Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Asus 7900GT condensator afgebroken

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Halo,

ik heb perongeluk een condensator afgebroken van mijn 7900GT het dus om dat ding helemaal rechts onderin op dit plaatje plaatje, daar heb ik dus een paar vragen over.

- solderen heb ik al geprobeert alleen gaat het vrij moeilijk en ben ik bang om me 7900gt verder te slopen of om de condensator op te blazen als die te heet wordt dus graag tips |:( .
- kan ik het mischien vast maken met behulp van draajes dat die zeg maar er onder hangt???
- andere manieren om hem te maken.
- zonder condensator aanzetten kansloos?

alvast bedankt _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2006 20:25 ]

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Draadjes lijkt mij not done, ik denk dat je beter op zoek kunt gaan naar een kennis/vriend/famillielid/eiverige mede-tweaker die 1337e soldeerskills heeft.

Verwijderd

Topicstarter
mijn broer kan vrij goed solderen maar de pootjes van de condensator zijn heel klein en als je 1 kant vast heb krijg je de andere weer niet.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 20:05
Dit is soldeerwerk, je kan kijken of je iemand in je omgeving hebt die kan solderen (goed kan solderen niet een of andere buurman met een strijkbout !!)

Of op zoek gaan naar een pc reparatie punt waar ze nog op hardware niveau repareren.

Aanzetten zonder condensator geeft of geen beeld, of de andere condensators moeten harder werken, (dit gebeurd als deze parallel staat met andere).

Verwijderd

Topicstarter
en dan begeven de andere op termijn het zeker, dat moet ik ook niet hebben. Ik ga er nog wel eens goed voor zitten want ik laat mijn net nieuwe kaart van 270 euro niet slopen door zijn klein rot dingetje :P

• TheZeroorez
  • Niet online
Nee, je moet het niet zelf gaan proberen, en aanzetten al helemaal niet want dan kunnen inderdaad de anderen (evt. op termijn) sterven.

Zoek gewoon rond naar een (semi-)pro-soldeerder. Eventueel zou je ook een RMA kunnen proberen, maar zonder de wet te overtreden gaat dat je iig niet lukken.

Verwijderd

Topicstarter
Een DOA is het dan want ik heb hem sinds donderdag :( gwn opsturen zonder condensator er op sporen uitwissen? doen ze daar moeilijk met RMA's? Of is het zo van, o hij doet het niet en dan ze sturen een nieuwe op? of gaan ze hem grondig onderzoeken?

Het is by the way van een internet zaak af....

bedankt iedereen trouwens voor de info. _/-\o_

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2006 20:57 ]

Verwijderd

Belletje naar fabrikant of ze condensatortje kunnen opsturen, de gaatjes leegmaken met litze, condensator erin, en vastsolderen.
In theorie dan.

Verwijderd

Topicstarter
ik zal even een paar foto's maken is het voor jullie ook wat duidelijker.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Het is dan wel zo dat deze printplaat toevallig een videokaart is, maar toch past dit beter thuis in Elektronica :)

Videoplanken & Beeldkanonnen >> Elektronica dus :)

En laat het stuk over terugsturen/garantie achterwege graag, je hebt de kaart immers zelf om zeep geholpen ;)

• TheZeroorez
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 20:55:
Een DOA is het dan want ik heb hem sinds donderdag :( gwn opsturen zonder condensator er op sporen uitwissen? doen ze daar moeilijk met RMA's? Of is het zo van, o hij doet het niet en dan ze sturen een nieuwe op? of gaan ze hem grondig onderzoeken?

Je zou het kunnen proberen. Als RMA niet geaccepteerd wordt (beter alles goed vertellen, want anders ligt jouw kaartje bij hen en komen ze erachter wat er echt gebeurt is..) kun je inderdaad altijd nog bij de fabrikant om een condensatortje zeuren. Hoe je sporen uitwist, e.d. mogen we hier niet bespreken, en ik heb ook niet echt zin om me daarin te gaan mengen.
Pollewob schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 20:59:
Het is dan wel zo dat deze printplaat toevallig een videokaart is, maar toch past dit beter thuis in Elektronica :)
Dat waren excact mijn woorden, alleen is EL nu vervangen door het woord 'Electonica', met daarachter een link :+

[ Voor 17% gewijzigd door TheZeroorez op 06-08-2006 21:02 ]

• Renegade!
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01-2022

Meestal is het wel o hij doet het niet, dat is gewoon geluk hebben. Maar zoals hierboven gezegd wordt moet je zo'n nieuw ding zien te krijgen en dan de gaatjes leegmaken, dan de condensator met zijn twee pootjes erdoor en dan vastmaken met tin. (dus daarvoor waren die twee jaar Technologische Opvoeding goed :9 )

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Verwijderd

Topicstarter
het tin zit er nog gewoon en welke gaatjes? pootjes vast in tin moet er gebeuren. ik heb ze los van het tin getrokken

• TheZeroorez
  • Niet online
De gaatjes waardoor de condensator steekt :?

Dit is dus de rede waarom je echt *niet* zelf moet gaan kloten, aangezien je vrij weinig ervaring hebt.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Ik heb ooit gehoord dat het met een heteluchtbout en soldeerpasta moet... correct me if i'm wrong...

U vraagt, wij antwoorden.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11 22:19
Beide tinpunten smelten en dan het ding er op zetten?

De wijzen komen uit het Oosten!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb maar 1 soldeer bout en een halve sec. na dat je em eraf haalt is het niet meer vloeibaar...
denk dat het zoeken wordt naar iemand die echt goed is in solderen?? of nog een soldeer bout lenen en
goed timen :P

Verwijderd

Misschien een rare vraag maar doet de kaart het nog??????

Bij mijn zwager was ook eens een condensator afgebroken van zijn graka. maar die deed het nog maanden prima, hij heeft hem laatst voor een sneller model verwisseld.

Als hij het gewoon doet kan je het ook zo laten. :?

Verwijderd

Topicstarter
geen idee kan het niet uit testen ik wacht nog steeds op mijn E6600 dus heb geen processor. eerder in dit topic werd gezegt dat hierdoor ook je andere condensatoren naar de computer hemel geholpen kunnen worden....

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-11 20:51

wowi

indien je een goede soldeerbout hebt mag dit geen probleem zijn, vertin eerst alles goed zodat er overal wel wat tin op zit, en geen oxide laag meer, dan eropzetten en de ene en andere kant verhitten
als het goed is zakt tie dan netjes op zijn plaats.
Wel een fijne punt nemen voor je bout.

Mocht dit helemaal niet lukken is eventueel van die zilverlijm nog mogelijk maar liever niet.
Het is beter als je het soldeert. Als je er niet bij kunt kun je de condensator iets verzetten
zodat je aan de andere kant dan meer soldeer eiland hebt, en je de bout daarop kunt zetten (niet teveel verzetten anders kun je het kortsluiten).
Mocht dit niet lukken is er nog een truikje
Maak twee koper staafjes wat langer dan het huidige soldeerveld
en vertin deze en soldeer op het soldeer eiland zodat de staafjes verder uitsteken, zodat als je de kondensator erop zet je aan beide kanten een stukje koperdraad ziet wat vertint is.
zo kan het ook.
Succes.

[ Voor 19% gewijzigd door wowi op 06-08-2006 21:50 ]

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10 12:31
je kunt ook even naar een elektronika zaak om een zelfde soort condensator.
mischien willen die het er ook nog wel op zetten.
je kunt trouwens beter een soldeerstation gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
is het mogelijk dat als een condensator te heet wordt (dus de pootjes door soldeerbout) ontploft (dat zei mijn broer)?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 21:50:
is het mogelijk dat als een condensator te heet wordt (dus de pootjes door soldeerbout) ontploft dat zei mijn broer?
valt best mee. Als jij goed kan solderen en een Snelle bout hebt, overkomt je heeeeel weinig. Kwestie van snel solderen & klaar is kees :)

wel ff laten afkoelen ja

Verwijderd

_/-\o_
Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 20:23:
Halo,

ik heb perongeluk een condensator afgebroken van mijn 7900GT het dus om dat ding helemaal rechts onderin op dit plaatje plaatje, daar heb ik dus een paar vragen over.

- solderen heb ik al geprobeert alleen gaat het vrij moeilijk en ben ik bang om me 7900gt verder te slopen of om de condensator op te blazen als die te heet wordt dus graag tips |:( .
- kan ik het mischien vast maken met behulp van draajes dat die zeg maar er onder hangt???
- andere manieren om hem te maken.
- zonder condensator aanzetten kansloos?

alvast bedankt _/-\o_
Ik heb precies hetzelfde gehad met een BFG, solderen gaat wel gewoon een klein smeltbadje maken op de plaat aan bijde uiteinden, zet hem er dan voorzichtig met een vaste hand op, mij is het gelukt

Verwijderd

Topicstarter
deed je dat met 1 bout jan1025? en dan gewoon helemaal vloeibaar maken of niet?
(het is dus in iedergeval mogelijk scheelt me mischien weer 270 euro :) )

• ff_tweake
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-11 19:56
Waarom niet draadjes eraan maken? Neem 2 hele dunne draadjes van +/- 3cm en soldeer die aan de condensator en daarna het hele beetje aan de kaart.

Verwijderd

Topicstarter
daar zat ik dus ook al aan te denken (check topic start) lijkt mij het makkelijkste maar of het er mooi uit
ziet\praktisch is??? dan red ik me zelf wel van een 2de 7900gt. Ik begin nu te twijfellen :P even een vraag over die draadjes levert dat niet extra weerstand op waardoor mun kaart zun performance verliest\onstabiel wordt?

• dezejongeman
ik heb er nog nooit van gehoord dat een condensator ontplofd door solderen wel door opladen zelfs niet van mijn toemalige leraren. dus dat zal echt wel meevallen.
ik heb zelf mijn ps2 al een aantal keer omgebouwd en dat is echt heel licht spul en werkt nog steeds.

nou succes

• MeMoRy
ff_tweake schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 22:03:
Waarom niet draadjes eraan maken? Neem 2 hele dunne draadjes van +/- 3cm en soldeer die aan de condensator en daarna het hele beetje aan de kaart.
Waarom heel dunne draadjes? Te dunne draadjes kunnen als weerstand gaan werken...

Verwijderd

Topicstarter
mijn broer heeft ook meerdere ps2's omgebouwd maar heeft hier moeite mee ;) (en nee niet solderless chips :+ )

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2006 22:09 ]

• dezejongeman
ff_tweake schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 22:03:
juist geen dunne draadjes als die het niet houden kun je je hele pc kwijt raken :( >:)

• ff_tweake
Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 22:06:
daar zat ik dus ook al aan te denken (check topic start) lijkt mij het makkelijkste maar of het er mooi uit
ziet\praktisch is??? dan red ik me zelf wel van een 2de 7900gt. Ik begin nu te twijfellen :P even een vraag over die draadjes levert dat niet extra weerstand op waardoor mun kaart zun performance verliest\onstabiel wordt?
Draadjes leveren altijd extra weerstand maar dat is zo weinig over een afstand van aan paar cm dat het niet uit maakt. je moet dan wel draadjes van 0,25 kwadraat, misschien iets dunner nemen.

Verder moet je opletten dat je de + en - van de condensator goed aansluit.

Verwijderd

Topicstarter
2 dikke draadjes dan het ging hem alleen maar om het idee ;)

edit: ik weet gelukkig wel waar de + en - zitten staat duidelijk aangegeven.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2006 22:11 ]

• ff_tweake
dezejongeman schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 22:08:
[...]

juist geen dunne draadjes als die het niet houden kun je je hele pc kwijt raken :( >:)
Waar baseer je dat op? als draadje te dun is zal deze smelten en dan ben je echt niet je pc kwijt.

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 21:50:
is het mogelijk dat als een condensator te heet wordt (dus de pootjes door soldeerbout) ontploft (dat zei mijn broer)?
Nah valt wel mee hoor. Volgens mij moet je wel op de + en - letten anders ploft hij misschien. Het is wel wat lastig te solderen. Het zal er waarschijnlijk niet perfect uitzien zoals het er eerst uitzag maar het moet te doen zijn. Misschien is het handig om een nieuwe te halen (let op type nr) want het plastic dingetje eromheen wil weleens smelten.

[ Voor 11% gewijzigd door tdn135 op 06-08-2006 22:12 ]

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-11 12:54
Waarom lijm je hem niet vast?

Verwijderd

Topicstarter
ontzettend bedankt voor iedereen reacties ik ben hier echt stukken wijzer uit geworden _/-\o_

@THE_FIREFOX het moet ook nog elec. geleiden ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2006 22:12 ]

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 18:37

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

.. de gaatjes leegmaken met litze, condensator erin, en vastsolderen.
In theorie dan.
Deze heeft geen gaatjes door de print of lange pootjes. Juist hele korte en ze zitten op het oppervlak van de print gesoldeerd. Dit doen ze door de print door een oven te laten glijden met de componenten er los op staand .. waarbij alles gelijktijdig smelt en vast komt te zitten. SMD heet zoiets ..

'k Weet zo de temperatuur niet van zo'n oven maar het spul kan behoorlijk heet worden tegenwoordig. Als het een RoHS print is, heb je zelfs tin-vrij soldeer met meer zilver erin, waarbij de temperatuur nog veel hoger moet. Alle componenten moeten tegenwoordig dus nog hetere temperaturen kunnen verdragen. Zelf solderen met tin (tin!) gaat dan ook niet meer. Geen idee of je hier een RoHS versie te pakken hebt .. maar het tin(vrije) tin verhitten zonder nieuwe toe te voegen kan altijd.

Je kunt met een klein schroevendraaiertje druk op de condensator uitoefenen terwijl je snel om-en-om beide pootjes probeert te verwarmen met een hele dunne en snoei hete punt.

Hoe een pro het doet? Met een föhn en een metalen bakkie precies wat groter dan jouw condensator. Het metalen bakje houdt de hete lucht 'bij elkaar' en daardoor verwarm je beide poten (of bij een chip wel 8 of 12 poten) tegelijkertijd :)

[ Voor 9% gewijzigd door Alfa Novanta op 06-08-2006 22:15 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• dezejongeman
ff_tweake schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 22:10:
[...]

Waar baseer je dat op? als draadje te dun is zal deze smelten en dan ben je echt niet je pc kwijt.
omdat als het draadje te dun is zijn hitte niet kwijt kan langzaam verbrand en na een aantal minuten merk je dit pas als die voledig is gaan branden.
:9

• THE_FIREFOX
heb je ooit eens van silverlijm gehoord. Dat geleid wel :P

Verwijderd

Topicstarter
@dezejongeman we hebben niet allemaal dell pc's :+

@THE_FIREFOX ja heb ik hier liggen (bison electro) maar of dat echt lijmt weet ik niet

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2006 22:18 ]

• THE_FIREFOX
@NL_Ultimate_NL
Gewone lijm kan ook, maar dat moet je ook niet op de pootjes smeren

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 10:27

BJD

Let er wel op dat draad een inductieve werking heeft.
Ik weet niet hoe het design van de kaart in elkaar steekt maar deze inductieve werking kan een probleem zijn.
Het beste is dus om de condensator zonder draad terug op de print te plaatsen.

Verwijderd

Topicstarter
@ THE_FIREFOX daar heb je natuurlijk weer wel gelijk in. maar die pootjes zijn zoooo kort dat krijg je nooit goed mischien zooi zilverlijm op tin pluren en dan condensator in drukken een 1 dag laten staan?

@ BJD wat is een inductieve werking :?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2006 22:26 ]

• corniels
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-11 21:34
tis gelukt zie ik?

of was er nog een andere "gelukkige"

KLIK

[ Voor 73% gewijzigd door corniels op 06-08-2006 22:41 ]

dat was het dan weer voor deze post

Verwijderd

Topicstarter
dat was jammer genoeg niet mijn 7900GT nee maar van iemand anders :(

• ff_tweake
Inductie: klik

Volgens mij valt het best mee met de inductie, want de spanning is niet hoger als 12 volt. Ook zullen er geen hoge stromen lopen, en op de hoek van zo'n videokaart zitten vast niet veel datalijnen, dus die worden ook niet gestoord.

• Cyberamp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-11-2024

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 20:23:
ik heb perongeluk een condensator afgebroken van mijn 7900GT het dus om dat ding helemaal rechts onderin
Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 20:45:
Ik ga er nog wel eens goed voor zitten want ik laat mijn net nieuwe kaart van 270 euro niet slopen door zijn klein rot dingetje :P
You already did :D !

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

Verwijderd

Topicstarter
ja lach maar :P

Verwijderd

Gewoon met een bout met een scherpe punt heen en weer switchen tot bijde puntjes vloeibaar zijn daarna zet je hem erop, jij hebt trouwens nog geluk dat aan de condensator bijde lipjes ernog aanzitten , bij mij was ereen op het zwarte gedeelte afgebroken.
Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 22:03:
deed je dat met 1 bout jan1025? en dan gewoon helemaal vloeibaar maken of niet?
(het is dus in iedergeval mogelijk scheelt me mischien weer 270 euro :) )

• _Jeffrey_
  • Niet online
Heeft je broer geen soldeerflux?
Gewoon een heel klein beetje aanbrengen op de eilandjes, dan aantippen met je soldeerbout, en voila... Je SMD elco zit weer vast.

Je kan eventueel een halve druppel secondelijm gebruiken om de elco op z'n plaats te houden tijdens het solderen.

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-11 21:16
deze smd condensator krijg je er moeilijk op niet aan beginnen als je niet goed kan solderen,een bout heb met een punt die groter is als 1 a 2 mm.
let op de plus en min en vergeet het verhaal van de lijm slaat nl nergens op.
en zorg voordat je aan zo'n kaart gaat rommelen dat je soldeer bout of liever station geaard is en dat je ook jezelf ontdoet van evt statische ladingen anders kan je kaart direkt ik de vuilcontainer.
alle andere middelen van vast maken met losse draadjes is geen optie.

soldeer flux is voor een loodgieter en niet voor een videokaart of welke printplaat dan ook 10 sec lijm is ook een produkt wat je print en bijbehorende onderdelen permanent zal beschadigen dus niet doen.

[ Voor 17% gewijzigd door monterey op 06-08-2006 23:25 ]

Verwijderd

Ik heb het zelf met gewoon met soldeerdraad gedaan, speciale vloeistof heb je niet nodig (zit al in de draad).Kan best je moet ook wat durf hebben, er is geen andere keuze zonder veel onkosten te maken
monterey schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 23:23:
deze smd condensator krijg je er moeilijk op niet aan beginnen als je niet goed kan solderen,een bout heb met een punt die groter is als 1 a 2 mm.
let op de plus en min en vergeet het verhaal van de lijm slaat nl nergens op.
en zorg voordat je aan zo'n kaart gaat rommelen dat je soldeer bout of liever station geaard is en dat je ook jezelf ontdoet van evt statische ladingen anders kan je kaart direkt ik de vuilcontainer.
alle andere middelen van vast maken met losse draadjes is geen optie.

soldeer flux is voor een loodgieter en niet voor een videokaart of welke printplaat dan ook 10 sec lijm is ook een produkt wat je print en bijbehorende onderdelen permanent zal beschadigen dus niet doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2006 23:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik ga morgen langs bij iemand die in de electro werkt en een goede soldeerbout heeft. waarschijnlijk lukt dit hem. enneh monterey je vatte dit hele topic samen in 1 post >>>> _/-\o_

• monterey
ja ik heb al div kaarten gerepareerd en probeer je te waarschuwen dat je erg voorzichtig moet zijn anders kun je naar de winkel voor een nieuwe kaart als je de raad van sommige posters opvolgd.

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

monterey schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 23:23:
soldeer flux is voor een loodgieter en niet voor een videokaart of welke printplaat dan ook
Soldeer flux is juist essentieel voor het solderen van elektronica, als je maar de juiste flux hebt. De flux die loodgieters gebruiken (zoals S-39) is niet geschikt omdat die veel te aggresief is, maar ook bij solderen gebruik je flux. In normaal soldeertin zit het er bijna altijd al in, het verdampen ervan is ook de rook die je ziet. De flux bijt oxidatie van de oppervlakken weg zodat het tin de oppervlakken kan verbinden. Tin bindt niet goed aan oxidatie dus zal je dit eerst moeten verwijderen.

www.madwizard.org

Verwijderd

madwizard schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 23:54:
[...]

Soldeer flux is juist essentieel voor het solderen van elektronica, als je maar de juiste flux hebt. De flux die loodgieters gebruiken (zoals S-39) is niet geschikt omdat die veel te aggresief is, maar ook bij solderen gebruik je flux. In normaal soldeertin zit het er bijna altijd al in, het verdampen ervan is ook de rook die je ziet. De flux bijt oxidatie van de oppervlakken weg zodat het tin de oppervlakken kan verbinden. Tin bindt niet goed aan oxidatie dus zal je dit eerst moeten verwijderen.
Rolletjes tin speciaal voor electronica kun je gewoon kant en klaar kopen, je hebt niets aan loodgieters tin (hecht niet aan nikkel of chrome)

• monterey
ja ik weer dat het in de rol soldeer zit maar de meeste verstaan hier een potje van een of ander loodgieters spul in en ik ben al zo'n 30 jaar bezig met elektronica dus ik weet wel wat en niet te doen met zo'n print.

Verwijderd

Die vloeistof heb je alleen nodig bij het hardsolderen, S39 werd een jaar of 20 geleden al niet meer gebruikt bij de electronica.
monterey schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 00:02:
ja ik weer dat het in de rol soldeer zit maar de meeste verstaan hier een potje van een of ander loodgieters spul in en ik ben al zo'n 30 jaar bezig met elektronica dus ik weet wel wat en niet te doen met zo'n print.

• _Jeffrey_
  • Niet online
S39 werd bij mijn weten nooit gebruikt in de elektronica.

Als de elco afgebroken is betekend dat dat de hoeveelheid tin die nog op de pootjes en eilandjes zitten genoeg is om het onderdeel vast te zetten. 't is dus een kwestie van de tin laten smelten en elkaar 'pakken'. Flux helpt daarbij.
je hebt niets aan loodgieters tin (hecht niet aan nikkel of chrome)
Wie heeft het hier over loodgieters tin?
sec lijm is ook een produkt wat je print en bijbehorende onderdelen permanent zal beschadigen
Beschadigen? vertel?
In de praktijk wordt wel eens adhesive gebruikt om SMD componenten op hun plek te houden. En aangezien een gemiddelde Nederlander dat niet in huis heeft voldoet secondelijm.

• monterey
S39 word of werd gemaakt van zoutzuur en zink en is nooit in de elektronica gebruikt als soldeer middel de reden is simpel het zoutzuur blijft na het solderen alles aanvreten wat het tegen komt bv de koperbanen die op een videokaart uit meerdere lagen tussen de print in zitten zullen worden aangetast en zal de koperbaan geheel weggevreten worden.

Om die zelfde reden word er nooit en te nimmer cyaanacrylaat gebruikt omdat ook dit nog heel lang de omliggende delen blijft aan tasten.

het klopt dat smd's eerst worden vast gezet voor het feitelijke solderen plaatsvind echter is dit een speciaal middel en word machinaal aan gebracht in een hoeveelheid die je met de hand niet kan op brengen.

dat er toch mensen zulke zaken gebruiken die mogen lekker eigenwijs zijn wat mij betreft smeer het er vooral in grote hoeveelheden op is erg goed voor de computerbrance zo zullen de verkopen alleen maar stijgen. 8)7 8)7 8)7

Verwijderd

Topicstarter
over offtopic gesproken |:( dat spul heeft de gemiddelde nederlander toch niet en ik zou het nooit op mijn videokaart smeren dus O-)

• monterey
Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 10:28:
over offtopic gesproken |:( dat spul heeft de gemiddelde nederlander toch niet en ik zou het nooit op mijn videokaart smeren dus O-)
welk spul bedoel je ???

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

monterey schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 10:11:
S39 word of werd gemaakt van zoutzuur en zink en is nooit in de elektronica gebruikt als soldeer middel de reden is simpel het zoutzuur blijft na het solderen alles aanvreten wat het tegen komt bv de koperbanen die op een videokaart uit meerdere lagen tussen de print in zitten zullen worden aangetast en zal de koperbaan geheel weggevreten worden.

Om die zelfde reden word er nooit en te nimmer cyaanacrylaat gebruikt omdat ook dit nog heel lang de omliggende delen blijft aan tasten.

het klopt dat smd's eerst worden vast gezet voor het feitelijke solderen plaatsvind echter is dit een speciaal middel en word machinaal aan gebracht in een hoeveelheid die je met de hand niet kan op brengen.

dat er toch mensen zulke zaken gebruiken die mogen lekker eigenwijs zijn wat mij betreft smeer het er vooral in grote hoeveelheden op is erg goed voor de computerbrance zo zullen de verkopen alleen maar stijgen. 8)7 8)7 8)7
^ dat spul?

gokje hoor :P

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• _Jeffrey_
  • Niet online
NOFI, maar waarom heb ik het gevoel dat een aantal mensen maar de helft van de teksten leest.
dat er toch mensen zulke zaken gebruiken die mogen lekker eigenwijs zijn wat mij betreft smeer het er vooral in grote hoeveelheden op is erg goed voor de computerbrance zo zullen de verkopen alleen maar stijgen
Waarom denk je dat ik "een halve druppel" in m'n post had geplaatst. :X
^ dat spul?
Welk spul? S39? Adhesive? Secondelijm?

[ Voor 7% gewijzigd door _Jeffrey_ op 07-08-2006 14:56 ]

• monterey
ook een halve druppel 1/10 van een druppel wat ever het hoort niet op een printplaat thuis simpel zat doe je het toch dan loop je een groot risico op een defecte video kaart.

alle agressieve middelen horen niet op een print thuis de schade vaak voor een leek niet direkt zichtbaar bv door de capillaire werking zal het zelfs ic's aantasten doordat het via de pootjes binnendringt,dit geld ook voor alle andere zaken die op zo'n print zitten.

het is simpel te testen neem een coax kabel van bv 10 meter doe er aan 1 zijde s39 op en laat de kabel een tijdje liggen je zal zien dat de oxidatie door de gehele kabel trekt tot aan het einde aan toe,dit zelfde zal ook met een print gebeuren met alle gevolgen van dien.

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:44
Hier staat nog wel s-39 hoor ;)
maar dat is al uit 1989, de soldeerbout word amper gebruikt hier, ik gebruik hem af en toe :P
de het is nog ouderwetse tin, met een 60/40 verhouding van tin/lood.
s39 helpt wel bij solderen, wil een stuk beter met de tin die ik heb :+

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

er zit gewoon ruimte op die printplaat om een elco met pootjes in te zetten.

gewoon een nieuwe kopen erin frotten en bakken maar
is niet moetlijk

Iperf

• MeMoRy
Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 10:28:
offtopic:
Verkrijgbaar bij elke doe-het-zelf zaak... :X

Verwijderd

Waarde aflezen, of desnoods opzoeken/navragen, naar de plaatselijke electro boer gaan, een gewone elco met pootjes erop bakken, of zijn die SMD gebruikte gevallen precisie/extreme nauwkeurige gevalletjes?

Grtz

• KoHa
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:37
Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 23:04:
Waarde aflezen, of desnoods opzoeken/navragen, naar de plaatselijke electro boer gaan, een gewone elco met pootjes erop bakken, of zijn die SMD gebruikte gevallen precisie/extreme nauwkeurige gevalletjes?

Grtz
Lijkt me niet dat het anders is... Maar je moet wel weten of een gewone Elco past en je moet er maar achter zien te komen wat de precieze waarde van de elco is..

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:28

rdejongjr

Gnome

makkelijk weer vast te solderen hoor, het witte vlakje is de - van zon ding,

iemand met niet al te dikke vingers en vaste hand kan dit in 6 minuutjes doen (5min soldeerbout opwarmen, en 1 min solderen)

mocht je in de buurt van veenendaal zijn wil ik het best voor je doen (gratis)

mvg
rdejongjr @ hccnet.nl

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 23:44:
ik ga morgen langs bij iemand die in de electro werkt en een goede soldeerbout heeft. waarschijnlijk lukt dit hem. enneh monterey je vatte dit hele topic samen in 1 post >>>> _/-\o_
en en en ? :)

• Soul__assasin
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04

Soul__assasin

de Belbelg

neem toch gewoon gelijdende lijm en plak het kreng er op

www.weefab.com

Verwijderd

Je zou hem er ook zijwaarts op kunnen solderen.
Je bouwt op ieder contactje een klein torentje van tin, en dan kun je die elco er makkelijk aan solderen.

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Verwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 11:41:
Je zou hem er ook zijwaarts op kunnen solderen.
Je bouwt op ieder contactje een klein torentje van tin, en dan kun je die elco er makkelijk aan solderen.
OF: je verwarmt het rechtse gaatje met tin, je steekt het ene pootje van de condensator er half in,
dan verwarm je het linkse gaatje, en je steekt het andere pootje er ook half in.
En zo kan je door om beurt de beide gaatjes te verwarmen, de condensator een beetje dieper steken

• MeMoRy
jah! dan heb je in allebei je gaatjes een poot!

En als je wilt kan je ze nog dieper steken ook! :+

Verwijderd

Ward Vr schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 12:00:
[...]

OF: je verwarmt het rechtse gaatje met tin, je steekt het ene pootje van de condensator er half in,
dan verwarm je het linkse gaatje, en je steekt het andere pootje er ook half in.
En zo kan je door om beurt de beide gaatjes te verwarmen, de condensator een beetje dieper steken
Zijn geen gaatjes. ;)

• TheZeroorez
  • Niet online
Als je nog niet begonnen bent lijkt Bluecold z'n plan me inderdaad een stuk beter dan wat je tot nu toe van plan bent, als je die condensator gewoon zijwaards zet maakt dat toch geen flikker uit, en het zal een heel stuk gemakkelijker solderen ja.. :+

Verwijderd

:O
monterey schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 20:12:
ook een halve druppel 1/10 van een druppel wat ever het hoort niet op een printplaat thuis simpel zat doe je het toch dan loop je een groot risico op een defecte video kaart.

alle agressieve middelen horen niet op een print thuis de schade vaak voor een leek niet direkt zichtbaar bv door de capillaire werking zal het zelfs ic's aantasten doordat het via de pootjes binnendringt,dit geld ook voor alle andere zaken die op zo'n print zitten.

het is simpel te testen neem een coax kabel van bv 10 meter doe er aan 1 zijde s39 op en laat de kabel een tijdje liggen je zal zien dat de oxidatie door de gehele kabel trekt tot aan het einde aan toe,dit zelfde zal ook met een print gebeuren met alle gevolgen van dien.
S39 kan wel degelijk met koper samen (S39 cu), volgens mij zijn er zo'n 5 soorten van dat spul op de markt.

• kluyze
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 21:22:
de plaatjes:

de 7900gt zonder condensator
[...]
zo is het wat duidelijker voor jullie
Zijn wel gaatjes. ;)
Maar of die daarvoor dienen is een andere zaak, op veel van die print's worden er pads voorzien voor in de testbank te zetten om na te meten ed.
Ze kunnen ook dienen om connectie te maken tussen de verschillende lagen.

Je zou ze ervoor kunnen gebruiken, ALS het dezelfde contacten zijn als de condensator.
Ook opletten met solderen dan, dit zijn meerlaags printen die op die plaatsen door gemetaliseerd zijn. En als je daar een condensator gaat in solderen zou je die connectie al eens kunnen beschadigen.

Best is toch die oude pads te gebruiken. En dan eens langs gaan bij iemand die een hete lucht soldeerbout heeft liggen.
Of loop eens langs bij een elektronica zaak anders, daar kunnen ze je misschien helpen.

Dit topic doet me ergens denken aan die kerel die een AGP slot op zijn mobo wou solderen. Dat is ook nooit gelukt.

[ Voor 6% gewijzigd door kluyze op 09-08-2006 16:42 ]

Verwijderd

offtopic:
Heb je daar niet toevallig een link van? :+

• kluyze
  • Niet online
Als je het AGP geval bedoelde:

[onboard vga] zelf AGP-slot op mobo solderen?

• TheZeroorez
  • Niet online
Gewoon de 1e hit met de search, ik wilde het ook al opzoeken.

Helaas was het geen krenterige n00b, maar gewoon een tweaker die dit weleens wilde proberen.. :)

Verwijderd

Die van mij BFG zit aan eeen kant ook weer los, toch werkt alles in 2en3d temps zijn goed,vivo heb ik niet.
Ik ga toch eens uitvissen welke functie dit kreng heeft.
kluyze schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 16:41:
[...]

[...]
Zijn wel gaatjes. ;)
Maar of die daarvoor dienen is een andere zaak, op veel van die print's worden er pads voorzien voor in de testbank te zetten om na te meten ed.
Ze kunnen ook dienen om connectie te maken tussen de verschillende lagen.

Je zou ze ervoor kunnen gebruiken, ALS het dezelfde contacten zijn als de condensator.
Ook opletten met solderen dan, dit zijn meerlaags printen die op die plaatsen door gemetaliseerd zijn. En als je daar een condensator gaat in solderen zou je die connectie al eens kunnen beschadigen.

Best is toch die oude pads te gebruiken. En dan eens langs gaan bij iemand die een hete lucht soldeerbout heeft liggen.
Of loop eens langs bij een elektronica zaak anders, daar kunnen ze je misschien helpen.

Dit topic doet me ergens denken aan die kerel die een AGP slot op zijn mobo wou solderen. Dat is ook nooit gelukt.

Verwijderd

Doe het nou maar op mijn manier. Dat is denk ik de makkelijkste.
Ik heb zo ook eens een schakelaartje vast gezet, nog best stevig ook.

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Iig GEEN S39 GEBRUIKEN!

• kluyze
  • Niet online
Ik zie niet zo onmiddelijk in wat je bedoelt met een torentje van tin, maar je moet je ook eens afvragen waarvoor die condensator daar staat.
Als die ergens voor het geheugen of zo instaat en die krijgt een frquentie van 1-2GHz te verwerken dan is die niet blij met rare vormen die het signaal kunnen storen.

Nu denk ik wel dat die condensator daar instaat voor de afvlakking van de voeding of zoiets maar toch oppassen.

Maar ik snap het niet goed, op de foto in de TS zie je toch de pad's onder de condensator uit komen. Zo moeiijk kan het toch niet zijn dan. Hou de condensator met een tangetje in het midden, zodat je van beide pad's nog wat ziet. Dan houd je een heel dunne soldeerbout (eventueel een paperclip of zo rond de punt) tegen zo een pad. Niet te hard duwen zodat je de pcd niet beschadigd. En wachten tot het smelt. En dan de andere kant.

Mja zal wel aan mij liggen ... :/

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt ik ben naar een semi-prof electrovent gegaan en daar met behulp van een goede soldeer bout en een nieuwe condensator die veel makkelijker was vast te maken gemaakt. 2 tin badjes maken met een goede bout, snel condensator erop doen en gemaakt was die :)

Hij doet het goed en zit in me nieuwe Conroe E6600 pc. Hopelijk heeft iemand hier wat aan die net zo dom is als mij :P

Iedereen bedankt voor de tips!!! zonder die tips had de kaart al bij het grof vuil gelegen.

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Je kan dit heel goed solderen alleen moet je even de methode aanpassen.

Je hebt dat kleine pruttel ding met de twee lipjes. Op de print zitten twee kleine vlakjes....
Als je nu op de print iets meer soldeer neerlegt als dat er al ligt, op beide plaatsen. Nu plaats je de condensator op de print en merk je op dat het geheel vrij hoog ligt. Dit geeft je de gelegenheid om met een kleine soldeer punt op de heuveltjes (van soldeer) te drukken waardoor het geheel vloeibaar word. Druk intussen op de condensator en je merkt dat hij wegzakt in de soldeer. Als je dit aan beide kanten doet zal je zien dat hij op deze manier goed vast komt te zitten.

Ik heb dit vaker gedaan op mijn werk bij klanten die met een gelijk verhaal terug komen. (je bent dus niet de enige) Hier zit geen garantie op maar op deze manier kan je het vrijwel probleemloos herstellen.

Als ik de foto's bekijk geef ik je een goeie kans van slagen.

Damn, te laat. Wel dezelfde oplossing die dude :)

Verwijderd

kluyze schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 22:29:
Ik zie niet zo onmiddelijk in wat je bedoelt met een torentje van tin, maar je moet je ook eens afvragen waarvoor die condensator daar staat.
Als die ergens voor het geheugen of zo instaat en die krijgt een frquentie van 1-2GHz te verwerken dan is die niet blij met rare vormen die het signaal kunnen storen.
Met een torentje van tin bedoel ik een paar grote klodders op elkaar, zo hoog dat je je elco zijwaarts kan monteren. Dat zou een betekenen dat de connectie iets van 3mm langer wordt, wat niet heel veel uitmaakt.
Pagina: 1