4-8 ohm speakers op onkyo reciever

Pagina: 1
Acties:
  • 1.108 views sinds 30-01-2008

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
op mijn magnat motion speakers staat op de achterkant: 4-8 ohm. nou krijg ik van de week een onkyo TX-SR603E binnen. ik had deze combinatie in de winkel geluisterd met een goed resultaat :) (op een normaal volume)

maar nou las ik in de handleiding van de onkyo dat je de speakers moet instellen op 4-6 ohm of 6-16 ohm. als ik hem dan instel op 6-16 ohm kan dat op ten duur dan geen kwaad? want 4-8 ohm past niet in 1 van de 2 standen. Ook las ik ergens dat dit alleen op hoge volumes problemen kan opleveren klopt dit?

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:10
Ik zou hem instellen op de 4-6 stand. Een versterker heeft altijd het meeste moeite met een dip in de weerstand naar beneden.
Ik denk dat die schakelaar bedoelt is om te kiezen waar het minimum van een speaker zo'n beetje zit.

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-02 07:46
Ik vind het een beetje kansloos dat je dat zelf moet instellen, mijn marantz kijkt zelf wat voor speakers eraan hangen.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:10
Ach merken verschillen en als je niks toe te voegen hebt ga dan maar weer lekker met je Marantz spelen.

Ik ben trouwens benieuwd hoe je Marzantz dat "ziet"? Welke marantz heb je dan?

[ Voor 27% gewijzigd door leonbong op 06-08-2006 14:04 ]

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
misschien pakt marantz wel standaard de 8Ohm en kan je bij de onkyo dat als extra instellen:)

maar dat op mijn speakers 4-8 ohm staat wat betekent dat eigenlijk? dat er 1 woofer 4Ohm is en bijv de tweeter 8Ohm?

Verwijderd

nee dat betekent dat de weerstand van die speaker afhankelijk van de frequentie tussen de 4 en de 8 ohm ligt :)

Die instelling van de receiver maak volgens mij niet uit als je 1paar frontspeakers gebruikt.
Volgens mij is die schakelaar speciaal voor als je 2paar frontspeakers gebruikt.
Bijvoorbeeld als je twee paar speakers als front hebt (A + B ) die allemaal 4ohm zijn, dan stel je hem in op 4-6ohm zodat de speakers in serie geschakelt worden zodat de totale weerstand op 8ohm komt.
zou je dat niet in kunnen stellen zou het op 2 ohm totaal uitkomen en dat vind je receiver niet lekker :P
gebruik je twee paar speakers die bijvoorbeeld allemaal 8ohm zijn, dan moet je hem op 6-16ohm instellen zodat ie de speakers parallel schakelt, wat uit komt op een totale weerstand van 4ohm. dat is prima te doen voor de receiver over het algemeen.

Hier heb jij echter niks mee te maken omdat je 1paar frontspeakers hebt :) dus de instelling doet er niet zo heel erg toe.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dit is echt al100.000 keer gevraagd op het forum.Lees in de FAQ het antwoord of in een van de 10.000 topiocs waarin deze vraag al staat.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.