klinkt. Op afstand geven ze alleen mid/hoog weer.
Dit is denk ik in mijn geval geen probleem, aangezien ik het laag toch door een aparte subwoofer laat weergeven (die van mijn Logitech 5.1 set). Ik was zowiezo van plan om de receiver zo in te stellen dat al het laag naar de sub gaat, en de rest van de tonen door de fronts. Zijn ze in dat geval wel redelijk geschikt in m'n setup denk je?

• Envy007
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-11-2023
Ik heb hier ook mee te maken gehad. ik wilde passieve Monitor One MK2 's gaan gebruiken voor mn 5.1 setup, gewoon 5 stuks kopen en zo opstellen.

Werd me aan alle kanten afgeraden, terwijl ik ze gehoord heb en versteld stond van de bas weergave en de geluidskwaliteit. Dat probleem met het niet in de sweet spot zitten van 1m afstand heb ik zelf niet echt ervaren. Misschien moet je het gewoon proberen en luisteren hoe het klinkt, je hebt nu ervaring met hoe ze klinken op 1m afstand dus je hebt een vergelijking.

Ik ga zelf denk ik wel voor andere speakers, meer omdat ik het uiterlijk niet mooi vindt en toch ook voor een deel de aanbevelingen van anderen. Een niet monitor speaker is toch anders, bredere afstraling en grotere sweet spot. Hiernaast zijn monitors natuurlijk erg zuivere, klinisch nette speakers. Moet je ook van houden...

Er is een review van de Alesis Monitor One Mk2 speakers op hifi.nl, daarin worden ze aanbevolen als goedkope speakers met een erg goede prijs/kwaliteit verhouding. Niet expliciet voor surround toepassing maar goed. Zelfs een tip om een wijziging aan te brengen in het filter voor betere hoge tonen. Voor 79 euro per stuk bij feedback.nl zijn ze zeker niet duur...

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:54

voodooless

Sound is no voodoo!

Als tussenoplossing zie ik geen enkel bezwaar.

Dat met de missende bass kan nog wel eens meevallen. Als je op 1 meter afstand bass hebt, heb je die op x meter evenreding met de rest van de tonen ook. Het is niet zo dat de bass opeens eerder zacht wordt dan de rest.

Bij een studiomonitor heb je echter de tafel die je helpt met je bass. Haal je die weg ontstaat er inderdaad een onevenwicht. Dramatisch is dat niet.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• TangLeFuzZ
deepspace schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:54:
Als tussenoplossing zie ik geen enkel bezwaar.

Dat met de missende bass kan nog wel eens meevallen. Als je op 1 meter afstand bass hebt, heb je die op x meter evenreding met de rest van de tonen ook. Het is niet zo dat de bass opeens eerder zacht wordt dan de rest.
Ik ben zowiezo van plan om de bass niet eens naar de front speakers te sturen en alleen maar naar m'n subwoofer, dus ik denk dat dat hele probleem met de bass in mijn geval geen probleem zou zijn.

Anyways, ik probeer het wel gewoon, je weet natuurlijk pas of iets beter klinkt als je het hebt uitgeprobeerd... :)

Verwijderd

Het zal zeker niet slecht klinken, maar het ging me meer om het feit om je te laten doordringen dat het near field monitors zijn, want het zijn nu eenmaal geen vermogen beukers, daar zijn ze niet voor gebouwd. Ze zijn er met name op gebouwd om bij een laag vermogen goed te klinken, want dat is nu eenmaal wat men wil voor studio gebruik :) Let alleen op de uitslag van woofer, die wil je niet teveel belasten, want met name monitors kunnen hierdoor hun warme klank mee verliezen, daar de rubbers sneller hun stijfheid verliezen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 13:02:
Let alleen op de uitslag van woofer, die wil je niet teveel belasten, want met name monitors kunnen hierdoor hun warme klank mee verliezen, daar de rubbers sneller hun stijfheid verliezen.
Kan me niet voorstellen dat dit waar is eerlijk gezegd :P ten eerste omdat een monitor niet warm moet klinken, maar zo neutraal mogelijk.
Ook is het zo dat als de ophanging van de speaker soepeler wordt ie alleen maar dieper zou gaan.

Maar die ophanging wordt ook wel soepel als je hem genoeg gebruikt op normale volumes hoor, dat gebeurt niet alleen bij hard spelen. Bij hard spelen gaat het wel sneller.
Dit heet inspelen voor als je daar nog niet van gehoord hebt, en dat is juist positief omdat die speaker zodra die de fabriek/winkel verlaat nog helemaal niet aan de specificaties voldoet omdat de conus-ophanging nog te strak is :P

Bovendien zegt de ts net zelf dat ie de monitors op "small" zet, en de woofers in de monitors dus helemaal niet zo veel uit zullen slaan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 13:55:
[...]

Kan me niet voorstellen dat dit waar is eerlijk gezegd :P ten eerste omdat een monitor niet warm moet klinken, maar zo neutraal mogelijk.
Ook is het zo dat als de ophanging van de speaker soepeler wordt ie alleen maar dieper zou gaan.

Maar die ophanging wordt ook wel soepel als je hem genoeg gebruikt op normale volumes hoor, dat gebeurt niet alleen bij hard spelen. Bij hard spelen gaat het wel sneller.
Dit heet inspelen voor als je daar nog niet van gehoord hebt, en dat is juist positief omdat die speaker zodra die de fabriek/winkel verlaat nog helemaal niet aan de specificaties voldoet omdat de conus-ophanging nog te strak is :P

Bovendien zegt de ts net zelf dat ie de monitors op "small" zet, en de woofers in de monitors dus helemaal niet zo veel uit zullen slaan.
Het gaat niet om inspelen of wat dan ook, monitor speakers zijn effectief op 1 meter afstand. Ga je al op 2-3 meter staan dan is de bas al weg, mits je het lage te hoog aanstuurd waardoor je conussen, vooral die van papier, brak worden. Daarom worden monitors niet in een surround setup gebruikt voor prive gebruik, aangezien je daar meestal 4 meter vanaf het scherm zit ;)

En het heeft niets met inspelen te maken, en jah, daar had ik 20 jaar geleden al van gehoord :O
Pagina: 1