Toon posts:

ontwerp en game pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn oude systeem is zo onderhand 3 jaar oud en ik ben wel aan een vervanging toe. Mijn oude systeem was gewoon nog single core, dus werken met een dual core moet een stuk prettiger zijn. Ik wil met mijn PC naast alle gebruikelijke office taken en muziek luisteren ook redelijk goed mijn 3D cad/ontwerp programma's kunnen draaien, photoshop, en de laatste games moeten ook redelijk soepel gespeeld kunnen worden.

Ik heb de volgende onderdelen uitgekozen:

CPU: Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2,4GHz, 1066MHz FSB, 4MB Boxed) €310,-
of
CPU: Intel Core 2 Duo E6400 (S775, 2,13GHz, 1066MHz FSB, 2MB Boxed) €220,-

De E6600 heeft iets meer cache, waarschijnlijk gaat ie dus langer mee.... CPU laat ik liever langer onaangeraakt (niet upgraden), dus de E6600 is waarschijnlijk een betere keus. 3d cad programma's zullen denk ik ook meer profijt hebben van een betere CPU op dit moment dan een grafische kaart.

Geheugen: 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2 CL5 (Corsair) €200,-
of
Geheugen: 1GB PC6400 DDR2 CL5 €100,-

2GB is waarschijnlijk nu nog overkill, dus ik denk dat voorlopig 1 reepje van 1GB voldoende is, ik kan later ook nog makkelijk een reepje van 1GB toevoegen. Het geld wat ik hierop bespaar (€90) kan ik dus gebruiken voor de E6600 CPU.

Moederbord: Gigabyte GA-965P-DS3, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) €150,-

Ja, geen asus. Is waarschijnlijk niet het snelste moederbord voor socket 775, maar ik wil graag RAID, en de asus moederborden hebben die (nog?) niet. Reviews die ik heb gelezen waren positief, en componenten waren ook van goede kwaliteit (lange levensduur).

Weet nog niet zo veel over dit moederbord, maar als jullie suggesties hebben voor andere goede moederborden die RAID ondersteunen, dan hoor ik dat graag.

Grafische kaart: Asus GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI ) EN7600GT/2DHT €160,-

Ik ben niet een hele serieuze gamer, maar draai wel graag eens een spelletje, dus ik wil hier niet zo veel geld aan uitgeven. Ik zou graag de spellen van nu op hoog detail willen spelen, maar de toekomstige spellen hoeven dat niet. Dit onderdeel is ook makkelijk te upgraden, zou ik dat willen in de toekomst. Deze heeft ook 2 DVI aansluitingen dus kan ik 2 tft's aansluiten.

Verder heb ik nog 2 redelijk nieuwe western digital harde schrijven, die ik dus in RAID wil draaien. Zijn SATA dus past op moederbord. Heb een Antec Sonata als behuizing, en een Cooler master 450W voeding (Real Power 450), dus moet ook voldoende zijn voor dit systeem.

De vragen:

Het moederbord heb ik dus de meeste twijfel over... zoals gezegd moet ie dus RAID kunnen, maar de moederborden die in de top 5 staan in de pricewatch hebben dat niet... dus er zijn nog weinig ervaringen met bovenstaand moederbord dat ik uitgekozen heb... weet niet zeker of dit dus een goede keus is, misschien hebben een van jullie hier ervaring mee of hebben jullie een beter advies voor een moederbord.

En zal ik nog een aparte koeler nemen voor de CPU, of is de boxed cooler voldoende? (ga niet overklokken, maar zou fijn als in warm weer mijn systeem niet te warm wordt en vastloopt.) Volume is niet zo heel belangrijk, het hoeft niet superstil te zijn, maar een overduidelijk geronk wil ik natuurlijk ook niet, maar ik neem aan dat dat niet het geval is met een boxed cooler.

En als iemand aanmerkingen/suggesties heeft op de andere onderdelen, noem ze gerust op :)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zou ook proberen te gaan voor een E6600. Veel dingen zijn nog niet multithreaded en hebben baat bij een zo hoog mogenlijke singlethreaded snelheid van de processor.

specs

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
De asus borden hebben wel RAID ondersteuning. De southbridge van Intel ICH7/ICH8 voorzien daarin. Wel is het zo dat bij sommige borden de tweede s-ata controller van Marvell niet goed werkt en daarom geen RAID config aankan.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:00
Ik zou gewoon die E6600 nemen. Ook die 2 GB geheugen. Ben je wel wat duurder uit, maar dan heb je ook wat.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ik denk dat ik maar voor de Asus P5B Deluxe ga, zit ook raid en wifi in :)