PC blijft onstabiel

Pagina: 1
Acties:

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-01 00:17
Ik heb een kleine twee weken geleden nieuwe componenten besteld, te weten:

- Antec Midi Tower NSK3300 mATX 300W
- ASROCK m-atx 939AX8M (AGP)
- AMD 64 X2 3800+
- ASUS Silent Square cooler
- 2x Transcend 1GB DDR SDRAM PC3200 CL2.5

Even afgezien van het feit dat de installatie van de cooler nogal lastig was want dat ding was me een joekel, liep de rest voorspoedig. Althans dat dacht ik, want na een tijdje bleek de PC niet stabiel te zijn. Ik heb even afgekeken, maar het lukt me niet om het probleem te traceren, namelijk dat het systeem gewoon vastloopt (scherm bevriest) op momenten dat je het niet verwacht en dan is er geen beweging in te krijgen behalve dan met de reset knop.

Ik heb reeds het geheugen eruit gehaald, verwisseld met andere dimms, dus aan het geheugen ligt het volgens mij niet. Zou het kunnen dat de voeding het niet trekt? De ATX voeding heeft een 24pins stekker, het moederbord is maar 20pins. De Antec kast heb ik wat later ontvangen, en ik meen me te herinneren dat met de oude kast waar maar een 250w voeding in zat ik geen instabiele problemen had de eerste paar dagen. Maar ik kan me daarmee vergissen. Wat te doen?

Owja, de hangen en opstart troubleshooter heb ik al gelezen, maar ik zie niet zonder meer een oplossing voor mijn probleem. :/

[ Voor 6% gewijzigd door Sovereign op 05-08-2006 23:30 ]

• Wits
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-01-2023

Wits

fka Witsflow

Probeer eens de search zou ik zeggen ;) Is een bekend probleem.

Check eens dit of dit

Wat bij mij hielp was deze howto doorlopen en CnQ uitzetten.

• Sovereign
Witsflow schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 23:18:
Probeer eens de search zou ik zeggen ;) Is een bekend probleem.

Check eens dit of dit

Wat bij mij hielp was deze howto doorlopen en CnQ uitzetten.
Ook dat laatste heb ik al afgelopen week gedaan, had ook gehoopt dat het louter aan de drivers zou liggen. :/

CnQ wil bij mij trouwens niet eens werken volgens mij, als ik het AMD dashboard mag geloven want ik heb de cpu speed nooit beneden 100% gezien. :|

[ Voor 11% gewijzigd door Sovereign op 05-08-2006 23:26 ]

Verwijderd

Had ik vandaag ook, met een windows xp op een nieuwe doos, bleek dat de driver van het systeem niet werkte, die dus op de cd stond, alles vast niks werkte meer, was de amd cpu driver, dus maar niet erop gezet, nu werkt i goed, na 3x xp erop zetten.

• Sovereign
Net sprong de PC er weer uit, ditmaal geen freeze maar een blauw scherm met een "machine check exception". :(

• Sovereign
Nou nog steeds niet veel verbetering, heb alle Ali drivers ook maar verwijderd maar toch loopt het systeem op een dag wel een maal vast, zonder voorafgaande waarschuwing.

Vreemd genoeg lijkt het probleem precies op de beschrijvingen waarvan je zou zeggen dat de AMD drivers het zouden moeten oplossen. Maar dat werkt dus niet. :|

Heb het voltage nu op 1.4v gezet, zou dat kunnen helpen?

• tsunami69
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-03 17:04
mischien dat een bios update je kan helpen

• Sovereign
tsunami69 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 21:46:
mischien dat een bios update je kan helpen
Heb de laatste er al opgezet vorige week. :/

Verwijderd

Is je voeding misschien niet een beetje aan de zwakke kant?
Ik zou eerder voor een 400/450 watt voeding gaan.

• Sovereign
Verwijderd schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 21:52:
Is je voeding misschien niet een beetje aan de zwakke kant?
Ik zou eerder voor een 400/450 watt voeding gaan.
Daar dacht ik ook, maar het is een Antec m-atx kast dus ik kan niet zomaar upgraden. En een goede m-atx voeding van 350w is ook al over de 130 euro. :X En dan nog weet ik nu niet zeker of het aan een brakke windows install ligt of een driver probleem, of aan de voeding.

Een ding weet ik wel, ik word er gek van. Achteraf bezien wellicht stom om voor AMD te gaan, met Intel heb ik bijna nooit dit soort problemen. 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door Sovereign op 08-08-2006 21:55 ]

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-05 20:46
Sovereign schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 21:53:
Een ding weet ik wel, ik word er gek van. Achteraf bezien wellicht stom om voor AMD te gaan, met Intel heb ik bijna nooit dit soort problemen. 8)7
Meer kans dat het dan aan het mobo ligt dan aan de CPU hoor ;). Als je een netburst CPU had was je voeding trouwens nog sneller het probleem.. :)

Verwijderd

Wat zegt je Event Log / Eventviewer?

Verwijderd

Al eens de QVL (qualified vendor list) van het moederbord bekeken? Sommige borden zijn extreem kritisch wat betreft geheugen. Als je toevallig nu DIMMs hebt die niet op de QVL staan, en de DIMMs die je hebt gewisseld stonden er ook niet op, dan is het niet zo verwonderlijk dat je nog steeds instabiliteit hebt.

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 14:51
ik denk ook dat het de combinatie moederbord en geheugen is. En asrock is en blijft een budget moederbord. Wat ik ermee wil zeggen is dat je met een asrock moederbord niet snel een stabiel systeem hebt tenminste dat zijn mijn ervaringen heb al een aantal keren gehad dat het ik een pc niet stabiel totdat ik er een andere moederbord in zet.

Verwijderd

Jazekerrrrr schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 09:32:Wat ik ermee wil zeggen is dat je met een asrock moederbord niet snel een stabiel systeem hebt
Wat een onzin.... Kwalitatief zijn ze net zo goed als asus moederborden. Het verschil zit hem in de doos/assecoires/garantiejaren.
Ik heb nog geen enkel probleem met Asrock moederborden gehad.

• RiCkY82
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 12:14
Heb je memtest86 al een geprobeerd....laat die eens een paar uurtjes draaien en kijk of je geen fouten krijgt. Daarnaast kun je ook eens een zgn. monitor programmatje installeren en kijken of je voltages goed blijven. Dan weet je direct of je voeding het aan kan. Waar je ook nog eens naar kunt kijken is hoeveel ampere je mobo nodig heeft op de 12V lijn volgens de specs en wat de output is van je voeding. Mocht je voeding minder ampere leveren dan je mobo nodig heeft, dan zou dit ook nog wel eens het probleem kunnen wezen. Aangezien je een X2 (2 cores) heb je ook bijna dubbel zoveel Watt nodig als bij een single core.

Heb je bv je monitor aangesloten op je voeding of apart in de stroom...dit zou je ook nog eens kunnen overwegen te doen. Scheelt ook weer in Watt dat je voeding moet leveren.

Succes

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
kan ook een koelingsprobleempje van je proc zijn. Download anders eens PC Probe van Asus (is te vinden onder utilities van alle A8N mobo's) en post dan hier je temps.

Geen Ping, wel Pong

• Sovereign
Hoe het kan weet ik niet, maar ik heb al een week geen freezes meer. :/

Wel merk ik dat na lang en intensief gebruik, programma's ofwel niet willen starten, of heel soms crashen. Als ik dan een aantal programma's afsluit, dan is dat probleem weer weg. Vreemd. :/ Ik heb 3 gig geheugen erin zitten, dan zou je toch zeggen dat dit geen probleem moet vormen.
Pagina: 1