Hoe snel is RAID 0 nu eigenlijk??? iemand???

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 11:58
Hoi tweakers, ik heb nu al behoorlijk wat afgelezen over Raid, en de modes die er zijn. En vandaag kwam ik weer een rond-up tegen op t.net, na deze gelezen te hebben, kwam ik weer niet de nfo tegen die ik zocht!!!, benchmarks!!!!. Ik dacht altijd dat mode 0 veel sneller zou zijn als mode 1 (mirroring)dit omdat hij 1 disk heeft en die ander identiek bij houd, en die dus eigenlijk niet gebruikt word (om te lezen).Maar uit gegevens van http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Roundups/IDE_RAID blijkt dat dit niet waar is, soms is mode 1 zelfs sneller!!! Maar waar ik nou eigenlijk opzoek naar ben is hoeveel sneller is Raid 0 nou eigenlijk in vergelijking tot 1hd ATA66, 10 20 30 90% sneller of iets anders?????? Wie een link heeft hierover graag!!!!

Verwijderd

Ik ben met een promise ata66 raid van 22mb/sec naar 36mb/sec gegaan

• HermeS
Hmmmm het is dus bij jouw wel degelijk de moeite waar!!! kwa snelheid, is het makkelijk aan de praat te krijgen, en ik kan dus concluderen dat het wel het extra geld waard is, als je van plan bent om 1 40gig te kopen kan je dus beter 2 x20gig nemen heb je even veel ruimte en een tussen de 75 a 85% preformance toch??????????

/me HermeS denkt dat hij ook maar een raid kaartje + hd gaat scoren.

Maar zijn er ook mensen (oa jij darryl) die ervaring hebben met die promise kaar in ata33 mode???

Verwijderd

Ik heb nu 4x IBM 20GB (UDMA66) aan m'n Promise FASTTRAK66 RAID (omgesoldeerde ULTRA66 van 89 piek, hehehe).

1 disk had 40MB/s transfer op de onbaord UDMA-66 controller, nu haal ik met 4 disks striped RAID maar liefst 131MB/s; volgens mij is ie nu gewoon beperkt door de DUAL UDMA-66 (2*66MB/s=133MB/s) controllers op de PROMISE en de maximale transferrate van de PCI-bus (32bits*33MHz = 133MB/s)!

dus wel een tikkie sneller geworden!

Inderdaad, ALTIJD een paar kleinere disks ipv 1 enkele grotere disk kopen! Als je met twee disks begint (had ik eerst ook) kun je vervolgens ook nog eens gemakkelijk uitbreiden naar 3 of vier disks zonder dat je allemaal aparte partities krijgt, ideaal!

GEEN UDMA33 disks nemen trouwens, want dan limiteer je de totale transferrate tot 2*33MB/s = 66MB/s.
Zou evt nog kunnen met twee disks, maar is jammer als je er uiteindelijk drie of vier aanhangt want dan heb je geen extra performancewinst meer.

Verwijderd

Ik testte met hdtach 2.52

Zou jij ook moeten doen Bunny, want die waarden heb je niet met hdtach behaald.

Verwijderd

Nee, die waarden heb ik niet met hdtach gehaald nee; dat is namelijk een heel erg shit-tooltje waar je weinig aan hebt.

Het leverde mij vroeger tenminste ongeveer dezelfde performance-resultaten als bv een copy test.avi nul: in MS-DOS (!), dus ik kan me niet voorstellen dat hdtach een erg nauwkeurige disk-performance geeft van de disk-performance onder windows.
Bovendien leek het hdtach-maximum bij mij altijd gelimiteerd tot een bepaalde waarde, dus ook al had je een snellere harddisk, hdtach bleef dezelfde score aangeven (terwijl bv windows wel sneller startte en de hd merkbaar sneller was met het starten van zware applicaties).

Op mijn huidige machines crashed hdtach er trouwens gewoon uit met een hangup of reset (met versie 2.52) of een illegal acces (met versie 2.61) dus ik kan je ook niet de (naar mijn mening zowieso nutteloze) score geven die ie op mijn Fasttrak66 geeft.

Ik kan je wel vertellen dat de harddisk-performance niet alleen in de door mij gedraaide benchmarks, maar ook tijdens praktijk-situaties enorm veel sneller is sinds ik er 4 disks in striped-mode aan heb hangen.

Nooit alleen op een bepaalde benchmark vertrouwen! Er zijn meerdere benchmarks, er zijn meerdere meetmethoden en je moet er natuurlijk in de praktijk ook nog wat van merken anders heb je er niets aan.

Verwijderd

Dus jij denkt dat jouw raid 131 mb/sec haalt, hehehehe. NOT.

Dat is aan de max van je 33MHz pci.
Die 20's die jij hebt zijn zwaar ondergeschikt aan mijn 30.7 dtla's

• Jedi Lord
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 16:03
Nou net ff dat hdtach 2.61 geinstalld, en crash in windows millenium, dus kan het niet melden.

Als ik wavjes van 40M open is i maar 3-4 sec bezig, opzich snel maar lang niet de 20-30 MB per sec.
En ik heb 2*20G imb 7200 2MB die 34GPX serie, dus dat zou moeten speren.

Ik denk ook nietdat het al optimaal loopt, iemand suggesties hie ik dit sneller kan krijgen, heb ik mischien een verkeerd PCI slot op mijn P3B-F ASUS? hij gebruikt irq 10 samen met de "ACPI IRQ holder for PIC IRQ steering" heplt dit mischien?

May the Force be with You instead of Bill

• HermeS
mensen bedankt voor je repay ik ga verder zoeken wat een snele hd is, (denk ibm) en betaalbaar, dan koop ik 2disk voor a 350 piek, =700+promise kaartje 100=800 gulden hhmm dat is dan wel weer erg veel, moet ik nog eens goed over nadenken, maar waarschijnlijk neem ik dat wel

mensen bedankt

Verwijderd

Hebben we het hier over Megabit of Megabyte?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

hermes, je vergeet toch niet dat je aan dat kaartje van 100 piek nog moet gaan solderen, he?
als je niet handig met een soldeerbout bent kun je beter de reguliere raid-ide van promise kopen maar die kost dan wel zo'n 350 piek.

Verwijderd

wie weet een goed programma om je hd's te benchmarken onder windows NT server

Verwijderd

Ik denk dat ik het volgende ga doen. De huidige generatie moederborden en zeker de volgende(AMD760) hebben vaak de optie van een promise of highpoint ATA/100RAID controller. Deze borden kosten maar 50 gulden meer dan de versie zonder en hebben vrij veel voordelen:
het kost je geen PCI slot
je hebt 4 IDE poorten dus maximaal 8 devices en als je een normale config hebt dan alles op master :)
het is snel!(en een stuk beter dan de standaard VIA UDMA 66 Controller want die is erg brak)

Ik ga dus met me systeem zo'n bordje halen en een 30GB IBM schijf voor 450 piek of zo(hopelijk zijn ze over 3 maanden die prijs ik bedoel de IBM 75GXP)Dan heb ik ongeveer een schijf die 37MB/sec kan halen en als ik dan weer geld heb en ruimte nodig heb prik ik er nog een bij en heb ik extra speed en ruimte!
das die 50 piek echt wel waard!

thavinnY

• HermeS
/downtime/ dat zal wel niet al temoeijlijk voor me zijn. ik heb +- 200 playstations gemodificeerd in me leven dus dat komt wel goed,

en ik denk dat ik beter zelfde kan doen als vinny, dat is verel makkelijker, en ik had ook zoiets gehoord, er was mij verteld dat er standaard een ata100 controller onboard zat ( dddduuuh), maar ik weet nog niet 100% zeker of deze ook raid word, ik denk het haast wel want als het in grote schaal word ingevoerd dan kost het eigenlijk geen drol!!!!

Dus dan wacht ik nog maar ff, want er zit behoorlijk wat verschil in hd, ik las laats een review van twee verschillende hd's en toen blijk de oude op 7200rmp ff snel te gaan die nieuwe, dus rpm zegt uiterraad ook niet alles, (heads misschien wel, wie weet of de heads meerdere gegevens tegelijk kunnen lezen??? of kan hij maar 1 sector per keer lezen????) of kort achter elkaar zodat de seektime laag is????
Pagina: 1