[dsc-s40] foto's gekanteld (portrait) weergeven windows

Pagina: 1
Acties:

• assass
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-07-2024

assass

Salon GoT'er

Topicstarter
Ik ben in het bezit van een Sony Cybershot DSC-S40. Zeer tevreden over dit apparaat overigens en in verhouding tot de prijs is het een fantastisch toestel. Het enige waar ik mee zit is het volgende en ik vroeg me af of daar een oplossing voor is:

Als ik foto's in portret houding (dus 90 graden gekanteld, verticale positie) neem, interpreteert de camera dit niet als dusdanig. Daarom draai (rotate) ik vervolgens dmv de menu-opties handmatig op de camera mijn foto's. Als ik de foto's vervolgens importeer op mijn computer (Picasa) dan snapt mijn software dat de foto's gekanteld moeten zijn. Echter als ik de foto's open in windows explorer worden de reeds gekantelde foto's gewoon in landscape (horizontaal) getoond.

Omdat ik het meerendeel van toepassing van mijn foto's met windows explorer initieer (bijv uploaden naar internet, e-mailen, invoegen in document etc.) moet ik daarom alsnog steeds op mijn computer opnieuw de foto's 90 graden kantelen. Veel werk. Is hier een oplossing voor? Is er iets waardoor ik de windows bestandverkennings programmatuur ook kan begrijpen dat de foto's gekanteld moeten zijn?

• assass
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-07-2024

assass

Salon GoT'er

Topicstarter
nog geen oplossing gevonden,.. wel het volgende (wat in ieder geval ook een handigheid bied)
Start / Run and type:

"REGSVR32 SHIMGVW.DLL"
(without the quotes and with a space between between 2 and
S)

This restored right click rotation functionality in both
filmstrip and thumbnail views.
hierdoor kan je makkelijker foto's kantelen in windows explorer (en worden deze ook direct opgeslagen ipv dat je na het kantelen nog moet opslaan als)

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:00

Tarin

Just plain weird.

Het probleem zit hem in het volgende:

Een fatsoenlijke camera, met tiltsensor, zet ergens in de EXIF wat de orientatie van de foto is. Vervolgens kan een beetje programma (Photoshop of Picasa bijvoorbeeld) dat netjes uitlezen, en krijg je je foto mooi gekanteld op het scherm.
Windows echter ziet dat niet, en dus krijg je je foto's allemaal in landscape.
Ik zou zo snel geen oplossing weten die de kwaliteit niet omlaag haalt.
assass schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 08:48:
nog geen oplossing gevonden,.. wel het volgende (wat in ieder geval ook een handigheid bied)

[...]

hierdoor kan je makkelijker foto's kantelen in windows explorer (en worden deze ook direct opgeslagen ipv dat je na het kantelen nog moet opslaan als)
En die functie laat ik dus liever links liggen, omdat Windows opnieuw JPEG-compressie toepast. Ik weet niet hoe het tegenwoordig gaat, maar voor SP2 gingen m'n fotos nogal eens van 1,5 MB naar 800k.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN