Gigabyte GA-M57SLI-S4 Dual Channel (OCZ) memory probleem

Pagina: 1
Acties:

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:10
Ik heb gisteren een nieuw systeem samengesteld en ben er achtergekomen dat de Dual Channel memory kit niet goed werkt.

Het gaat om het moederbord Gigabyte GA-M57SLI-S4 (Nvidia 570SLI) met een AMD X2 4200 CPU (AM2 socket) en OCZ P8001GK DDR2 geheugen.
Die laatste is een dual channel kit van 2 x 512 MB, PC6400 met CAS 4-5-4-15.

De BIOS van het Gigabyte MB heb ik vernieuwd naar de laatste versie "F3". Er zat "F2" in.
Het probleem zit em volgens mij in de timing dan wel BIOS instellingen van het moederbord.

Met één bankje van 512 MB op 800 Mhz (PC6400) gaat het goed.
Ik hoeft dan niets te veranderen en kan gewoon opstarten. Wel in single memory mode.
De spanning van het DDR2 staat standaard op 1.8 V, maar aangezien dit OCZ geheugen 2.1 V nodig heeft heb ik dit aangepast in de BIOS. Dat werkt ook goed. (0.3 V verhoogd).

Als ik echter twee bankjes plaats (in de juiste DDR slots) dan gaat het mis.
Ik kan niet eens opstarten, er komt ook geen beeld bij het opstarten, de monitor blijft in "standby" staan. Ik zie alleen kort wat lampjes branden van de harddisk en power. Dat is het.
Ook op de DEL toets drukken heeft geen effect, je komt gewoon de BIOS niet in.

Daarna heb ik de frequentie van het DDR2 aangepast in de BIOS naar 667 Mhz.
Daarna kan ik wel gewoon opstarten in uiteraard, Dual Channel mode.
De geheugen bankjes lijken dus goed, heb ik ook nog eens afzonderlijk getest met MEM86+ 1.65.

Het veranderen van de latency in de BIOS mislukt. Dit staat op 5-5-5-15 (denk ik..)
Dit is wat lastig na te gaan omdat er een hele reeks waardes in de BIOS genoemd worden.
Zodra ik bv alleen CAS van 5 naar 4 zet (wat OCZ aan zou moeten kunnen) hangt ook het systeem weer bij het opstarten. Ik moet dan de BIOS weer naar default resetten om er in te kunnen komen.

Weet iemand hoe ik de timing goed kan instellen zodat ik toch op 800 kan draaien in Dual Channel mode? Daar is het geheugen immers wel voor bedoeld.
Ik wil niet overclocken, gewone instellingen zijn prima.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Test elke module eens apart op 800MHz met standaard timings in Memtest. Werkt dat?
Verder ben je niet de eerste die problemen ondervindt met een AM2/DDR2-combinatie. Zoals het er op dit moment voorstaat lijkt het erop dat je je beter kunt houden aan de QVL van je moederbord.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

nvm..

[ Voor 199% gewijzigd door StarLite op 07-08-2006 08:15 ]

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• Illidan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-05 13:16
r00n schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 07:22:
Test elke module eens apart op 800MHz met standaard timings in Memtest. Werkt dat?
Verder ben je niet de eerste die problemen ondervindt met een AM2/DDR2-combinatie. Zoals het er op dit moment voorstaat lijkt het erop dat je je beter kunt houden aan de QVL van je moederbord.
Hmm, ik denk dat het niet eens zo zeer een AM2/DDR2 probleem is, meer een Gigabyte/OCZ probleem. OCZ staat zo te zien ook niet op de QVL van Gigabyte, en al meerdere mensen hebben hier op GoT problemen gehad met deze combinatie, wat wel enigsinds opvallend. Het feit dat het hier bijde om respectabele "A merken" gaat maakt het alleen maar opvallender. Ik denk zelf dat ik die OCZ reepjes schrap van mijn verlanglijstje.

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

• HoppyF
r00n schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 07:22:
Ik heb elke module getest met MEM86 op de snelheid 800 en 2.1V spanning, en daar gaat alles goed.
De combinatie werkt dus blijkbaar niet.
De supported lijst van Gigabyte is beperkt, ik vermoed dat ze ook niet elk merk/type gaan testen.

Misschien moet ik OCZ eens gaan vragen over deze combi.

• Excorio
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Hi een vriend van mij heeft ook vandaag dit zelfde moederbordje gekocht.
Hij heeft 2x 1GB VDATA ddr2 667 geheugen erin zitten.
2 strips geheugen werkt niet in dual channel, wel in single channel.
Bij windows installeren loopt alles namelijk gewoon vast.

Bij single channel met 2 modules werkt het dus wel.
Maar wij wouden gaan kijken naar de timings en dergelijken, maar kunnen de optie nergens vinden.

Volgend deze site:
http://www.ocworkbench.com/2006/gigabyte/GA-M57SLI-S4/g6.htm

Moet het onder DRAM Configuration staan, maar die hebben wij nergens staan.
We hebben de nieuwste bios erop gezet, namelijk F3.

Hoe kom jij bij dat menuutje?
We denken dat het misschien op die dual channel te snel ingesteld staat.

Alvast bedankt, Excorio & YbysAia

[edit]
We zijn erachter dat dit bordje revisie 1.0 is en dat er ook een 1.1 bestaat.
Zou dit wat kunnen uitmaken voor dat menuutje? of voor het niet werken van de dual channel?
Welke revisie heb jij HoppyF?

[ Voor 12% gewijzigd door Excorio op 09-08-2006 23:55 ]

• Ossenaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 12:27

Ossenaar

Oss de Gekste !!!

Excorio schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 23:25:
Bij single channel met 2 modules werkt het dus wel.
Maar wij wouden gaan kijken naar de timings en dergelijken, maar kunnen de optie nergens vinden.

Volgend deze site:
http://www.ocworkbench.com/2006/gigabyte/GA-M57SLI-S4/g6.htm

Moet het onder DRAM Configuration staan, maar die hebben wij nergens staan.
We hebben de nieuwste bios erop gezet, namelijk F3.

Hoe kom jij bij dat menuutje?
We denken dat het misschien op die dual channel te snel ingesteld staat.

Alvast bedankt, Excorio & YbysAia

[edit]
We zijn erachter dat dit bordje revisie 1.0 is en dat er ook een 1.1 bestaat.
Zou dit wat kunnen uitmaken voor dat menuutje? of voor het niet werken van de dual channel?
Welke revisie heb jij HoppyF?
Druk eens op CTRL + F1 in het bios :*)

De kick van Electric!

• Excorio
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Oke werkt indd, heel erg bedankt.
Wat ongelooflijk lomp zeg, stond nergens, tenminste ik en die vriend van mij hebben het nergens gezien.

Ook niks in de manual gelezen.
Ben helemaal geen leek op PC gebied maar dit kende ik nog niet.

Thanks, kijken of we nu het probleem kunnen verhelpen.
Cheers, Excorio & YbysAia

[edit]
Niet goed lopende zin veranderd.

[ Voor 10% gewijzigd door Excorio op 10-08-2006 02:20 ]

• ybysaia
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-05 01:54
Hey, ybysAia hier.

Heb ongeveer dus hetzelfde probleem.
Zelfde moederbord zoals in bovenstaande post te lezen valt.
Ben in het bezit van 2 keer 1GB Vdata, Memory Expert, pc2-5300, 667Mhz, CL5.
De timings van het geheugen kan ik echter nergens terugvinden op Internet.

De twee strips werken naar behoren wanneer ze als single channel zijn geplaatst.
Plaats ik de twee strips in dual channel (zonder aan de instellingen in het moederbord te zitten), dan kom ik net voorbij de moederbord-meldingen en hangt of reboot ie voor het opstarten van windows.

De cas-latency in dual channel staat standaard ingesteld op 5. Veel verstand van intern geheugen heb ik niet; mijn gedachtegang was als volgt:
CAS 5 is traag, CAS 6 is nog trager, dus dan werkt het vast wel.
Niet dus.
Ik heb het nog niet getest op 533 mhz. De computer is nu druk bezig ongeveer 200gb aan data terug te halen, maar zodra het daarmee klaar is, test ik het op die frequentie.

Ben een beetje ten einde raad en zit er over te denken het moederbord terug te sturen.
Ik vind het hebben van dual channel wel een must (een van de redenen dat ik het moederbord heb aangeschaft).

• HoppyF
Ossenaar schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 01:03:
[...]

Druk eens op CTRL + F1 in het bios :*)
Inderdaad het is CTRL + F1, ik heb ook lang zitten zoeken.
Uiteindelijk staat het wel in het Manual maar je leest er heel gauw overheen.

Wat erger is dat de instellingen van het geheugen slecht terug te vinden zijn.
Je kan dan wel geheugen kopen met bv 4-5-4-15 zoals in mijn geval OCZ maar dat wil nog niet zeggen dat het dan ook werkt. De timing wat het moederboard goed aankan is blijkbaar anders.
Compatabiliteit is dus niet zo geweldig en dat vind ik wel jammer als je het toch over "A" merken hebt. Als je nu goedkope bagger zou kopen kan ik me voorstellen dat je een risico loopt maar dit zou beter moeten kunnen werken.

Ik denk dat er nog niet veel mensen zijn dit dit MB hebben dus blijft het nog even afwachten wat de ervaringen zijn. Ik weet niet welke revisie MB ik heb.
Waar heb je dat gevonden?
Ik ga er vanuit dat de nieuwste revisie is want ik heb het MB pas een weekje in huis.

Dual Channel werd bij mij automatisch herkend.

• ybysaia
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-05 01:54
Revisie 1 heeft de connector voor de cpu-fan op een andere plaats zitten dan rev 1.1.
Ik heb rev. 1 en bij mij zit hij tussen de cpu en het pci-e-slot in. Rev. 1.1 heeft de connector tussen de rand van het moederbord en de cpu zitten (naast de ATX 12V connector).

Ik weet niet of er nog andere verschillen tussen beide revisies zijn.

Ga er maar niet vanuit..Heb het bordje nog geen 2 dagen en moest wachten op de leverancier.
Dual channel wordt ook bij mij automatisch herkend.

[ Voor 18% gewijzigd door ybysaia op 10-08-2006 22:53 ]

• HoppyF
Even een bericht om de oplossing van het probleem mee te delen.

Ik heb vandaag de BIOS geupgrade naar versie F5.
Deze BIOS heeft als verandering een betere compatabiliteit met DDR2 (jawel!!!!)

En wat denk je? Het werkt.
Ik kan nu mijn OCZ dual channel geheugen op 800 Mhz zetten en dan werkt alles prima.
Voorheen was er gewoonweg niet mee op te starten nu dus wel.

Hier ben ik uiteraard blij mee want je koopt geen geheugen om het dan op een lagere snelheid te gebruiken. Het kan wel maar is niet nodig.
Oja, de spanning heb ik wel op 0.3 V hoger moeten zetten, de default is 1.8 en er moet 0.3 bij om op 2.1 V uit te komen. Dat is wat dit OCZ geheugen nodig heeft.

Er valt nu misschien nog wat aan de timing te sleutelen, dat heb ik nog niet getest.
Hij staat nu op 5-5-5-15 volgens Everest. OCZ geeft nog wat snellere specs aan. Of het uitmaakt weet ik niet ik zal dit later testen.

Ik vind het overigens opvallend dat dit GA-M57SLI-S4 moederbord "maar" € 85 kost. De meeste MB's met soortgelijke spec's kosten al gauw € 120-130.

[ Voor 7% gewijzigd door HoppyF op 29-09-2006 09:58 ]

Pagina: 1