Toon posts:

Cluster node hardware configuratie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De probleemstelling is dat ik regelmatig zeer rekenintensieve algoritmes gebruik (hobbymatig wel te verstaan) die zo veel werk vereisen dat mijn huidige laptop er toch wat moeite mee heeft (berekeningen van zo’n 8-9 uur zijn geen uitzonderingen). Ik geef toe dat die laptop (Mobile Sempron 3300+) nu niet bepaald een grote numberchruncher is t.o.v. andere processors, maar 8-9 uur is toch wel te lang naar mijn zin. Alsook houd dit mij tegen om uitgebreidere algoritmes te schrijven, aangezien ik geen zin heb om uiteindelijk dagen te wachten.

Nu heb ik het voordeel dat deze algoritmes zeer makkelijk parallel uitgevoerd kunnen worden, dus broeide stilaan het idee om meerdere PC’s te clusteren. Maar ja, aangezien het hobbymatig is wil ik toch niet te veel spenderen eraan, daarom heb ik een low budget pc samengesteld die wel goedkoop een paar keer gekocht kunnen worden. Ideaal dus om als node te gebruiken die veel rekenkracht nodig heeft (en geen/zeer weinig grafische dingen moet doen).

Moederbord: Asus M2NPV-MX

Processor: AMD Athlon 64 X2, 3800+, Socket AM2

RAM geheugen: Corsair ValueSelect 512 MB DDR2, PC4200 CAS4 (dual channel kit)

HD: Samsung SpinPoint, 80 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA300

Behuizing: AOpen QF50C, Zilver, zwart (ATX, 300W)

Alles bij elkaar komt dit aan zo’n € 340 per node, wat mij een acceptabel bedrag lijkt. Nu zit ik wel met nog een paar kwesties waar ik niet zo makkelijk uitkom:

De integrated video op het moederbord (GeForce 6150 met nForce 430 chipset), zal deze tot een zware performance hit leiden? Aangezien ik begrepen heb dat integrated video het gewoon RAM geheugen deelt met de cpu.

Die AOpen kast is toch wel degelijk genoeg hoop ik, veel ervaring heb ik nu niet met AOpen.

Er blijft iets in mij zeggen dat ik misschien toch maar beter voor een zuinige processor ga, want als het systeem draait (meerdere nodes), dan zal dit toch wel veel vermogen opnemen. Maar aangezien de X2 3800+ peperduur is in de EE SFF (35W) uitvoering (meer dan 2 keer de prijs van de gewone X2 3800+) heb ik hier ook weer een argument tegen. De X2 3800+ EE (65W) is wat goedkoper, maar ik vrees dat het verschil niet bijster veel is met een gewone X2 3800+. Verder flitste het gedacht van een Turion ook door mijn hoofd (zijn te vinden in 35W en 25W uitvoeringen), maar ik weet nu niet echt hoe goed deze presteren in vergelijking met de gewone processors (single core). Verder vermeld AMD’s site alleen SODIMM als geheugen, dus ik weet niet of gewoon DDR geheugen ook werkt met een Turion op een normaal S754 moederbord. Of misschien een LV processor, maar dan gaat het weer veel duurder worden in totaal (1 core i.p.v. 2 met de X2’s). Als iemand een beter idee heeft mag hij het gerust zeggen, ik sta open voor suggesties.

Persoonlijk denk ik wel dat dit beschreven systeem toch wel wat bang for the buck heeft, en zeker als het met een x tal geclusterd staat (ik wil eerst simpel beginnen, daarna breiden we uit als het nodig is :p). Maar is is het ook wel zo? Als er iets aan verbeterd kan worden, ik sta open voor zulke sugesties.

Verwijderd

Topicstarter
Kickje ... Niemand die weet of een systeem met igp in een performance/prijs verhouding beter of slechter is dan een systeem met videokaartje? Performance van de computer wel te verstaan, geen grafisch geweld.

Of niemand die mij wat advies kan geven op het energie verbruik/prestatie van de processor?

Advies over het systeem alleen was ook al genoeg (meeste cpu kracht voor de beste prijs (lagere)).

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:00
Misschien voor een Conroe systeem gaan? Is toch veel sneller en niet echt superduur. Die zijn wel energiezuinig. Bijvoorbeeld

Intel Core 2 Duo (Allendale), E6300, Socket 775, Boxed € 186,47
Asus P5VD2-MX, Retail € 56,69

Totaal € 243,16

Is net iets duurder, maar wel heel wat beter. Lees deze review van Anandtech maar eens.

Verwijderd

Topicstarter
Afgezien van het feit dat conroe systemen nogal nieuw zijn (ik wacht doorgaans liever een tijdje totdat de hardware een meer stabielere revisie bereikt) lijkt zo'n systeem wel ok. Alleen moet ik een ander bordje nemen aangezien dat asus bordje dat je voorstelt geen gigabit ethernet heeft (clusters hebben zoiets wel graag ;)). Een snelle search naar zo'n goedkoop conroe bordje met igp en gigabit ethernet leverde mij dit op: Asrock ConRoe945G-DVI € 69,25.

Maar ja, als ik nu zeker wist dat igp geen al te grote performance hit geeft op het systeem, dan wist ik het zeker. Benches van processorkracht van een systeem met igp in vergelijking met een extra kaartje vindt je nu niet echt veel. Is het (economisch) gerechtvaardigt om zo'n € 40 te investeren in een PCIe videokaartje om meer rekenkracht te hebben van je systeem in plaats van een igp? Voor zover ik weet gebruikt een igp een deel van je systeem RAM, en zoiets resulteerd zeker in een performance hit, alleen hoe fel is dit? (Ik heb alleen video output nodig voor foutzoeken, opzetten van het systeem, configuratie en dergelijken).

Verwijderd

Ik zou zeggen kijk hier eens... (beetje oud maar gaat om het idee)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, die ben ik ook eens tegengekomen, de mini-itx dat met VIA EPIA's werken. Maar helaas, ik ken niet veel van de processors van VIA, zelfs T.net's pricewatch heeft geen webwinkels waar zulke processoren te vinden zijn.

Als er nu socket 1 moederborden (voor de Turion X2's) te verkrijgen waren, dan wist ik zeker welk soort processor ik wou, dual cores met een tdp van 35W voor een veel betere prijs dan X2 3800+ 35W. Maar helaas, alleen in laptops vind men zulke processoren+moederborden.

Alhoewel ik niet graag met intel processoren werk, begin ik toch zeer sterk die E6300's te overwegen. Maar ik geloof toch dat intel's tdp een gemiddelde was terwijl amd's tdp een max was? Dus, volledig stressed zal deze wel meer dan 65W trekken? Maar aan de andere kant zal deze wel veel meer doen in dezelfde tijd ...

En weet iemand mischien hoe het nu zit met de performance van de cpu wanneer deze moet samenwerken met een igp of met een PCIe kaartje?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou als ik jou was een aantal systemen kopen, waarvan ik er maar 1 met een hdd uit zou rusten - en de rest van floppy af zou laten starten :) Je hebt immers toch alleen de CPU nodig, hdd is useless. En dan gewoon linux booten van floppy en de ene met hdd als clusterhoofd laten functioneren. Moet op zich makkelijk kunnen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, dit gedacht is zeker nog zo gek niet. Dat spaart toch al zeker € 30 uit per node :). Maar dankzij die suggestie ben ik nog tot het volgende gekomen: ipv floppy mischien een flash drive gebruiken? Voor een € 10 (normale floppy drive prijs) heb je al een 256MB flash drive (bij mijn weten is flash degelijker dan een floppy).

Maar ja, nu nog erachter komen hoe het zit met de performance hit van integrated graphics versus extra kaartje, en ik ben weer een stuk verder.
Pagina: 1