PC start soms wel soms niet met Asrock 939Dual-SATA2

Pagina: 1
Acties:

• Langman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-01 10:09
Een paar weken geleden heb ik een nieuw systeem gebouwd op basis van het hier bediscusseerde bordje, maar sindsdien alleen maar problemen. het internet afgestruind naar een oplossing, GOT doorzocht.. maar niemand met hetzelfde probleem.

Specs
AMD Athlon 64 X2 3800+
Asrock 939Dual-SATA2
2x 512Mb DDR333 Kingston
1x 160 GB MAXTOR SATA-II
2x 250 GB MAXTOR PATA

Het probleem:
Windows start in principe altijd door tot het inlogscherm. als ik dan doorstart krijg ik 8/10 keer een blauw scherm met de melding: "DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" en herstart de pc.
De overige 2/10 keer blijf het systeem aan. Naast deze fout heb ik 2x "KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR" gehad. Deze fouten heb ik opgezocht en ze kunnen betrekking hebben tot het geheugen, harddisk, harddisk controller en driver

Als ik iets probeer te uit te pakken van een 250 gb schijf naar de C schijf, of iets kopieer, bevriest het systeem. soms gelijk en soms als het uitpakken bijna klaar is. soortgelijke acties van de 250 GB schijven onder elkaar gaan wel goed.

Wat heb ik geprobeerd om dit op te lossen:
* Nieuw geheugen --> resultaat: sneller systeem maar nog steeds zelfde fouten
* 160 GB op SATA1 controller
* Windows pagefile verplaatst naar een 250 gb
* Nieuwe Bios voor het moederbord
* In de bios: 32bit data transfer uitgezet, en DMA mode uitgezet
* Nieuwe drivers voor de sata controllers en de chipset

Verder:
* Memtest86 geeft na 4 cycles nog altijd geen fout aan met het geheugen (full test)
* Maxtor Powemax feliciteert me keer op keer dat er niets mis is met mijn harddisks, zowel in
quicktest als full scan.
* Partition Table Doctor gedraaid. deze loopt vast met een "divide error" zodra de SATA schijf wordt
aangesproken

Heeft iemand nog heldere ideen? of hetzelfde probleem? mijn ideeen zijn op, maar ik verdenk mijn moederbordje...

edit: typo

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-02 22:19
Voeding misschien?
Anders de plank vervangen, lijkt me de enige reeele optie. Indien de drivers goed geinstalleerd zijn.

• Langman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-01 10:09
de uitgelezen waarden in Everest zijn gewoon goed, maar het is het proberen waard om even een andere voeding te pakken.
de voeding die nu in het systeem zit is een Aopen 300 Watt.

[ Voor 8% gewijzigd door Langman op 06-08-2006 11:52 ]