Toon posts:

2x P3 Coppermine in Abit VP6

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Een vriend heeft een Abit VP6(socket 370), waar 2x een P3 in kan. Hij heeft er echter maar 1 CPU inzitten. Nu wil ik er een 2e instoppen. Moet deze dan precies dezelfde zijn? Of is alleen dezelfde kloksnelheid ook goed?

Intel Pentium IIIE 1000 Mhz(7,5*133) Coppermine A80526 Stepping cC0

BVD

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je moet zorgen dat de FSB en MP hetzelfde zijn (dus niet dat je er een P3 1000 in gaat zetten met een FSB van 100 en een MP van 10).

Verder is het bij P3s niet zo dat je nog speciale multicpu procs moet hebben, dus als je 2 dezelfde hebt kun je gewoon dual draaien.
Nee, een systeem kan prima werken met twee cpu's van verschillende stepping. In het geval van de Intel cpu's worden dezelfde steppings wel geadviseerd maar niet als vereiste gesteld. Het is zelfs mogelijk twee P!!!'s te gebruiken met verschillende kloksnelheid, alleen is dit niet getest door Intel. Er zijn een paar P!!! steppings die door Intel niet ondersteund worden in een SMP configuratie, controleer dit a.d.h. van deze Intel site. Een andere wetenswaardigheid is dat de Xeon processors richting beneden multiplier unlocked zijn, hierdoor is het mogelijk een snellere Xeon bij een langzamere te prikken; het moederbord zal de multiplier verlagen overeenkomstig de langzamere Xeon (in het BIOS kun je dit zelf ook doen).
2 verschillende kloksnelheden zou moeten lukken (al is het mij nog niet gelukt dat werkend te krijgen).

[ Voor 61% gewijzigd door TERW_DAN op 06-08-2006 12:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ah dit heldert veel op, Bedankt!

slotje?

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Terw_Dan schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 12:40:
Je moet zorgen dat de FSB en MP hetzelfde zijn (dus niet dat je er een P3 1000 in gaat zetten met een FSB van 100 en een MP van 10).

Verder is het bij P3s niet zo dat je nog speciale multicpu procs moet hebben, dus als je 2 dezelfde hebt kun je gewoon dual draaien.

[...]

2 verschillende kloksnelheden zou moeten lukken (al is het mij nog niet gelukt dat werkend te krijgen).
Op school heb ik ook een DHCP / Webserver opgezet met een (HP Netserver E800) met 1 p3 800 (uit mijn hoofd) later is hier een p3 667 bijgezet, en het werkte prima (op 667 mhz)

Heeft ook een computer!

• Reinstein
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-12-2025

Reinstein

Half-Nul

Sommige mensen vinden dat je ook 2 cpu's van dezefde stepping moet hebben, maar dat hoeft niet :)

Ik had een P3 1Ghz van stepping 6 met een van stepping 10, die van 6 is overleden, heb der nu 2x stepping 10 in. (ik heb overigens een SuperMICRO plank)

Open source modeltrein besturings software

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bertus schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 12:53:
[...]

Op school heb ik ook een DHCP / Webserver opgezet met een (HP Netserver E800) met 1 p3 800 (uit mijn hoofd) later is hier een p3 667 bijgezet, en het werkte prima (op 667 mhz)
Denk even logisch na...

Een CPU is niet een magisch apparaat dat in z'n ivoren toren op een bepaalde snelheid draait :o

Een CPU heeft (in het geval van een P3) een ingebakken, niet veranderbare multiplier. Dat is bij een P3-667 5x en bij een P3-800 ofwel 6x danwel 8x.

Dat is het enige wat de CPU over snelheid te zeggen heeft, de rest wordt door de FSB bepaald, wat het moederbord genereert en gelijk is voor beide CPUs (bij SMP iig). Dus of je hoog springt of laag springt, een CPU met een 5x multiplier en eentje met een 6x of 8x multiplier gaan nooit in dezelfde systeem op dezelfde snelheid draaien :Z

Dat wil overigens niet zeggen dat het niet werkt, ik heb ook wel eens een P2-350 en P2-400 per ongeluk naast elkaar in SMP gehangen en het werkte, maar dan wel met de ene op 350MHz en de andere op 400MHz. Overigens ben je wel uiterst onverstandig (zacht uitgedrukt :/ ) bezig om een dergelijk mismachte (en niet ondersteunde) combo op een productieserver te zetten. Misschien gaat het goed - maar "misschien" is niet goed genoeg voor iets waar je op moet kunnen vertrouwen :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1