Voeding of moederbord kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:32

Archimond

Lopende Helpdesk

Topicstarter
Mijn neefje heeft een nieuw Asus A7n8x-E deluxe moederbord teruggekregen van RMA. Bij het installeren van de onderdelen ging alles aan, maar er kwam geen beeld op het scherm. Ik heb al andere processor, geheugen, moederbord (abit NF7-M, heeft onboard video), videokaart geprobeerd.

Vandaag had ik eventjes een andere 450watt voeding geprobeerd (16A op +12v, is een onbekend voeding van X-gear) dat bleek wel te werken met zowel de abit als de Asus A7n8x-E deluxe.

Helaas hebben we voor niks een ander moederbord gekocht.

Wat ik raar vond was dat tijdens het opstarten van de 350watt Antec Smartblue voeding er gekraak door de speakers en de mono speakers van het systeem kwam. Ik heb ook met een headset geluisterd en het bleef kraken bij beide moederborden.

Dit probleem heb ik nog niet meegemaakt.
Zijn de 2 moederborden incompatible of is de Antec smartblue na 2 jaar al niet zo goed?

Systeemspecs:
Amd athlon 2600+ barton 333mhz FSB
512MB G.skill value en 512MB Twinmos (allebei apart geprobeerd)
160GB Seagate harde schijf (wordt met de goeie voeding niet herkent door de Asus A7n8x-E deluxe)
A7n8x-E deluxe en Abit NF7-M
XFX 6600GT 128MB, Radeon 9800 Pro
Antec Smartblue 350watt
X-gear 450watt

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Topicstarter
Wie heeft nog suggesties om zeker te weten dat de voeding niet meer goed is.
Ik ga morgen de voeding aansluiten op een Compaq Celeron 500mhz.

Zal misschien de ATX stekker kapot zijn? Is het ook mogelijk om die te vervangen?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:48
Hou er rekening mee dat Compaq soms een aparte layout gebruikt voor z'n atx stekkers, kun je beter van iemand even een goede normale atx voeding lenen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

controleer de stekker eens van die Antec. Ik heb zo'n zelfde smartblue en bij mij was op een gegeven moment de hele stekker verkoold. Dit is opgelost door er zelf een andere stekker op te prutsen, maar het kan wel zijn dat het ding gewoonweg geen goed contact meer maakt met je ATX connector op het moederbord en dan kan het zijn dat het ding niet genoeg stroom geeft om te booten. Andere voeding proberen lijkt me dan ook aan te raden. En dan bij voorkeur eentje waarvan je zeker weet dat het ATX is, en als je die compaq wil gaan gebruiken, dan eerst even de pinout controleren.

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Topicstarter
Ik heb de stekker bekeken van de Antec Smartblue 350watt en ik heb geen verkoolde zwarte draden gezien.

Als ik de voeding op de Compaq aansluit gaat heel eventjes de cpu fan en voeding fan draaien. Wanneer ik op de startknop druk gebeurd er niks.

Met een andere voeding van X-Gear 450watt werkt het wel. Ik heb de Antec Smartblue 350watt op 4 verschillende moederborden getest. Bij de Abit NF7-M, Asus A7n8x-E deluxe en Asrock 939 Dualsata2.
Ze hebben allemaal dezelfde symptonen met de Antec Smartblue:

- Er komt gekraak door de mono speakers en gewone geluiduitgang
- Alle fans draaien, ik kan zelfs 8 fans en 5 harde schijven aansluiten die allemaal aangaan.
- De fan en led van de voeding doen het
- De led van het moederbord brand
- De cpu koeler verbonden via het moederbord draaien ook.
- Geen gepiep te horen, zelfs niet na verwijdering van geheugen, videokaart en processor.
- Geen beeld te zien

Met een paperclip gaat de voeding aan als ik de groene en zwarte draad met elkaar verbind.

Als ik het RMA stuur (de voeding is 2 jaar oud), zullen zij mij wel een nieuwe sturen?
Volgens mij geeft Antec 3 jaar garantie, maar hoe snel zijn ze in het verlenen van garantie?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:30

Thandor

SilverStreak

Archimond schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 18:05:
Als ik het RMA stuur (de voeding is 2 jaar oud), zullen zij mij wel een nieuwe sturen?
Als er in de garantievoorwaarden staat dat er altijd een nieuwe voeding geleverd wordt dan krijg je een nieuwe :Y)
Bekijk dus even welke RMA mogelijkheden je hebt of stuur een mailtje :)
Volgens mij geeft Antec 3 jaar garantie, maar hoe snel zijn ze in het verlenen van garantie?
Die vraag kun je zelf beantwoorden ná het RMA'en. Ik heb geen ervaring met RMA'en naar Antec zelf en kan het niet zeggen.

Het is wel zo: Hoe langer je wacht, de langer het duurt eer je een nieuwe voeding hebt. Ofwel: Wachten heeft niet zoveel zin, RMA dat ding :Y)

Verder verplaats ik dit topic naar OH omdat probleemtopics niet gewenst zijn in CSL. (Zie CSL policy)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Je zegt het eigenlijk zelf al; met een andere voeding werkt het wel.
Blijkbaar is die voeding niet helemaal stabiel meer of werkt ie om één of andere reden niet op vol vermogen. Zoals hiervoor ook al vermeld is, stuur maar op dan hoor je het vanzelf.

Ik heb op de td nog nooit meegemaakt dat een voeding niet compatibel is met een bepaald soort/type mobo (staan ook nooit waarschuwingen op een voeding of in het boekje :P) tenzij je stekkers anders zijn dan de aansluitingen die je hebt, maar zelfs al gebruik je bv een 20 pins atx stekker in een 24 pins aansluiting dan nog zal het bordje zonder problemen moeten booten als ik zo zie wat voor bordjes je gebruikt (tenzij je niet alles aangesloten hebt). Ik ga er hierbij wel vanuit dat je bij het testen een zo kaal mogelijk systeem gebruikt.
Pagina: 1