Toon posts:

[GeForce2] warmteprobleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn kaart: (Elsa Gladiac) GeForce2 GTS heeft jaren goed gefunctioneerd met een ventilator die niet helemaal lekker liep. Nu loopt het systeem muurvast met een ventilator die ongeveer op halve kracht draait.

Het opvallende is dat de heatsink al binnen de kortste keren heet aanvoelt. Ik beschik niet over de temperaturen, maar ik schat de hoek van de heatsink door vingeroplegging op 50 graden binnen twee minuten. Vaak loopt het systeem al vast tijdens of vlak na het booten, zelfs in safe modus. De vraag is nu de volgende:

Ligt het puur aan het niet goed functioneren van de ventilator (MFAN-1024-D)?
Of, produceert de grafische kaart gewoon belachelijk veel warmte, door een recent defect o.i.d.?

ik ga nu erg ver, maar heeft iemand in rotterdam/omgeving een dergelijke ventilator die is voor testdoeleinden kan lenen / kopen?

p.s. met een andere kaart werkt het systeem perfect dus het defect is inderdaad de kaart.

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-03 17:32
Ik denk dat je zelf tot de conclusie gekomen bent ;). De ventilator is hoogstwaarschijnlijk stuk en zorgt voor het probleem. Identiek dezelfde ventilator terugvinden zal bitter moeilijk blijken. Als ik van u was zou ik kijken naar een alternatieve koeler die op de een of andere manier vast te maken is op je kaart.

Ikzelf heb recent op een Radeon DDR die ongeveer even oud is een Zalman Northbridge Passieve koeler (heatsink) geplaatst en vastgemaakt met Zalman 2-componenten koelpasta (zelfklevende koelpasta). Dat ding behoudt mooi een redelijke temperatuur nu :).

Verwijderd

Topicstarter
De huidige heatsink zit verlijmd aan de GPU, wordt dus wat prutsen nog, maar dat is werk voor een andere dag.

Ik was ook zeer verbaasd dat de temperatuur zo snoeihard opliep, maar dat is normaal gedrag dus voor een Geforce 2 dus? Zit die koeler er niet voor niets.

Hopen maar dat die ventilator nogal algemeen is en die nog ergens uit een oude doos te toveren is. Zal het ook op vraag en aanbod zetten.

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-03 17:32
Er bestaan enkele manieren om die er toch af te krijgen.

Ofwel laat je je pc wat lopen totdat de heatsink goed warm is, dan valt hij makkelijker te verwijderen (beetje draaien aan heatsink). (Wanneer de pc vastloopt dien je hem uiteraard uit te zetten)

Ofwel bestaat er een methode waar je je kaart in de diepvriezer steekt. Na een paar uur haal je hem er uit en maak je een draaiende beweging met de heatsink. Met een beetje geluk breekt de lijm en gaat de heatsink er van af. Deze methode heb ik wel zelf nog nooit gebruikt, maar ik heb al succesvolle verhalen gehoord.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:07

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Of het ook werkelijk aan de temp ligt kun je misschien nog wel eens vaststellen door er gewoon even een 80mm fan onder te hangen die je lekker over dat blokje laat loeien.
Als hij dan nog vast loopt dan moet je ook eens in andere hoeken gaan zoeken.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Alternatieve koeling is inderdaad een goed idee. Zelfs met mijn tijdelijke kaart kreeg ik tot twee maal toe een vastloper. Het systeem is in ieder geval stabieler, maar voorheen liep het nooit vast. Wat oh wat is het probleem:

- geinstalleerd programma: nee, vastlopers gebeuren at random
- windows: onwaarschijnlijk, zie boven
- processor temp: misschien, voelt niet warm aan
- grafische kaart: misschien, zie boven
- anders, voeding? harde schijf?

Heb al geprobeerd het probleem te isoleren door mijn schijf in een ander systeem te gebruiken, maa dat werkte niet (foutmelding, geen vastloper)... grr. Alle andere randapparatuur heb ik al verwijderd.

nou ja, ik leen ergens een enorme ventilator en probeer opnieuw.

Dank voor de tips om mijn kaart te koken of bevriezen, maar dat is laatste redmiddel. Brengt me op een idee, ik leg mijn kaart in de koelkast. Kijken of die langer werkt met een voorgekoelde kaart.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:07

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 09:22:
Dank voor de tips om mijn kaart te koken of bevriezen, maar dat is laatste redmiddel. Brengt me op een idee, ik leg mijn kaart in de koelkast. Kijken of die langer werkt met een voorgekoelde kaart.
Pas dan wel op met condens ! Als het zo is dat hij vanuit echt goed koud naar warm gaat kun je daar misschien last van krijgen en dan ben je snel verder van huis.
Bovendien lijkt het me niet dat dat veel nut heeft, dat ding is toch zo warm. Het beste is gewoon kast open en een ventilator er overheen laten blazen. Warmte moet actief worden afgevoerd.

Maar met een tijdelijke andere videokaart kreeg je ook vastlopers?
Dan wordt het denk ik eens tijd om even je RAM te checken met Memtest86(+).
Meer informatie kun je vinden in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter - Geheugen.
Je kunt hem ook doorlopen voor al je onderdelen. :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Jep, probleem was niet de videoplank (hoewel die duidelijk niet perfect is en een vervanging van heatsink / fan nodig blijft).

Wat het probleem wel is, ik weet het niet. Ik voor de problemen geen wijzingen in hard/software gemaakt. Ik heb een hoop mogelijke oorzaken geelimineerd (virus, automatisch opstartende programma's, geluids/netwerkkaart, videoplank).

Wat opvallend is: ik dacht dat het systeem vastliep, maar hij neemt slechts op de vreemdste momenten pauzes van soms wel drie minuten. Als je lang genoeg wacht gaat die weer een paar tellen verder om gelijk weer een pauze te nemen. Lui ding. Zowel in safe mode als in normaal.

Echter, soms start die probleemloos op en werkt uren lang zonder pauze.

met andere woorden, dit probleem hoort niet in dit forum... suggesties waar ik het wel netjes geformuleerd kan neerzetten?
Pagina: 1