AM2 Systeem (€600)

Pagina: 1
Acties:

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 21:25
Gezien de huidige (bijelkaar geraapte) pc van mijn ouders mankementen door ouderdom vertoont, is mij gevraagd om een nieuwe PC samen te stellen voor zo'n 500 - 600 euro. De huidige PC is AMD Athlon 2600+, 1gb geheugen, 40gb hdd, 6600GT video kaart en een asus A7V moederbord.

Nu ben ik na enig onderzoek uitgekomen op een AM2 systeem. Een Socket939 systeem is niet zo toekomst gericht, en mijn ervaring leert dat je toch altijd wilt upgraden als de PC net niet meer voldoet.

Systeem waar ik op zich mee tevreden ben is dit:
ASUS M2NPV-VM € 80
AMD Athlon 64X2 3800+ €135
1GB OCZ PC6400, 800 Mhz geheugen €106
NEC ND-4571 DVDRW €36
Seagate Barracude 300GB 7200.10 16MB Cache SATA300 € 98
Thermaltake VA3000SNA Tsunami Silver case €105
Artic Freezer 64 Pro €17
Oem diskette station (tsja blijft toch nodig). €10

Maar nu loop ik tegen 2 'problemen' aan te hikken
* Ik ben bang dat de integrated graphics niet toereikend is, ookal is deze vergelijkbaar met een GF6200. Ik ben er ook niet zo'n fan van (door eigen ervaring van jaren geleden)
* Dit is een uATX (mATX?) moederbord. Dus weinig expansion slots. Er komt sowieso een WLAN kaart in, dus 1 slot zal dan al gebruikt worden. Ik ben bang dat ik naderhand hiervan spijt krijg als ik geen expansion slots meer beschikbaar heb.

Natuurlijk kan ik ook een goedkopere (single core) processor nemen, en de daar op gespaarde kosten uitgeven aan een ander moederbord met een goedkopere videokaart, maar liever niet natuurlijk.

De PC zal voornamelijk gebruikt worden voor internet/email/patience _/-\o_ en dergelijke, dus geen fancy spelletjes ofzo. Alleen gun ik mijn ouders het beste en geen troep.

Iemand die hier ideeen of een mening over heeft?

[ Voor 1% gewijzigd door AvanCade op 05-08-2006 12:13 . Reden: Update ]

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:57
NEC ND-4571 DVDRW
Pak een Nec 3550 , ik heb een NEC 4571 die geen DVD+R leest. En dat valt niet onder garantie :').
Seagate Barracude 300GB 7200RPM 16MB Cache SATA300
Pak wel de 7200.10 serie, deze zijn aanzienlijk sneller.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:49
Termi schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 12:05:

Pak een Nec 3550 , ik heb een NEC 4571 die geen DVD+R leest. En dat valt niet onder garantie :').
als je binnen de 10 dagen terug gegaan zou zijn zouden ze het niet kunnen/mogen weigeren hoor...

maar @ topic starter misschien prijzen erbij en waarom je datgene gekozen hebt?

ivm onboard videokaart heb je wat reviews erover gelezen?
Normaal is dat meer als goed genoeg voor wat jullie wilt!

[ Voor 24% gewijzigd door Icekiller2k6 op 05-08-2006 12:09 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:26
Mag ik vragen wat 'ouderdom vertonen' inhoud? Je ouders hebben een best systeem staan als ik het zo zie, en je snapt denk ik ook zelf wel dat ouders die niet hun eigen systeem samenstellen ook echt geen noodzaak hebben voor een dual-cpu.

Laat staan wat er staat zou ik zeggen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• AvanCade
Onboard videokaart heb ik niks negatiefs gelezen, en dus gekozen omdat het kosten spaart. Maar naar mijn mening legt een GF 6200 het af tegen de 6600GT, en als je 600 euro uitgeeft voor een PC mag je niet achteruitgaan natuurlijk.

Mankementen door ouderdom is bijv niet werkende USB poorten, niet werkende ethernet poort. Dat soort dingetjes. Gewoon bepaalde onderdelen van het moederbord die niet of niet helemaal meer werken.

Natuurlijk hebben ze ook niet zoveel aan een dual core processor, daarom hield ik in mijn achterhoofd dat ik deze nog kan veranderen tbv een ander moederbord.

Betreft de NEC brander, ik heb dezelfde en functioneert prima.

En verder kwa motivatie voor het gehele systeem, het geheugen spreekt eigenlijk voor zich, goed merk. Snel geheugen. De processor heb ik gekozen voor het beetje meer extra kracht. Want me ouders komen net pas kijken wat PC's betreft, maar wie weet wat ze in de toekomst allemaal willen doen ermee.

De thermaltake kast krijgt goede reviews, en kwa features bevalt mij deze wel. Daarnaast past het in het design van de woonkamer, want niet geheel onbelangrijk is.

De CPU koeler spreekt ook voor zich, AC site vertelde me dat deze op een AM2 past, en ik heb dezelfde koeler en ben tevreden.

Verwijderd

De PC zal voornamelijk gebruikt worden voor internet/email/patience en dergelijke, dus geen fancy spelletjes ofzo. Alleen gun ik mijn ouders het beste en geen troep

* Dual core
* 1GB ocz geheugen
* 300GB harde schijf
* Artic freezer 64 Pro
* DVD-RW

Sorry, maar als je dat nodig hebt om alleen te kunnen internetten/E-mailen/patience "en dergelijke" dan weet ik niet waar het heen gaat met de computerwereld.
Het systeem wat je nu hebt is perfect om deze dingen mee te doen.
Wat moet een internet pc in godsnaam met dual core, OCZ geheugen, 300GB HDD, en een artic freezer 64 Pro * :D Bedoelde ik *

Wat je zelf al zegt in de post hierboven :
"Als je 600 euro uitgeeft voor een PC mag je niet achteruitgaan natuurlijk."

Voor dat minimale wat je ermee vooruit gaat, zou ik echt geen 600 euro uitgeven.

Die mankementen zijn makkelijk op te lossen, haal een nieuw Socket A moederbord, een asus a7n8x-e deluxe bijvoorbeeld. Die kosten nog geen 50 euro die Socket A's.

Dan behoud je je 6600GT
Heb je nog steeds 1GB geheugen. Wat wellicht langzamer is, maar niet merkbaar voor de dingen die je doet.
Kun je eventueel de HDD vervangen. (Maxtor DiamondMax Plus 9, 160GB (7200rpm, ATA133, 8MB)) om maar een voorbeeld te noemen.
En een nieuw moederbord : Niet hoger als 42 euro, dat is natuurlijk je eigen keuze.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2006 12:32 ]

• AvanCade
Gezien onder 'en dergelijke' mp3's downloaden en filmpjes bekijken valt vind ik 300GB voldoende. Bovendien vind ik 1GB geheugen minimum, en zolang het budget het toelaat kan ik een goed merk nemen.

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-10-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 12:23:
De PC zal voornamelijk gebruikt worden voor internet/email/patience en dergelijke, dus geen fancy spelletjes ofzo. Alleen gun ik mijn ouders het beste en geen troep

* Dual core
* 1GB ocz geheugen
* 300GB harde schijf
* Artic freezer 64 Pro
* DVD-RW

Sorry, maar als je dat nodig hebt om alleen te kunnen internetten/E-mailen/patience "en dergelijke" dan weet ik niet waar het heen gaat met de computerwereld.
Het systeem wat je nu hebt is perfect om deze dingen mee te doen.
Wat moet een internet pc in godsnaam met dual core, OCZ geheugen, 300GB HDD, en een artic freezer 64 Pro :>
Misschien slim als de huidige pc het niet meer goed doet deze kapotte onderdelen te vervangen. Bv nieuw mobo en voeding en of koelers. In iedergeval wat is er mis mee?

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

idd...dus als alleen en paar onderdelen van het moederbord niet meer functioneren (weet je dat wel zeker? Is je installatie niet gewoon brak?), dan zou ik voor 80 piek en fatsoenlijk socket A bordje scoren en dan kunnen je ouders weer dik vooruit.

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

Verwijderd

Als je ouders toch geen 3D games spelen doen de onboard graphics niets onder voor een GF6600 hoor.

Voor de rest leuk systeem moeten ze vanalles mee kunnen. Dual core, veel mem en grote hd zijn altijd handig als ze nog eens de vakantiefoto's/video's willen bewerken ofzo.

Verwijderd

AvanCade schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 12:27:
Gezien onder 'en dergelijke' mp3's downloaden en filmpjes bekijken valt vind ik 300GB voldoende. Bovendien vind ik 1GB geheugen minimum, en zolang het budget het toelaat kan ik een goed merk nemen.
300GB = 300.000 MB
Mp3 ~ 4MB
300.000 / 4 = 75000 :/

• AvanCade
Zoals gezegd, ik lees niks negatiefs over de 6150 onboard, maar de nadelige bijkomstigheid is dat er dan minimaal aantal expansion slots aanwezig zullen zijn.

Kies ik echter voor een moederbord zonder onboard graphics, dan betekend dit een losse grafische kaart, maar wel meer expension slots.

En ja, ik kan natuurlijk een SLOT A moederbord scoren, maar de PC stamt al af van 6 jaar geleden, en als je telkens nieuwe onderdelen moet blijven kopen, kom je uiteindelijk op hetzelfde resultaat uit.
Als ik nu in 1 keer een PC koop met alleen de voeding van de vorige PC (Zalman 480W), dan ga ik er vanuit dat er in princiepe de komende 5 jaar niks gekocht hoeft te worden (door kapotte onderdelen).

• Kiwiknaapje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-02-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 12:34:
[...]

300GB = 300.000 MB
Mp3 ~ 4MB
300.000 / 4 = 75000 :/
gaat windows installatie af, programma's om mail te checken, msnen etc. etc., filmpjes wouden ze er ook op kijken. 300 is idd beetje veel voor huis tuin en keuken gebruik maar goed, als het budget het toelaat...

Leegte

• smimic
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
ik ben het volledig eens met sharkys en carnage...
Er is geen enkele reden voor een upgrade als ik het zo zie, installeer die oude bak opnieuw en kijk of de mankementen "per ongeluk" verholpen zijn.
Zo niet vervang het moederbord voor 50 euro. het huidige systeem wat er staat is meer dan snel genoeg om nog 3 jaar voort te gaan voor wat je ouders ermee doen.

i5-2500k /MSI GTX 1080 8 GB X Gaming / 8GB Mem / 6TB storage/ B&Q 32 inch WQHD/

Verwijderd

Kiwiknaapje schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 12:38:
[...]

gaat windows installatie af, programma's om mail te checken, msnen etc. etc., filmpjes wouden ze er ook op kijken. 300 is idd beetje veel voor huis tuin en keuken gebruik maar goed, als het budget het toelaat...
Daar heb je ook wel weer gelijk in.

Windows installatie 10GB (Incl. Virtueel geheugen, slaapstand) *Heeft effe zwaar teveel gerekend*

E-mail programma's / MSN / Adobe Photoshop / Anti-Virus / Firewall / Paar internet-achtige spelletjes - *@ zwaar teveel rekenen 10GB*

Over 280GB - Ik zou 40GB al te veel vinden. Ik heb nog nooit een huis-tuin-keuken pc gezien die wel eens vol heeft gestaan.
Mijn zus :
200GB
Gebruikt : 20GB

Act Of War Direct Action - 5GB
RCT3 - 1GB
C&C Generals Zero Hour - 5GB
F.E.A.R - 6GB

~1000 foto's ~2MB de stuk. - 2GB
~20 filmpjes - nog niet eens een GB

Windows installatie etc.
Resultaat - Ruim 170GB ongebruikte ruimte.
Mijn zwager download dan ook nog eens af en toe een film, een spel, een paar albums.
In een computer zaak zeg je ook niet :
Zo mevrouw, de USB poorten doen het niet, we kunnen het moederbord wel vervangen maar dat is natuurlijk onzin, voor 600 euro hebben wij een nieuwe pc samengesteld, wilt u pinnen? 8)7

• AvanCade
Ik zal een nieuw mobo eens in overweging nemen, want het ligt niet aan een brakke installatie.

En 300GB is inderdaad veel, maar natuurlijk beter teveel dan net 1gb tekort.

Om even op de vraagstelling terug te komen, heeft iemand een reden waarom ik dat AM2 moederbord NIET moet kopen vanwege het lage aantal expension slots?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:26
Volgens mij zijn alle problemen gewoon opgelost als je voor een paar tientjes een nieuwe mobo koopt en meteen even een nieuwe HDD (die Seagate is een aanrader, heb ik zelf ook) in zet. Is 'ie weer helemaal het mannetje. 2600+ en een GF6600, nou, dat is echt prima hoor.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

Ik denk dat niemand hier precies weet welke functionaliteit jij/je ouders later nog eens toe willen voegen....

De meeste mobo's hebben al het nodige onboard tegenwoordig. Denk eens na of je later nog een tweede (Gb) NIC, een SATA(RAID)-kaartje of iets dergelijks wilt kunnen toevoegen.
Dan lijkt het me niet zo'n probleem om te checken of je aan de aanwezige expansionslots genoeg hebt.

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-02 22:55
laat me raden: je woont thuis en je ouders zijn niet de enige die deze pc gebruiken?

anders zou ik zeggen inderdaad nieuw moederbordje en klaar

• AvanCade
Ja ik woon thuis (al staat het los van alles). Maar me ouders zijn de enige die de PC gebruiken. Ik heb mijn eigen PC (gelukkig :D).
Pagina: 1