Toon posts:

swappen van a/v kabel --> stukke tv out?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
setup is als volgt. heb een pc in de slaapkamer met enorm veel video's erop.. via tv out en een splitter kastje op de tv in slaapkamer gedeeld (deel drie inkomende signalen via het splittertje voor incoming digi tv, dvd en pc) en schakel tussen de signalen die ik wil zien. Het geheel is doorgesplitst naar de woonkamer met ook een splitter kastje wederom drie incoming signalen).

Op deze manier kan ik op tv een film opstarten en die op 1 of 2 tv's (tegelijk) kijken. Nou wilde ik even kijken of ik de projector ook aan kon sluiten door een Av kabel tussen projecter en een video uitgang te hangen, zodat ik een setup zou krijgen als volgt:

DVD -------A/V in----------------| ------------------------------------------|
DIGI TV----A/V in------------| | ---------------------------------------[kastje]------> [TV2]
PC-----------A/V in--------| | | ----------------------------------------|
| | |
[kastje]---->[TV1]
|
|
[projector]

terwijl ik met de kabel bezig was veranderde de kleuren van de tv out op de tv.. rood werd enorm fel rood en het geheel was een stuk donkerder dan normaal.. raar contrast alsof er een kleur ontbreekt of niet meer goed doorgegeven wordt.

Ik hoop dat er iets anders aan de hand is maar ik denk dat op een of andere manier AV kabels kennelijk niet zomaar hot swappeable zijn (??) en dat door hiermee te kloten terwijl alles aangesloten een spanning op de tv out iets stuk heeft gemaakt bij de tv out van de video kaart? Ik vind het eigenlijk bizar want er zaten nog connecties tussen pc en projector en je verwacht niet dat het via via ook stuk gaat, en ook verwacht je dat er geen spanning op die gele A/V kabels staat, maar kennelijk dus wel??

Ik heb een keer eerder meegemaakt dat tijdens het veranderen van kabels terwijl de tv out aangesloten was er iets mis ging wat leidde tot een identiek resultaat op de tv out kleuren, heb destijds een nieuwe video kaart gekocht omdat ik het niet kon fixen (maar ook niet zeker wist of het daar aan lag) maar nu lijkt alsof dit inderdaad voor altijd bevestigd dat je niet moet kloten met de tv out als alles aangesloten is ??

Graag wat reacties, want ik kon er niet veel op vinden, zijn er regels over A/V kabels (wat kan wel en wat niet, waar we ons van bewust moeten zijn?)

Verwijderd

Topicstarter
:/ niemand een idee?

moet dit misschien naar het beeldkannonen forum?

Verwijderd

niet kloten met TV out als je PC aanstaat.

wat gaf jou het idee dat videokabels hot swappable zijn?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2006 12:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 12:11:
niet kloten met TV out als je PC aanstaat.

wat gaf jou het idee dat videokabels hot swappable zijn?
dacht dat er geen stroom op stond.. bovendien als je met een projector werkt op een laptop worden kabels er toch ook lukraak aangesloten en uitgetrokken?

Enig idee wat er stuk is dan?

Verwijderd

in de handleiding van menig beamer staat dat de beamer uit moet staan als je kabels aansluit of loshaalt.

Maar goed, zoals je de vorige keer al had ontdekt is waarschijnlijk je videokaart (weer) overleden, met wat geluk heb je nog een andere liggen met TV-out of kan je er eentje lenen om zeker te weten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:07:
in de handleiding van menig beamer staat dat de beamer uit moet staan als je kabels aansluit of loshaalt.

Maar goed, zoals je de vorige keer al had ontdekt is waarschijnlijk je videokaart (weer) overleden, met wat geluk heb je nog een andere liggen met TV-out of kan je er eentje lenen om zeker te weten.
ja fair enough, beamers stond inderdaad toevallig aan.. het rare vind ik alleen dat het via via via foutging.. de tv out van de videokaart stond namelijk op een video in van een schakel kastje dat via out1 naar de tv in van de tv ging, terwijl de kabel in kwestie van out2 van het schakelkastje naar video in van de beamer ging.

dus resumé als ik het goed begrijp bij het aansluiten van kabels ervoor zorgen dat 1 van de 2 uitstaat.. of beamer moet uit of pc moet uit,.. maar 1 kan er aanblijven?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Doordat je zo veel verschillende apparaten er aan hebt zitten zou je wel eens last kunnen krijgen van potentiaalverschillen, vooral als je ook centrale antennekabels en/of sat hebt.

Het aantikken van de signaalkabel naar de massa van het splitblok kan dan al voldoende zijn om je videokaart een dodelijke tik te geven.

Pak maar eens tegelijk aan de kachel en aan de centrale antenne. (Niet doen als je een zwak hart, pacemaker, slecht humeur hebt.)

Waarom gaat het met beamers vaak goed? Dat ligt niet zozeer aan de beamer, maar aan de tvout van de pc, die bestaat vaak uit 1 chipje waar alles in zit, en dat spul is heel gevoelig.

Daarnaast is de beamer tv aansluiting een ingang, die is er wat beter op berekend.

[ Voor 40% gewijzigd door Fairy op 07-08-2006 14:36 ]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-02 13:35
Laatst een DVD-speler gekocht. Daar stond ook expliciet in de gebruiksaanwijzing dat alle apparatuur uit moet staan bij met inpluggen of loshalen van stekkers.
Dat vrijwel niemand dat doet en dat dat meestal goed gaat, is een kwestie van geluk....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1