Het verschil tussen clippen en overbelasting speakers?

Pagina: 1
Acties:
  • 446 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:45
Hey Tweakers

Tijdje terug heb ik een paar zuilspeakers gekocht, merkloze speakers die erg veel lijken op de Eltax Millennium 500 serie.

Nu vraag ik me af, ik heb er een Technics SU-610 New Class A versterker aan hangen, deze versterker heb ik nu een kleine 10 jaar in mijn bezit en nog altijd vind ik het een beest van een apparaat. Gewoon lekker simpel maar voor het gevoel met een godsgruwelijk veel vermogen :)

De gegevens van deze versterker geven aan 2x35 watt uitgangsvermogen. Het maximale belastbare vermogen van de speakers is onbekend, maar ik denk dat 250 watt geen probleem zou moeten zijn.

Omdat de versterker voor mijn gevoel zo sterk is, vraag ik me af hoe ik kan herkennen of een versterker aan het clippen is, of speakers juist aan het overbelasten zijn. Als ik de volume naar 2,5 draai (op de schaal van 10) is de bassweergave al enorm, en dan staat de loudness nog niet eens aan, de bass control op neutraal en in Winamp staat de bass zelfs nog op een paar decibel negatief.

Als ik em naar 4 draai heb ik wel heel erg veel bass in de tent, zoveel zelfs dat de speakers het met moeite er uit krijgen, hij begint dan te 'scheuren', zeg maar.

Ik heb deze versterker al eens aan Eltax Millennium 500 gehad, maar ook bij deze boxen deed de versterker dit. Of de aangegeven vermogens worden sterk overdreven op dit soort speakers of de versterker levert veel meer vermogen dan dat er op staat.

Dus, maar hoe zie ik dat verschil, iemand idee?

Mijn YouTube Channel

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het maakt niet echt uit of je versterker aan het clippen is of dat je je speakers overbelast. Die waarden van luidsprekers zijn overigens ook maar zwaar indicatief en hoever je je volumeknop open draait zegt ook helemaal niets. Het kan gerust dat bij 30% volume de versterker al op maximaal vermogen aan het werken is. Die vermogens die je op dat soort spul hebt, zijn vaak zwaar overdreven (omdat de doelgroep van die spullen vaak nogal geilt op hoge wattages).

Het is eigenlijk heel simpel: als je het niet ranzig hard zet en je geen ranzige vervormingen hoort, zal het niet stuk gaan normaal gesproken.

[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 06-08-2006 16:13 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp