Voltage te hoog van AMD 1800+?

Pagina: 1
Acties:

• Dytzox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-12-2023
Ik heb zins kort mijn oude moederbord maar weer eens uit de kast gehaald.
Het gaat over de Asus A7V133. al een oudje. Er zat een AMD Athlon van 1200 MHz in.
Zelf had ik nog een AMD 1800+ Palomino XP liggen. Op de Asus website stond dat deze geschikt was voor dit moederbord.
Het bord herkende dit meteen goed.
Alles staat op auto. Alleen viel het mij al meteen op dat de CPU temperatuur meteen na 5 min 62 graden is. Ik heb de Arctic Copper Silent 3 erop zitten.
Ook viel me op dat bij CPU-Z de voltage van me CPU erg hoog is 3.038v (lijkt mij).
Misschien is dit het probleem wel.
Weet iemand wat de oorzaak kan zijn van de hoge temps?

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/r.kaspers/cpu-z.JPG

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

62C is niet echt extreem voor een palomino hoor, die dingen zijn nu eenmaal heethoofdjes :P

en 3.038V moet een leesfout zijn, als je daadwerkelijk 3V op die cpu zou zetten dan fikt hij vrijwel direct door. Kijk eens in de bios waar het ding op staat, want dit lijkt niet te kloppen :P

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Het bios geeft dezelfde temperatuur (die overigens niet extreem hoog is) en voltage? Ik denk namelijk dat het een foutief uitgelezen waarde is, omdat bij 3V (ipv de normale 1.75V) de processor geen lang leven beschoren is. :P :)

[ Voor 9% gewijzigd door _the_crow_ op 06-08-2006 12:27 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Dytzox
Das helaas niet in de bios te zien. als ik in de bios ga dan staat deze gewoon op auto. Haal ik deze daar af dan staat er 1.50, maar das gewoon een standaardwaarde. Ik denk wel dat deze nu op 1.75 draait. Als ik hem daarop zet blijft hij rond de 62 graden schommelen. Het vreemde is dat dit wel idle gebeurd. Ga ik hem een beetje stressen dan word deze snel 68 graden. Dit lijkt mij wel hoog. Hiervoor zat deze cpu in een a7n8x. de temps waren daar gewoon veel lager in. Deze zat met een standaard koelertje rond de 50.
Of zitten de temperatuursensors soms op het moederbord zelf, zou kunnen dat het oude bord dit niet uit de cpu zelf kan halen. (als in de CPU een sensor zit.)

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Remont schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 15:41:
Das helaas niet in de bios te zien. als ik in de bios ga dan staat deze gewoon op auto. Haal ik deze daar af dan staat er 1.50, maar das gewoon een standaardwaarde. Ik denk wel dat deze nu op 1.75 draait. Als ik hem daarop zet blijft hij rond de 62 graden schommelen. Het vreemde is dat dit wel idle gebeurd. Ga ik hem een beetje stressen dan word deze snel 68 graden. Dit lijkt mij wel hoog. Hiervoor zat deze cpu in een a7n8x. de temps waren daar gewoon veel lager in. Deze zat met een standaard koelertje rond de 50.
Of zitten de temperatuursensors soms op het moederbord zelf, zou kunnen dat het oude bord dit niet uit de cpu zelf kan halen. (als in de CPU een sensor zit.)
Power Menu -> Hardware Monitor :?

Daarnaast is 68 graden stressed nog niet extreem warm. Je zou misschien opnieuw een miniem laagje koelpasta erop kunnen doen en naar je airflow kijken. Meer kan je eigenlijk niet doen. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Dytzox
de temps in de bios zijn wel gelijk. alleen de voltage kan ik niet zomaar uitlezen.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Een 1800+ heb je in 2 smaken

Palomino Core @ 1.75v
Thoroughbred Core @ 1.5 / 1.6v

Jij hebt een palomino, dus moet hij op 1.75v lopen. Dit kan best een bios issue zijn, denk erover na om de bios te flashen naar de laatste versie.

Instagram / YouTube

• kalizec
  • Laatst online: 20-12-2025
Een BIOS flash is wellicht wat overdreven. Je kunt in vrijwel iedere BIOS gewoon opzoeken wel voltage er ingesteld staat en in de meeste BIOSsen ook bij Hardware Monitor zien welke voltage gemeten wordt.

Wat betreft 3 volt, dat moet inderdaad een leesfout zijn. Er is geen situatie denkbaar dat een luchtkoeler een Palomino op 3 volt inderdaad onder de 100 graden kan houden, als de CPU in kwestie de initiele schok uberhaubt al overleeft. Bij een verdubbeling van voltage neemt het geabsorbeerde vermogen met een factor vier toe. Dus ipv van zo'n 50 watt trekt je CPU zo'n 200 watt. Resultaat is dat je CPU ongeveer 4x zo warm wordt tov omgevingstemperatuur. Dus ipv van 60 graden (vrij normaal voor een palomino imho) wordt het dan zo'n 150 graden.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Dytzox
de laatste bios update staat er al op. denk dat die van 2002 was.
maar weet iemand waar het moederbord deze temps vandaan tovert?
van de cpu of onder de socket.

edit: ik zat ff in de bios en zag toch dat de voltage te zien was, haha :) deze staat op 1.72 v.
dis denk ik wel goed. lijkt veel op 1.75 :*)

[ Voor 31% gewijzigd door Dytzox op 06-08-2006 20:12 ]

Pagina: 1