Nieuwe gamepc, nog een paar twijfels

Pagina: 1
Acties:

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-02 00:46
Ik sta op het punt 18 te worden. ik ga studeren en op kamers wonen. een pc behoort dan natuurlijk tot de eerste levensbehoeften. ik houd van gamen, en de pc moet als tv dienst gaan doen. budget is ongeveer 2200 euro.

de eisen:
-scherm van min 19', tft, anders neemt het teveel plaats in
-miditower, groot genoeg voor vanalles en nog wat, maar voor een stacker is geen plaats
-stil bij idle tot matig gebruik (dwz internet, tv/film kijken, bittorrent)
-goede gameprestaties
-ik wil de hele zooi bij 1 winkel kunnen bestellen, en gezien mijn ervaringen en de shopsurvey komt azerty als beste uit de bus, daar is mijn voorlopige samenstelling ook op gebaseerd.
-het systeem moet ongeveer 5 jaar mee gaan.

CPU: Intel Core 2 Duo E6600 310,-
atm de beste bag/buck verhouding in de range rond de 300 euro, wat ik aan de cpu wil besteden
als koeler neem ik de Arctic Freezer 7 pro, de s775 variant van de freezer 64 pro waarover ik goede verhalen heb gehoord.

Mobo: Asus P5B 140,-
Ik heb goede ervaringen met asus, en dit mobo heeft de nieuwe 965 chipset, en verder niet al te veel toeters en bellen die ik toch niet nodig heb (vandaar ook niet de P5B Deluxe) ik ben niet van plan sli/crossfire te gaan draaien, ook niet in de toekomst.

Graka: nVidia 7900GTX of ATi X1900XTX? 500,-
ik kan echt niet kiezen!
ze kosten ongeveer evenveel, en ze presteren ongeveer evengoed (voor zover ik weet). ik heb geen voorkeur voor ATi of nVidia, wel wil ik liever geen Club3D (slechte ervaringen mee).

Geheugen: 2x 1GB DDR2-800 Cl5 (Corsair) 200,-
Hierbij verwijs ik naar de bbg, ik zie door de dimm's het geheugen niet meer (jaja hij is flauw en afgezaagd enzo :+ )

HDD: Seagate Barracuda 7200.10 320GB 97,-
hierbij een verwijzing naar de post van Terw_dan
320GB lijkt mij een mooie grootte, ik heb nu de beschikking over 80GB, maar dat is te krap, zeker als ik ook het een en het ander ga opnemen (wat ik wel van plan ben).
ik neem er ook een Nexus Disktwin bij.

Behuizing: Thermaltake Soprano (zwart) 65,-
een (imho) mooie miditower met standaard een 120mm intake en outtake
ik ben niet van plan erg veel aan een case uit te geven.

PSU: Seasonic S12-500 92,-
een degelijke, stille zwarte psu waar ik goede verhalen over heb gehoord. 500watt moet voldoende zijn voor dit systeem.

Optische drive: NEC ND-4571 36,-
Ik heb goede ervaringen met NEC (ND3500), en een verwijzing naar de bbg

TV kaart: Hauppauge Wintv PVR 150MCE 57,-
voordelige single-tuner kaart, waar ik goede verhalen over heb gehoord. MCE versie vanwege Windows MCE ;)

Geluidskaart: Creative X-FI XtremeMusic 104,-
ik ga m'n systeem op m'n huidige stereo aansluiten (Sansui s550, jaja oud ding) en ik houd wel van goed geluid. (maar ben echt geen extreme audiofiel)
de audigi 4 is ook een optie, maar kan die tippen aan de x-fi?

Zwarte FDD 10,-
geen idee waarom azerty 10,- vraagt voor zo'n rotding, maar soms is 'ie wel nodig.

tot zover de interne onderdelen, nu de randapparatuur:

Monitor: Samsung 940BF + pixelgarantie 343,-
een snel tft scherm waar ik goede verhalen over gehoord heb, met pixelgarantie, ik stoor me erg aan dat soort dingen (is wel een beetje duur...)

Printer: Canon MP150 60,-
ik heb goede ervaringen met canon printers, en ik print/scan zelden wat, dus de eisen zijn niet zo hoog, en een scanner is af en toe erg handig.

Tobo: Logitech Media Keyboard Elite 21,-
ik heb goede ervaringen met Logitech, en met gamen stel ik niet erg hoge eisen aan het tobo. verder houd ik niet van draadloos spul. de mogenlijkheid om te kiezen tussen usb en ps2 is erg handig. (usb heb je altijd te kort)

Muis: Logitech G5 laser mouse + Steelpad 4D 70,-
verwijzing naar bbg en goede ervaringen met zowel Logitech en de Steelpad 4D

speakers en koptelefoon heb ik al

dan nog windows(gamer, dus helaas geen keus):
Windows MCE OEM, NL + afstandsbediening 118,-
een vraagje: zit hier die afstandsbediening bij, of is dat alleen bij de retailversie? nee dus, met dank aan Xof

als ik niks vergeten ben kom ik uit op een totaal van 2242,- excl verzending, net iets boven budget, maar dat overleef ik wel.
aan- of opmerkingen? Posten!

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

• Janusch
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02 12:13
een ati radeon x1900xtx die presteerd beter als de 7900

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 13:02

Xof

Afstandbediening zit idd alleen bij de retail versie (zou ook niet echt uit kunnen bij de OEM).

Verwijderd

De freezer is een fijne cooler die goed koelt maar ik raad je wel een fancontroller aan (als je het niet via software zou kunnen regelen) want op normale stand vind ik hem vrij luid. Dit is natuurlijk wel persoonlijk. Verder is het een perfecte koeler.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

-scherm van min 19', tft, anders neemt het teveel plaats in
19'is ongeveer 6 meter, dat is niet niet bepaald commercieel verkrijgbaar.
-het systeem moet ongeveer 5 jaar mee gaan.
Ssyteem met een beetje kwaliteits onderdelen kan met gemak 10 jaar mee (er zijn nog zat Pentium 1 systemen die prima werken). wil je over 5 jaar nog steeds alles er mee kunnen draaien zonder problemen of tussentijds upgraden dan denk ik dat je dat kunt vergeten.

Persoonlijk zou ik gaan Asus bord maar een Gigabyte nemen gezien die een stuk stabieler zijn (tenminste, dat is mijn ervaring) en die Maxtor schijf zou ik vervangen door een Seagaete 7200.10 (maar dat is omdat alle maxtors hier zijn stuk gegaan en de nieuwere series seagate gewoon perfect werken). Daarnaast wordt maxtor redelijk snel uitgefaseerd nu seagate ze overgenomen heeft, dus als je rekening wilt houden met de toekomst zou ik juist voor seagate gaan.

en voor wat betreft de dimms, daarvoor is een QVL.

Verwijderd

Zoals je al zegt..
De kaarten presteren bijna evengoed.
De 7900GTX heeft betere prestatie in OpenGL en GRAW , Quake 4 , Prey , Lost coast.
In oblivion presteren 'ze' bijna etzelfde.
Enige verschil is dat je met een X1900XTX HDR + AA kan realiseren.
Wat ook zorgt voor performance verlies , maar goed doenbaar op een 1280*960 resolutie.
Daar moet je dan ook bij nemen dat een X1900XTX een enorme kachel is..
wat inhoudt.. zeer warm en tamelijk veel lawaai.
De 7900GTX is dan stiller en koeler.
De keuze ligt 100% bij welke games je wilt gaan spelen.
Als je een 7900GTX zal je je ook moeten gaan haasten , want ze schijnen uitverkocht te geraken.
En ik heb ze al op euromaxi voor 399 zien staan.
De X1900XTX presteerd ook beter in resoluties als 2560*... 4AA 16AF
Maar dan zijn beide kaarten te zwak om te gamen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2006 15:08 ]

Verwijderd

1. €343 voor de Samsung 940bf? Hoeveel betaal je dan voor die pixelgarantie als ik vragen mag?

2. Je bent geen gamer maar gaat toch €500 euro voor een videokaart uitgeven?

Over die 940bf, ik hoor dat de 930bf kwalitatief gezien beter is dan zijn "opvolger" de 940bf. Na alles gelezen te hebben ga ik zelf dan ook voor de 930bf of de 931bf.

Verwijderd

Ik lees dat hij wel van gamen houdt :P

Verder kan het een uitkomst zijn als het 5 jaar moet meegaan, maar persoonlijk zou ik niet de duurste kaart kopen maar de kaart die 1 trap goedkoper is. Meestal is dat een tamelijk bedrag terwijl de prestaties niet veel minder zijn.

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 15:05:
De freezer is een fijne cooler die goed koelt maar ik raad je wel een fancontroller aan (als je het niet via software zou kunnen regelen) want op normale stand vind ik hem vrij luid. Dit is natuurlijk wel persoonlijk. Verder is het een perfecte koeler.
Niet nodig, kan ook met speedfan. Mijn fan kan idle zelfs uitstaan zonder al te gekke temperaturen te halen.

Verwijderd

Oops, sorry ben nog niet helemaal wakker 8)7 .

Verder heb je wel gelijk dat je idd beter een trapje lager kan zitten. Een 7900gt bevoorbeeld is ook een goede kaart. Wat die ook zou kunnen doen is nog veel lager zitten en straks een midrange dx10 kaart erin zetten. November/December zullen hoogstwaarschijnlijk de eerste kaarten verschijnen als ik me niet vergis.

• LordofWhatever
Terw_Dan schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 15:06:
19'is ongeveer 6 meter, dat is niet niet bepaald commercieel verkrijgbaar.
details... (ik bedoelde 19" natuurlijk)
Terw_Dan schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 15:06:
Ssyteem met een beetje kwaliteits onderdelen kan met gemak 10 jaar mee (er zijn nog zat Pentium 1 systemen die prima werken). wil je over 5 jaar nog steeds alles er mee kunnen draaien zonder problemen of tussentijds upgraden dan denk ik dat je dat kunt vergeten.
klopt, ik ben ook van plan tussendoor het een en het ander te upgraden

ik heb ff naar de borden van Gigabyte gekeken, en de GA-965P-DS3 is ook erg aantrekkelijk
je heb me wel aan het twijfelen gezet... :|

en over maxtors gesproken: je bent niet de eerste die zoiets zegt, ik denk dat ik toch maar voor de seagate ga.

@Vlieg:
1: 65,-
2: kan je lezen?

en azerty heeft de 930 niet in het assortiment, en ik heb nergens gelezen dat de 940 minder zou zijn.
Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 15:18:
Wat die ook zou kunnen doen is nog veel lager zitten en straks een midrange dx10 kaart erin zetten. November/December zullen hoogstwaarschijnlijk de eerste kaarten verschijnen als ik me niet vergis.
met dat soort argumenten blijf je bezig... (als je even wacht is altijd weer wat beters)

de topkaarten presteren wel significant beter, en m'n budget laat het toe, dus waarom niet?

[ Voor 22% gewijzigd door LordofWhatever op 06-08-2006 15:27 ]

• DEVoTi0N
  • Laatst online: 21-12-2025
Windows MCE OEM, NL 92,-

Uhm, staat dat niet voor Media Center Edition of iets dergelijks? Volgens mij wil je gewoon home. (En bij je muismat staat denk ik ook een nulletje teveel :P)

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

DEVoTi0N schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 15:21:
Windows MCE OEM, NL 92,-

Uhm, staat dat niet voor Media Center Edition of iets dergelijks? Volgens mij wil je gewoon home. (En bij je muismat staat denk ik ook een nulletje teveel :P)
Hij wil er te tv mee kijken en opnemen dus de Media Center Edition wil die denk juist wel!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• DEVoTi0N
  • Laatst online: 21-12-2025
Volgens mij betaal je ook een beetje veel voor je videokaart :P. Voor €500 heb je een 7950 GX2. De 7900GTX is vanaf €400 te verkrijgen. En de X1900XTX hangt er een beetje tussen in.

Verwijderd

Lees het topic De ultieme 19inch tft eens door mbt de 930bf en 940bf.

Wat betreft dat wachten. Ja, je kan altijd blijven wachten maar aangezien er toch wel een erg grote verandering voor de deur staat en het ook te verwachten valt dat over pakweg 2 mnd de prijzen toch drastisch anders zullen zijn lijkt me het zonde om nu nog om en nabij de 500 euro voor een kaart uit te geven. Ik sta zelf ook op het punt een nieuwe pc samen te stellen maar wacht toch nog ff met de videokaart. Die 2 mnd kan ik ook nog wel overheen komen.

Verder top pc hoor ;)

• LordofWhatever
Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 15:30:
Die 2 mnd kan ik ook nog wel overheen komen.
ik niet, ik heb 'm op 1-9 al nodig.
en ik betwijfel het of de overstap naar dx10 zo enorm wordt(dat soort dingen worden vaak erg overdreven), en als die komt, komt het pas begin 2007 met vista (geen dx10 voor xp)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:27

Thandor

SilverStreak

Dit lijkt mij een prima systeem.
Er zijn veel onderdelen die anders kunnen maar de vraag luidt: Is dat wel nodig?

De één wil het het op manier A en de ander op manier B. Over de videokaarten, lees reviews en ervaringen. Zet benchmarks van de kaarten naast elkaar en vergelijk. Als je niet kunt kiezen (ofwel, er is geen duidelijke winnaar) dan maakt het niet zo veel uit welke je neemt. Ofwel, kies er gewoon 1 ;)

Wachten op nieuwe technologie lijkt mij inderdaad ook overbodig. Een PC wordt meestal aangeschaft op het moment dat deze nodig is. 2 maanden wachten zit er dan niet in. Verder zijn er over 2 maanden wel weer nóg nieuwere technieken op de markt en blijf je bezig :z

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1