Toon posts:

Netwerk printer hoe het beste te configureren?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.567 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben onlangs een Minolta bizhub c250 aangeschaft. Dit is zo'n multifunctional apparaat, dus printen/scannen/nieten/kopieren/netwerkfunctionaliteit en ga zomaar door. Op het moment wordt hij alleen als kopieer machine gebruikt, maar nu is mij gevraagd om het apparaat beschikbaar te maken voor alle gebruikers in het netwerk (1pdc met win2k+exchange,3fileservers,web/ftp server,terminal server). Hij moet minimaal aan de volgende voorwaarden voldoen:

-standaard moet iedereen in zwart-wit printen, een aantal gebruikerd mogen alleen in kleur printen
-Hij moet ook vanuit de terminal server te gebruiken zijn

Verder zou het idiaal zijn als ik hem niet op elke pc handmatig zou hoeven te configureren. Het is ook mogelijk om accounts/boxes aan te maken, weet niet of dat zo bijzonder is.

hoe kan ik dit het realiseren en mischien hebben jullie wel iets aan toe te voegen iets wat mischien handig/verstandig is.... Ik kan best een duwtje gebruiken in de goede richting want ik ben helemaal niet thuis met dit soort apparaten

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
ga naar de console van je fileserver, voeg een 'lokale' printer toe, kies als poort tcp/ip en vul het ip van die printer in. even delen en voila.. een netwerkprinter :)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Zwelgje schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 22:10:
ga naar de console van je fileserver, voeg een 'lokale' printer toe, kies als poort tcp/ip en vul het ip van die printer in. even delen en voila.. een netwerkprinter :)
@zwelgje bedankt voor je input.

Maar hoe zorg ik ervoor dat iedereen standaard zwart/wit print, en alleen een aantal personen alleen in kleur kunnen printen?

Kan ik beter accounts op het appraat aanmaken of is een mogelijkheid dat ik een koppeling kan maken met AD?

Verwijderd

Kan je geen gebruikers aanmaken op het copyeerapparaat, en aan die users printrechten hangen? Bij onze Canon's / Toshiba's kan dat in ieder geval wel, dan moet je in de driver een userid mee geven.

Heb je geen implementatietraject bijgekocht? Wij laten dat soort dingen in ieder geval altijd doen, daar hebben we namelijk zelf geen kennis van (beperkt).

Je kan btw standaard instellingen ingeven via een apart stukje op de printerdriver. Je hebt een tabblad met instellingen, dit zijn je userinstellingen. Dan heb je ook nog defaults onder het algemene tabblad (en dan een knopje waar je de algemene instellingen kan doen). Dit geld in ieder geval voor HP/Toshiba/Canon.

• Zwelgje
Verwijderd schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 22:49:
[...]

@zwelgje bedankt voor je input.

Maar hoe zorg ik ervoor dat iedereen standaard zwart/wit print, en alleen een aantal personen alleen in kleur kunnen printen?

Kan ik beter accounts op het appraat aanmaken of is een mogelijkheid dat ik een koppeling kan maken met AD?
printer 2x aanmaken en instellen op zwartwit en de ander op kleur (forceren dus) vervolgens met rechten de printer dichttikken

Verwijderd

Topicstarter
Zwelgje schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 23:03:
[...]

printer 2x aanmaken en instellen op zwartwit en de ander op kleur (forceren dus) vervolgens met rechten de printer dichttikken
met rechten dichtklikken?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-04 21:06
Nee, tikken ;) Oftwel: zorgen dat de gebruikers niet de instellingen van de printer kunnen wijzigen.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:02
Verwijderd schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 22:06:
Wij hebben onlangs een Minolta bizhub c250 aangeschaft. Dit is zo'n multifunctional apparaat, dus printen/scannen/nieten/kopieren/netwerkfunctionaliteit en ga zomaar door. Op het moment wordt hij alleen als kopieer machine gebruikt, maar nu is mij gevraagd om het apparaat beschikbaar te maken voor alle gebruikers in het netwerk (1pdc met win2k+exchange,3fileservers,web/ftp server,terminal server). Hij moet minimaal aan de volgende voorwaarden voldoen:
Ding heb ik ook op één van de vestigingen draaien
-standaard moet iedereen in zwart-wit printen, een aantal gebruikerd mogen alleen in kleur printen
Dan moet je de printer meer dan één keer definiëren op de server
-Hij moet ook vanuit de terminal server te gebruiken zijn
Geen probleem.
Verder zou het idiaal zijn als ik hem niet op elke pc handmatig zou hoeven te configureren. Het is ook mogelijk om accounts/boxes aan te maken, weet niet of dat zo bijzonder is.
Via een logonscript kun je toch een printer aankoppelen ?
hoe kan ik dit het realiseren en mischien hebben jullie wel iets aan toe te voegen iets wat mischien handig/verstandig is.... Ik kan best een duwtje gebruiken in de goede richting want ik ben helemaal niet thuis met dit soort apparaten
Je hebt nog niks gezegd over scannen. Zelf heb ik 't zo dat op de server een ftp server draait, op de console van het apparaat kunnen ze kiezen tussen scannen naar JPG en naar PDF.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Topicstarter
StevenK schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 18:48:
[...]

Ding heb ik ook op één van de vestigingen draaien

[...]

Dan moet je de printer meer dan één keer definiëren op de server

[...]

Geen probleem.

[...]

Via een logonscript kun je toch een printer aankoppelen ?

[...]

Je hebt nog niks gezegd over scannen. Zelf heb ik 't zo dat op de server een ftp server draait, op de console van het apparaat kunnen ze kiezen tussen scannen naar JPG en naar PDF.
@stevenk bedankt voor je antwoord. Hoe heb jij het met de accounting geregeld, heb je dat op de machine zelf (dus op het appraat alle gebruikers inkloppen) gedaan of heb je een soort koppeling met Activedirectory?

Verwijderd

Topicstarter
2 keer de printer aanmaken (kleur en zwart/wit versie) vind ik een goed idee. Maar hoe bepaal ik welke gebruikers de kleuren versie mogen gebruiken, hoe kan ik dat definieren.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2006 19:41 ]

• Zwelgje
staat vast wel de handleiding. ik neem aan dat je die al had doorgenomen :?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:02
Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 19:33:
2 keer de printer aanmaken (kleur en zwart/wit versie) vind ik een goed idee. Maar hoe bepaal ik welke gebruikers de kleuren versie mogen gebruiken, hoe kan ik dat definieren.
NOFI, maar als je niet weet hoe je dat regelt, weet je dan wel zeker dat je überhaupt aan die server wil zitten ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Topicstarter
StevenK schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 19:42:
[...]

NOFI, maar als je niet weet hoe je dat regelt, weet je dan wel zeker dat je überhaupt aan die server wil zitten ?
geeft nie, ik zie het ook niet als een flame. Maar volgens mij heb ik me vraag niet goed gesteld en dat is mijn schuld. Ik weet dat ik de gebruikers bijvoorbeeld dmv een script kan koppelen aan een printer of zelfs handmatig bij degenen installeren, maar dat lijkt me niet handig om dat er een stuk of 16 mensen kleur mogen printen en de rest allemaal zwart/wit. Ik zou dan bij alle gebruikers de script moeten plakken in hun profiel en om dat bij 16 gebruikers te doen. ik dacht dat er mischien een makkelijkere manier zou zijn.

• Zwelgje
Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 20:16:
[...]

geeft nie, ik zie het ook niet als een flame. Maar volgens mij heb ik me vraag niet goed gesteld en dat is mijn schuld. Ik weet dat ik de gebruikers bijvoorbeeld dmv een script kan koppelen aan een printer of zelfs handmatig bij degenen installeren, maar dat lijkt me niet handig om dat er een stuk of 16 mensen kleur mogen printen en de rest allemaal zwart/wit. Ik zou dan bij alle gebruikers de script moeten plakken in hun profiel en om dat bij 16 gebruikers te doen. ik dacht dat er mischien een makkelijkere manier zou zijn.
script plakken in profiel :? huh :?

gebruik toch lekker vbs :P kan je lekker filteren op lidmaatschap van een AD groep, alleen die mensen die in een group zitten (printer kleur) krijgen de printer toegevoegd

'one small step for experienced admins, one giant leap for beginners' ;)

Verwijderd

Topicstarter
Zwelgje schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 21:18:
[...]

script plakken in profiel :? huh :?

gebruik toch lekker vbs :P kan je lekker filteren op lidmaatschap van een AD groep, alleen die mensen die in een group zitten (printer kleur) krijgen de printer toegevoegd

'one small step for experienced admins, one giant leap for beginners' ;)
thnx. ik ga daar morgen meteen mee aan de slag

• Zwelgje

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-04 21:06
Mocht je dat niet voor elkaar krijgen maak je gewoon 2 van die bestandjes waarmee je de printers linkt. Vervolgens hang je die policies aan de juiste OU's. Wel handig als je het vaker wilt wisselen omdat je dan alleen maar de policy aan de juiste OU hoeft te hangen.

Wat er trouwens gebeurt als je een simpel script maakt waarmee je gewoon beide printers connect weet ik niet: Je zou dan gewoon alleen de juiste groep rechten kunnen geven op de kleurenprinter en die absoluut een deny kunnen geven op de zwart-wit. Ik weet alleen niet of dit ook zonder foutmeldingen gaat. Is wel een van de mooiste oplossingen als het werkt.
Pagina: 1