Toon posts:

Wireless bridgen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Doelstelling: twee draadloze netwerken bridgen via een PC zodat beide netwerken voor alle betrokken hosts bereikbaar worden. Van belang zijn:

PC1: Direct verbonden met AP1.
PC2: Draadloos verbonden met AP1. Draadloos verbonden met AP2. (2 wireless NICs).
AP1 en AP2 zitten allebei in hetzelfde subnet.

Nu verwachtte ik de Windows XP Bridge functie te kunnen gebruiken op PC2 om zo een brug te slaan tussen AP1 en AP2. Vervolgens configureerde ik de bridge met een uniek IP adres en gateway+DNS wijzend naar AP1 [beide APs zijn ap/router/switch combo's en hangen aan een Internet verbinding]. Na dit gedaan te hebben kan ik echter niet communiceren met het AP2 netwerk.

Wat zie ik over het hoofd?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2006 16:30 ]

Verwijderd

2 netwerken = 2 subnets. Waarom hangen de 2 ap's dan in het zelfde subnet? Dat gaat niet werken icm bridging. Anders weet je router niet hoe hij het moet routeren naar de andere AP.

Of heb je AP1 en AP2 aan de achterkant in het zelfde subnet hangen, zodat je hiermee een vergroting probeert te maken? Dit lijkt me niet zoals ik het uit je tekst haal, maargoed. Wat probeer je in hemelsnaam te bouwen?

Je kan namelijk onder Windows maar 1 default gateway opgeven, je kan voor je andere kaart niets opgeven, dat gaat niet onder Windows. Als je een loadbalancer probeert te bouwen tussen 2 internetverbindingen via Wifi, koop dan een normale loadbalancer ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
Het is de bedoeling dat ik vanaf PC1 hosts kan benaderen die zich in het AP2 netwerk bevinden. Hierbij fungeert PC2 als knooppunt tussen AP1 <-> AP2.

Omdat ik op PC2 ook gewoon wil kunnen Internetten wijst de DNS en Gateway naar (mijn eigen) AP1. Ze zitten in hetzelfde subnet omdat er dan niet gerouteerd hoeft te worden binnen AP1 en AP2, enkel naar adressen die buiten dit netwerk (lees Internet) vallen... en die gaan dan dus via AP1. De hosts in AP2 gebruiken op hun beurt weer AP2 als gateway en DNS...

Kort samengevat: ik wil van de twee aparte netwerken een groter netwerk maken waarbij PC2 de brug biedt tussen AP1 en AP2.

Afbeeldingslocatie: http://img68.imageshack.us/img68/8315/netjpgmsg1b199c12f58f449caa203d11140c039bstart0len352qm4.jpg

Dit is hoe het momenteel geconfigureerd is. Wat moet ik op PC2 doen om dit werkend te krijgen?

Verwijderd

Dan mag jij mij eens vertellen hoe PC1 de route kan vinden over PC2 naar PC3 en PC4. Ik weet niet wat zo'n Windows networkbridge doet, fungeert dat echt als "soort switch" of wil hij een routinging (dmv RRAS of ICS)? Ik heb geen idee wat Windows exact doet dmv een networkbridge, dus kan er even niet zo'n zinnig andwoord op geven.

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:05
Zo'n bridge functioneerd inderdaad als een switch.

Het komt er op neer dat uw bridge ip instellingen kan krijgen, noem die bridge gerust een virtuele netwerkkaart die zowel met netwerk 1 als met netwerk 2 is verbonden. Een bridge heeft dus niks met routing noch NAT te maken.

Er zit een fout in de redenering achter je schema:
Als dns en gateway geef je ip adressen van een access point op. Een access point is GEEN gateway, tenzij deze deel uitmaakt van een wireless router.
Ik moet beter leren lezen.

Indien dus AP1 en 2 inderdaad wireless routers zijn, dan volstaat het om het volgende te doen (je kan kiezen):
- je zet op beide routers dhcp server uit, en configureerd zoals op je schema alles manueel. In dit geval lijkt er mij a.d.h. van je figuur een werkende opstelling
- Ofwel zet je op één router (geen 2) dhcp aan. Indien dit bij Ap1 (router 1) gebeurd, dan kan je pc1 en pc2 gewoon op dhcp client zetten (automatisch ip verkrijgen). Voor de pc's die via router 2 moeten gaan zal je dan wèl manueel ip adressen moeten instellen (let wel dat deze niet conflicteren met de dhcp range van de eerste router).

Heb je een werkende internet verbinding op alle pc's (zowel deze aan router 1 als deze aan router 2)? Kan je pingen naar de pc's langs de andere kant van de bridge?

//Off-topic
Klopt het dat je met jouw subnet 14 hosts kan adresseren (255-240 = 16 hosts - 2 voor netwerk en broadcastadres = 14) of gaat mijn redenering de mist in?

[ Voor 15% gewijzigd door Tom_G op 05-08-2006 23:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat jij suggereert heb ik reeds uitgevoerd en zoals ik aangaf werkt dit niet. Gelukkig had ik wel het juiste idee. Ik heb niet de motivatie om hier nog veel tijd aan te besteden, het is immers niet mega belangrijk.

Toen ik AP schreef wist ik dat er mensen verward zouden zijn (daarom had ik later ook erbij geschreven dat het een ap/router/switch aparaat betrof). AP schrijft gewoon wat makkelijker dan steeds ap/router/switch of ARS oid. Om niet te ver door te draven: bedankt voor de reacties!

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:05
Hmm, ik ben eingelijk ook wel benieuwd wat er dan precies zou mislopen. De redenering klopt nl. voor 100%.

Ik veronderstel dat je bvb al ping's geprobeerd hebt vanaf de hosts aan ap2 naar ap1. Of omgekeerd. Ook geen vervelende firewall op de pc actief die het bridgen tegen gaat.
Just some toughts...
Pagina: 1