Toon posts:

cpu support voor Aopen AK73

Pagina: 1
Acties:
  • 265 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oud moederbord, waarop momenteel een AMD Duron 900Mhz opgeprikt zit. Ik had graag een cpu update gedaan, maar weet niet of dit mogelijk is met dit moederbord, een Aopen AK73.

De CPU support list is waarschijnlijk niet meer up-to-date voor de laatste processor types. Ik vroeg me dus af ofdat dit nog enigzins mogelijk was.

De cpu die ik op het oog was is een "Amd duron 1800 mhz socket a".

Is dit mogelijk of gaat dit problemen opleveren??

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:10
dat moederbord had ik vroeger ook! Het ondersteunt geen FSB 133 en hoger processoren geloof ik. Als een cpu daaronder valt, dan gaat het niet werken.

Verwijderd

Topicstarter
Ook niet als deze eventueel onderclockt wordt?

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:04
Inderdaad. Ik heb ook een AK73 gehad (het is toch met een groene PCB en een goud kleurig heatsinkje op de northbridge?)

Na veel problemen met dit klere ding heb ik toen maar een AK73 Pro A genomen.

De AK73 heeft inderdaad een VIA KT133 chipset. Deze ondesteunt alleen een FSB van 100. Ik denk dat een nieuwe processor in zo'n systeempje weinig zin heeft.

Als je dan iets nieuws wilt en het moet goedkoop zijn, kijk dan naar een ander moederbord (ASRock) en een andere Processor (AMD Smepron, Intel Celeron) :)

• mrFoce
Volgens mij niet, omdat hij er niet eens van kan booten. Dus je krijgt niet eens de kans om te onderklokken. Ik weet niet meer of het nou 133 of 166 FSB was. Ik weet wel, dat ik hierna een MSI k7 Turbo 2 (ofzo) had gehaald omdat mijn 'toen' nieuwe cpu niet meer werd ondersteunt. Dat was volgens mij toen een AMD 2400+.

Ik heb het moederbord nog :) AK 73 Pro nog zag ik net *O* memoriesss :')

[ Voor 13% gewijzigd door mrFoce op 05-08-2006 15:27 ]

• Rob_G
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-02-2023
Ik heb ook eens keer zo'n mobo gehad, ook met een via chipset die een max. fsb aan kon van 100 MHz. (KM133 geloof ik). Daar werkte mijn duron 1400 met 133 MHz fsb uitstekend op, maar dan dus wel op een fsb van 100, dus 25% langzamer. Dus ik DENK dan je die duron 1800 er wel werkend op krijgt, maar dan op een snelheid van 1800/133*100 = 1350 MHz. Lijkt me zonde van je geld.

• mrFoce
Rob_G schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 15:28:
Ik heb een keer een mobo gehad, ook met een via chipset die een max. fsb aan kon van 100 MHz. (KM133 geloof ik). Daar werkte een duron met 133 MHz fsb uitstekend op, maar dan dus wel op een fsb van 100, dus 25% langzamer. Dus ik DENK dan je die duron 1800 er wel werkend op krijgt, maar dan op een snelheid van 1800/133*100 = 1350 MHz. Lijkt me zonde van je geld.
Je heb verschillende versies van dit moederbord. Die van mij wilde echt niets doen met een 'betere' cpu erin. Waarom zou een cpu die niet gesupport ondersteund wordt het wel doen tot de bios? maar niet in windows zelf. Oftwel, ik denk dat je onderklok verhaal gewoon niet opgaat.

Mocht de cpu (op andere moederborden) wel werken, maar instabiel, dan kan onderklokken weer wel het eufel verhelpen

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als je kijkt bij de specs van jou bord op http://www.aopen.nl/Products/mb/AK73.htm vind je:
項目符號 AMD Athlon/Duron CPU
項目符號 Socket A
項目符號 200MHz
Die 200MHz is DDR, dus de klok is 100MHz. Een FSB van 100MHz is waar je op moet zoeken.
Een Duron 1.8GHz maakt gebruik van een 133FSB. Die processor gaat dus mogelijk niet eens werken en als hij werkt dan doet hij dat op een lagere snelheid.
Het lijkt mij daarom geen goed plan om deze CPU aan te schaffen. Misschien kun je beter wat meer van je systeem upgraden.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1