Asus P5W-DH + E6600: aantal probleempjes

Pagina: 1
Acties:
  • 388 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:13

Church of Noise

Drive it like you stole it

Topicstarter
Sinds gisteren heb ik 'n systeem op basis van een boxed c2d E6600 op een Asus P5W DH moederbord met 2 GB Kingston PC4200 geheugen en een Asus 7600GS Silent met 512 mb in een Antec Sonata II kast.
Voor de geinteresseerde Belgen: Codima heeft dit alles op voorraad. (@mods: als deze verwijzing niet toegestaan is, dan verwijder ik ze gerust, ik ben enkel een tevreden klant).

Nu zijn er een aantal zaken die niet lopen zoals het hoort (denk ik):

1) Met de 'ingebouwde' WiFi geraak ik op ons wireless network (met beveiliging), en haal mooie snelheden maar de verbinding valt erg snel weg. Héél erg storend als je'n bestand wil downloaden! Kort na 't wegvallen komt de verbinding terug maar ondertussen is bvb de download al onderbroken... Ik heb Win XP SP2 staan en heb de drivers bij 't moederbord geinstalleerd. Zowel bij 'zero config' (waarbij 't asus proggie de windows-settings overneemt) als zonder gebeurt dit. Nu zou je kunnen denken dat 't aan de ontvangst ligt, maar met m'n US Robotics dongle gebeurde dit nooit (en alles staat op exact dezelfde locatie) en daarenboven geeft de pc aan dat de verbinding 'uitstekend' is (als ze werkt) en mooie snelheden haalt. Ik weet me hier even geen raad mee...

2) Toen ik gisterenavond even SpeedFan installeerde, bleek temp 3 (ik weet nog niet wat dit is, maar ik zoek dit meteen uit) 59°C en er stond een vlammetje naast. De andere temps -ik vermoed chipset- waren rond de 40°C. Nu heb ik de 'geleider' van de koellucht voor de processor effe moeten demonteren om een aantal verbindingen te maken. Misschien is er bij het herinstalleren hiervan iets niet 100% gelopen zodat dit misschien de oorzaak is.
Daarnaast heb ik gemerkt dat er een 'extra' fan geinstalleerd is (ik heb 't systeem laten in elkaar steken). Nu vond ik bij de dozen een zakje waarop iets stond à la: enkel installeren bij passief of watergekoelde systemen, anders verstoor je de flow in de kast. Misschien is dit een oorzaak?

Graag had ik jullie mening en/of advies.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:04

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik weet wel dat SpeedFan meestal één of een aantal loze temparturen aangeeft, zoals 127C of een andere niet kloppende temperatuur. Die 59C _kan_ de videokaart zijn, maar naar mijn weten detecteert SpeedFan geen temps van videokaarten.

Daarnaast moet je videokaart wel een temp. sensor hebben. Als de kaart die heeft, kun je die controleren in het nVidia control panel. (rechtermuisknop op bureaublad --> nVidia)

Wat betreft je WiFi probleem; het lijkt op een brakke driver of WiFi-chip. Dat laatste zou erg jammer zijn van zo'n mooi bord. Nou wil ik je probleem niet inwrijven, maar hoe meer geïntegreerde apparaten, hoe meer er stuk kan gaan. |:(

Zijn er driver updates voor je on-board WiFi chipje? Zie Asus website. Succes! :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Een wegvallende draadloze verbinding is erg gekend bij dat moederbord (zie o.a. Asus-fora), wat kan helpen is een fixed snelheid toekennen. Daar ondervind je geen last van zolang je boven de snelheid van je internet-verbinding zit, denk ik.

• Potame
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-05 09:31
2) Toen ik gisterenavond even SpeedFan installeerde, bleek temp 3 (ik weet nog niet wat dit is, maar ik zoek dit meteen uit) 59°C en er stond een vlammetje naast.
Dat heb ik ook. Je moet dan eens onder "Speed03" de "fanspeed" naar 0% zetten... die temperatuur valt dan naar -48 graden ofzo. Zal wel een foutje zijn :)

[ Voor 41% gewijzigd door Potame op 07-08-2006 00:15 ]

Ryzen 3700X, RX5700, 16gb ram

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Potame schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 00:02:
[...]

Dat heb ik ook. Je moet dan eens onder "Speed03" de "fanspeed" naar 0% zetten... die temperatuur valt dan naar -48 graden ofzo. Zal wel een foutje zijn :)
Hehe, idd :)

Wat betreft de temperaturen: zou die ACAG (de schouw als het ware) veel verschil maken? In regime haalt m'n systeem zonder max 44°C voor chipset en CPU. Ik probeer evt vanavond nog's mét.

Wat betreft het vastleggen van de WiFi-snelheid: bedoel je dat ik 'm dan bvb enkel 801.b (11 mbps) mag laten gebruiken en niet laten kiezen tussen b en g? Een andere mogelijkheid om de snelheid vast te leggen heb ik nog niet gevonden.

• Bl0cKeR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:49

Bl0cKeR

titel

Ik zou zeggen, probeer eens Asus probe II, deze geeft bij mij aan dat cpu stressed nog geen 40 graden haalt(29 graden idle) en chipset stressed 55+, mijn alarmpje begon ook direct af te gaan toen ik het progje geinstalleerd had want de threshold stond op 45 graden.
Ik denk dus dat die hoge temperatuur je chipset is.

Zelf ga ik binnenkort de hele boel weer uitbouwen en de koelblokjes voorzien van betere koelpasta, denk dat daar nog wel 10 graden te winnen is.

sigh

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Even 'n update:

1) Heb de nieuwste drivers van Realtek voor de WiFi chip geinstalleerd, verandert helemaal niks aan de situatie. Ik denk dat ik eventjes terug m'n dongle ga gebruiken tot een duidelijke oplossing voor dit probleem opduikt... (heb nergens een echte oplossing gevonden) Als ik ergens iets vind, post ik 't hier wel ergens!

2) Na 't installen en uninstallen van de Realtek-drivers, kan noch Asus Probe II noch SpeedFan de temperaturen uitlezen :/

Om eerlijk te zijn had ik beter verwacht van zo'n duur moederbord.

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-04 15:01

Shaidar

Ik heb dat bord ook, maar ik heb hélemaal geen enkel probleem! Zelfs die afstandsbediening werkt perfect - daar zouden ook veel problemen mee zijn ...

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Welke Bios-versie heb jij? Ik heb 0701.

Edit: Ook 'n upgrade naar 0801 veranderde niks. Ik heb Codima opgebeld en ze gaan me donderdag 'n ander moederbord (wel terug 'n P5W DH Deluxe) geven. _/-\o_

[ Voor 67% gewijzigd door Church of Noise op 08-08-2006 14:45 ]

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Eerder belangrijke update (daarom ook dat ik m'n voorgaande bericht NIET edit):

1) Wifi-probleem: opgelost!

Oplossing: geen WPA maar WEP als beveiliging. Blijkbaar moet die Realtek-chip niet veel van WPA weten...

2) Zalman 9500 koeler: CPU-temp is gedaald in regime van 43°C naar 27°C. Niet mis dacht ik zo!

• Bl0cKeR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:49

Bl0cKeR

titel

Zalman 9500 ftw.. 42 graden stressed nu op 3,6GHz :)

sigh

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-05 15:27

TheNephilim

Wtfuzzle

redeamed schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 22:04:
Zalman 9500 ftw.. 42 graden stressed nu op 3,6GHz :)
Beter die heb ik ook besteld :D

Mag ik vragen wat voor koelpasta je daarbij gebruikt hebt? Gewoon standaard of van die speciale?

Verwijderd

Church of Noise schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 20:19:

Oplossing: geen WPA maar WEP als beveiliging. Blijkbaar moet die Realtek-chip niet veel van WPA weten...
Handig voor als mijn p5w dh'tje aankomt. :) Normaal vandaag nog.

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-05 15:27

TheNephilim

Wtfuzzle

Vandaag? Bij mij staat er volgends mij nog 14 dagen wachten :/

Verwijderd

Ik heb inmiddels ook een Asus P5W DH met een E6700 CPU.

Ben ik de enige die 48 graden nog steeds hoog vind voor de chipset ?

Ik heb 4 systeemfans (2 voor die zuigen koude lucht de kast binnem, 2 achter die warme lucht uit de kast moeten blazen) en nog is mijn chipset temp 48 to 50 graden.

Ik ben dus ook erg bezorgt dat bij een warme zomerdag het zaakje te heet word.

Verwijderd

/me heeft dezelfde combinatie op het geheugen en de gfx na.

Speedfan is humor :) die geeft bij mij allerlei vage temps aan, als ik de fanspeed wijzig krijg ik ineens temps van -39 en ik had bij temp3 inderdaad ook zon hoge waarde.

Ik had ergens gelezen dat dit wel eens de gfx zou kunnen zijn, maar ik weet dit niet zeker. Ik gebruik nu zelf coretemp om de waardes uit te lezen. Dat werkt voor mij nog het beste nu.

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-05 22:08
Church of Noise schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 20:19:

Hou er wel rekening mee dat WEP beveiliging zeer makkelijk te kraken is.
Als je met deze WEP gewoon wilt verhinderen dat de buurman (per ongeluk) meesurft volstaat het,
maar als echte beveiliging van je WiFi-netwerk kan het niet tellen.

[ Voor 16% gewijzigd door ctrlaltdelbe op 18-08-2006 08:54 ]

Verwijderd

O en m.b.t. die draadloze netwerkkaart en disconnects. Je moet even de drivers van marvell downloaden op internet, hiermee zou het opgelost moeten zijn:

http://www.marvell.com/dr...rDisplay.do?dId=116&pId=3

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 09:05:
O en m.b.t. die draadloze netwerkkaart en disconnects. Je moet even de drivers van marvell downloaden op internet, hiermee zou het opgelost moeten zijn:

http://www.marvell.com/dr...rDisplay.do?dId=116&pId=3
die driver die jij daar opgeeft is de yukon en da's niet de wifi driver maar de ethernet nic driver.
Zeker aan te raden die te instaleren.

Als iemand de wifi driver los weet te vinden dan hou ik mij aanbevolen.

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Een nieuwere wifi-driver kan je vinden op de realtek-site, maar installatie ervan heeft geen enkel effect.

Verwijderd

Church of Noise schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 10:40:
Een nieuwere wifi-driver kan je vinden op de realtek-site, maar installatie ervan heeft geen enkel effect.
Weet iemand met een werkende wifi adapter het RTL nummer van het ding?

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-02 20:14
meet jullie temps eens met core temp deze schijnt een stuk nauwkeuriger te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Extera op 18-08-2006 11:34 ]

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• Kiphaas7
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-05 13:15
Extera schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:34:
meet jullie temps eens met core temp deze schijnt een stuk nauwkeuriger te zijn.
Waarom staat dan op het xtreme systems forum

dit:
Q: OMG my Conroe is burning up!

A: Most temp monitoring software is WAY off, especially Coretemp, and the Intel Badaxe is notorious for reporting ridiculously high temps. But you might want to check contact to be safe, because many Conroes have concave IHSs and need to be lapped.
(Thanks Absolute 0)

Verwijderd

Modbreak:Topickaping is not-done. Start een eigen topic. Zie ook het PMG Beleid.

[ Voor 95% gewijzigd door BalusC op 29-08-2006 08:12 ]

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-05 16:11

Vuurvoske

Nunquam cede!

heb jij geen lange opstarttijd church of noise?
Ik heb hetzelfde mobo als jij niet de problemen die jij hebt, maar wel dat het opstarten ontzettend lang duurt...

Welke bios gebruik jij trouwens?

[ Voor 10% gewijzigd door Vuurvoske op 28-08-2006 19:50 ]

Beroeps brabander

Verwijderd

overbodig

[ Voor 95% gewijzigd door BalusC op 29-08-2006 08:13 ]

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 00:53
overbodig

[ Voor 97% gewijzigd door BalusC op 29-08-2006 08:13 ]

Verwijderd

overbodig

[ Voor 87% gewijzigd door BalusC op 29-08-2006 08:13 ]

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-05 16:11

Vuurvoske

Nunquam cede!

Modbreak:Niet flamen :/

[ Voor 79% gewijzigd door BalusC op 29-08-2006 08:13 ]

Beroeps brabander

Verwijderd

Mensen, ik heb toch nog vragen, problemen!

Mijn CPU tempratuur is in Windows zo'n 50 graden.... Over mijn moederbord zou ik het liefst nog niet eens willen praten, namelijk 53 graden!

In de bios heb ik de koelers ingesteld op performancemode, maar ik blijft de tempratuur aan de te hoge kant vinden!!

Weet iemand een manier om de tempratuur naar beneden te krijgen?

Bios is de meest recente.
Kast Thermaltake Soprano
GTS8800
E6600 + P5W DH
Antec Freezer Pro koeler.

De grootste zorgen maak ik mijn om de chipset. Nu had ik in het verleden wel is ergens gelezen, dat asus de tempratuursensor te dicht had geplaatst na een bepaalde chip (welke dit was en waar ik dit heb gelezen is mij ontschoten), ik maakte mij nooit zoveel druk, totdat ik dit topic las!

Dus mijn vraag, hoe kan ik de tempratuur drastisch verlagen? Ik was eigenlijk gaan zoeken, nadat ik in GTR2 een complete vastloper had. (Monitor viel uit, alles bevror en na het rebooten van de pc was het biosscherm dubbel en groen!!!). Nog een keer gereset, probleem weg, maar lekker is het niet!

dus help :*)

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Kan je ons vertellen welk proggie je gebruikt om de temps uit te lezen (of lees je ze uit in het bios)?

Gezien je systeem freezet, vermoed ik dat de temps idd te hoog worden. Ben je zeker dat er een goede flow is in je kast? Ben je zeker dat je CPU-koeler goed gemonteerd is?

[ Voor 6% gewijzigd door Church of Noise op 23-06-2007 10:36 ]

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Als ik het goed heb, kan de chipset temperatuur tot 100-125 graden gaan. 53 graden is helemaal niet hoog hoor...

Verwijderd

Thanks voor de info, 100 tot 125 graden is dat niet wat overdreven?? Dan durf ik daarna echt het moederbord niet meer aan te raken :D

Ik gebruik gewoon PC Prob II van Asus. Na intensieve game loopt de tempratuur op tot 58 graden mobo en 47 processor. Nu valt mij op de er in de games soms de achtergrond wat loopt te flikkeren. Is dit normaal? Ik heb de laatste drivers van mijn 8800 GTS...

De airflow, tsja alles zit zo ver mogelijk weggestopt als mogelijk, airflow lijkt redelijk.

Andere vraag, de kooler die ik bij de processor kocht, had een plakstrip die boven op de processor gedrukt moest worden. Is die plak strip de vervanging voor koelpasta of dat niet???

Verwijderd

Okay,

ik heb gisteren een probleem gevonden bij de zoon van een collega. Ook hij had dit moederbord maar dan met een Quad core CPU. Zowel het moederbord als de processor gaven enorm hoge waardes waardoor het systeem liep te koelen terwijl bij fysiek contact en nauwelijks warmte van de blokken af kwam.

Het komt hierdoor:

1.) de moederbord temp sensor zit tussen de CPU, geheugen en chipset, net boven de grafische kaart (een 8800GTX in dit geval). Niet de ideale plaats voor het meten van een temperatuur aangezien feitelijk iedere warmtebron in de kast vlakbij de sensor zit. Dus deze geeft sowieso hoge waardes.

2.) (Offtopic maar een handig weetje) de plaatsing van de temp sensor in de nieuwe quad cores is veranderd. hierdoor meet de sensor de temp IN de core en niet erboven. Deze kan (afhankelijk van het type) maximaal oplopen tot 85-100 graden celsius. raak niet in paniek bij het zien van een temperatuur van 60-65 graden, dit is normaal met de standaard koeler.

Ik had overigens het probleem dat de WiFi kaart onboard niet meer functioneerde. Iemand hier ervaringen mee?

Verwijderd

Plakstrip is trouwens de vervanging ja (Dit wordt al enige tijd gebruikt?)

• Ra_gdd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-05 15:03

Ra_gdd

-= Nigga on tha Trigga =-

Ik en m'n vrienden hebben ook de Asus P5W DH moederbord.

Eerst paar rechtzettingen:
- die hoge temps zijn uitgelezen bij de southbridge van je moederbord
Bron:
Problemen met de Asus P5W-DH Deluxe + E6600 combinatie

http://www.silentpcreview...8601a3a947c1953e776d02d13

- drivers voor je wireless op je moederbord moet je zoeken bij Realtek en niet bij Marvell (Marvell drivers is voor je 2 x gigabit lan aansluitingen op moederbord)
Drivers voor componenten zoek ik niet bij Asus, maar bij fabrikanten van componenten zelf zoals Intel, Realtek, Marvell. Asus heeft oudere drivers op z'n site dan die fabrikanten.

http://www.realtek.com.tw...Down=false&Downloads=true

Wat heb ik gedaan om moederbord koeler te maken.
Als CPU-fan gebruik ik de Zalman CNPS7700CU samen met met Artic Silver 5 koelpasta.
Die CNPS7700 koelt niet alleen CPU, ook mofsets, northbridge en rams.

Op north & southbridge heb ik die alu kapjes verwijderd (bye garantie)
Heb ook koelvinnen van north, southbridge en mofsets verwijderd en alles gereinigd met ether zodat oude koelpasta weg is. North en southbridge voorzien van Artic Silver 5 laagje en mofsets van Artic Ceramic (niet geleidende koelpasta).
Daarna de originele koelblokken terug erop gezet (zonder metalen kapje).
Op de koelblokken heb ik 40x40 stille Papst fans opgezet met vijzen.
Fans zijn verbonden met moederbord.

http://www.tweakers.net/gallery/92748/sys / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11563" / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11561

• devinjanssen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-02 20:22
Mijn E6600 draait nu op 8 x 400 = 3200Mhz 4 x 400 = 1600Mhz FSB
1,425 volt core 1,65 volt MCH chip P5W DH Deluxe

Nu geeft everst ultimate 2006 de volgende tempraturen

normaal
moederbord 39 graden
cpu 41 graden
cpu kern 1 55 graden
cpu kern 2 54 graden

100% load
moederbord 41 graden
cpu 57 graden
cpu kern 1 69 graden
cpu kern 2 69 graden

tempratuur bios cpu komt ongeveer overeen met everst cpu 57 graden

waarom zijn die tempraturen van kern 1 en 2 zoveel hoger dan cpu ? Van welke kan ik uit gaan ?
Bij de cpu voelt het iet echt warm aan. Andere programmatjes geven alleen de tempraturen van kern 1 en kern 2 weer. deze zijn 3 graden hoger als bij everst.

Verwijderd

Het zijn wel degelijk de core temperaturen die van belang zijn.
Mijn cpu temp is ook lager. Gebruik het programma CoreTemp voor een goede uitlezing.
Speedfan 4.34 beta 40 geeft dezelfde waarden;
Ik vind wel dat je temps aan de hoge kant zijn.
Pagina: 1