Word document ineens 'bizar' groot

Pagina: 1
Acties:
  • 1.816 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
Ik ben bezig met mijn scriptie en ik sla hem net op en zie dat mijn document ineens 1.3mb groot is. Nu is dat niet heel groot voor een word-bestand, maar wel als je je realiseert dat de scriptie pas 41 pagina's beslaat en hij maar zo'n 17000 woorden bevat en er geen plaatjes of tabellen of andere gekke dingen in staan. Vanmiddag was hij dan ook nog iets van 450kb groot en ik had mij er al eens over verbaasd, omdat ie nog niet zo lang geleden nog maar 280kb groot was. Ik vraag me dus af hoe het kan dat ie soms hele grote sprongen maakt in de omvang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:28

ThunderNet

Flits!

Heb je wijzigingen bijhouden toevallig aanstaan? Zoja, houdt ie alle wijzigingen die je aanmaakt binnen je document bij, soort van versiebeheer dus :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Zowieso is het al handig om eens in de zoveel tijd alles te copieren en plakken in een nieuw document.

Word gaat niet helemaal elegant om met veel wijzigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
ThunderNet schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 19:23:
Heb je wijzigingen bijhouden toevallig aanstaan? Zoja, houdt ie alle wijzigingen die je aanmaakt binnen je document bij, soort van versiebeheer dus :)
Waar vind ik dat? Ik zie wel een tabblad "wijzigingen bijhouden", maar niet de optie om het on of uit te schakelen.Verder vind ik het dan ook vreemd dat het bestand dan na een middag ineens 3 maal zo groot wordt, terwijl er echt niet zoveel nieuws in staat.
Gomez12 schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 19:24:
Zowieso is het al handig om eens in de zoveel tijd alles te copieren en plakken in een nieuw document.

Word gaat niet helemaal elegant om met veel wijzigingen.
Als ik dat doe dan is het bestand ineens weer 200kb groot... toch vreemd.

[ Voor 25% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 06-08-2006 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabiballetje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2024
Misschien een stomme vraag, maar toch, heb je een virus scanner die up to date is draaien op de pc ?
Zal niet de eerste keer zijn dat er wat naar binnen heeft kunnen sluipen.
Never hurts to check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
gabiballetje schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 19:50:
Misschien een stomme vraag, maar toch, heb je een virus scanner die up to date is draaien op de pc ?
Zal niet de eerste keer zijn dat er wat naar binnen heeft kunnen sluipen.
Never hurts to check.
Ja heb ik, ik heb Kaspersky antivirus met een virusdatabase van vandaag en ik draai ook nog Kaspersky anti-hacker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:45

Boss

+1 Overgewaardeerd

In plaats van alles copy-pasten kan je ook kiezen voor opslaan als...

Overigens heb ik tijdens mijn scriptie dit als dagelijkse routine gedaan. 's ochtends openen, en direct opslaan als
scriptie yyyy-mm-dd.doc (en dan dus de datum).

Dan heb je meteen een goede versie history. Eens per week de versies uploaden naar de Twekaers.Net private file storage, USB en nog een plek als back-up. Je zal de eerste niet zijn waarbij het document halverwege onherstelbaar corrupt raakt.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-06 13:58
Dat versiebeheer is opzich niet verkeerd hoor, best handig, zeker als je een beetje met revisies werkt e.d. Wat je wel moet doen is soms een keer een copy-paste versie inderdaad als backup bewaren. Wat maakt het trouwens uit dat het bestand wat groot wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Beetje offtopic.

Als het kan zet je bestand op meerdere schijven of op een usb-stick. Een kennis van mij was ook bezig met een scriptie en toen ging de HDD kapot, behoorlijk balen als 30 uur werk weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
De trucjes die genoemd zijn werken inderdaad, maar ik werk ook vaak op de universiteit aan mijn scriptie en daar heb ik er geen last van dat mijn document explodeert in grootte. Vanmiddag werkte ik ook weer aan mijn scriptie en ik begon met een bestand van 300kb en aan het einde van de middag was het al 4.4MB!!!! groot. Nadat ik ff "opslaan als" had gedaan (en ook echt een andere naam had gegeven, anders werkt het trucje niet) was hij weer 300kb groot.

Aangezien hij het op de universiteit niet doet, lijkt het mij toch dat er met mijn Word iets aan de hand is. Een gekke instelling ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solomo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

solomo

.....huh?

LOL ik had een keer door 2 plaatjes een 157mb groot word bestand (500kb jpegs :P ) en dan maar afvragen waarom dat opslaan niet lukt, er is nog wel 25 mb vrij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-06 15:03

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Komt bekend voor. Ik had templates die waren gemaakt onder een andere windows versie. Na conversie door office (migratie van office 2000 naar 2003) zijn ze van 500 kb naar 5,5 MB gegaan. Geen oplossing meer gevonden, anders dan de templates opnieuw laten maken.

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9705

Echt te wazig, dit topic geraadpleegd omdat ik een 109 pagina's tellend document heb dat 88mb was, en inderdaad met simpelweg copypasten naar een nieuw document maakt er 5 mb van!

Zijn er geen betere tekstverwerkers van Word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Tja, OpenOffice, StarOffice (bijna hetzelfde), Windows Wordpad of gewoon kladblok ;)
Word zo configgen dat de meeste auto-smuk uitstaat wil echter ook helpen ...
En anders gewoon in een ander formaat opslaan (b.v. RTF), al kan de layout wel wijzigen,
soms amper, soms totaal geruineerd. Ff testen dus ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 23:25
Dit is wel een oud topic, maar om je vraag te beantwoorden: probeer eens OpenOffice. Kan redelijk goed overweg met bestaande Word documenten en werkt zeker net zo prettig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-06 11:18

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Anoniem: 9705 schreef op maandag 14 mei 2007 @ 09:38:
Echt te wazig, dit topic geraadpleegd omdat ik een 109 pagina's tellend document heb dat 88mb was, en inderdaad met simpelweg copypasten naar een nieuw document maakt er 5 mb van!

Zijn er geen betere tekstverwerkers van Word?
Tuurlijk zijn er betere tekstverwerkers.. bijvoorbeeld programma's die echt bedoeld zijn om teksten te verwerken.. zoals tex

Maar ja, dat moet je eerst leren en dat wil de moderne computergebruiker niet hè

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-06 11:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Mijn scriptie heb ik met latex gemaakt. Ideaal, zeker omdat ik veel formules had, samen met iemand anders aan hetzelfde document werkte en niet perse een wysiwyg omgeving nodig heb. Het heeft een beetje een hoge leercurve, maar als je eenmaal beseft dat je wat je wilt vertellen en hoe het eruit ziet twee verschillende dingen zijn en je daar dus ook neit tegelijk mee bezig moet is het erg prettig werken.

\[Alg.] LaTeX2e

Ach, Hufkes was me voor :).

Trouwens, zo heel lastig is het niet. Bij een vorige werkgever heb ik ooit eens wat macro's geschreven gecombineerd met een template en een buildscriptje. Vervolgens kon de spreekwoordelijke 'meid van communicatie' met een paar minuten uitleg zelf de complete handleiding van dat product schrijven. Bij de uiteindelijke pdf hoefde alleen in acrobat nog maar de titelpagina vervangen te worden door een door de ontwerp afdeling gemaakte pagina en we hadden een prachtig boekwerk. Daarnaast was de documentie ook nog heerlijk uniform omdat we hetzelfde template voor veel meer documentatie gebruikte.

[ Voor 41% gewijzigd door Janoz op 14-05-2007 10:02 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nooit te oud om te leren,

Dat tex, is dat compatible met andere tekstverwerkers? Als ik docjes naar vriendjes en vriendinnetjes stuur, dan is het wel prettig als ze die kunnen openen met word...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
Misschien ook handig om even te kijken wat (La)TeX precies inhoudt:

http://en.wikipedia.org/wiki/TeX
http://en.wikipedia.org/wiki/LaTeX

Het berust verder dus ook op een compleet ander principe dan word, zie wikipedia....
Maar even zoeken op google levert ook wat nuttige inzichten op. Verder gebruik ik het ook voor verslagen en rapporten (maar dan via LyX) en ben ik er nogal tevreden mee: lekker snel, duidelijk en niet eens zo moeilijk. En nooit meer gezeur met nummering, formules of een inhoudsopgave.
Maar je kan er zo een PDF-je van maken en dat kan iedereen weer lezen. En (La)TeX-files kan je met de meest basic editor zo wijzigen.

[ Voor 8% gewijzigd door QuaQu op 25-05-2007 10:34 . Reden: kleine toevoeging ]

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Nee, compleet niet eigenlijk. Tex kun je een beetje met html vergelijken, maar dan net ietsje leesbaarder imho (je gebruikt een stuk minder tags in de tekst zelf). Je bewerkt je bestand in een tekst editor (alles kan, vanaf notepad tot ultra edit. Het is echter aan te raden om een omgeving te gebruiken met syntax highlighting zodat je goed kunt zien waar je mee bezig bent)

Tex is niet wysiwyg. Om het resultaat te krijgen zul je het eerst moeten 'compilen'. Dit kan naar verschillende formaten. Standaard ging dat naar dvi, maar pdf lijkt me het handigst. Een pdf document kan vervolgens door iedereen wel gelezen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ofwel, voor eigen gebruik is het prima, maar zodra het moet worden gedeeld is het bagger.
Op zich wel zwaar ideaal voor schoolwerk, ware het niet dat bij 80% er in "projectgroepen" moet worden gewerkt...

Ik word later wel gewoon slager!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als iedereen met latex werkt is het zelfs oneindig veel handiger dan met word werken. Verder heb ik wel eens een boek gemaakt. Dit was een opdracht van de projectgroep van mijn vriendin en ik heb toen alles aangeleverd gekregen in word en kon dit redelijk snel en simpel omzetten in latex (gewoon knippen en plakken in notepad en vervolgens de verschillende tags toevoegen om aan te geven wat hoofdstuk titels zijn)

Pagina: 1