100BASE-TX over een Nedap combi outlet

Pagina: 1
Acties:
  • 18.320 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 21:15
Ben mijn nieuwe huis aan het bekabelen en heb vanwege gebrek aan leidingen op 2 plaatsen zowel Coax als Cat5e UTP door de pijp getrokken. Nu was ik op zoek naar een mooie oplossing zodat ik beide kabels zou kunnen aansluiten op 1 inbouwdoosje en stuitte op de Nedap combi outlet:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/~neuro/GOT/DSC05245.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/~neuro/GOT/DSC05249.JPG

Zoals jullie kunnen zien heeft deze inbouwdoos een radio en TV aansluiting, 1 RJ11 aansluiting voor analoge telefonie en een RJ45 aansluiting voor ISDN. Helaas is de RJ45 aansluiting intern slechts voorzien van 4 aansluitpunten, zie het schema hieronder:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/~neuro/GOT/DSC05250.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/~neuro/GOT/DSC05247.JPG

Nu vroeg ik me het volgende af:

Kan ik door middel van 4 UTP aders aan te sluiten op het RJ45 gedeelte van deze inbouwdoos een 100BASE-TX verbinding realiseren? Omdat de RJ45 poort in deze doos is ingericht voor ISDN zal ik een custom connector moeten krimpen volgens mij om de aders op de juiste plekken te kunnen krijgen (aangezien in deze doos alleen pin 3,4,5 en 6 van de RJ45 outlet signaal krijgen ipv pin 1,2,3 en 6 welke voor 100BASE-TX Ethernet gebruikt worden).

En als ik dan toch maar 4 van de 8 adres kan gebruiken van de cat5e kabel, kan ik dan de overige vier gebruiken voor het analoge telefoon gedeelte?

Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee, ik zou er ziek van zijn als ik met 2 opbouwdozen moet gaan werken oid, mijn ideale situatie zou zijn als ik uit 1 doos TV en 100BASE-TX Ethernet kan krijgen. (zou een gat in de markt moeten zijn lijkt me toch, zelfde soort doos als deze maar dan 8 aderig ethernet ipv 4 aderig isdn, maar dat terzijde)

[ Voor 4% gewijzigd door Schweino op 05-08-2006 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

FAQ - Netwerken

Ik denk dat als je 1 van deze combinaties uit de link hierboven gebruikt het dan wel gaat werken :) 100mbit heeft ook maar 4 aders nodig in theorie. 1000mbit gebruikt wel 8 aders. En telefonie over dezelfde UTP gaat ook wel lukken, heb het zelf al eens gedaan (netwerk en telefonie over 1 kabel) en dat werkte goed :).

Is vast niet volgens officiele standaarden enzo :p maar ach, als het werkt :)

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
De FAQ had ik al helemaal doorgelezen, maar daar staat een situatie als deze niet in. Als je mijn post leest zie je dat ik een 100 mbit verbinding over een ISDN geaderde RJ45 outlet wil laten lopen. De outlet is dus anders ingedeeld dan een Ethernet outlet (4 van de 8 pinnen zijn maar bekabeld en het zijn ook nog eens niet de juiste pinnen). Het verwijzen naar de FAQ is dus iets te makkelijk.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Als het niet de juiste pinnen zijn maak je toch gewoon je eigen kabels mbv. de normale Ethernet schema's ?

Gewoon fijn je eigen connectortjes knippen evt. met verloop stukje zodat je standaard ethernet kabels erop aan kunt sluiten en klaar ben je :)

[ Voor 40% gewijzigd door roelio op 05-08-2006 22:17 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Hey, dat van die verloopstukken is een goeie tip. Ik kan er natuurlijk ook een switch achter rammen. Wat betreft specificaties (filters e.d.) hoef ik me geen zorgen te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

Als niet alle 8 aders bekabels zijn raad ik het je persoonlijk af, vanwege het geklooi met custom kabels, het zal altijd een mogelijk extra point of failure opleveren ;)

Het is misschien niet het mooiste, maar ik denk dat je het beste nog een doosje ernaast kunt inbouwen voor een netewerkaansluiting.

Voorbeeld: Jij verkoopt je huis weer, volgende bewoner denkt: 'Ha, mooi UTP aansluitingen' en dan is de bekabeling niet volgens de standaard (pin 1,2,3 en 6 aangesloten). Heeft hij een probleem en denkt 'ie dat het wat anders is...

Het beste is in mijn ogen om er een apart doosje voor UTP bij te doen.
Niet het mooiste...

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik weet niet of je die aansluiting die erin zit los kunt halen, als het wel kan zou je dat ding er zo uit kunnen trekken en kunnen vervangen door een deugdelijke RJ45 aanluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
_JGC_ schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 01:01:
Ik weet niet of je die aansluiting die erin zit los kunt halen, als het wel kan zou je dat ding er zo uit kunnen trekken en kunnen vervangen door een deugdelijke RJ45 aanluiting.
Heb ik al geprobeerd, maar past helaas niet.

@anti-XP: Als ik de "custom kabel" nu aan een RJ45 koppelstuk verbind of aan een switch die ik aan de muur monteer is dat probleem ook opgelost.

Zijn er overigens nog bepaalde tips mbt het analoge telefoongedeelte? Moet ik daar een twisted pair voor gebruiken of juist niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

Schweino schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 08:34:
[...]

Heb ik al geprobeerd, maar past helaas niet.

@anti-XP: Als ik de "custom kabel" nu aan een RJ45 koppelstuk verbind of aan een switch die ik aan de muur monteer is dat probleem ook opgelost.

Zijn er overigens nog bepaalde tips mbt het analoge telefoongedeelte? Moet ik daar een twisted pair voor gebruiken of juist niet?
Ik blijf bij mijn punt om zoveel mogelijk de standaarden aan te houden in dit soort gevallen, maar telefonie en UTP kan best over 1 kabel ;)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:00
De door jouw gepostte nedapp combi is een "oud" model. Er is ook gewoon een model met UTP pinbezetting op de markt.

NEDAP 9758208
Radio, televisie, PTT en UTP in 1 aansluitpunt

cai is cai eind met ingebouwde eindweerstand

Aansluituitleg:

Een ptt kabel heeft standaard 4 draden waarvan er in werkelijkheid maar 2 van gebruikt worden
Een utp heeft 8 draden waar er in werkelijkheid maar 4 van gebruikt worden.
De coax bestaat uit 1 draad

De rode en blauwe draad van de ptt sluit u aan op 3 (a) en 4 (b)

De utp heeft dus 8 draden.
wit/oranje > 1 (td+)
oranje > 2 (td-)
wit/groen > 3 (rd+)
groen > 6 (rd-)
De overige 4 adres worden niet gebruikt.
14,95 incl btw bij www.elektroonline.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Damn, DJsmiley, je bent een HELD!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto S
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-08 22:15
Ik heb de Nedap 9758208 gekocht via elektroonline.nl, althans, dat vermoed ik. Het zit zo.

Ik zocht 9758208 op elektroonline, en ja hoor: er matchte precies één arktikel met naam "combi outlet UTP/CAI/PTT (crème)". Vreemd dat de naam anders is, dan wat de Nedap-site vermeld: "Combi outlet CATV/RJ11/Ethernet aansluiting". Het ligt nu naast me. Maar wat schetst mijn verbazing: de ethernet-aansluiting is maar 2 aderparen (pinnen 1,2,3,6), in plaats van alle 4 aderparen (8 aders). Kortom, dat is voldoende voor 100BASE-TX, maar niet voor 1000BASE-TX (gigabit). Flink balen. Heb ik nu een verkeerd produkt ontvangen? Op de bijsluiter van Nedap (lees altijd eerst de bijsluiter ;) ) wordt het artikelnummer niet genoemd, dus ik kan het niet controleren... De bijsluiter komt overigens overeen met de foto's hierboven. Alleen wordt op de connector zelf de pinnen 1,2,3,6 anders genoemd, namelijk TD+, TD-, RD+, RD-. Wie weet hoe het zit? Is dit wel de Nedap 9758208 of een ander produkt?

NB: Ik zie wel een work-around, om toch alle 4 aderparen aan te sluiten. Omdat wel alle 8 pinnen aanwezig zijn, kan ik de ontbrekende pinnen met een draadje solderen aan de klemmetjes die voor de RJ11-connector (telefoon) bedoeld zijn. De RJ11-telefoonconnector is dan helaas niet meer bruikbaar. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Ik denk dat je de verkeerde hebt ontvangen, er is ook een ISDN variant namelijk. De mijne heeft wel degelijk plaats voor 4 aderparen en ik heb er ook cat5e met alles aders op aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto S
Thanks. Ik vermoed ook dat elektroonline.nl de 2 types door elkaar heeft gehaald. Het is ook niet eenvoudig omdat Nedap het artikelnummer niet netjes noemt in de produktbeschrijving. Ik heb elektroonline gemaild, en ik kan het terugsturen om te wisselen. Zij betalen de porto, dus da's ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maupie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-12-2024
Ik hoop dat iemand dit nog leest, maar zijn er ervaringen met deze WCD.
Ik heb nl. die van de gamma gekocht, en op het oog zien die er een beetje gammel uit.

Ik ben na een aantal zoek acties hier terecht gekomen en ik hoop dat iemand een ervaring kan posten

Mooi is een woord van 3 letters .......AMD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:17

job

Ik heb de outlet uit de TS, dus de isdn variant.
Je kan deze gewoon voor een lan gebruiken. Je moet alleen even klooien met de kleurvolgorde maar het werkt hier probleemloos.

Voor de nedap outlet is overigens ook een lan uitvoering te krijgen, dus je zit niet perse vast aan de isdn uitvoering. zie deze post: DJSmiley in "100BASE-TX over een Nedap combi outlet"

[ Voor 13% gewijzigd door job op 22-03-2008 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In mijn nieuwe appartement wil ik gigabit ethernet, COAX CAI en analoge telefonie bekabeling aanleggen. De wandcontactdoos die ik hiervoor op het oog heb, is de NEDAP 9758208.

Als ik het bovenstaande goed begrepen heb zou het dus met deze WCD moeten lukken? Zou iemand nog even kunnen bevestigen dat deze geschikt is voor zowel gigabit ethernet (4 aderparen), analoge telefonie via RJ11 en CAI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Gigabit gaat je niet lukken. Ook de ethernet variant heeft maar plek om 4 aders aan te sluiten.
4 aders is hooguit 100mbit. voor gigabit moet je alle 8 aders aan kunnen sluiten.

[ Voor 30% gewijzigd door job op 04-04-2008 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

job schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 19:11:
Gigabit gaat je niet lukken. Ook de ethernet variant heeft maar plek om 4 aders aan te sluiten.
4 aders is hooguit 100mbit. voor gigabit moet je alle 8 aders aan kunnen sluiten.
Dat is jammer... Ik dacht uit de post van Schweino (9 februari in deze thread) te begrijpen dat dit wel mogelijk zou zijn.

Zijn er nog alternatieven voor deze inbouw contactdoos? Evt. zonder RJ11, maar in ieder geval geschikt voor gigabit ethernet en CAI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Hier stond een onjuistheid.

[ Voor 89% gewijzigd door CyBeR op 04-04-2008 19:34 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 19:33:
Dat is jammer... Ik dacht uit de post van Schweino (9 februari in deze thread) te begrijpen dat dit wel mogelijk zou zijn.

Zijn er nog alternatieven voor deze inbouw contactdoos? Evt. zonder RJ11, maar in ieder geval geschikt voor gigabit ethernet en CAI.
Ja, ik lees hem ook.
Maar op de nedap site staat duidelijk dat alleen ader 1,2,3 & 6 aangesloten kunnen worden.

Je zou Schweino een dm/mail kunnen sturen voor zekerheid. Het zou leuk zijn als het met de utp variant wel kan (alle 8 de aders)... maar dan heeft nedap een rare tekst op zijn site staan.

[ Voor 16% gewijzigd door job op 04-04-2008 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Ik heb alle 8 aders aangesloten, er staat dus een fout op de Nedap site blikbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schweino schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 19:55:
Ik heb alle 8 aders aangesloten, er staat dus een fout op de Nedap site blikbaar...
Hopelijk kan en wil je hier nog op reageren.......ik heb hier nu ook de betreffende Nedap Combi liggen en ik ben namelijk erg benieuwd hoe je deze dan hebt aangesloten. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto S
Hier mijn laatste reply, ter lering ende vermaak, so to say. Elektroonline.nl heeft kennelijk geen andere Nedap combi outlet dan die waarbij maar 2 aderparen gebruikt worden voor Ethernet. 8)7

Gelukkig heeft de doos aansluitingblokjes voor in totaal 8 draden (nml. 4 voor Ethernet en 4 voor telefoon). Omdat ik de telefoonconnector toch niet gebruik, heb ik de aansluitblokjes voor telefoon misbruikt: ik heb ze middels draadjes verbonden met de 4 Ethernet-pinnen die nog niet verbonden waren. Op die manier kan ik alle 8 Ethernet-draden op de doos aansluiten. De doos mag nu natuurlijk niet meer gebruikt worden voor telefoon, want op de telefoonconnector zitten nu 4 Ethernetsignalen.

Bijgaand een fotootje; zoals je ziet is dit erg houtje-touwtje, maar het werkt prima. ;)
Links zie je de aansluitblokjes voor in totaal 8 draden. Rechts zie je de telefoonconnector en Ethernetconnector respectievelijk. NB: de coax-connector is hier niet te zien; die zit op het frame dat ik niet gefotografeerd heb. Succes voor de de-het-zelfers!

Afbeeldingslocatie: http://home.unet.nl/stuff/Ethernetconnector1.jpg Afbeeldingslocatie: http://home.unet.nl/stuff/Ethernetconnector2.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Roberto S op 08-07-2008 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roberto S schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 14:37:
Hier mijn laatste reply, ter lering ende vermaak, so to say. Elektroonline.nl heeft kennelijk geen andere Nedap combi outlet dan die waarbij maar 2 aderparen gebruikt worden voor Ethernet. 8)7
Op zich niet zo gek, aangezien er nog geen combi-outlet aanwezig is waarbij 4 aderparen aangesloten worden op de ethernet-connector. De verwachting is dat er in oktober een CAI/ CAT5e versie verschijnt, vooralsnog is de methode van Roberto S, voor de beetje handige doe-het-zelver, de manier om al tot een Cat5e versie te komen. Mooi gedaan

Vriendelijke groet,

Nedap Telecom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 08:00
Verwijderd schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 13:16:
[...]

Op zich niet zo gek, aangezien er nog geen combi-outlet aanwezig is waarbij 4 aderparen aangesloten worden op de ethernet-connector. De verwachting is dat er in oktober een CAI/ CAT5e versie verschijnt, vooralsnog is de methode van Roberto S, voor de beetje handige doe-het-zelver, de manier om al tot een Cat5e versie te komen. Mooi gedaan
Toevallig dat dit topic net speelt. Ook ik ben er net tegenaangelopen dat mij de ISDN ipv de UTP versie is geleverd.

Ik ben eerlijk gezegd er over verbaasd dat anno 2008 er 1) zo weinig leveranciers zijn voor combi-outlets (Nedap, hulde) en 2) dat zo'n oplossing (dwz niet alle 8 aders doorgeven) nog wordt aangeboden (Nedap, geen hulde).

Helaas komt okt. te laat en heeft * Rukapul de telefoonaansluiting wel nodig. Voorlopig dus geen gbit, maar hopelijk wel netwerk ivp ISDN :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Rukapul schreef op maandag 28 juli 2008 @ 20:41:
[...]

Toevallig dat dit topic net speelt. Ook ik ben er net tegenaangelopen dat mij de ISDN ipv de UTP versie is geleverd.

Ik ben eerlijk gezegd er over verbaasd dat anno 2008 er 1) zo weinig leveranciers zijn voor combi-outlets (Nedap, hulde) en 2) dat zo'n oplossing (dwz niet alle 8 aders doorgeven) nog wordt aangeboden (Nedap, geen hulde).

Helaas komt okt. te laat en heeft * Rukapul de telefoonaansluiting wel nodig. Voorlopig dus geen gbit, maar hopelijk wel netwerk ivp ISDN :)
Zoals eerder in topic gezet is, 'omsolderen' naar 8-aderig CAT5, dan heb je gigabit. Vervolgens de RJ11 connector printspoortjes doorkrassen en daar direct de 2 aders voor je telefoon op solderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
DJSmiley schreef op maandag 28 juli 2008 @ 20:48:
[...]

Zoals eerder in topic gezet is, 'omsolderen' naar 8-aderig CAT5, dan heb je gigabit. Vervolgens de RJ11 connector printspoortjes doorkrassen en daar direct de 2 aders voor je telefoon op solderen?
Idd een aardige uitbreiding van het originele soldeeridee :)

Ik houd het in het achterhoofd tot ik de gbit echt nodig heb evt. Vooralsnog wordt de ISDN versie omgeruild voor een UTP versie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een kleine aanpassing op ons vorige bericht, aangezien er dankzij de reactie hier wat vragen bij ons binnenkomen. Helaas hebben we een kleine tegenslag gehad bij de productie van de gigabit combi outlet en zal deze pas eind deze maand/ begin december op de markt komen.
Voor de DHZ-er die én Gb ethernet én een RJ11 aansluiting wil blijft dit de enige optie, daar de Gb Combi Outlet die wij hebben ontwikkeld slechts ruimte heeft voor 4x2 IDC-contacten. Uiteraard in dit geval de middelste twee aders gebruikers, dwz 3 en 4 voor telefonie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij deze kan ik melden dat de eerste prototypes van de Cat5e/ Radio/ TV Combi Outlet gereed zijn. Voor een laatste field-test zijn we echter nog op zoek naar 10 geïnteresseerden die dit product willen testen en feedback willen geven. Schrijf hiervoor een mail plus korte motivatie naar het emailadres dat in mijn profiel vermeld staat.

Met vriendelijke groeten,

Nedap telecom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
offtopic:
Super Idee _o_ jammer dat ik het niet kan testen omdat ik gewoon de kabels over de muur trek :+ Maar een super gebaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KriSH
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-07 22:41
Mail verstuurd om mee te doen aan de field test! :)
Verwijderd schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 16:23:
Bij deze kan ik melden dat de eerste prototypes van de Cat5e/ Radio/ TV Combi Outlet gereed zijn. Voor een laatste field-test zijn we echter nog op zoek naar 10 geïnteresseerden die dit product willen testen en feedback willen geven. Schrijf hiervoor een mail plus korte motivatie naar het emailadres dat in mijn profiel vermeld staat.

Nedap telecom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 16:23:

Nedap telecom
Heb ook een mailtje gestuurd. Hopelijk kan ik nog meedoen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij deze sluit ik de inschrijving voor de field test aangezien we meer dan voldoende aanmeldingen hebben gekregen. Degene die een fatsoenlijke motivatie hebben geschreven zullen deze week een proto ontvangen. Bedankt voor alle aanmeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spiritkay
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-10-2023
Bestaat er een twin kabel (CAI/CAT5) voor deze outlet? Ik ben namelijk aan het zoeken geslagen, maar kan niks vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 23:22

Royz

Kleurenblind!!

Ben benieuwd hoe de tests verlopen, tot de tijd dat deze in de winkel liggen dan maar een minder mooie oplossing :)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Ik heb m inmiddels liggen, ga m een deze dagen aansluiten.

Mijn eerste indruk:

Pluspunten:
- All-in-1
- Ziet er netjes uit (voelt/oogt niet elbudget-made-in-china
- Makkelijk te monteren: RJ45 is dmv een klik/persysteem (net als bij sommige dhz-RJ45 stekkers)

Minpunten:
- Lijkt op Bush Jaegler, maar is niet compatible...
- Er is in principe ruimte in front voor RJ11, maar is weggelaten.

Opmerkingen:
Persoonlijk had ik liever RJ11+RJ45 gezien, met printconnectoren, zodat je zelf daar weer je kabel in kon klikken. Op die manier had RJ11 ook nog gepast. Nu gaat de ruimte op aan de aansluiting tbv RJ45. De huidige situatie is wel weer meer dummy-proof: geen UTP tang nodig, dus iedereen kan het. Maar ja, aan de andere kant vd kabel moet ook nog iets, dus of dat niet-nodig-hebben van een tang nu zo'n meerwaarde is...

Vooral minpunt 1 is voor mij dus een no-go: De plek waar ik m in gedachten had gaat dus niet door: Daar zit een 3-frame (2x stroom, en wou dus 1x allinone). Frontje van Nedapding past dus niet in mn BJ frame... Uiteraard zal t ivm (C)gelul te maken hebben, maar 'toevallig' dezelfde maten zou niet erg zijn. (tenzij dat soort dingen ook al vastliggen in productmerk)

Ik ga t kort uitwerken tot een mini-review met fototjes enz, dus dat volgt (in principe) nog. Er zat dan wel geen NDA op, maar ik gooi 't pas online na 'accoord' ;)

[ Voor 8% gewijzigd door DJSmiley op 27-12-2008 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
DJSmiley schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 18:10:
Ik heb m inmiddels liggen, ga m een deze dagen aansluiten.
Ik ook. Nedap kan tegen het eind van de kerstvakantie mijn bevindingen tegemoet zien.
Mijn eerste indruk:

Pluspunten:
- All-in-1
- Ziet er netjes uit (voelt/oogt niet elbudget-made-in-china
- Makkelijk te monteren: RJ45 is dmv een klik/persysteem (net als bij sommige dhz-RJ45 stekkers)
Eens, nette en degelijke aanblik.
Minpunten:
- Lijkt op Bush Jaegler, maar is niet compatible...
Hoe bedoel je? Ik heb de voorloper (RJ11+RJ45) met behulp van een extra 50x50mm inzetplaat in m'n Gira F-line spul geintegreerd waarbij hij een unit van een dubbelraam vult. Fysiek past het dan prima. Ik ga er vanuit dat het meeste schakelmateriaal wel hulpstukjes hiervoor heeft.
- Er is in principe ruimte in front voor RJ11, maar is weggelaten.
Ja, echt estetisch vind ik het niet dat het vaktje van de RJ11 te herkennen is met de tekst 'CAT5e' erin. Ik had het liever 'strak' gezien.
Opmerkingen:
Persoonlijk had ik liever RJ11+RJ45 gezien, met printconnectoren, zodat je zelf daar weer je kabel in kon klikken. Op die manier had RJ11 ook nog gepast. Nu gaat de ruimte op aan de aansluiting tbv RJ45. De huidige situatie is wel weer meer dummy-proof: geen UTP tang nodig, dus iedereen kan het. Maar ja, aan de andere kant vd kabel moet ook nog iets, dus of dat niet-nodig-hebben van een tang nu zo'n meerwaarde is...
In deze lijn doordenkend zou een oplossing met modulaire connectoren (RJ45, RJ11) ook heel mooi zijn geweest. Die bestaan ook in varianten waarvoor je geen tang etc. nodig hebt. Ik weet echter niet of hier de fysieke ruimte voor zou zijn. Heb ook niet veel zin om voor dat doel m'n spul van de muren te schroeven ;)
Vooral minpunt 1 is voor mij dus een no-go: De plek waar ik m in gedachten had gaat dus niet door: Daar zit een 3-frame (2x stroom, en wou dus 1x allinone). Frontje van Nedapding past dus niet in mn BJ frame... Uiteraard zal t ivm (C)gelul te maken hebben, maar 'toevallig' dezelfde maten zou niet erg zijn. (tenzij dat soort dingen ook al vastliggen in productmerk)
Zie eens hierboven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Wat grappig, heb hier net vorige week intensief naar lopen googlen en kwam er inderdaad achter dat Nedap de enige is die deze wcd's in het assortiment heeft.

Ik wacht met smart op de nieuwe uitvoering! Zie de foto's hier graag verschijnen.

Wat ik begrijp is dat je zo'n punchdowntool nodig hebt voor installatie?

p.s. wanneer/waar kunnen we hem verwachten?

[ Voor 6% gewijzigd door Giant87 op 30-12-2008 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Giant87 schreef op maandag 29 december 2008 @ 13:06:
Wat ik begrijp is dat je zo'n punchdowntool nodig hebt voor installatie?
Nee, een van de voordelen van de Nedap outlet is dat je geen bijzondere apparatuur nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Nu online
oh super! Ik ben benieuwd. De kabel is al gelegd dus nu is het alleen nog wachten op Nedap haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik heb gisteren de combi outlet gemonteerd (behalve montage op de in-/opbouwdoos aangezien de opbouwdozen nog niet binnen zijn en de potentiele inbouwdoos nog geen UTP heeft). Aan bovenstaande heb ik nog toe te voegen dat montage van TV vlot verliep, maar dat montage van de UTP toch best wel een gepriegel was aangezien ik de UTP niet tever wilde untwisten. TV-signaal is prima en een snelle test via Windows file sharing toonde al resultaten van 170Mbps wat op zich prima is.

De formulieren gaan zo op de post naar Nedap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alvast iedereen bedankt voor het invullen van de review papieren.

Wat korte antwoorden:

Twin cable: In nederland moeilijk verkrijgbaar, maar in Amerika heeft Belden onder artikel nummer 7911a een goede duo-kabel in het assortiment. Wellicht dat Nedap binnenkort een soortgelijke kabel opneemt in het assortiment.

Met ander schakelmateriaal: In Nederland is de standaard maar voor centraalplaatjes 50x50 mm , daar is ook de combi outlet op afgestemd. De leveranciers van schakelmateriaal spelen hierop in door verloopstukjes aan te bieden. Artikelnummer van BJ voor de meest voorkomende verloopstuk (voor SI crême) is 1746-212-101

Punchdown tool is inderdaad niet nodig, aders kunnen ongestript in de IDC-contacten gestopt worden. Uiteraard hadden we ook andere aansluittechnieken kunnen gebruiken waardoor een RJ11 of eventueel een VoIP-RJ45 telefoon aansluitblok erbij had gepast. De Combi Outlet is echter zo ontworpen dat ook niet-tweakers ermee uit de voeten moeten kunnen.

Verder zijn we hard bezig met het inrichten van de productielijn zodat hij zo snel mogelijk in de winkels ligt.

@DJSmiley: De mini-review mag wat mij betreft hier geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zal hier niet linkspammen, maar voor geïnteresseerden is de Cat5e combi outlet verkrijgbaar. Voor vragen over de verkrijgbaarheid en de prijs kan er een mail gestuurd worden naar het mailadres dat in mijn profiel vermeld staat of via de contact pagina op de nedap telecom website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Ik wil dit item graag even oprekken. Veel te laat lees ik dus deze post. Ik heb dit namelijk net geinstalleerd, maar loop tegen een vraag aan. Maar had wat ergenis over onduidelijkheden kunnen besparen lees ik hier.

Mijn opstelling is als volgt:
In een kast op de begane grond komen telefoon en TV-kabel binnen.

De kabel wordt versterkt door een Hirschmann versterker en daarna door een Hirschman 8-weg splitter gesplitst.

De telefoon gaat via een splitter naar een Fritz-box, van daar (gesplitst) naar een Netgear switch en naar een fox-nuance telefoon centrale. Via een pach panel wordt internet op draadjes (UTP) 1,2,3,6 gebracht en de telefoon op 4 blauw (ipv groen) en 8 bruin (ipv rood).

Alle 16 kabels (8x coax en 8x utp) gaan recht omhoog naar de zolder, daar gaan per lokatie een coax en utp als een paraplu uitelkaar. Per lokatie is het ongeveer 20 meter vanaf het patchpanel tot de wanddoos.

Op de foto van het installatieschemaa'tje (in de post van Schweino) is te zien dat de nummers 3, 4 en 5 twee keer gebruikt worden.
Hier raakte ik bij het aansluiten dus de weg kwijt. Bruggetjes maken of kiezen? Kan ik wel en telefoon en internet tegelijk aansluiten? Dit laatste wordt dus moeilijk als ik het UTP-schema aanhoud en ik vanaf de aanvoer van het telfoonsignaal een eigen doorvoer naar het eindpunt (WCD) nodig heb.

Misschien heb ik iets grandioos over het hoofd gezien, maar als RJ11 voor telefonie is, RJ45 voor internet, er 8 gaatjes en 8 draadjes zijn .........

De telefoon doet het overal, internet is nog niet overal ge-checkt. Wel krijg ik op mijn pc (XP) de melding dat ik maar 10mbit binnen krijg. (terwijl ik wel de juiste aansluitingen heb gemaakt)

Heeft iemand een idee of dit door storing komt of door iets anders?

nb
En ik denk dat NEDAP best wel het een en ander had kunnen voorkomen door duidelijk aan te geven dat de COMBInatie van telefoon en internet niet zomaar mogelijk is met deze COMBI-outlet. Behalve als je ervan uit te gaan dat er maar 4 aders voor internet nodig zijn en 2 voor telefonie. Met 8 aders en 8 gaatjes (IDC-contacten) kom je tot 100Mbit prima uit als je wat met de kleuren doet. Dus bedankt voor 2 dagen prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 16:49: Behalve als je ervan uit te gaan dat er maar 4 aders voor internet nodig zijn en 2 voor telefonie. Met 8 aders en 8 gaatjes (IDC-contacten) kom je tot 100Mbit prima uit als je wat met de kleuren doet. Dus bedankt voor 2 dagen prutsen.
Dat klopt ook exact. Voor analoge telefonie heb je maar 2 aders nodig. (de twee middenste)
Voor 100mbit netwerk maar 4. (ader 1,2,3&6) Waarvan die 4 aders behoren tot 2 paren:
Pin 1 oranjewit, pin 2 oranje, pin 3 groen wit, pin 6 groen

[ Voor 12% gewijzigd door job op 11-03-2009 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Waarom je slechts 10mbps haalt valt uit je verhaal niet op te maken. Ik zou zeggen: knijp er een normale RJ45 stekker aan om de kabel te testen om de (aansluiting met de) outlet uit te sluiten. Werkt het dan niet fatsoenlijk: kabel niet goed / storing (al dan niet veroorzaakt door het combineren van signalen over dezelfde kabel). Werkt het wel: nogmaals aansluiten op de combioutlet.
En ik denk dat NEDAP best wel het een en ander had kunnen voorkomen door duidelijk aan te geven dat de COMBInatie van telefoon en internet niet zomaar mogelijk is met deze COMBI-outlet. Behalve als je ervan uit te gaan dat er maar 4 aders voor internet nodig zijn en 2 voor telefonie. Met 8 aders en 8 gaatjes (IDC-contacten) kom je tot 100Mbit prima uit als je wat met de kleuren doet. Dus bedankt voor 2 dagen prutsen.
Op zich ben ik van mening dat Nedap gewoon een volwaardige 8 aderige aansluiting zou moeten ondersteunen. Echter, in dit geval ontgaat de kritiek me volledig aangezien je zelf ook loopt te prutten door telefonie en ethernet te combineren over dezelfde utp kabel en dus zelf ook slechts 4 aders gebruikt voor ethernet.

En ja, de instructie blinkt niet uit, maar het kost zeker geen twee dagen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 11-03-2009 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Finnbo:

Zoals Rukapul hierboven al aangeeft is het van afstand vrijwel onmogelijk om te bepalen waarom de netwerkverbinding slechts 10Mb/s haalt. Aandachtspunten bij het afwerken zijn wel dat het untwisten van de aderparen zo min mogelijk moet plaatsvinden. Storing door het gebruik van telefonie en internet over één UTP-kabel is mogelijk, maar zal waarschijnlijk enkel optreden op het moment vlak voordat de telefoon overgaat (dan gaat er een spanningsverschil van ca. 90V over de telefoonaders wat storing kan veroorzaken). Een 2e oorzaak van storing kan zijn wanneer de 8 UTP kabels naar de zolder langs elkaar (of nog erger samengebonden met tie-wraps) naar boven gaan. Uiteraard kan het ook zijn dat de combi outlet defect blijkt te zijn, de methode die Rukapul hierboven heeft beschreven, geeft daarover uitsluitsel.

Om storing uit te sluiten is het beter om een aparte (telefoon)kabel te gebruiken voor de RJ11 connectors. Als er in de woning echter louter 5/8 leidingbuizen gebruikt zijn, wordt het vrijwel onmogelijk om naast een coax en een utp-kabel nog een telefoonkabel kwijt te raken. In die gevallen kan het dus uitkomen om de telefoon ook via de UTP te laten lopen. Voor meer informatie staat er op het duckforum nog een handige uiteenzetting over het gebruik van meerdere apparaten via één UTP-kabel: http://www.duckfiles.org/...ve/index.php/t-30795.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ RUKAPUL en @NEDAP

Thanx voor de reacties. Ik heb inderdaad alle aders nog een keer aangesloten op de outlet en haal nu wel de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Zojuist de combi outlet binnen met gigbit en tv. Ik had even snel gekeken, dat klepje voor de utp die je omhoog duwt moet je nou de aders tussen stoppen en dicht doen of juist in die kleine ronde gaatjes op de bovenste klepje duwen??
ik heb nog niets geprobeerd, is allemaal voor mijn nieuwe huis, alles binnen behalve trekveer dus nog niet eens begonnen met installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 17:58

The Wizard

Moderator Mobile
Nedap :

Hebben jullie de combinatie kabel nog geïmporteerd? Ik ben ambassadeur bij een glasvezel project. Hierbij gaat de digitale tv over UTP (IPTV), dus deze combinatiedozen in combinatie met de combinatie kabel zou perfect zijn! Of hebben jullie een zelfde kabel gefabriceerd? Kan het niet vinden op jullie site.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 17:58

The Wizard

Moderator Mobile
Kickje :)

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben dus op zoek naar zo'n Cat5e combi outlet, is nl. perfecte oplossing _/-\o_ voor mijn probleem om netwerkkabels naar de meterkast te trekken.
Heb inmiddels mailtje gestuurd naar nedap waar ze te verkrijgen zijn :?

offtopic: probleem is dat 1 van mijn loze leidingen (nieuwbouw) op zolder door onjuiste aanleg niet meer te gebruiken is. Maar ik wil CAI en Netwerk op zolder, bovendien wil ik mijn modem in de meterkast plaatsen, waarvoor ik mijn CAI leiding in de woonkamer wil benutten. Situatie wordt dan: Cat5e van modem in meterkast via CAI woonkamer naar router woonkamer. Cat5e van router woonkamer via CAI woonkamer via meterkast naar zolder voor CAI en Netwerk :)

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2009 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik heb de mijne bij electro-online.nl besteld. Staat niet standaard op hun site (alleen de cat5 met telefoon), je kan een mailtje sturen met de juiste typenr., kunnen ze zo voor je bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Nu online
MNM Computers heeft ze ook. :)

Zo eindelijk even bestellen, al een poosje geen tijd voor gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er bereiken ons regelmatig vragen over welk type het meest geschikt is in bepaalde toepassingen. Een goed overzicht is te vinden op de site van Isolectra.
http://www.isolectra.nl/c...edap_Combioutlet_v1.1.pdf
Uiteraard kunt u ook persoonlijk contact opnemen met Nedap Telecom voor een antwoord op uw vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Nu online
Ik heb de creme gigabit versie gekocht en inmiddels geïnstalleerd. Erg makkelijk met dat klik systeem voor de utp kabel! Ook prima bouw kwaliteit en gek genoeg werkt mijn digitale tv ook weer perfect. Bij de oude situatie ging iets niet helemaal goed na het splitten van het signaal ten hoogte van de cai outlet, nu dus wel weer :+ .

10/10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exoOw
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-02-2024
Zou er iemand mij even kunnen uitleggen hoe je die verbindingen soldeert op de ISDN versie, zodat je CAT5e kunt krijgen?
Heb hier namelijk nog een zo'n outlet op reserve liggen en wil even kijken of het me lukt daar CAT5e mee te halen, heb namelijk geen zin om weer overal in huis nieuwe outlets aan te schaffen aangezien we hier nog maar net 3 maanden wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xylexis
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-01-2024

Xylexis

Life is a bitch, then you die

Bump,

Heeft iemand ervaring met dit outlet in combinatie met een BUSCH-JAEGER wandcontact systeem.
Ik las dat hij niet compatible was, maar daar is natuurlijk altijd wat aan te doen, beetje bijsnijden ofzo.
Mijn BUSCH-JAEGER is zo'n 3 aansluitingen frame bestaande uit 2 stroomstekker aansluitingen en een loze leiding aansluiting. In de loze leiding aansluiting zit nu een BUSCH-JAEGER coax radio+tv contactdoos.
Deze wil ik dus gaan vervangen met een Nedap combi outlet.
De vraag is dus, zou dit gaan werken/passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
exoOw schreef op maandag 13 juli 2009 @ 18:54:
Zou er iemand mij even kunnen uitleggen hoe je die verbindingen soldeert op de ISDN versie, zodat je CAT5e kunt krijgen?
Laat en niet erg concrete reply, maar als je het gewoon even doormeet met een multimeter? Eventueel kun je de foto's in het begin van dit topic gebruiken ter inspiratie. ISDN heeft wel een andere aansluitvolgorde maar het principe blijft gelijk.
Xylexis schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 10:17:
Bump,

Heeft iemand ervaring met dit outlet in combinatie met een BUSCH-JAEGER wandcontact systeem.
Ik las dat hij niet compatible was, maar daar is natuurlijk altijd wat aan te doen, beetje bijsnijden ofzo.
Mijn BUSCH-JAEGER is zo'n 3 aansluitingen frame bestaande uit 2 stroomstekker aansluitingen en een loze leiding aansluiting. In de loze leiding aansluiting zit nu een BUSCH-JAEGER coax radio+tv contactdoos.
Deze wil ik dus gaan vervangen met een Nedap combi outlet.
De vraag is dus, zou dit gaan werken/passen?
Waar je naar op zoek moet is een inzetplaatje voor je Busch-Jaeger zodat je een gat overhoudt dat voldoende groot is voor het binnenste vierkantje van de Nedap-outlet. Zie ook Rukapul in "100BASE-TX over een Nedap combi outlet".

Het makkelijkst is om eens bij je lokale installatieboer langs te gaan. Die heeft uitgebreide boeken en heeft soms nog wel wat andere ideeen om het te laten passen. De namen die je de onderdelen geeft zijn grappig :P

Heel misschien dat je online wat kunt vinden. Volgens mij is dit een inzetplaatje / tussenring (willekeurige serie van Busch-Jaeger): http://www.voltus.de/elek...6-10-84-zwischenring.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acinfo64
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 20:03
Weet iemand ook of er ook inbouwdozen zijn met in plaats van een CATV een Sat (multimedia) aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Sorrie voor het opgraven van dit "oude" topic.

Mijn vraag. Ik ben geïnteresseerd in de Cat5e + Coax variant van Nedap.
Is het ook mogelijk om een RJ11 plug in deze Cat5e connector te steken zodat ik er ook gewoon een telefoon op kan aansluiten?

In mijn nieuwbouwwoning wil ik nl. zo flexibel mogelijk zijn.
Ik wil in de woonkamer 2 WCD'n inrichten met zo'n Nedap unit. Als ik besluit om mijn TV aan de ene muur te plaatsen dan wil ik daar gebruik maken van UTP en COAX en wil ik aan de andere kant van mijn kamer de telefoon op aangesloten hebben en andersom.

Is dit mogelijk met deze variant? of ben ik "gedwongen" voor de 100Mb oplossing te gaan?

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Met iedere volledig bedrade RJ45 kun je er een RJ11 insteken voor telefonie. Dit heb ik thuis ook, alleen knijp ik er meestal RJ45s aan omdat dan de buitenste twee contactjes iets minder te lijden hebben.

Let op: Telefonie lijn 1 en 2 gebruiken resp aders 45 en 36, ISDN gebruikt aders 3456, 100 Mbit ethernet 1236, Gbit 12345678.

Een Gbit (volledig bedrade) RJ45 kun je dus zo gebruiken en een 100 Mbit ethernet bedrade (1236) niet, omdat 45 niet is aangesloten. Eventueel zijn er ook splitterblokjes waarmee je een volledig bedrade rj45 aan twee kanten kunt splitsen in 100 Mbit ethernet+RJ11 telefonie.

Bijvoorbeeld: https://www.netwerkwinkel...elefoon-TS1035-p_262.html <- deze is ook te krijgen naar 2x10/100 en is van zichzelf geschikt voor telefoon of isdn op de 2 extra paren.

Nedap, mochten jullie nog meeluisteren, zou het een optie zijn om een combi doos te maken tussen RTV plus 2 keystone jack posities? Het mooiste is nog dat je dan in een keer niet alleen een cat5e of zelfs cat6a (10 Gbit) jack erin kan steken en/of meebundelen (en keystone jacks heb je ook toolless) maar ook dingen kunt combineren met F-stekkers (satelliet), coax video, 3.5 mm stereo audio, en zelfs HDMI en fiber ed.

Ik weet niet wat de fysieke constraints zijn en wat standaarden zijn voor de maten van een keystone jack positie, maar zelfs RTV + 1 keystone zou al heel erg mooi flexibel zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Jasper Janssen op 14-12-2009 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Goede tip van die buitenste pinnetjes. RJ45 is dus beter.

Ik ben alleen niet zo dol op zelf geknepen connectoren.
Ik zal eens kijken of ik een telefoonsnoer met aan de ene kant een RJ45 en aan de andere kant een RJ11 connector kan vinden. (gegoten)

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdu
  • Laatst online: 15:32

bdu

Sorry voor het ophooggooien.

Er is ook een variant met twee keer 100 Mb/sec RJ45 (Cat5? twee keer 2 paren/4 draden?) [klik] iemand een idee of deze dan ook om te sleutelen is naar Cat5e (2 keer 4 paren/8 draden?). Zou helemaal geweldig zijn namelijk. Of werkt dit ook met het tool-loos mechanisme van Nedap? (en is het daardoor niet meer mogelijk?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Wil je dan 3 kabels door 1 buis leggen?
Ik vraag me af of dat gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 16:42
bdu schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 10:51:
Sorry voor het ophooggooien.

Er is ook een variant met twee keer 100 Mb/sec RJ45 (Cat5? twee keer 2 paren/4 draden?) [klik] iemand een idee of deze dan ook om te sleutelen is naar Cat5e (2 keer 4 paren/8 draden?). Zou helemaal geweldig zijn namelijk. Of werkt dit ook met het tool-loos mechanisme van Nedap? (en is het daardoor niet meer mogelijk?)
Met 1 8 aderige utp kabel kun je gewoon 2x 100Mbit signaal krijgen. Zelf een RJ11 kun je gebruiken voor 100Mbit ethernet. Zolang je maar zorgt dat het koper aan het uiteinde van de kabel weer op de juiste pinnen uitkomt. Dus waarom ombouwen als je gewoon met handig krimpwerk dat niet nodig is :P

edit zie nu wel dat ik over de E van cat5e heb gelezen maar dan nog geld het zelfde principe alleen moet je goed opletten bij de kabel lengte van de ader paren :P

[ Voor 8% gewijzigd door The-Source op 27-02-2010 17:09 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdu

bdu

klaasbram schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 17:07:
[...]

Met 1 8 aderige utp kabel kun je gewoon 2x 100Mbit signaal krijgen. Zelf een RJ11 kun je gebruiken voor 100Mbit ethernet. Zolang je maar zorgt dat het koper aan het uiteinde van de kabel weer op de juiste pinnen uitkomt. Dus waarom ombouwen als je gewoon met handig krimpwerk dat niet nodig is :P

edit zie nu wel dat ik over de E van cat5e heb gelezen maar dan nog geld het zelfde principe alleen moet je goed opletten bij de kabel lengte van de ader paren :P
Echter haal je met 2 paren (4 draden) nooit de snelheid die je met Cat5e kan halen, 1gbit, heb nu een Cat6 kabel liggen en wil die wel graag goed benutten. Wil dus twee keer 1 gbit neerleggen. Heb een combidoos besteld en ga gewoon wat proberen.
Ik zag dat er nog andere oplossingen waren voor een enkele wandcontactdoos met 2*UTP en 1* coax., als het niet lukt ga ik dat proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag allemaal! Ik heb een vraagje over het Nedap combidoosje waarvoor ik eerst flink heb gegoogled, maar uitsluitsel is moeilijk te verkrijgen.

Het gaat dus over de Nedap Combi Wandcontactdoos (CATV/RJ45 Gigabit Ethernet). Volgens de specificaties is dit voor cat5e. Deze is volgens de meesten prima te gebruiken met cat6 kabels en dat geloof ik zeker. Echter is dit toekomstvast? Mochten er in de toekomst snelheden van 10 gbit mogelijk worden (waarvoor de cat6 kabel geschikt is), wordt de cat5e combidoos van Nedap dan een bottleneck? In dat geval: waarom is er geen uitvoering voor cat6?

De vraag is mede ingegeven door het bestaan van de volgende verschillende doosjes (er moet dus verschil zijn):
- Roline Cat5e Wandcontactdoos (2X UTP) en
- Roline Cat6 Wandcontactdoos (2X UTP).

Alvast bedankt,

Casa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Waarom zou je je daar nu zorgen over maken? Een wandcontactdoos is in de toekomst in een no-time geupgradet indien nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar heb je zeker een punt. Mijn punt is alleen dat ik er zeker nu al rekening mee zou houden als er toch al alternatieven zouden zijn. Nu weet ik niet of die er zijn (en of het überhaupt in de toekomst nodig zou zijn).

Vandaar had mijn vraag misschien moeten zijn: "Zijn er uitvoeringen specifiek voor cat6 en zijn die nodig om in de toekomst 10 gb te halen?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Als je perse klaar wilt zijn voor 10Gbps.
Let er dan wel op dat een Cat6 kabel maximaal 37 meter mag zijn voor een 10Gb verbinding.
Mocht je langer nodig hebben kun je beter investeren in Cat7 bekabeling.

1Gb is de komende 10 jaar nog ruimschoots voldoende voor huis, tuin en keukengebruik.
Het is een stuk goedkoper om nu gangbare materialen in te zetten. Je weet nooit welke bekabeling over 10-15 jaar gangbaar is in huis. Draadloos is d.t.v. z'n flexibiliteit erg populair. De draadloze standaarden komen vooralsnog niet in de buurt van een 1Gbps verbinding. Dus ik zou me nu nog absoluut geen zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkiedroid1970
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-07 18:36
Nedap Combi Wandcontactdoos (CATV/RJ45 Gigabit Ethernet).

Iemand enig idee of dit nog te verkrijgen is. Google me gek maar kan weinig winkels vinden waar ze op voorraad zijn. Nedap is gestopt met deze activiteiten. Geen enkele andere leverancier in het gat gedoken?
Misschien hebben jullie hier antwoord op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Bel eens een installateur. Dan heb je ook vrij snel een antwoord, want die bestellen vrijwel alles bij de technische unie en als die het niet meer hebben dan zijn je kansen al vrij snel verkeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit88
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:16
(jarig!)
Ik kan 'm bij de TU in ieder geval niet vinden. Lijkt alleen maar ISDN dozen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:38

BCC

http://www.nedapspecials.com/ : De telcom sectie is idd per 1 juli gestopt en het is blijkbaar nogal een nederlands probleem...

[ Voor 27% gewijzigd door BCC op 10-10-2011 14:12 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdu

bdu

Eigenlijk moet je gewoon een lege wanddoos hebben waar je losse keystones in kan plaatsen. Vervolgens op zoek gaan naar een COAX keystone.

[ Voor 3% gewijzigd door bdu op 12-10-2011 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Weet iemand ook de pinbezetting van de Cat5e combi outlet? Ik heb er laatst nog eentje gekocht maar ben het papiertje kwijt waarop staat hoe deze aan gesloten moet worden. Ik heb nu namelijk maar 100 mbit (terwijl de rest van het netwerk 1000 mbit is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik had de handleiding toevallig ingescand en heb deze even voor je geupload: Nedap combioutlet.pdf

Met een multimeter had je het ook in een paar minuten uitgevonden :)

[ Voor 28% gewijzigd door Rukapul op 13-11-2011 15:43 ]

Pagina: 1