[debian] openssh installeren ==> adduser fout

Pagina: 1
Acties:

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ik heb nou al een paar keer geprobeerd om debian te installeren op mijn nslu2 het is 2x al goed gegaan maar door een stomme fout moest ik hem weer volledig opnieuw installeren.

ik volg iedere keer deze handleiding:
http://www.nslu2-linux.org/wiki/DebianSlug/Bootstrap

maar bij het installeren van de open-ssh server gaat het ineens iedere keer fout ik zou even exact neerzetten wat ik krijg:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
root@brokenslug:/usr/sbin# apt-get install openssh-server
Reading package lists... Done
Building dependency tree... Done
Suggested packages:
  ssh-askpass xbase-clients rssh
The following NEW packages will be installed:
  openssh-server
0 upgraded, 1 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
Need to get 0B/215kB of archives.
After unpacking 549kB of additional disk space will be used.
Preconfiguring packages ...
Selecting previously deselected package openssh-server.
(Reading database ... 7211 files and directories currently installed.)
Unpacking openssh-server (from .../openssh-server_1%3a4.3p2-3_arm.deb) ...
Setting up openssh-server (4.3p2-3) ...
useradd: invalid numeric argument 'nogroup'
adduser: `/usr/sbin/useradd -d /var/run/sshd -g nogroup -s /usr/sbin/nologin -u 100 sshd' returned error code 3. Exiting.
dpkg: error processing openssh-server (--configure):
 subprocess post-installation script returned error exit status 1
Errors were encountered while processing:
 openssh-server
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

hij geeft iets aan met nogroup -s en nologin -u dat het daar fout gaat maar ik heb er echt geen idee van wat dat inhoud aangezien ik nog steeds een n00b ben met linux. misschien dat 1 van jullie een oplossing weet

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Welke debian versie draai je, gebruik je evt backports? Ziet ernaar uit dat je adduser pakket te oud is om met de openssh pakketjes samen te kunnen werken, of er zit gewoon een bug in het post/pre-install script van openssh.

• Avvd
  • Niet online
wat de exacte debian versie is weet ik niet hij heeft hem gewoon automatisch gedownload van de debian site (de laatste dan neem ik aan). maar het vreemde is dat ik het eerst op exacte dezelfde manier wel lukte ik hem hem nou ook al 3x opnieuw proberen te installeren maar steeds lukt het niet. van backports maak ik naar mijn weten geen gebruik van.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-02 22:44

BrZ

code:
1
/usr/sbin/useradd -d /var/run/sshd -g nogroup -s /usr/sbin/nologin -u 100 sshd

Probeer dat eens handmatig te doen, dan zou hij moeten zeggen wat er fout gaat.

[edit]
ow wacht.. dat is dus
useradd: invalid numeric argument 'nogroup'
|:(

[update]
Lijkt er dus op dat het een oude/vreemde versie is van useradd die een groepsnummer verwacht in plaats van een naam.

[ Voor 39% gewijzigd door BrZ op 05-08-2006 01:43 ]

• Avvd
  • Niet online
alles is vandaag nog gedownload van de NL mirror van debian.org dus het lijkt mij gewoon dat alles de laatste versie is

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Debian kent verschillende versies zoals "stable", "testing" en "unstable". Uit het feit dat je openssh-server versie 4.3p2-3 installeert maak ik op dat je unstable draait. Packages worden namelijk vanuit unstable overgenomen in testing en van daaruit weer naar stable. En alleen unstable bevat nu openssh-server versie 4.3p2-3.

[ Voor 25% gewijzigd door Stamgastje op 05-08-2006 02:34 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 15:14

deadinspace

The what goes where now?

Spacejam schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 01:33:
wat de exacte debian versie is weet ik niet hij heeft hem gewoon automatisch gedownload van de debian site (de laatste dan neem ik aan).
Wat is 'hij'? Een installatie-cd neem ik aan. Die heeft dan toch een versie? Welke?

Kun je trouwens ook de inhoud van /etc/apt/sources.list eens posten?

• Avvd
  • Niet online
de debian installatie is gewoon gedownload terwijl die werd geinstalleerd via een debootstrap loader???
maar inmiddels werkt alles weer

ik had van iemand anders die ook een nslu2 met debian heeft het bestandje useradd gekregen en deze vervangen. Toen heb ik de openssh-server weer opnieuw geinstalleerd en alles ging nou wel goed

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Spacejam schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 18:55:
de debian installatie is gewoon gedownload terwijl die werd geinstalleerd via een debootstrap loader?
Oh, right. Maar op die site staan alsnog twee stukken instructies - eentje voor unstable en eentje voor stable, en je zei ook niet welke van die twee je gevolgd had.
ik had van iemand anders die ook een nslu2 met debian heeft het bestandje useradd gekregen en deze vervangen. Toen heb ik de openssh-server weer opnieuw geinstalleerd en alles ging nou wel goed
Dat is absoluut geen goede manier van dat oplossen. Zeker als hij stable draait en jij unstable, dan kan dat later best tot andere onverwachte problemen leiden, omdat jij een andere useradd hebt dan Debian denkt dat je hebt.

Het is zotezien gewoon een bug in useradd die gefixt is in een nieuwere versie ([url=http://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=381408]dbts link), dus het passwd package upgraden had ook al moeten helpen. Ik raad je aan dit sowieso nu nog te doen.

Dan rest me een beetje de vraag waarom je unstable draait, want zulk soort dingen komen nou eenmaal voor in unstable.

• Avvd
  • Niet online
ik draai de unstable omdat dat de enige is die op een nslu2 wilt draaien :) die andere persoon draait ook de unstable versie :) maar ik had eerst ook al geprobeerd om apt-get install useradd te draaien maar dit werkte dus niet. maar ik zou bovenstaan nog wel even als extra doen zodat het zeker goed gaat

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Spacejam schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 21:08:
ik draai de unstable omdat dat de enige is die op een nslu2 wilt draaien :) die andere persoon draait ook de unstable versie :)
Maar de howto die je linkt geeft installatie-instructies voor zowel stable als unstable op de nslu2?
Pagina: 1