[MIDI] Keyboard layout klopt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 248 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ProCal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2023
Onlangs heb ik via Marktplaats een midi-keyboard gekocht, een M-Audio Radium 61.

Het probleem is echter, dat de layout van het keyboard niet klopt. Omdat dit heel lastig uit te leggen is, heb ik ter illustratie een plaatje en midi file gemaakt, waar je kunt zien/horen wat het probleem is :)

Afbeeldingslocatie: http://85.144.87.186/keyboard.jpg

http://85.144.87.186/test.mid

In de midi-file, bespeel ik het klavier van de eerste toets links, tot de laatste toets rechts. Ergens in het midden hoor je dus dat het niet goed gaat.

Het probleem zit 'm dus in het feit dat het geluid, uitgaande van de layout op het plaatje, niet klopt met de toets die je in drukt. Als ik toets 1 (op het plaatje) indruk, krijg ik de toon te horen, die eigenlijk hoort bij toets 20...

Het probleem doet zich niet alleen voor als het keyboard op een PC is aangesloten, maar ook als ik 'm stand-alone gebruik (middels 9v adapter). Dat weet ik, omdat onder toets 22 op het plaatje zich de optie "Velocity" bevindt. Op mijn toetsenbord, zit die optie onder toets 3... (Het is dus niet software-gerelateerd)

Ik heb de nieuwste driver voor dit keyboard al geïnstalleerd, geprobeerd het keyboard te resetten (uitzetten, MIDI/select toets ingedrukt houden, aanzetten) maar dit heeft ook niet geholpen.

Handleiding biedt ook geen uitkomst...

Iemand enig idee hoe ik dit goed kan krijgen?

[ Voor 3% gewijzigd door ProCal op 05-08-2006 19:48 ]

• ProCal
Niemand?...

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:03

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Heb je al een mailtje naar M-Audio gestuurd? Het lijkt mij eerder een fout in je keyboard en van M-Audio mag je toch wel verwachten dat ze het probleem voor je oplossen.

blabla

• ProCal
MidiMaze schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 10:06:
[...]

Heb je al een mailtje naar M-Audio gestuurd? Het lijkt mij eerder een fout in je keyboard en van M-Audio mag je toch wel verwachten dat ze het probleem voor je oplossen.
Nee nog niet gedaan. Ik ben ook niet de eerste koper van het keyboard en heb derhalve ook geen factuur. Zou ik nog kunnen doen inderdaad. Hoewel ik de gene van wie ik het ding gekocht heb een mail heb gestuurd, hij heeft er niets over gezegd. (Ook niet tijdens de verkoop)...

Leuk plaatje trouwens. De 766 zeker? O+ Mat54 ding. Ook nog in meegereden... mooi hoor

• ProCal
Nou, ik heb een mail gestuurd maar tot nog toe niets gehoord.

Hier misschien iemand die nog een tip heeft?...

• ProCal
Helemaal fucking nobody? ....

• ProCal
Kick....

• Goat
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-04-2025
Het lijkt erop alsof er een split point is ingesteld. Dit houdt in dat er links een ander instrument kan worden ingesteld dan rechts. Als deze beiden op piano staan, krijg je dit resultaat...

• Ids Lupo
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09-2022

Ids Lupo

ABC..... DEF

Het lijkt mij ook dat er een split point is ingesteld. In het manual is daarover niets te vinden.
Is het split point niet ingesteld in het computerprogramma wat je gebruikt om de geluiden te genereren?

De sinne skynt al ieuwen oer ûs lân, bringt de iere moarn. Eltse dei op nij.
Join de Nederlânse Kreft Kei

• ProCal
koppie peest schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 08:29:
Het lijkt mij ook dat er een split point is ingesteld. In het manual is daarover niets te vinden.
Is het split point niet ingesteld in het computerprogramma wat je gebruikt om de geluiden te genereren?
Nee, is niet in het programma. Ik heb al meerdere programma's gebruikt (vier om precies te zijn) en het probleem speelt in alle programma's. Ook doet het zich voor op andere PC's (op drie andere PC's getest), met USB en ook met de "ouderwetse" MIDI-kabel.

Ook als ik het toetsenbord stand-alone aansluit (met alleen 9v adapter) doet het probleem zich voor. Dat weet ik, omdat de functies die horen bij de laatste paar toetsen (aan de rechterkant van het keyboard (reverb, etc)) ook niet kloppen. Die zitten dan ook aan het begin... :/

• Ids Lupo

Ids Lupo

ABC..... DEF

Hm een probleem in het apparaat dus. Ik weet niet of het zo werkt maar het lijkt wel of er intern twee stekkertjes zijn omgedraaid en als het intern iets met de software is, of er iets met het most significant bit is. Het lijkt me iets te toevallig dat deze 'split' of beter gezegd hoog-laag omkering na exact 32 (2^5) toetsen plaatsvindt (zwarte toetsen wel meetellen dan).

Maarre, was dit probleem er direct al toen je het toetsenbord kreeg? Of heb je het bijvoorbeeld bij afhalen even bekeken/bespeeld? Het lijkt me nl sterk dat als het een hardware probleem is, dat de verkoper dat dan niet wist.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kijk eens naar de schroefjes of daar sporen van gebruik op zitten. Of andere sporen waaruit blijkt dat ie open is geweest. Als het nl. na het resetten van het keyboard nog niet werkt heeft volgens mij gewoon iemand binnenin aan de draadjes gezeten in een poging hem te repareren ofzo.
Ik zou sowieso nog even de vorige eigenaar contacten.

PS. Stata er in je handleiding ook niks over parts beschreven? Je zou dan kunnen proberen om het klavier in 3 parts in te delen en kijken of het probleem zich dan nog voordoet.

[ Voor 20% gewijzigd door Palomar op 16-08-2006 12:36 ]

• ProCal
koppie peest schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 11:14:
Hm een probleem in het apparaat dus. Ik weet niet of het zo werkt maar het lijkt wel of er intern twee stekkertjes zijn omgedraaid en als het intern iets met de software is, of er iets met het most significant bit is. Het lijkt me iets te toevallig dat deze 'split' of beter gezegd hoog-laag omkering na exact 32 (2^5) toetsen plaatsvindt (zwarte toetsen wel meetellen dan).

Maarre, was dit probleem er direct al toen je het toetsenbord kreeg? Of heb je het bijvoorbeeld bij afhalen even bekeken/bespeeld? Het lijkt me nl sterk dat als het een hardware probleem is, dat de verkoper dat dan niet wist.
Het probleem deed zich direct voor toen ik het keyboard thuis aansloot. Degene bij wie ik 'm gekocht heb, probeerde 'm op z'n Mac aan te sluiten maar dat wilde allemaal niet erg lukken. Afgesproken dat als het ding het bij mij niet zou doen, dat ik 'm dan terug kon brengen.

Toen ik het probleem ontdekte, heb ik die man gemaild, hij zei ook dat het misschien een split-point instelling was maar vertelde me dat hij helemaal geen verstand heeft van midi-software en midi-keyboards. (Hij speelt vermoedelijk (weet ik dus niet zeker) op een "gewoon" keyboard).
Palomar schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 11:14:
Kijk eens naar de schroefjes of daar sporen van gebruik op zitten. Of andere sporen waaruit blijkt dat ie open is geweest. Als het nl. na het resetten van het keyboard nog niet werkt heeft volgens mij gewoon iemand binnenin aan de draadjes gezeten in een poging hem te repareren ofzo.
Ik zou sowieso nog even de vorige eigenaar contacten.

PS. Stata er in je handleiding ook niks over parts beschreven? Je zou dan kunnen proberen om het klavier in 3 parts in te delen en kijken of het probleem zich dan nog voordoet.
Afgezien van de "normale" gebruikssporen (lichte krasjes hier en daar) kan ik er niets vreemds aan ontdekken. Alle schroeven zien er ook nog goed uit. (Als in: niet losgehaald).

Nog een keer in de handleiding gekeken en net ff op internet maar kan niets vinden over het opdelen in parts.. :(

• Ids Lupo

Ids Lupo

ABC..... DEF

aub de tweede quote is van Palomar...

• ProCal
koppie peest schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 19:54:
aub de tweede quote is van Palomar...
Excuus. Ik heb het veranderd

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De tijd klopt nog niet :P

• Ids Lupo

Ids Lupo

ABC..... DEF

Ben je al iets wijzer geworden of wacht je nog steeds op email van M-Audio?

• ProCal
koppie peest schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 22:03:
Ben je al iets wijzer geworden of wacht je nog steeds op email van M-Audio?
Nee, ik heb tot nog toe niets gehoord :( Ik denk dat ik dat toetsenbord binnenkort toch maar eens ga openmaken... Misschien is er iets aan te veranderen ...

• ProCal
koppie peest schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 11:14:

Verdomd.. Je had gelijk... Aan de binnenkant zit een printplaatje met daarop 2 stekkers. (Wel meer dan 2, maar deze leken me het meest voor de hand liggend.) Deze stekkers omgedraaid en het probleem is opgelost. Heel erg raar :S

Overigens nog geen mail teruggehad van M-Audio.

Bedankt voor je tip iig!

• Ids Lupo

Ids Lupo

ABC..... DEF

Mooi zo!

Pagina: 1