Tagan TG480-U22 "start" niet meer

Pagina: 1
Acties:

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb nu ongeveer 4 weken een nieuwe pc.
Asus m2n32-SLI deluxe moederbord
AMD A64 X2-4200+
2x1GB PC5300
ATI X1900XT
4 Sata HDDs
1 DVD speler
Creative Audigy 2 ZS
Tagan TG480-U22

Niet zo extreem zwaar zou ik zeggen, een goede 480 Watt voeding zou dat zeker moeten kunnen houden, vooral aangezien er niks overgeklokt is.

Echter kom ik vandaag thuis van een weekend weg en zet de stroom weer op mijn pc.
Zit ik net te browsen op een aantal fora, slaat de stroom af. Nou Power knop maar eens indrukken hmm niks. Schroevendraaier, ook niks. Dan maar eens de voeding van het moederbord af testen en ook dat schiet niet op.

Het stomme is echter wel, dat er wel stroom staat op het moederbord (een aantal leds branden wel), maar de voeding wil niet opstarten, dat wil zeggen de fans gaan beide niet draaien.

Is er misschien een start beveiliging op dit ding dat hij nu een uur van stroom af moet ofzo of houd het gewoon in dat ik morgen bij mijn ouders de rekening mag gaan zoeken, om vervolgens naar de winkel terug te gaan en hopen dat ze niet moeilijk doen.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:49
Met die X1900 en die X2 vind ik het toch wel een zwaar systeem.. maar op zich denk ik dat die voeding het wel trekt..

Probeer even de groene en een zwarte kabel van je voeding te verbinden en kijk of hij dan nog niet start..

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Vincentio
  • Niet online
DKasemier schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 20:20:
Met die X1900 en die X2 vind ik het toch wel een zwaar systeem.. maar op zich denk ik dat die voeding het wel trekt..

Probeer even de groene en een zwarte kabel van je voeding te verbinden en kijk of hij dan nog niet start..
Dat bedoelde ik met:
Vincentio schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 16:02:
... Dan maar eens de voeding van het moederbord af testen en ook dat schiet niet op.
...
Maar ik snap niet dat er dan wel stroom staat op het moederbord. Zou gewoon het Power On gedeelte van de voeding kapot zijn geraakt?

• WietBoer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-03-2024

WietBoer

Just Chill

Hey, ik heb ook deze PSU maar dan de 530watt versie,
en ik heb ook de x2 4200+ en x1900xt.

Achter op de PSU zit een schakkelaar met een combined en split functie,
ik moest die van mij op split zetten, anders gaven mijn SATA2 schijven S.M.A.R.T. errors.
Waarschijnlijk te weinig stroom dus.

Verder heb ik gelezen dat je de split functie altijd moet gebruiken met dual-cores en zware
GPU's.

Maar ik ben bang dat je te weinig watt hebt, ook omdat je 4 SATA schijven hebt,
en wie weet hoeveel fans er draaien in je kast.

Check eens met deze PSU calculator: http://www.extreme.outervision.com/psucalculator.jsp

• 601jean
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-07-2025
Ik heb dezelfde voeding ook met een x2 4200 maar dan wel met een 7800gt en met 3 dvd stations en 5hdd's werkte dit zonder problemen. De voeding staat bij mij ook op de split functie maar op combined werkt het ook allemaal perfect. Ik denk eerder dat de voeding defect is ipv te licht. Je kan altijd proberen je pc te starten met een lichtere belasting of de voeding eens testen in een andere pc.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Te licht is onzin iid, hoogstens defect.
Tagan's dienen trouwens niet als kast-koeling, mocht je hem daarvoor gebruiken, je moet wel nog iig een extra outake fan hebben. Ze hebben vanzichzelf net genoeg airflow om zichzelf koel te houden.

specs

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-02 11:13
Ontlaad de PSU wel eventjes, dus 230 stekker eruit en een paar keer goed aanzetten, ff 5 minuten wachten en daarna moet een eventuele beveiliging echt wel weer goed staan.

Het is overigens als ik het zo lees niet 100% zeker dat je voeding het probleem is, wellicht is het toch een defect aan je mobo, dat deze toch een tik heeft gekregen... Sluit daarom eventjes voor de zekerheid een andere PSU aan voorat je voor niets terug gaat naar de winkel.

En idd, 480W is echt ruim voldoende, ik denk dat als je 3dmark runt misschien rond de 300W trekt met jouw setup.

[ Voor 11% gewijzigd door Carel op 07-08-2006 21:36 ]

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:03

db87

Mach 2 GT modded

Naja, Tagan is gewoon niet zo'n sterk merk.
Qua specificaties moet de Tagan het makkelijk kunnen trekken, in de praktijk komt daar meestal niks van terecht. Je zult zeker niet de eerste zijn met een kapotte Tagan.
Tagan's trekken doorgaans niet meer dan 25ampere voor de 12volt lijn.

Jouw model terkt maar 15ampere in de praktijk. Het is wellicht verstandig een multimeter eraan te hangen ter controle.

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

• Vincentio
  • Niet online
Nou de winkel heeft het probleem opgelost, alleen de 5V standby werkte nog, de rest van gaf geen enkele reactie. Ik heb hem maar geupgrade naar de 530Watt voor de zekerheid.

Overigens over die split en combine. Die Combine functie is juist sterker en de split is alleen maar voor als er compatibility problemen zijn, aldus de handleiding.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Tagan geen sterk merk, dat lijkt me kort door de bocht? Ik draai al weer behoorlijk lang 2 opterons, 2gb, een gf6800, 4 scsi schijven, 1 sata schijf, een scsi raid controller, een flink mobo, een dvdi speler en een audigy ZS zonder problemen hier van af, vaak zwaar belast met of renderen of spellen.

Veel mensen komen met een tagen in de problemen omdat ze niet lezen wat de fabrikant zegt, en dat is dat de airflow gestuurd wordt afhankelijk van hoe zwaar je hem belast, en niet afhankelijk van de temperatuur. Als je je kast dan niet goed koelt wordt hij loeiheet en dan gaat er vast een keer wat mis.

specs

Pagina: 1