Nieuwe DIY Subwoofer; Revolution 75

Pagina: 1
Acties:
  • 3.309 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen,

Ik ga mijn huidige diy (axx1010 + amp) sub waarschijnlijk verkopen. En natuurlijk moet er dan weer een nieuwe diy komen. Maar deze keer wil ik eigelijk gaan voor 2 woofers ipv 1.

Ik vraag mij alleen af hoe je dat dan aan moet sluiten.(dus zeg maar in de kast zelf, van xxl amp naar die 2 woofers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 19:48:
Hey mensen,

Ik ga mijn huidige diy (axx1010 + amp) sub waarschijnlijk verkopen. En natuurlijk moet er dan weer een nieuwe diy komen. Maar deze keer wil ik eigelijk gaan voor 2 woofers ipv 1.

Ik vraag mij alleen af hoe je dat dan aan moet sluiten.(dus zeg maar in de kast zelf, van xxl amp naar die 2 woofers)
Ik zou, om te beginnen, geen xxl amp gebruiken. Die is echt te zwak om 2 woofers van prik te voorzien.
Gebruik je hem toch, sluit de woofers in serie aan. Zo hou je de impadantie hoog genoeg om het roken van de XXL te voorkomen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-08 21:35
Waarom wil je sowieso twee woofers? Wat is je doel dit keer? Wat maakt je ontevreden over deze sub? Wat wil je dat beter wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:46

voodooless

Sound is no voodoo!

Neem gewoon twee amps :) Of neem zo'n stereo amp van Conrad van McCrypt

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik vind het gewoon mooier om 2 woofers te zien.. En een vriend van mij wilt deze van mij kopen. Dus ja. En ik wil er cker niet op achteruit. Want er komt egt perfect uit. Enne me hande beginnen ook beetje te kriebelen. Dus ik heb nu een leuk ontwerp gemaakt, met 2 woofers van Raveland de axx 1515. 166 liter...Moet alleen nog kijken hoe ik dat ook al weer goed simuleer :S

Ik was zoiezo niet van plan om die xxl te gebruiken. Maar er bestaan dus ook gewoon stereo amps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

McCrypt amp + bijbehorend filter. Veel vermogen voor weinig geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb je toevallig linkje daarvan? Want die kan ik nergens vinden..En dat dan aansluiten? Moeilijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

conrad.de en dan

301629 - LN:
MCCRYPT PA-8000
2x220W aan 4 Ohm voor 149,-

en daarbij 301627 - LN:

MCCRYPT X-OVER 80 voor 59,95

Conrad nl heeft ze niet op de website, maar ze zijn denk ik wel te bestellen als je vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
O-) Heb ze gevonden op de website :P Ik zit dan alleen te kijken hoe ik dat allemaal aan moet sluiten. (sorry, eb nog nooi met deze app gewerkt) Want ik heb Av reciever Yamaha Rxv754..

En de subwoofer zelf...van binne elke woofer apparte xlr aansluiting maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

XLR is input niet output. Iedere woofer hang je gewoon aan een kanaal, en de receiver sluit je via cinche aan op de twee amps (gewoon splitter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OKe dus als ik het goed begrijp, zal het er zo uit moeten zien:

Yamaha versterker ---> ACTIEVEFILTER MCCRYPT OVER80 ---> POWER VERST.MCCRYPT PA8000 ---> woofers

Zal ff kijken in het boekie van me verterker of dat kan :P

Maar het ziet er erg high-end uit!!

edit:

Gevonden in het boekje, en het zou dus betekenen dat de ACTIEVEFILTER MCCRYPT OVER80 aangesloten word aan het LFE kanaal van me Yamaha. 1 tulp naar 2 tulp. Correct?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2006 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Yep, of pre-out, dat is nog beter misschien. Dan heb je geen splitter nodig, moet je wel de LFE subwoofer uit zetten en via de front kanalan laten routen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Je hebt zelfs geen filter nodig, dat doet de yamaha al voor je.

sub out > tulp splittertje > amp > subs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Kan natuurlijk ook, maar eerlijk gezegt vertrouw ik die filters nooit zo heel erg. Met zo'n extern filter heb je toch meer flexibiliteit.s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat is waar. Maar waarom moet ik de lfe uitzetten en via me fronts laten lopen? De lage tonen moeten toch JUIST naar die ene subwoofer uitgang? (cinch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 14:53:
Ja dat is waar. Maar waarom moet ik de lfe uitzetten en via me fronts laten lopen? De lage tonen moeten toch JUIST naar die ene subwoofer uitgang? (cinch)
Waarom moet dat? als je speakers groot zat zijn heeft het flink wat voordelen. En als het filter van je reciever fixed is, of beperkt instelbaar, is het zeker aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik juist zo weinig mogelijk lage tonen via me fronts wil lopen...alleen naar de sub.
Maar als ik het zo aansluit, subs op het lfe kanaal, lfe kanaal uit, fronts op groot....Krijg je dan nog steeds dikke bass uit de woofers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je fronts niet zo groot zijn is de LFE oplossing wel aan te raden natuurlijk. En dan inderdaad zonder filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okej. Ik snap het helemaal :D

Het totaal plaatje:

Reciever LFE kanaaal ---> 1to2 cinch kabel --> PA 8000 ---> normale luidspreker kabel ---> subwoofer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zou trouwens 166 liter teveel/te weinig zijn 2 woofers? Want er staat minimaal 50 liter per woofer in de gebruiksaanwijzing...(heb gesimuleerd in winISD, maar ik snap er niks van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Weet je zeker dat je de AXX1515 wil gebruiken? 166 liter is in ieder geval teveel, eerder 90 liter ofzo. Ding is ook nog eens lelijk ;)

Maar kijk eens maar de Mivoc AW 3000. Ziet er meteen mooier uit :) Kom je iets dieper mee, en de 110 dB bij 30 Hz die je maximaal haalt zijn ook niet verkeerd.

In de HH of K+T stond laatst nog een subwoofer met deze units, ook twee stuks, tegen over elkaar in een kast. Wel gesloten, maar in de zogenaamde GHP config, komt dus toch erg laag. Zag er erg netjes uit! En inderdaad icm de conrad amp :)

Andere optie: Peerless SLS12. kost maar 68 euro/stuk, en zijn zeer goede woofers voor dat geld. Hebben echter nog wat plek nodig, in een TL doen ze het echter erg goed. Heeft in de K+T gestaan.

[ Voor 21% gewijzigd door voodooless op 04-08-2006 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik koos er eigelijk voor omdat ik natuurlijk al de axx1010 ben gewend, dus vandaar mijn (te) makkelijke keuze naar de 1515.

Ik ben egt een leek op het gebied van woofer-drivers, want je hebt er zo veel, kan er niet egt wijs uit worden :$ Ik heb ongeveer 180 euro te besteden voor 2 woofers. Of 1 enkele met een slave.

Ik heb nu mijn ontwerp aangepast, en nu komt de inhoud op 93 liter.

Die mivoc vond ik erg goed uitzien, en de specs spreken mij ook wel aan (alleen 180 watt rms, en 450 piek? Dat is minder dan die ik nu heb) En ik weet, watts zeggen niet alles. Maartoch, het valt me op.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2006 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Verwijderd schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 23:43:
Ja, ik koos er eigelijk voor omdat ik natuurlijk al de axx1010 ben gewend, dus vandaar mijn (te) makkelijke keuze naar de 1515.
Als je hem simuleert komt de 1515 niet eens zo diep als de 1010.
Ik ben egt een leek op het gebied van woofer-drivers, want je hebt er zo veel, kan er niet egt wijs uit worden :$ Ik heb ongeveer 180 euro te besteden voor 2 woofers. Of 1 enkele met een slave.
Ik snap je niet. Welk voordeel biedt een slave erbij (ten opzichte van basreflex). Want een slave doet precies hetzelfde als een BR-pijp, maar dan op een andere manier, en het heeft voordelen als: geen stromingsgeluid, en tuneable, terwijl een BR-pijp fixed is. BR-pijp is wel maar een fractie van de prijs, waardoor je in jouw geval een betere driver kunt kopen. Een Peerless XXLS voor in een gesloten kast niets voor jou? Vifa MW26WR ding is ook érg leuk. Voor het budget kun je zelfs een Seas L26 woofer kopen, al lijkt me dat wat minder voor jou nofi natuurlijk O-)
Ik heb nu mijn ontwerp aangepast, en nu komt de inhoud op 93 liter.
Daar kun je een hoop mee, maar wellicht vind je de klank van TL wel heel lekker.. Probeer die niet te vergeten.
Die mivoc vond ik erg goed uitzien, en de specs spreken mij ook wel aan (alleen 180 watt rms, en 450 piek? Dat is minder dan die ik nu heb) En ik weet, watts zeggen niet alles. Maartoch, het valt me op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Misschien is die peerless xxl in een gesloten kast ook wel grappig, scheeld een hoop rekenwerk, en bouwwerk.

Wat is precies TL? (is dat dat je je sub bovenin je kast plaatst, en dan in een soort van S figuur de lucht naar buiten laat lopen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

TL is een "transmissie lijn". Google maar eens op quarter wave enzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:47

sphere

Debian abuser

deepspace schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 15:54:
Andere optie: Peerless SLS12. kost maar 68 euro/stuk, en zijn zeer goede woofers voor dat geld. Hebben echter nog wat plek nodig, in een TL doen ze het echter erg goed. Heeft in de K+T gestaan.
Is dat artikel online te vinden, of op ZBA? Weet je tot hoe diep dat ding gaat (in-room) en of een TL qua snelheid kan wedijveren met een gesloten kast?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

PDF's van de K+T kun je voor geld gewoon downloaden :)

Slave zou ik niet aanraken. Men zegt wel dat het vergelijkbaar is met BR, maar een los zwabberende woofer zonder controle vertrouw ik niet echt. De verhalen "over traagheid" onderbouwen dat, vooral over de XLS wordt dat vaak gezegt, altijd i.c.m slaves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Aan de andere kant, met een slave heb je onder de tuningsfrequentie niet gewoon "een kist met een gat" zoals bij gepoorte kisten. Er zitten haken en ogen aan elk ontwerp wat je kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik dan besluit om 2 peerless te nemen. Ik weet alleen niet welke, want er zijn er zo veel :S. Ook heb ik nog niet een goeie site gevonden waar ik deze online kan bestellen.

Zoiezo moeten ze gewoonweg harder gaan dan wat ik nu heb.

Ga zometeen even bouwtekening maken, dan kunnen jullie dat ook zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Eerst de woofer uitzoeken, dán een bouwtekening maken :)
Je zoekt overigens gewoon de xls12 (en evt xls12 slave).

linkje:
http://lautsprecherversand.de/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke dankjewel! Die peerless xls-12 ziet er netjes uit. Ik neem dan alleen maar 1 woofer, want 2 word dan beetje te duur voor mij. Zou ik dan alsnog die MCCRYPT PA-8000 kunnen gebruiken? (zodat ik em bijvoorbeeld alleen op de linker of het rechter kanaal aansluit?

Op die website die teacher mij gaf, stond dat de peerless XLS-12 recommended in een 7,9 of 15 liter kist geplaatst dient te worden :S Is dat niet erg weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 16:00:
Oke dankjewel! Die peerless xls-12 ziet er netjes uit. Ik neem dan alleen maar 1 woofer, want 2 word dan beetje te duur voor mij. Zou ik dan alsnog die MCCRYPT PA-8000 kunnen gebruiken? (zodat ik em bijvoorbeeld alleen op de linker of het rechter kanaal aansluit?

Op die website die teacher mij gaf, stond dat de peerless XLS-12 recommended in een 7,9 of 15 liter kist geplaatst dient te worden :S Is dat niet erg weinig?
Het is een beetje rare woofer, je moet ook totaal niet proberen hem in ene gesloten kast te duwen. Dat ding is gemaakt om met een PR te werken, omdat hij in een kleine kast kan. Een BR-pijp afgestemd op pak-em-beet 25 Hz wordt dan nogal lang. Je kunt wel kijken voor een XXLS voor in een gesloten kast, die moet in ongeveer 62 liter.

Overigens is de Speaker en Co met deze units goedkoper dan de lautsprechershop. Wellicht omdat de XLS units wat ouder zijn.

Een DVC versie is wellicht helemaal leuk (willen ze ook wel eens in een gesloten kast doen), dan kun je de kanalen apart aansluiten. Weet ik alleen niet hoe het gaat als links en rechts wat anders willen maar oké. Is er geen mogelijkheid die versterker te bridgen tot 1 kanaal?

offtopic:
Maar volgens mij gaat dit offtopic kijkend naar de titel van dit topic. Anders moet je me maar adden op MSN als je dat wilt.

[ Voor 5% gewijzigd door Seers op 06-08-2006 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
  • Laatst online: 03-08 19:22
Niet onder de mooiste titel, maar de discussie heeft een eigen topic. Alles is dus weer on-topic... ;)

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik al een heel end op weg ben.

2 keer Peerless SLS 315
1 keer McCrypt PA 8000
Kist van 166 liter gesloten

Moet goed gaan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

niet gesimuleerd, maar ff snel de specs bekeken, 166 liter is te groot (wat heb je toch met die 166 liter?)
probeer eens 100 liter gesloten, of 130 liter gepoort.

Simuleer eerst eens iets in winisd.

[ Voor 10% gewijzigd door teacher op 06-08-2006 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
teacher schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 21:44:
niet gesimuleerd, maar ff snel de specs bekeken, 166 liter is te groot (wat heb je toch met die 166 liter?)
probeer eens 100 liter gesloten, of 130 liter gepoort.

Simuleer eerst eens iets in winisd.
Hier hebben ze het anders over een 70 liter kast. Als je het in WinISD invult komt hij uit op 146 liter. Dus die 70 liter is krapbemeten, maar oké, het staat op die site. Als je er vervolgens twéé woofers indoet, en dan dat een volume geeft van 166 liter (waarschijnlijk omdat dat goed past in zijn kamer of iets dergelijks) lijkt het me niet "te groot". Gepoort is deze woofer nou weer niet echt voor geschikt. Minder dan voor de gesloten kast in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat lijkt mij ook. Het liefst zou ik ook voor een gesloten kist kiezen, omdat ik dat nog niet heb gehad. En je krijgt er een strakkere bas door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Zo te horen vind je de output van de sub erg belangrijk en dan valt gesloten wel af wat mij betreft. Ik zou dan een BR sub maken met twee drivers. Met gesloten heb je veel minder output in het sublaag gebied. En ik vind dat er maar weinig drivers zijn die het goed doen gesloten zonder electronische correctie.
Ik zou drivers kiezen die niet al te veel ruimte innemen, 50L per driver is wel prima. En veel x-max (= luchtverplaatsing). 2 keer de SLS12 is idd een mooi optie. Maar er is ook wel iets goedkopers te vinden.

Qua versterking is een PA amp een optie. Maar bedenk wel dat die fan geluid produceren. Er zijn ook prima kant-en-klare sub modules met genoeg prik.
Wel kan je voor PA amps ook heel goed 2e hands kijken. Merken als Crest, QSC, Crown en Lab Gruppen zijn altijd goed. Ik zou daar dan idd een actief filter voor zetten. Je kan er dan voor kiezen om de front pre outs te gebruiken met fronts op small ingesteld. En dan moet je crossover frequentie van de sub gelijk zetten met de crossoverfrequentie in de receiver (op gehoor ietsjes lager is ook ok).
Maar op de LFE sub is net zo goed en daar geldt hetzelfde voor.

En wat ik toch zeker niet zou vergeten als optie is een SVS sub. Ik denk dat er geen subs zijn die meer waarde voor het geld bieden dan die subs. Zelfs met zelfbouw niet altijd.

Afbeeldingslocatie: http://www.svsound.com/pix/g-subs-blue.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Jag op 07-08-2006 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik zou sowiso geen XLS meer kopen. De nieuwe XXLS woofers zijn beter en er zijn meer smaakjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Seers kwam met het idee om een TL te bouwen. En dan de CT 221 van Klang+Ton.
Deze sub schijnt erg goed te zijn, en erg goedkoop om te bouwen. Ik heb zelf al de bouwinstructie van internet gehaald, en de SLS-12 haal ik wel bij Speaker en Co.
Dan kan ik alsnog de McCrypt versterker erbij nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat zei ik in het andere topic al... maar goed, als er niemand op reageert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
deepspace schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 13:06:
Dat zei ik in het andere topic al... maar goed, als er niemand op reageert...
dat 'idee' had ik anders rechtstreeks uit dit of het vorige topic, (is natuurlijk gesplit). Dus je bent wel degelijk hartstikke lief, en er hebben ook mensen op gereageert trouwens.

Het makkelijke van deze TL is ook dat hij geen schuine wanden heeft, dus stukken makkelijker te maken. Ook vind ik dat de kast relatief erg klein blijft, voor een TL met 12"-woofers.

Verwijderd

Topicstarter
BTW is mijn huidige subwoofer te koop. 200,- foto's check mijn website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:47

sphere

Debian abuser

De TL van Smitsmans op het htforum lijkt me ook leuk, maar wel een beetje groot (Zyklopus). All-in 900 euro had-ie het over.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

De Zyklops kun je ook met een goedkopere woofer maken hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:03

mr_petit

opperprutser

Kan het aan mij liggen, of heeft die SLS-12 enigzins onwerkbare TS parameters? Met name voor BR?
(OK, niet zo onwerkbaar als de axx serie 8)7)
Gesloten gaat goed vanaf 70L (QTC=0,866), maar ja, ik kan niet echt zeggen dat hij superlaag komt (-3db van ca50hz). Met BR is het al niet veel beter imo. (80L, 30hz BR -3db op ca45hz).

Misschien is de volgende optie ook nog werkbaar (jaja, andere driver):
Monacor Blackbass 12 105€
Heb je ook gelijk een subwooferwaardige xmax van +/-15mm :)

bij dezelfde toko zou je deze versterker kunnen bestellen om verzendkosten te drukken.
Je komt dan wel op 1 woofer (dual VC) waarbij je beide vc's aansluit.
Die blackbass12 simuleert namelijk wel lekker: (-3db bij 28,5hz; 80L 30hzBR)
Het rendement is echter wel aanzienlijk minder, maar daarvoor krijg je dus een mooier frequentieverloop voor terug (ik neem aan dat je geen parametrische eq hebt).
plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~audio/zooi/winisd01.jpg
die grijze is dus de blackbass
(tis allemaal wel snel gedaan, dus met finetunen kunnen alle resultaten misschien nog wat beter worden)

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 18-08-2006 08:19 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

De SLS12 is inderdaad voor BR en gesloten kast niet erg handig. Dipool of in een TL doet ie het echter prima :)

Die blackbass is misschien wel leuk, maar ik denk niet dat ie voor muziek echt geschikt zal zijn.

Twee SLS12 in een TL, zoals het onwerp uit de K+T zal denk ik met zo'n blackbass korte metten maken.

Wat die amp betreft: Liever de McCrypt van Conrad.de. Dan weet je zeker dat je wat goeds hebt voor je centen.

[ Voor 63% gewijzigd door voodooless op 18-08-2006 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepspace schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 09:35:
Twee SLS12 in een TL, zoals het onwerp uit de K+T zal denk ik met zo'n blackbass korte metten maken.
Akkoord. Dat geld denk ik voor bijna elke TL sub (had ff niet gelezen dat dat het plan wordt) ('k ken het ontwerp van K+T met die sls units overigens niet, maar dat zal wel snor zitten). Anders zou ik zeggen dat een TL sub (buiten de recht toe recht aan 1/4golflengte pijp) te hoog gegrepen is voor de TS (en als je de stukken van Martin King leest voor bijna iedereen 8)7).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij zou dat niet te moeilijk zijn. Omdat ik namelijk de bouw-tekening al heb. En heb hem ook in 3D getekend, zodat ik een goed beeld kreeg van die TL.
Zal even filmpje uploaden. Kunnen jullie die bekijken

Edit: hier link naa filmpje...(door mij gemaakt)

FILMPJEEEE

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2006 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 11:28
Volgens mij is het zeker de moeite waard om hier ook eens naar te kijken:
http://www.adireaudio.de/...uppe=RE Audio&obergruppe=
(je moet de link even kopieren, ik krijg ''m niet werkend)
Edit: Oef hij is wel gulzig: Kennschalldruck Spl 84.70 dB@1W/1m

[ Voor 54% gewijzigd door ernst op 30-08-2006 16:23 ]

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Verwijderd

Topicstarter
Hier komt mijn DIY Subwoofer. Genaamd Revolution 75 (op z'n engels ;))
Jullie zulle vast denken "huh waarom 75?" Nou dat is omdat hij namelijk 75 kilo zal gaan wegen :D

Nou hoe gaan we dit bouwen en wat hebben we nodig?

Afmetingen:
De subwoofer word 1 meter 13 hoog ongeveer, 50 CM breed, en 50 CM diep ongeveer

Subwooferdikte:
Het oorspronkelijke ontwerp was van 18 MM dik...ik vond dit egter te weinig,...dus plak er nog 18 MM tegen aan. 3,6 CM dikke wanden worden het dan.

Woofers:
2 maal peerless SLS 12"

Amp:
McCrypt PA8000

Afwerking:
Fineer (soort: nog niet besloten)

FOTO'S

Ik ben eerst begonnen met het op zoek gaan naar de bouwtekening uit K+T. Dat was niet zo heel moeilijk omdat die gewoon op hun site stonden :P

Daarna heb ik met dat ontwerp een 3D tekening gemaakt in Sketchup (lekker makkelijk)
Afbeeldingslocatie: http://www.web-base.nl/nick/Revolution_75/221%20Subwoofer%20(Medium).JPG

In eerste instantie wilde ik de AMP in de subwoofer bouwen, uiteindelijk is dat niet mogelijk omdat deze horizontaal moet liggen, niet mag trillen, en niet afgeloten ingebouwd mag worden.
Afbeeldingslocatie: http://www.web-base.nl/nick/Revolution_75/sub%20amp2%20(Medium).JPG

Dus daarna mijn ontwerp aangepast en dit word hem uiteindelijk!
Afbeeldingslocatie: http://www.web-base.nl/nick/Revolution_75/Subwoofer%20compleet%20(Medium).JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.web-base.nl/nick/Revolution_75/Subwoofer%20compleet2%20(Medium).JPG

Hier dan foto's van de bouw:
Afbeeldingslocatie: http://www.web-base.nl/nick/Revolution_75/200609071401_00591%20(Medium).jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.web-base.nl/nick/Revolution_75/200609071401_00592%20(Medium).jpg
Nou hier dan het hout gehaald, had 2,5 plaat MDF nodig.

Afbeeldingslocatie: http://www.web-base.nl/nick/Revolution_75/200609071430_00593%20(Medium).jpg
Hier ben ik de eerste plaat aan het insmeren, omdat ik 2 platen op elkaar moet lijmen

Afbeeldingslocatie: http://www.web-base.nl/nick/Revolution_75/200609071516_00594%20(Medium).jpg
Lekker vastklemmen

Afbeeldingslocatie: http://www.web-base.nl/nick/Revolution_75/200609081745_00598%20(Medium).jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.web-base.nl/nick/Revolution_75/200609081745_00599%20(Medium).jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.web-base.nl/nick/Revolution_75/200609081751_00601%20(Medium).jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.web-base.nl/nick/Revolution_75/200609081751_00602%20(Medium).jpg
Alle platen zijn nu op elkaar gelijmt, en heb even hier los tegen elkaar gezet.

Afbeeldingslocatie: http://www.web-base.nl/nick/Revolution_75/200609091702_00603%20(Medium).jpg
Eerste platen tegen elkaar aanlijmen/schroeven

We zijn nu al een tijdje verder en heb al 5 platen in elkaar gelijmt.

Afbeeldingslocatie: http://www.web-base.nl/nick/Revolution_75/200609122009_00604%20(Medium).jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.web-base.nl/nick/Revolution_75/200609122010_00605%20(Medium).jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.web-base.nl/nick/Revolution_75/200609122010_00610%20(Medium).jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.web-base.nl/nick/Revolution_75/200609122011_00611%20(Medium).jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.web-base.nl/nick/Revolution_75/200609122011_00612%20(Medium).jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.web-base.nl/nick/Revolution_75/200609122047_00613%20(Medium).jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.web-base.nl/nick/Revolution_75/200609122047_00615%20(Medium).jpg
Dat is hier dus te zien, en ben vandaag dus bezig geweest met de binnenkant.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Wauw zeg :D dat ziet er netjes uit!

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Beetje stomme vraag misschien, maar moet hij echt zó groot?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:06

Exirion

Gadgetfetisjist

mimic schreef op woensdag 13 september 2006 @ 08:04:
Beetje stomme vraag misschien, maar moet hij echt zó groot?
Als je een sub wilt voor het _echte_ laag (LFE) met voldoende geluidsdruk dan kom je hier wel snel op uit ja. Zelf twijfel ik nog tussen een BR en een Daline (heeft ook voor een sub voordelen boven TL) en binnenkort zet pa een experimentele BR neer waarmee ik kan testen. Die zal qua inhoud ongeveer overeenkomen met wat TS toont. Met een Daline configuratie zal het geheel (niet geheel toevallig, gezien de lengte die afgestemd is op een bepaalde frequentie ;)) ongeveer even hoog worden. Breedte en diepte ook zoiets.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Exirion schreef op woensdag 13 september 2006 @ 09:52:
[...]

Als je een sub wilt voor het _echte_ laag (LFE) met voldoende geluidsdruk dan kom je hier wel snel op uit ja. Zelf twijfel ik nog tussen een BR en een Daline (heeft ook voor een sub voordelen boven TL) en binnenkort zet pa een experimentele BR neer waarmee ik kan testen. Die zal qua inhoud ongeveer overeenkomen met wat TS toont. Met een Daline configuratie zal het geheel (niet geheel toevallig, gezien de lengte die afgestemd is op een bepaalde frequentie ;)) ongeveer even hoog worden. Breedte en diepte ook zoiets.
Interessant, dan klopte de berekeningen toch van dat 'ene' programmaatje (Ben naam kwijt).

Ik ga binnenkort ook een DIY sub maken. Ik heb vroeger wel veel speakers gebouwd maar dat was meer op de gok. Je weet wel :+

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Exirion schreef op woensdag 13 september 2006 @ 09:52:Zelf twijfel ik nog tussen een BR en een Daline (heeft ook voor een sub voordelen boven TL)
Let op dat je bij een Daline een lage Q lave VAS woofer nodig hebt! Mischien wil je hier lezen wat iemand over een daline zegt:
With a Daline type cab tuned to 30Hz, the FR is a bit flatter than the sealed, with a faster roll off to a ~50Hz F3, but the tradeoff is less output below F3 with decreasing frequency. Not good for HT or music.
IMHO denk ik dat zo'n daline wat overated is, zeker als men zegt dat het het beste uit twee werelden zou zijn. Ik geloof er niet echt in. Het is gewoon yet another TL, niet meer. Bovendien niet erg makkelijk te maken zonder tools, net zo min als een gewone TL. AJHorn staat nog steeds op mijn verlanglijstje daarvoor :)

Nog een andere optie is natuurlijk een dipool subwoofer zoals deze bijvoorbeeld.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

IMHO denk ik dat zo'n daline wat overated is, zeker als men zegt dat het het beste uit twee werelden zou zijn. Ik geloof er niet echt in.
En hoeveel ervaring heb jij er zelf dan mee....?

Dat een Daline niet simpel te berekenen is, is onwaar. Je kunt met wat basiskennis op een kladblaadje berekenen en op grond van ervaring kun je prima inschatten hoe dat performt. En er is weldegelijk een voordeel van een Daline boven een TL (en dan hebben we het niet eens over het gehoorsmatige aspect... jij vindt het overrated maar ik zweer er nogsteeds bij), en dat is dat je minder last hebt van harmonischen als gevolg van resonanties in de pijp. Eventuele break-up geluiden van de conus worden ook beter weggefilterd.

Dat mensen slechte resultaten met TL en Daline halen is vrijwel altijd te wijten aan het feit dat het idd lastiger te bereken en bouwen is dan closed box of BR. Neemt niet weg dat het systeem opzich duidelijke voordelen heeft. Dat mensen ze niet altijd even goed kunnen ontwerpen en bouwen doet daar niks aan af :)

Overigens is een heel duidelijk voordeel van een Daline boven TL niet onbelangrijk: het impulsgedrag is een stuk beter vanwege de voorkamer die voor hogere frequenties als een meer gesloten systeem werkt. TL's zijn luier.

[ Voor 19% gewijzigd door Exirion op 13-09-2006 11:36 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Exirion schreef op woensdag 13 september 2006 @ 11:32:Het intersseert me weinig wat een quote van yet another person zegt. Ik vertrouw liever op eigen ervaring.
Lijkt me een prima instelling :)
En hoeveel ervaring heb jij er zelf dan mee....?
Het is niet dat ik denk dat het slecht is. Ik denk alleen dat het een apparte naam niet waard is ;) Het is gewoon een TL, meer niet. Leuk dat er een voorkamer is, maar dat veranderd de zaak niet echt. Model blijft hetzelfde. Zelfs het BR model is het zelfde (en dat van een hoorn, gesloten, dipool) ;) Eigenlijk is het allemaal een pot nat :P
Dat een Daline niet simpel te berekenen is, is onwaar. Je kunt met wat basiskennis op een kladblaadje berekenen en op grond van ervaring kun je prima inschatten hoe dat performt. En er is weldegelijk een voordeel van een Daline boven een TL (en dan hebben we het niet eens over het gehoorsmatige aspect... jij vindt, het overrated maar ik zweer er nogsteeds bij), en dat is dat je minder last hebt van harmonischen als gevolg van resonanties in de pijp. Eventuele break-up geluiden van de conus worden ook beter weggefilterd.
Voer dat kladblaadje maar eens in in een simulatieprogie. Je zult zien dat dat dan verre van optimaal is. Tuurlijk kun je ook een TL maken aan de hand van een kladblaadje, maar daarvoor geldt hetzelfde. De basisregels zijn verre van compleet om tot een echt goed resultaat te komen. Resonanties zijn natuurlijk op te lossen met een een resonator, en bij een subwoofer heb je er sowoso geen last van. Doorgaans zit je onder de eerste resonantiedipen te spelen.
Dat mensen slechte resultaten met TL en Daline halen is vrijwel altijd te wijten aan het feit dat het idd lastiger te bereken en bouwen is dan closed box of BR. Neemt niet weg dat het systeem opzich duidelijke voordelen heeft. Dat mensen ze niet altijd even goed kunnen ontwerpen en bouwen doet daar niks aan af :)
Ik ben niet tegen een TL of Daline (in tegendeel). Maar als je er een maakt, ga je niet op een kladblaadje aan de gang. Dan doe je het goed, of je doet het niet.
Overigens is een heel duidelijk voordeel van een Daline boven TL niet onbelangrijk: het impulsgedrag is een stuk beter vanwege de voorkamer die voor hogere frequenties als een meer gesloten systeem werkt. TL's zijn luier.
Ligt aan je TL natuurlijk. Bij de bovenstaande zit dat wel goed. Er is zat lucht aanwezig omlekker te kunnen werken.

[ Voor 13% gewijzigd door voodooless op 13-09-2006 11:43 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

deepspace schreef op woensdag 13 september 2006 @ 11:37:
Voer dat kladblaadje maar eens in in een simulatieprogie. Je zult zien dat dat dan verre van optimaal is. Tuurlijk kun je ook een TL maken aan de hand van een kladblaadje, maar daarvoor geldt hetzelfde. De basisregels zijn verre van compleet om tot een echt goed resultaat te komen.
Dat zal je tegenvallen. Het probleem is alleen dat de 'kunst' niet echt in boeken beschreven staat. Ik kan je echter verzekeren dat je het prima op papier kunt uitwerken en dat je op basis van inzicht en ervaring de kneepjes kunt toepassen die het in de praktijk ook goed laten werken. Als je pakweg een jaar of 35 vrij intensief bezig bent op dat vlak dan heb je alle varianten wel een keer voorbij zien komen en een hype zoals dipool of wat voor systeem dan ook doet je hart niet echt sneller meer kloppen. Alle varianten zijn in de loop er jaren al meedere keren voorbij gekomen en van iets echt nieuws is al lang geen sprake meer.
Resonanties zijn natuurlijk op te lossen met een een resonator,
Alles is op te lossen met een tweakje, maar die tweakjes verpesten vaak meer dan dat ze goed doen.
en bij een subwoofer heb je er sowoso geen last van. Doorgaans zit je onder de eerste resonantiedipen te spelen.
Je hebt ook bij een sub te maken met harmonischen en zeker zodra er vervorming optreedt.
Ik ben niet tegen een TL of Daline. Maar als je er een maakt, ga je niet op een kladblaadje aan de gang. Dan doe je het goed, of je doet het niet.
Nogmaals, ach laat ook maar.... Ik wil alleen nog even kwijt dat pa AJHorn ook in z'n bezit heeft om 1 en ander te simuleren, maar itt wat jij misschien denkt is dat allemaal niet zo schokkend. Wel is het zo dat dat programma allerlei aspecten meeneemt in de simulatie (het is zondermeer mooie software), maar als je weet hoe je een TL en/of Daline moet bereken, kan dat prima op een papiertje.

Ik ben met je eens, simpelweg wat standaard recepten uit boeken pakken en braaf de parametertjes invullen en uitrekenen gaat je niet ver brengen. Maar er wordt vaak ook wel veel teveel magie in gebracht om het erg moeilijk te laten lijken. Als je er een aantal gebouwd hebt kun je goed inschatten wat voor correcties je op de basisberekeningen moet toepassen om de praktijk te benaderen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Exirion schreef op woensdag 13 september 2006 @ 11:53:
Dat zal je tegenvallen. Het probleem is alleen dat de 'kunst' niet echt in boeken beschreven staat. Ik kan je echter verzekeren dat je het prima op papier kunt uitwerken en dat je op basis van inzicht en ervaring de kneepjes kunt toepassen die het in de praktijk ook goed laten werken.
De kunst is prima in modellen samengevat die door Martin King in MathCad sheets gegoten zijn. Ook AJHorn heeft er goede modellen. Beide proggies zijn altijd weer verbazingwekkend dicht aan de werkelijkheid. Toen ik mijn micro TL gemaakt heb heb ik dat ook netjes gesimuleerd. Klatpapier was in dat geval geen optie, want het is veel te complex, en het is totaal geen standaard ontwerp. Nu ik eraan denk: eigenlijk is dat ook een Daline geworden uiteindelijk: 10 cm woofertje in 16x22x18 cm en komt tot zo'n 45 Hz >:) Ongeloofelijk :P
Je hebt ook bij een sub te maken met harmonischen en zeker zodra er vervorming optreedt.
Dat is zo natuurlijk.
Nogmaals, ach laat ook maar.... Ik wil alleen nog even kwijt dat pa AJHorn ook in z'n bezit heeft om 1 en ander te simuleren, maar itt wat jij misschien denkt is dat allemaal niet zo schokkend. Wel is het zo dat dat programma allerlei aspecten meeneemt in de simulatie (het is zondermeer mooie software), maar als je weet hoe je een TL en/of Daline moet bereken, kan dat prima op een papiertje.
Juist die extra aspecten die je kunt meenemen zorgen ervoor dat je die "tweaks" tot een minumum kunt beperken, of zelf helemaal weglaten. Dat is nu net de kracht van de simulatie.
Als je er een aantal gebouwd hebt kun je goed inschatten wat voor correcties je op de basisberekeningen moet toepassen om de praktijk te benaderen.
Tja, als je pa al flink wat ervaring heeft, dan is dat een heel andere zaak natuurlijk ;)

• teacher

teacher

Dysgaf!

deepspace schreef op woensdag 13 september 2006 @ 12:03:
[...]
Toen ik mijn micro TL gemaakt heb heb ik dat ook netjes gesimuleerd.
*uche! :+

Verwijderd

Topicstarter
Wow! Leuke reacties van jullie. Ga denk ik morgen het 1 en ander dichtkitten, en dan moet ik nog wat aansluitterminals kopen/inbouwen. Over 2 weken kan ik de woofers bestellen/amp.

Hier trouwens een filmpje die ik heb gemaakt in Sketshup (ouwe versie nog)
(Rechtermuisknop --> opslaan als)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2006 21:36 ]

Verwijderd

Exirion schreef op woensdag 13 september 2006 @ 11:53:
[...]
maar als je weet hoe je een TL en/of Daline moet bereken
[...]
Juist, en dat vind ik (natuurlijk) ook interessant ;)

Zou jij e.a. kunnen uitleggen cq. een link/verwijzing naar een uitleg kunnen geven ?

Ik las ook dat je voor een zgn. DaLine een lage Q en een lage Vas nodig hebt, maar hoe laag dan ? Met andere woorden, aan welke basisvoorwaarden moet een DaLine dan voldoen etc. ?

Kortom: /me is nieuwsgierig naar het fenomeen DaLine, want hoort het voor het eerst !

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Gewoon Martin King mathcad sheets downloaden en simuleren. Of koop AJHorn :)

Verwijderd

deepspace schreef op donderdag 14 september 2006 @ 14:04:
Gewoon Martin King mathcad sheets downloaden en simuleren. Of koop AJHorn :)
Hmmm, op die sheets zie ik de term DaLine niet voorkomen. En dan nog heb vooralsnog weinig info. gevonden mbt DaLine ....

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Klopt over de Daline is weinig info te vinden. De sheets kunnen dat echter prima simuleren. Al moet je met het opzetten van het geheel wat meer moeite doen.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

deepspace schreef op donderdag 14 september 2006 @ 16:20:
Klopt over de Daline is weinig info te vinden.
Het volgende is vrij vroege info over de Daline. Voor zover ik weet is het niet van de bedenker van de Daline, maar wel vrij bekende documentatie:

http://www.tech-diy.com/Loudspeakers/Daline.pdf

http://www.tech-diy.com/daline.htm

Verwijderd

deepspace schreef op donderdag 14 september 2006 @ 16:20:
Klopt over de Daline is weinig info te vinden. De sheets kunnen dat echter prima simuleren. Al moet je met het opzetten van het geheel wat meer moeite doen.

Ik las ergens dat je een kast moet hebben waarbij Vas == Vb. En daarnaast las ik iets over Fb = Fs, waarvan ik vermoed wordt dat de TL getuned moet worden gelijk aan Fs. Ik heb woofers, waarbij dit zou kunnen (Vas ~93) en je kan best iets verzinnen in die inhoud.

En dan de rest; Volume van de voorkamer. Alleen weet ik nog niet hoe dat zit met die Qts, en hoe laag die moet zijn etc. En die sheets, daar kom ik ook niet echt uit atm. Mgoed, het is iets nieuws voor me, dus het is te verwachten dat ik een beetje extra studie moet doen ;)

(Wss moet die Qts zo laag omdat de voorkamer een gelijke inhoud moet hebben "alsof" er sprake zou zijn van een gesloten box. En met een lage Qts, krijg je een kleinere gesloten kist, wat weer beter te combineren is met de TL ????)

Thx Exirion :)

Die had ik idd ook al gevonden. De pfd heb ik ffies uitgedraaid, zodat ik het eventjes kan lezen (verdomd kleine lettertjes overigens :( )

En nu weer OT (sorry ngroenewoud) ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2006 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had laatst van iemand gehoort dat je als afwerking ook multiplex kon gebruiken,..dat je dan de bovenlaag eraf schuurt,..en als je dat dan lakt enzo, dat dat best mooi word. Dit lijkt me een pleuriswerk,..maar wel goedkope oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tuurlijk kan dat. Kan erg mooi worden! En het hoeft niet dik te zijn, dunste is op zich voldoende. Poor mans fineer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom fineren? Fineer is altijd 'net geen echt hout'. Voor multiplex (of 1 mm triplex) geldt hetzelfde.
Ik heb je foto's gezien, en zo'n mooie kast (complimenten!) zou ik gewoon goed in de plamuur zetten, gronden, strak afschuren, en er dan een paar mooie lagen pianolak op laten zetten.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat is er mis met fineer :?

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
fineren kan heel en heel mooi zijn als je het ook nog eens oliet of een mooi verf laagje geeft :D

One World Concepts

• Seers
Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 23:20:
Waarom fineren? Fineer is altijd 'net geen echt hout'. Voor multiplex (of 1 mm triplex) geldt hetzelfde.
Ik heb je foto's gezien, en zo'n mooie kast (complimenten!) zou ik gewoon goed in de plamuur zetten, gronden, strak afschuren, en er dan een paar mooie lagen pianolak op laten zetten.
Er zit natuurlijk een verschil tussen plakfolie en echt fineer. En wanneer is iets parket en wanneer is het fineer? Parket is dacht ik vanaf 6mm parket, maar het idee is hetzelfde natuurlijk, een houtlaagje ;)

Het in pianolak zetten van een speaker moet je imo door een echte vakman laten doen, want op hoogglans zwart zie je erg rimpeltje, bobbeltje, vuiltje, stofje en oneffenheidje.

Fineer kan er toch gewoon zo uitzien, als de bovenkant van deze subwoofer (niet doorvertellen dat dit parket is ;))?
Afbeeldingslocatie: http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/XLSub-afwerking33.jpg
IMO is dit 'net wel echt hout'.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik wil hem dan zoiezo fineren,..want dat verfen word toch nooit mooi bij mij. Na heb gister de subwoofer naar me kamer getild samen met een maat van mij. Hij weegt nu al 60 kilo.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Fineren is, net als verven, het meeste werk van speakers bouwen. Je moet gewoon flink tijd in de afwerking steken, anders erger je je de rest van de tijd helemaal dood.

he seers.. dat hout op je subwoofer.. dat lijkt wel parket joh! O-) :+

[ Voor 19% gewijzigd door teacher op 16-09-2006 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eruit wat ik met me afwerking ga doen. Mooi fineer kopen van Mahonie. En dan aflakken met Jachtlak :D

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2006 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, hier een leuke update met wat foto's

Hier nog wat foto’s in staande positie:
Afbeeldingslocatie: http://www.web-base.nl/nick/Revolution_75/200609141806_00623%20(Medium).jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.web-base.nl/nick/Revolution_75/200609141812_00624%20(Medium).jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.web-base.nl/nick/Revolution_75/200609141812_00625%20(Medium).jpg

Dit zijn de slsen die ik bij Speaker en Co heb gehaald.
Afbeeldingslocatie: http://www.web-base.nl/nick/Revolution_75/200610021422_00651%20(Medium).jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.web-base.nl/nick/Revolution_75/200610021420_00647%20(Medium).jpg

Voor de eerste keer frezen :P. ging niet al te goed, maar met het fineer kan ik dat weer goed trekken.
Afbeeldingslocatie: http://www.web-base.nl/nick/Revolution_75/200610021307_00641%20(Medium).jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.web-base.nl/nick/Revolution_75/200610021312_00644%20(Medium).jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.web-base.nl/nick/Revolution_75/200610021313_00645%20(Medium).jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Je kan die gleuf toch gewoon weer dichtplamuren?

Die sub wordt wel serieus groot 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja die gleuf is inmiddels dicht...

De Monacors SAM 2 gaat jammer genoeg niet lukken omdat er alleen HI IN heeft,..en dus niet de mogelijkheid geeft om ook mijn fronts erook aan te hangen.

Word dus toch de conrad amp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GROTE UPDATE!!!

Nou, we zijn al een tijdje verder, en er zijn grote vorderingen gemaakt :D Want hij is bijna af! Woej!

Hier komen de foto’s met uitleg
Hier alvast wat naden dichtkitten (voor het geval dat).
Afbeeldingslocatie: http://img246.imageshack.us/img246/9504/20060915191200635tt9.jpg

En dan!,…voor de eerste keer fineren! Heb het eerst met de stijkbout gedaan, maar later toch overgestapt op de bison kit :P
Afbeeldingslocatie: http://img246.imageshack.us/img246/4933/20061023164600694th8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img358.imageshack.us/img358/7762/20061029165300748hh1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img246.imageshack.us/img246/4053/20061029211900753iw4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img292.imageshack.us/img292/7066/20061031125800763wb9.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img292.imageshack.us/img292/3639/20061031125900768rx1.jpg

Rampa moeren en bouten.
Afbeeldingslocatie: http://img246.imageshack.us/img246/1395/20061107143200793ke8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img246.imageshack.us/img246/1706/20061107143200794im2.jpg

Nog wat fineer shots
Afbeeldingslocatie: http://img358.imageshack.us/img358/7435/20061120155800799bi3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img246.imageshack.us/img246/713/20061120155800800nr3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img292.imageshack.us/img292/4539/20061121153900806nl2.jpg

Nou hier ff decouperen voor de woofers, impoviserend de stofzuiger aan vast getaped, maar werkt goed!
Afbeeldingslocatie: http://img292.imageshack.us/img292/5716/20061121151800801wg8.jpg

En dan krijg je dit :D
Afbeeldingslocatie: http://img292.imageshack.us/img292/1586/20061128135200821qh7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img246.imageshack.us/img246/88/20061128135200822vm6.jpg

Woofertjes erin
Afbeeldingslocatie: http://img292.imageshack.us/img292/1945/20061121155900808bj0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img240.imageshack.us/img240/6070/20061121193100812wn3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img246.imageshack.us/img246/7093/20061121193100813vl5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img246.imageshack.us/img246/5986/20061121193900816zz4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img240.imageshack.us/img240/8063/20061128135500823wa1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img246.imageshack.us/img246/9615/20061128135600825cf9.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img246.imageshack.us/img246/6460/20061128135600826rx8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img240.imageshack.us/img240/6573/20061128163800827ff3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img246.imageshack.us/img246/4750/20061128164000832ez7.jpg

Prachtig plaatje laten maken. Bedankt Niels!
Afbeeldingslocatie: http://img292.imageshack.us/img292/5960/20061130111400833br3.jpg

Laatste fineer erop, de bovenkant. Sonofill erin, en natuurlijk het plaatje erop. En AF!!
Afbeeldingslocatie: http://img240.imageshack.us/img240/1906/20061202195200850rw7.jpg

Mijn excusses voor de wat brakke foto’s,…

Maar hoe klinkt het nou?....tjah dat weet ik nog niet omdat ik me Monocor nog niet binnen heb. Daarop nog even wachten dus.

Verder heb ik ook nog voetjes besteld bij Monacor, en wil ik nog speakerdoek op het TL gat fixen.

Ik wil ook alvast paar mensen bedanken die mij hebben geholpen met dit project. Ten eerste Interficior, die heeft erg goed geholpen met meedenken in het allerbegin.
Thomas, voor het meehelpen van de bouw.
Leon, voor de peerless woofers.
Niels, voor de Monacor sam-2 (die onderweg is) en de voetjes.

En natuurlijk alle mede-tweakers die hebben bijgedragen aan dit project. Mijn dank.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ziet er echt schitterend uit joh d:)b

Nu maar hopen dat het ook zo klinkt. Knap dat je het geduld kunt opbrengen om zolang op je amp te wachten. Ik had dat ding al lang aan een amp geghangen om zien of er wat uit komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Leuk project :D Ziet er lekker classy uit, om het af te maken zou ik nog ff naar een oplossing zoeken om de randen van je woofers netjes en strak te krijgen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

De randen van deze woofer zijn al netjes strak JT :)

Edit: op verzoek titelchange :)

[ Voor 25% gewijzigd door voodooless op 12-12-2006 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 13:56

Ravefiend

Carpe diem!

Erg netjes gemaakt zonder twijfel. Wat weegt de volledige kast nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thx for namechange.

Heb net de sub gewogen en hij weegt 64,1 kilo. Vanamiddag misschien het fineer schuren tot korrel 600 ong, daarna in de olie of was zetten,..of eventueel jachtlak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo het is inmiddels al weer 3!! jaar geleden dat ik deze subwoofer heb gebouwd. In die tussentijd heb ik er eigenlijk vrij weinig aan gedaan.

Tijdens mijn examen op school heb ik mijn eigen LCD meubel gemaakt. Deze is van eiken en die heb ik afgewerkt met een mooie beits. (foto's volgen nog)

En nu zat ik te denken om mijn subwoofer eens is een keer goed en mooi af te werken. Vorige week ben ik begonnen met het strippen van het mahonie fineer en dat was een behoorlijke klus aangezien ik het er niet even af kon schuren, moest alles met de hand wegkrabben.

Dat is inmiddels gebeurt en heb panelen gemaakt van 2CM dik massief eiken. Deze ga ik erop plakken en dezelfde afwerking geven als me LCD meubel. Ik zal binnekort wat foto's maken zodat jullie ook een beeld hebben.

Helaas word de sub natuurlijk hierdoor behoorlijk zwaarder en zie er nu al tegenop om deze 2 trappen naar boven te tillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Helaas? Is alleen maar beter :Y)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier aantal foto's van me LCD tv meubel. Custom made ofcource door mijzelf:D Geeft een idee wat voor afwerking er op de subwoofer komt.

Afbeeldingslocatie: http://img17.imageshack.us/img17/7231/p1130041custom.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img18.imageshack.us/img18/2685/p1130042custom.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img13.imageshack.us/img13/1636/p1130046custom.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 23:33
Verwijderd schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 13:51:
Hier aantal foto's van me LCD tv meubel. Custom made ofcource door mijzelf:D [/url]]
Wowwww, waanzinnig mooi gedaan man!!! Als die sub een beetje dezelfde uitstraling krijgt is dat echt een super-combi! Chapeau! _/-\o_

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Ziet er goed uit hoor :). Zelf gefineerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:17

Sharky

Skamn Dippy!

Jag schreef op zondag 10 mei 2009 @ 12:12:
Ziet er goed uit hoor :). Zelf gefineerd?
Hij heeft het over 'eiken' en 'beits' dus ik denk dat er geen fineer aan te pas is gekomen.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het hele meubel is gemaakt van 3 cm dik Amerikaans wit eiken. (rip uit me lijf:P) Alleen de achterwand is van 18MM dik MDF en is aan 2 kanten gefineerd met hetzelfde eiken. Jawel zelf gedaan. Dit was me examen meubel voor op school. Vandaar;)

Hier een close up van het verstek:
Afbeeldingslocatie: http://img364.imageshack.us/img364/1408/p1130045custom.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img14.imageshack.us/img14/8027/p1130044custom.jpg

Ga maandag verder met het belkeden van me subwoofer. Zal dan ook ff fototje maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE!

Vandeweek al de bovenkant en onderkant bekleedt. Vandaag even de zijkanten in de lijmtangen gegooit.

In het orginele ontwerp stonden wanden van 19MM..ik vond dat zelf wat weinig dus heb toen gekozen voor 2 maar 18MM op elkaar gelijmd. Nu komt daar nog eens 20MM bij dus totaal worden de wanden 56MM dik. Lijkt me wel redelijk toch?

enfin foto's:

Orgineel volgens CT:
Afbeeldingslocatie: http://www.lautsprechershop.de/hifi/images/ct221.jpg

Hoe het er nu voor staat:

Afbeeldingslocatie: http://img141.imageshack.us/img141/179/imag0006w.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img27.imageshack.us/img27/4268/imag0007knc.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img113.imageshack.us/img113/1354/imag0008u.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img141.imageshack.us/img141/6694/imag0009x.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img27.imageshack.us/img27/8542/imag0010fsr.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img27.imageshack.us/img27/9788/imag0004u.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img113.imageshack.us/img113/5951/imag0005w.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Heftige constructie!

Ik heb dit ontwerp ook gebouwd maar dan uit standaard 18mm MDF. Hij is inmiddels allang weer weg, hij was mij wat te groot. Ook vond ik dat hij in muziek niet echt lekker meekwam.

Ik speel nu met twee monitoren zonder enige ondersteuning in het laag. Misschien ooit nog eens een sub maken.

Het gat van de TL lijkt niet erg recht, vind je dit niet zonde? Of ga je dit nog bijwerken? Verder erg mooi dat je massief hout gebruikt! Ben benieuwd of je zo meteen ook nog verschil gaat horen.

Portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wow 18mm maar? Dat lijkt me vrij weinig. Resoneerde je kast niet als een gek? Ik vind hem juist heerlijk klinken met muziek aan, lekker laag en veeeel luchtverplaatsing. Wat voor subwoofer amp had jij er aan hangen? Heb je nog foto's van gemaakt toen? Ben wel benieuwd.

TL gat is idd snel uitgezaagd zodat ik er lijmtangen op kon zetten, net als de gaten voor de woofers. Met de kantenfrees trek ik hem perfect recht weer.

Ik heb een idee dat de sub iets wat strakker gaat klinken aangezien de subwoofer tegen de 100 kilo aan gaat zitten. Maar daar kom ik tegen die tijd nog wel achter;)

Ik hoop vandeweek de voorkant erop te lijmen, lekker schuren en dan afwerken met beits en olie. Vraagje btw, hoe maken jullie je woofers schoon? ivm stof wat erop blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Swiffer doekje :Y

Pagina: 1